להלה, את מדבר מתוך חוסר ידיעה
מה שציינת זה את אי קבלת הנסים, אבל נושא הסתירות שונה ומכיל סתירות אין סופיות בפרטי הסיפורים השונים, בחוקים, אפילו בפרטים טריוויאליים כמו שמות. דוגמה קטנה: שמות נשות עשיו. בגירסה אחת (בראשית כ"ו 34): "ויהי עשיו בן ארבעים שנה, ויקח אשה את יהודית בת בארי החתי, ואת בשמת בת אילון החתי". ובהמשך (כ"ז 8-9): "וירא עשיו כי רעות בנות כנען בעיני יצחק אביו. וילך עשיו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשיו לו לאשה". ואילו בבראשית ל"ו 2-3) הגירסה שונה: "עשיו לקח את נשיו מבנות כנען, את עדה בת אילון החתי ואת אהליבמה בת ענה בת צבעון החוי. ואת בשמת בת ישמעאל אחות נביות". מישהו כאן התבלבל. בשמת היא בת אילון החתי או בתו של ישמעאל? יש אין סוף דוגמאות לכך, והטענות של ביקורת המקרא שהטקסט המקראי בנוי ממספר מקורות כמעשה פסיפס משכנע למדי. ועוד משהו. כבר אבן עזרה שם לב לעובדה שיש פסוקים בתורה המעידים שהתורה נכתבה מפרספקטיבה מרוחקת בזמן,ולא בעת ההתרחשות. למשל: "ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלוך מלך לבני ישראל" (בראשית ל"ו 31).התירוץ שמדובר כאן בידיעה מוקדמת מרוח הקודש קלושה, משום שהתייחסות לעובדת קיום המלוכה בישראל נאמרת כאן כדבר אגבי וידוע לקורא ולא כנבואה. ובכלל, האם נתקלתם פעם בתנ"ך במשהו כמו "אלה הדברים לפני עלות בן גוריון לשלטון בישראל"? להלה, דיר בלק, תקראי משהו בסיסי על ביקורת המקרא, לפני שאת מתבטאת פה בכזה בטחון על נושא שאין לך מושג בו.