הבדל ענקי... (חלק א')
והוא מתחיל ונגמר בהשפעות הפסיכולוגיות שנגרמות עקב להפוך את הגוף שלך לכלי אוננות בשביל אחרים: הרצאה שניתנה בכנס סחר בנשים, זנות מה שביניהם, תל אביב, 22.9.00 על ידי פרופ' אלי זומר. המציאות הסובייקטיבית של העיסוק בזנות מרוחקת מתודעת הציבור. מעטים האנשים המרוחקים מעולם זה המסוגלים לדמיין כיצד זה מרגיש לאפשר לזר אחר זר אחר זר לגהור, לגעת ולמשש? כשהגוף הוא שדה ציבורי והפרטי ביותר הוא נחלת הכלל. בספר נורבגי על זנות שתורגם לאנגלית ב- 1992, אומרת אחת המרואיינות: "העבודה הזו פשוט יותר מדי איומה מכדי שאוכל להתייחס אליה נפשית". ההתנסות בזנות היא חוויה שלעיתים צריכה להיות מורחקת מהתודעה של אלה שעוסקות בה. את המציאות הקשה הזו הציבור לא מוכן ואינו מסוגל לדמיין. בכנס היום ננסה לקרב אתכם למחוזות קשים כדי לעודד אתכם לנקוט עמדה. תשמעו כאן דברים לא פשוטים על חווית הזנות. לדעת רבים מהמציגים כאן פרוצה היא קורבן של כל מעשי העוולה שעושים גברים בנשים: התעללות גופנית, ניצול מיני, דיכוי כלכלי וגם נטישה. איור לכך ניתן למצוא במצבים בהם גברים מכנים את בנות זוגן בכינוי "זונה" כשהם מכים את בנות זוגן. ההאשמות: זונה, שרמוטה משורבבות לא פעם בין סטירה לבין בעיטה ומבטאות את הבוז ואת שעט הנפש שחש הגבר המכה לאישה שאתו. זנות היא הפרה של זכויות האדם וביטוי בוטה לשליטה הגברית בנשים ואיור לכך הוצג בספרה של לינדה פיירסטין מ- 1993. היא מדווחת שם שעד 1991 סגרו שוטרים בדרום קליפורניה תיקי אונס בעקבות תלונות של נרקומנים או פרוצות ותייקו אותם תחת הסיווג "nhi” ראשי תיבות של no human involved. ברצוני לשתף אתכם בכמה נתונים מעניינים שמצאתי בספרות המדעית הדלה בנושא הזה: הגיל הממוצע העולמי של כניסה לזנות בעולם נע בין 13 ל- 14, תלוי במאמר המציג את הנתונים. רוב הילדות הללו גויסו לזנות או הוכרחו לעסוק בזנות, ולא יזמו בעצמן את המעורבות בעיסוק. פרוצות אחרות היו "עקרות בית אופייניות" ללא מיומנויות תעסוקתיות, שברחו מבעליהן המתעללים או ננטשו על ידם ופנו לזנות כדי לפרנס את עצמן ואת ילדיהן. ההערכה היא שבין 63% ל- 90% מן הפרוצות הן נשים שעברו גילוי עריות בילדותן. לרוב הפרוצות יש סרסורים. הנתונים מארה"ב הם ש 75%-80% מהזונות נשלטות על ידי סרסורים. סרסורים מאתרים נשים נאיביות, בודדות, עניות, חסרות בית או נערות מרדניות. באמצעות תשומת לב והרעפת גילויי חיבה, משתכנעת הקורבן להיות "האישה שלו". לאחר מכן, שומר הסרסור שהאישה לא תעזוב אותו על ידי יצירת כלא של התעללות מילולית וגופנית. באמצעות השפלה שיטתית הוא גורם לה להרגיש שהיא זקוקה לו, שלא מגיע ל"יצור שפל כמוה" הרבה, ושהיא חייבת להיות אסירת תודה על כל פרור של יחס אנושי