על-יד או ליד

ענבל164

New member
מבינה שהשתמשת בפרס שאני הצעתי

אבל גן החיות התנ"כי בירושלים ממש לא נמצא בגבעת רם ולא ליד האוניברסיטה (שנמצאת בגבעת רם גן החיות התנ"כי נמצא קרוב מאוד לקניון מלחה, לאיצטדיון טדי, לגן הטכנולוגי (שם ממוקמת האוניברסיטה הפתוחה בירושלים) וכן בסמוך לתחנת הרכבת
(סוף סוף יש משהו שאני יודעת בפורום הזה)
 
על יד התנ"כי

שמות ב,ה ותרד בת פרעה לרחץ על היאר ונערתיה הלכת על יד היאור במדבר ב,יז ונסע אהל מועד מחנה הלוים בתוך המחנת כאשר יחנו כן יסעו איש על ידו לדגליהם. יג,כט והכנעני יושב על הים ועל יד הירדן. לד,ג והיה לכם פאת נגב ממדבר צן על ידי אדום והיה לכם גבול נגב מקצה ים המלח קדמה. יהושע טו,מה עקרון ובנתיה וחצריה. טו,מו מעקרון וימה: כל אשר על יד אשדוד וחצריהן. שופטים יא,כו ובכל הערים אשר על ידי ארנון שלש מאות שנה ומדוע לא הצלתם בעת ההיא. שמ"א יז,כב ויטש דוד את הכלים מעליו על יד שומר הכלים וירץ המערכה ויבא וישאל לאחיו לשלום. ב טו,ב והשכים אבשלום ועמד על יד דרך השער טו,יח וכל עבדיו עברים על ידו מל"א יד,כז ויעש המלך רחבעם תחתם מגני נחשת והפקיד על יד שרי הרצים השמרים פתח בית המלך. ירמיהו מו,ו אל ינוס הקל ואל ימלט הגבור צפונה על יד נהר פרת כשלו ונפלו. איוב מו,ו אל ינוס הקל ואל ימלט הגבור צפונה על יד נהר פרת כשלו ונפלו. דניאל י,ד וביום עשרים וארבעה לחדש הראשון: ואני הייתי על יד הנהר הגדול הוא חדקל. דבה"ב כא,טז ויער יהוה על יהורם את רוח הפלשתים והערבים אשר על יד כושים. יא,כו בשבת ישראל בחשבון ובבנותיה ובערעור ובבנותיה ובכל הערים אשר על ידי ארנון שלש מאות שנה ומדוע לא הצלתם בעת ההיא.
 

כלמנ

New member
לא הבנתי...

המכונית חונה על יד הביצפר, זה בסדר? אם כן, אז נראה לי שהשואלת יצאה עם רושם מוטעה.
 

לשונאי10

New member
אסביר:

המכונית חונה על יד בית הספר וגם: המכונית חונה ליד בית הספר - שתי הצורות טובות, אני מעדיף: ליד בית הספר.
 

חצי טון

New member
חסרה שם מילה

המכונית ______ ליד הבית אם המכונית חונה, נמצאת, נצבת, תקועה - על-יד הבית. אם המכונית עברה, נסעה, התקרבה - ליד הבית. במשפט שהבאת נראה שהכוונה היא שהמכונית נמצאת על-יד הבית.
 
לא ממש חסרה

מבחינת תאוריית התחביר היא לא חסרה. זה יכול להיות משפט שמני שהנשוא בו הוא צירוף יחס. על זה היה לא מזמן דיון ובו שאלו אם "התשלומים נמצאים במגמת עלייה" או "התשלומים במגמת עלייה", ונאמר שם שעדיף "התשלומים במגמת עלייה", וזה נכון מבחינה תאורטית. דא עקא, זה יוצר טשטוש מסוים, והא ראיה, אם תחפש בגוגל את הערכים המדויקים (כלומר במירכאות) "הם במגמת" "הוא במגמת" "הן במגמת" "הם במגמת", פלוס "נמצאים במגמת" "נמצאות במגמת" ו"נמצא במגמת", תמצא יותר מ-30,000 תוצאות. יש בדבר משום ראיה שהעם זקוק לאוגד במקרה כזה. למשל במשפט הבא האוגד לא יחסר לך: יוסף! אבל אמרת לי שהמכונית על יד הבית! על דרך: חזרתי הביתה ומצאתי שהמפתחות במקרר, הירקות על הספה, הילדים בחצר והבעל בעבודה. מה אני אגיד לך, החיים בזבל והמדינה בצרות, אבל משום מה אני בעננים, ויונתי בחגווי סלע.
 

