תגובה שמסכמת את כל השרשור,
מכתב שקיבלתי ממישהי בפרטי, ואני חושב שזה מסכם טוב את השרשור -"לזיכוי הרבים"-
. לדעתי חבר'ה בפורום יכולים ללמוד איך לכתוב דברים בלי קללות
-תחילת ציטוט- " תשמע. אני יכולה לנסות לענות לך על כמה מהשאלות. העניין הוא שאני כ-ן מאמינה בחלקים גדולים ממה שהיהדות האורתודוכסית "מוכרת". ולא, אני לא דתייה, ואני לא שומרת מצוות. אני פשוט רואה לפעמים את ההיגיון בדת , מבלי להפוך אותה לדרך חיים שלי. . למשל, בתשובה לשאלה שלך: היהדות האורתודוכסית המקורית השתמרה לאורך כל השנים מכיוון שיש לה מעין מנגנון מקבע. ישנו טקסט חתום ללא כל אפשרות שינוי (בניגוד לדרוזים, למשל, שמלמדים ללא ספר - אם אינני טועה). המנגנון מכיל כלסוג תזכורת אפשרי לתוכנו - החל ממצוות "ספר לבנך" , חגים, קריאה, למעשה המנגנון הזה ביהדות, אם תשווה לדתות אחרות, הוא אולי החזק ביותר. היהדות, אם לא נוצרה ע"י האל בכבודו ובעצמו, אזי בוודאי נוצרה ע"י אנשים שאין ספק לגבי הגאוניות שלהם בסוציולוגיה. ובאשר להישרדות הספציפית שלנו? ובכן, הלא-מאמינים יתלו זאת במזל, המאמינים יתלו זאת בגורל שנקבע מלמעלה, ולדעתי אין סיכוי שנוכל אי פעם לדעת בוודאות. אבל, לדעתי משך הקיום של קבוצה לא מעיד על הטיב שלה, כמו ש(דוגמה קצת מצחיקה
החיה אולי הותיקה ביותר על כדוה"א שעוד קיימת היום היא...למרבה הפלא, ג'וקים.
) ובאשר למתן תורה: יש בה משהו מיוחד מהסיבה הפשוטה שאין עוד דתות בעולם שמתגאות בהתגלות שהיא לא בפני אדם אחד או קבוצה קטנה ,אלא עם שלם. ובכן, בעניין של "היה או לא היה" - יש סברה מאוד גדולה שכן. אולי בגלל המנגנון ההוא שדיברתי עליו קודם, שמחזיק במשך דורות שלמים מידע כמעט מבלי לשנות אותו. ומצד שני , הנה לך נקודת מבט אחרת: לאורך ההיסטוריה כבר קמו גאונים שהצליחו לשכנע אחרים שהם "עושים קסמים". טסלה, שגילה את השדה המגנטי, תואר בתור "קוסם שעושה ברקים" בניסויים הפומביים שלו. ובנוגע ל"מוסר היהודי": אם תבדוק את עצמך לפי אילו אמות מוסר אתה קובע שלקבוצה מסויימת יש "מוסר גבוה" - תגלה שלמרות שאתה לא "שייך אליהם" יותר , אתה עדיין פועל לפי המוסר היהודי. כן כן....מפתיע? לא נראה לי. מה תאמר על זה שישנן חברות שרואות בקניבליזם דבר מוסרי? תאמר "איכס". ברור, לא? הרי ככה גדלת. אפילו שאתה כבר לא איתם אתה עדיין חושב כמותם. גם אני כזאת, כי אני חיה בחברה כזאת. אם הייתי נולדת בשבט קניבלים, למשל, לא היה לי ספק שזה דבר מותר ונכון לעשות. ככה זה, היהדות נותנת לך "חבילה" של עקרונות: האדם הלא מאמין בודק אותם ולוקח לו מה שנראה לו , ולפעמים הוא גם לא בודק, הוא פשוט גדל איתם מהבית. האדם המאמין לוקח הכל. אין לך אפשרות בחירה בין "מסכים" ל"לא מסכים". הסיבה הכי טובה לנימוק למה להיות חילוני, לדעתי, היא שאתה בוחר לעצמך את עקרונות המוסר שלך. אתה יכול לבחור את ההרכב שלהם, ואם בא לך שהם יהיו 90% מבוססים על המוסר היהודי אורתודוכסי - אתה יכול! אתה לא חייב לגמרי להתנתק, ולא חייב לאף אחד דין וחשבון על ה- 10% האחרים. ולסיכום: רק בגלל שלמישהו יש תשובה למשהו שלאחרים אין תשובה עליו - לא אומר שהתשובה הזאת נכונה. וגם אם כן, אין "אמת אחת", יש את מה שהוא אמת בעיניך, וזה יכול להיות הדבר הכי נורא בשביל מישהו שזה לא אתה. זהו, חפרתי פה כמה זמן.... אני אשמח לקבל תיקונים לכ-ל מה שכתבתי (יש לפחות כמה טעויות, זה בטוח). נ.ב. - אני מאמינה שמוסר הוא דבר סובייקטיבי אה, אגב, חשבתי על עוד משהו. פעם קראתי באיזה ספר שהרבה תופעות היו לא מובנות לפני שגילו את המימד הרביעי (זמן). וניתנה דוגמה קצת יותר מוחשית: בעולם דו מימדי , כיסא היה נראה כמו 4 עגולים , לא מחוברים אחד לשני, אבל תמיד ארבעתם זזים באותו כיוון (=מזיזים את הכסא). אולי אנחנו כמו אנשים שצופים בכסא הזה בעולם דו מימדי? יכול להיות שאנחנו פשוט לא רואים את התמונה המלאה... " -סוף ציטוט-