משהו שונה:

broadaxe

New member
משהו שונה:

כלי עבודה צרפתי מהמאה ה-18 ששימש כשהו מורכב על מוט באורך של מטר וחצי עד כשני מטרים לכריתת ענפים (דילול) וסידור גדרות חיות. הכלי חד בצד הקעור של הלהב והוא שייך למשפחת הגרזנים. לעת מצוא שימש כלי נשק של מעמד האיכרים ואפשר לראות כאלו בציורים של ברוייגל. הכינוי הצרפתי שלו הוא "croissant du guerre" (=סהרון המלחמה).
 

powo

New member
סער

הוא די מגביל למשפחת המגל.או לחרמש.אברהם
 

broadaxe

New member
לא, רק קצת דומה

הן למגל והן לחרמש (שכל אחד עובד בכיוון הפוך- המגל במשיכה ויש לו בד"כ שיניים והחרמש בחיתוך-דחיפה ואין לו שיניים) יש להבים דקים ועדינים יחסית. לסהרון יש להב כבד ועבה שמופעל במכה - יש לו אפשרות לחיתוך עדין יותר, למשל בגבהים שאי אפשר לתת לו תנופה, גם בדחיפה וגם במשיכה, בקצוות המנוגדים של הלהב. יש כלי דומה שמופעל רק במכה והלהב שלו מעוקל רק בחלקו העליון, נפוץ בכל אירופה וגם (בצורה מעט שונה) במזרח התיכון. באנגליה הוא ידוע כ- billhook.
 
כשאתה אומר "משפחת הגרזנים" -

יש לזה הגדרה מסודרת? מכנה משותף? ואהבתי את הכותרת שבחרת - "משהו שונה". תמיד נדמה לי שכל דבר בפורום הזה הוא שונה... (טוב, אולי חוץ מבולים ומטבעות, אבל גם שם יש הרבה דברים שונים).
 

broadaxe

New member
ההגדרה היא

כלי שנועד להפיק עבודה ממכה באמצעות להב חד בעל מסה המותקן על ידית. מבחינה הנדסית, גרזן הוא יתד/מישור משופע המחובר למנוף. למשפחה הזו שייך גם הכילף, שהוא גרזן שלהבו מחובר במאונך לידית ונראה בערך כמו מעדר, נועד להוצאת נפח עץ מתוך גוש או גזע וגם, בצורה שונה, להקצעה (ישנם גם גרזנים להקצעה, כשהגישה לעץ המוקצע שונה). אני נמנע מלאסוף כילפות (החלטה אופרטיבית) בגלל הכמות והמקום. "משהו שונה"- טוב, צריך למשוך קוראים, לא? חשבתי גם שאני יכול לעניין את דרי הפורום במשהו שלא כולם מכירים.
 
וצדקת כמובן.

אם כך, גם קופיץ הקצבים שלי שייך למשפחת הגרזנים, ואני תמיד חשבתי שהוא סכין דווקא. מעניין. האם צורת השימוש (מכה, תנועת ניסור או מכה על ידי כלי נוסף כמו במפסלת) משפיעה גם היא על הגדרת הכלי? ממה שכתבת אני מבין שלא. ועוד דבר שרציתי לשאול: יש חשיבות לצורת החיבור בין הלהב לידית? בגרזיני אבן, הידית חיצונית ללהב. בגרזיני מתכת, בדרך כלל הידית ננעצת בתוך הלהב. זה חלק מהפונקציונאליות, או נגזר מהחומר ודרכי הייצור של הכלי? אני מתנצל בפני כל החברים שחושבים אולי שזה לא שייך לפורום, אבל מה לעשות - זה מעניין אותי...
 

broadaxe

New member
שימוש וחיבור

קופיץ בהחלט שייך- לאופי החיבור אין השפעה על ההגדרה. מה שכן, ישנם כלים שנופלים בין ההגדרות, מעין כלאיים, וההגדרה לכאן ולכאן היא עניין סובייקטיבי. ישנם גרזנים שמשתמשים בהם גם בתנועות חיתוך, אבל זה פחות נפוץ. מעצם טיבו, גרזן מיועד להכאה, לכריתה ולביקוע. גרזני ביקוע לעץ- סוג בפני עצמו עם להב עבה מאד- תוקעים במכה לתוך הבול (לאספני הבולים: בול עץ ולא בול דואר!...) ומכים על גבו השטוח והמעובה של הלהב, הוא חודר לאט פנימה עד שהעץ מתבקע. הטכניקה של חיבור הידית לתוך פותה בראש המתכת היא המקובלת היום, אבל בתקופת הברונזה, בגרזנים הראשונים זה היה להפך, ואז הם נקראים גרזני-תקע: יש להם ניצב חד ודק כמו לסכין שתוקעים לתוך הידית. הטכניקה הזו שרדה במספר איזורים בעולם כמו באינדונזיה ובאפריקה השחורה, עד למאה ה-20. בגלל שהידית נוטה להיסדק ולהתבקע סביב התקע, כרכו סביבה לעתים חוט ממתכת לחיזוק. בעניין גרזני אבן, באירופה עשו להבי אבן (בעיקר טקסיים) בתקופת הברונזה - עם פותה. גרזני פותה, מה לעשות, פשוט יותר עמידים, למרות שהרבה יותר קשה לייצר אותם, ידנית וגם תעשייתית. ולמה לא שייך לפורום? להפך, הבנת הפריט, תהליכי ייצורו ותפקודו הם אספנות ברמה הגבוהה ביותר. אני מנסה חלק מהפריטים בעצמי (כאלו שלא ייפגעו משימוש), לראות איך הם מתפקדים בפועל. אני מחזיק קבוצה קטנה של "כפולים" למטרה זו בדיוק ולהדגמות.
 
למעלה