סילבסטר כן או לא?

סילבסטר כן או לא?

תמיד לקראת סוף דצמבר עולה בי השאלה: סילבסטר כן או לא? כולם כבר יודעים שסילבסטר, עליו נקראית חגיגת סוף השנה הלועזית, היה כומר גזען ואנטישמי. עד כמה שידוע לי לאף אחד זה לא בדיוק מפריע. יש כאלה הקוראים ליום זה סוף השנה האזרחי... האם אתם חוגגים את הסילבסטר? אם כן, איך? האם יש משהו מיוחד במה שאתם עושים?
 

NerNer

New member
ברור שכן!

גלעד, סוף סוף יש לנו סיבה להתהולל ולשמוח בזמן לימודים, ואפילו תירוץ משכנע למה לא באנו לבית ספר באותו היום (שיוצא שנה על יום נהדר אגב). אנחנו לא חוגגים את קיומו של האנטישמי הגזען, אלא על התחלפות עוד שנה, סיום, והתחלה של שנה חדשה. וזה מה שיש לי לומר בנושא. חוץ מזה אולי כדאי לעורר את נושא הפורום בין התלמים (למשל בעיתון שלנו!! לא ראיתי את זה שם!!) כי הוא קצת מת. וגם ממש קשה למצוא את הפורום שלנו. הייתי צריכה לחפש אותך (עפ"י שם משתמש) כדי למצוא. לתשומת ליבך.
 

La Gamba

New member
כן! זה רק שם...

חבר שלי הסביר לי טוב מאוד למה הוא חוגג את הסילבסטר... מכיוון שראש השנה היהודי הוא הזמן להיות עם המשפחה, וזה חג עם כל הגבלותיו, וזה יותר זמן למסורת. בסילבסטר לעומת זאת, אין את כל זהץ וניתן לחגוג יותר עם החברים, ועם מה שזה לא יהיה
 
ממש לא אני מתנגדת....

תכלס אין לי שום דבר נגד הדת הנוצרית ונגד החגים שלהם שהם יפים בסך הכל אבל לנו יש את החגים שלנו שבטח אין לנו מה להתביש בהם,ידוע לי שהרפורמים בארהב מאמצים מינהגים לא יהודים שיבושם להם,אנחנו לא צריכים לחקות אותם בכל דבר. שלך חנה גונן
 

BenBrit

New member
הקשר בין א´ תשרי ט"ו בשבט וכ"ז בטבת

גליון טבת של "אמר" - ירחון הסטודנטים בתוכנית הרבנות הישראלית בהיברו יוניון קולג עוסק החודש בנושא "לוח השנה והתאריך העברי" אם תעיפו מבט בפינה השמאלית תחתונה של השער תראו את ה"איור" החודשי לחודש זה - פינה קבועה בשם "זכות הצעקה" מי שמתבונן באיור במהירות, בחטף וללא הרבה התכוונות - סביר מאוד שיתרגז או אפילו ילעג - מה עושה עץ אשוח בירחון הסטודנטים הרפורמיים? (זה אולי אף יתדלק אותו בדלק שלילי לטענות נגד אם הוא כזה...) אך מי שבאמת יתעניין יבחין שבבאיור מופיעים כמה אובייקטים: עץ אשוח (טפו), קן עם 3 ביצים, וחמשיר שמזכיר את שירו של ביאליק... ובכן, יום הולדתו של ביאליק חל בטבת - (ואגב ראויה לשבח העובדה שכולנו מכירים את התאריך העברי של יומולדתו!) החמשיר אומר: "קן לציפור בין ענפי האשוח, ובקן שוכבות 3 ביצים לנוח" למה התכוון "המשורר"? (זה אני...) על כל אחת מהביצים "מוטבע" תאריך - על אחת "א´ בתשרי", על השניה "כ"ז בטבת" ועל השלישית "ט"ו בשבט. בחינה קצרה תלמד אותנו ש: א´ תשרי - הרי זהו ראש השנה העברי... ט"ו בשבט - הרי זהו ראש השנה לאילנות אז מה זה (לעזאזל)כ"ז בטבת? אני מנחש שאתם כבר יודעים גם בלי ללכת ליומן - אבל מי שרוצה ילך ויבדוק - נכון זהו התאריך העברי בו נופל ערב ה-31 בדצמבר והמשכו ב1 בינואר - ראש השנה לפי המניין הגרגוריאני - או בשפתנו - האזרחי. ובכן - ראש השנה האזרחי הוא בהחלט לא עניין נוצרי דווקא! ולמה בכל זאת שמתי את עץ האשוח? "זכות הצעקה" היא פינה שמדי חודש וחודשו "צועקת" ומעלה נקודות למחשבה! הפעם בחרתי להדגיש שעלול להיות סיכוי שאם אנו "חוגגים" את ה"סלבסטר" לא ירחק היום בו נאמץ גם את עץ האשוח (לחנוכה כמובן...) והרי אני לא באמת חושב ככה... אבל זו רק נקודה למחשבה! עם זאת אני רוצה לחזק את דבריו של בני פלמן(La Gamba) שאין שום פסול לחגוג את ראש השנה היהודי באספקט המשפחתי של העניין אבל בהחלט גם לצאת ולבלות ללא שום מגבלות ולחגוג גם את ראש השנה האזרחי ביציאה ובילויים - אך גם עם חוג המשפחה! אחרי הכל רוב האנשים היום עדיין משתמשים בלוח הגרגוריאני כלוח השנה... אז מה רע? (חוץ ממני שחוגג יומולדת עברי - כ"ט טבת - כבר 4 שנים ומשתמש בתאריך עברי במכתבים וסיכומי שעור) בכל מקרה - גם אם מישהו ינסה לקבוע שהאחד בינואר הוא נוצרי... אשמח לענות לו שגם אם אנחנו לא אילנות - אנחנו אימצנו גם את ראש השנה שלהם..! חג שמח ושנה טובה לכולכם! ואל תשכחו לקחת ליד את עלוני "אמר" בבתי הכנסת! בן-ברית חן
 

BenBrit

New member
ראש השנה הבא - 18 בינואר

נו, לחגוג או לא, לציין או לא, אנטישמי או לא.. היה טוב וטוב שהיה, שנה טובה לכולכם. להזכירכם: ראש השנה הבא הוא לאילנות ב-18 לינואר (זה יוצא ט"ו בחודש שבט) לכל מי שחפץ לחגוג ראשי שנה של אחרים...
 
למעלה