חצי טון

New member
איך זה קשור למה שאמרתי?

המילה "חסרה" כדי להבין אם על-יד או אם ליד. אם אתה טוען שמילה חסרה היא תמיד - "נמצא" אז יופי! פתרת את התעלומה
 
אנסה להבהיר את כוונתי

מה שניסיתי, וכנראה לא הצלחתי, לכתוב הוא: 1. במשפט "המכונית ליד הבית" אין צורך בפועל ואף לא באוגד. 2. רבים מרגישים צורך להוסיף אוגד אף שאין בו צורך. לדעתי "נמצא" אינו אוגד טוב, ואני משתמש בו כדי להראות שלמרות זה, דוברים רבים מעדיפים אפילו אוגד זה על פני השמטת האוגד מכול וכול. זה אף כי מבחינת דרישות המבנה הלשוני האוגד אינו הכרחי. 3. לשאלתך איך זה קשור למה שאמרת, חשבתי שזה קשור, כי לפי התבחין שלך מוכרחים פועל או אוגד לפני מילת היחס כדי לבחור במילת היחס הנכונה, ואני חושב שבהיעדר אוגד או פועל, עדיין תלויה ועומדת השאלה: על יד, או ליד? 4. במילים אחרות, הצורה "המכונית על יד / ליד הבית" היא צורה טובה כשלעצמה, ולכן מתבקשת תשובה לעניין התבנית הזאת, אם רוצים לענות לשואלת בדיוק לשאלתה. 5. בהזדמנות זו אוסיף שמה שמעניין אותי יותר מכול, הוא שאתה מציע שיש פעלים שמתאים להם "על יד" ויש פעלים שמתאים להם "ליד". מה התימוכין לבידול הזה? האם זה טעם אישי שלך, או שאתה מבסס את זה על איזשהו מקור מוסמך. עד כה לא ידעתי שיש בידול כזה בהצרכת מילות היחס האלה לפעלים שונים, ואשמח לדעת זאת, אם אכן הטענה מוסמכת. האם הייתי ברור יותר?
 

חצי טון

New member
היית מובן גם קודם לכן.

ולעניין הבידול - הוא לשוני בלבד והפועל לא קשור אליו. אי אפשר להגיד נמצא ל.. ניתן לומר נמצא על.. או נמצא ב.. לעומת זאת, כשאתה בתנועה אתה לעולם לא תיהיה ב.. או על.. אלא - בדרך ל.., קרוב ל.., סמוך ל.. וכו' אני לא טוען שהמשפט צריך להכיל אוגד אלא שצריך לדעת למה בדיוק התכוון הדובר כדי לענות על השאלה האם על או ל.
 

or99

New member
ולעמוד ל... אפשר?

כנראה שלפחות לדעת יהונתן אפשר: "וַאֲנִי אֵצֵא וְעָמַדְתִּי לְיַד אָבִי בַּשָּׂדֶה" (ש"א יט,ג)
 

חצי טון

New member
אפשר אם זה בעתיד

הוא עדיין לא על-יד אביו אלא בדרך לשם. אם תמצא "ואעמוד ליד" או משהו דומה, סחתיין.
 

or99

New member
מה הקשר לזמן?

לעמוד זה פועל סטטי. הוא מתאר מצב עתידי בו הוא יעמוד לידו.
 

חצי טון

New member
זה לא תיאור מצב

וגם לא עניין של "זמן" כמו עניין של תנועה. ועמדתי - זה לא מתאר מצב שיקרה בין רגע. הוא לא יצא כדי לעמוד אלא כדי להיות שם עד שיעמוד (עד שאביו יצטרך אותו).
 

or99

New member
מי דיבר בכלל על היציאה?

ה"ליד" מתייחס לעמידה ולא ליציאה. הוא יצא (מהבית) ובשלב מסוים הוא יעמוד ליד אביו. חבל שאתה לא מוכן להודות בטעות.
 
למעלה