כלפיה. במקרים רבים, המסר העקבי המשודר לזונה הוא שהיא "סחורה פגומה" ושאף גבר המכבד את עצמו ממילא לא ירצה בה עוד ורק הוא, הסרסור, יכול לאהוב אותה. חלק מהמאמרים שקראתי מוסרים ש- 68%-80% מהזונות נפלו גם קורבן לאונס. ההערכה היא שפרוצה נאנסת בממוצע 8-10 פעמים בשנה. זו בעצם קבוצת הנשים הנאנסות ביותר בהיסטוריה של היקום. רוב מעשי האונס מבוצעים על ידי לקוחות, אבל מעריכים כי כשליש מתקיפותיהן המיניות נגרמות על ידי אדם אחד – הסרסור. רוב הפרוצות נופלות קורבן למעשי שוד חמושים, או לתקיפות של סוטים סדיסטים, חולי נפש ופנטים דתיים. דוח קנדי משנת 1992 מצביע על כך ששיעור התמותה של פרוצות גבוה פי 4 מהממוצע הארצי שם. פיליס צ´סלר, ממנהיגות התנועה הפמיניסטית בצפון אמריקה דיווחה באחת מהרצאותיה כי מצאה ש- 15% מכלל מעשי ההתאבדות בארה"ב שהסתיימו במות, היו של פרוצות וכי 75% מהפרוצות בצעו לפחות ניסיון אובדני אחד. צריך לזכור עובדה זו כאשר מאזינים לטענות כי זהו עיסוק ככל עיסוק אחר, ומי שנשארת בו עושה זאת מבחירה חופשית, וכי היא מפיקה תועלת מעיסוקה. במחקר שהתפרסם ב- 1998 (מליסה פרלי והאוורד ברקן) בכתב העת women & health נמסר כי בראיונות שנערכו עם פרוצות ציינו 88% מהן כי היו רוצות לעזוב את הזנות אבל שהן זקוקות לעזרה. 78% טענו שהן זקוקות לבית או מקלט כלשהו, 73% היו זקוקות להכשרה מקצועית ו- 67% מסרו שהן זקוקות לטיפולי גמילה מאלכוהול וסמים. בתחילת דברי ציטטתי מדברי פרוצה שמתארת את אי יכולתה להתייחס רגשית לעבודתה. בעצם, תהליכי ניכור עצמי כאלה תוארו על ידי מספר חוקרים. תהליכים אלה כוללים: פיצול מן התודעה של זיכרונות, פיצול מן התודעה של חלקים מהגוף – ולפעמים של הגוף כולו, דפרסונליזציה depersonalization)) ובעיות קשות אחרות בתפקודי הזיכרון. כלומר, אנו דנים פה בתהליך של חשיפה חוזרת ונשנית ללחץ טראומטי לנסיבות חיים הקשורות לסכנת היפגעות מתמדת, לאלימות פיזית, ומינית מצד לקוחות ומצד סרסורים. מדובר בתהליך של כתישה פסיכולוגית ובתהליך של הפצצת גירויים משפילים. גירויים אלה עוברים הפנמה באמצעות תהליך המכונה הזדהות עם התוקפן ומוכר גם בשם תסמונת שטוקהולם. הקושי לעמוד בדיכוי ובהתעללות המתמידים יוצרים דפוס פוסט-טראומטי מורכב המתואר יפה בספרה של ג´ודית הרמן "טראומה והחלמה", וכולל לא רק תסמיני ptsd, אלא גם תהליך של שינויים באישיות הכוללים: שינויים בתפיסת העצמי (לכוון השלילי), שינויים במודעות (לכוון של קהיון), שינויים בתפיסת המתעלל (לפעמים לכוון חיובי), שינויים במערכות היחסים (המאופיינים בקשיים ביצירת אינטימיות ובמתן אמון בגברים) , שינויים בתפיסת העולם (ותפיסתו כמקום עוין ומסוכן), ובעיקר ריקנות פנימית עצומה המלווה בכאב נפשי.