שאלת מיליון הדולר ../images/Emo130.gif../images/Emo130.gif../images/Emo130.gif
שלום לך, שאלת את אחת משאלות מיליון הדולר של אמנות הסיפור... אז ראשית: לא, מקום מוסדר ממנו ניתן לקחת מערכי שיעור בנושא אמנות הסיפור -אין. אבל: יש מנחים הכותבים עבור עצמם מערכים ואולי מישהו מביניהם ירצה לחלוק איתך מידע. אבל נוסף: יש מעט מאוד מנחים לאמנות הסיפור ורובם לא משקיעים זמן בכתיבת מערכים. מה גם שהוראת אמנות הסיפור, כטבעה של האמנות הזו, מתבססת מאוד על מבנה קורס מוגדר עם הרבה חופש למנחה על סמך חתך התלמידים, סוג המטרה שמבקשים להגיע אליה והדינמיקה של הקבוצה ושל הקבוצה מול המנחה. יש: חומרים רבים באנגלית. אם: תמקדי את הבקשה - גיל התלמידים, המטרה המבוקשת, מאפייני המנחה, אולי אוכל להפנות אותך לאותם חומרים באנגלית. למה זה כל כך מסובך? כי אין באמנות הסיפור מתודולוגיה מסודרת כמו במוסיקה למשל. הנסיון היחיד בעולם המודרני המערבי ליצור מתודולוגיה מסודרת כזו נעשה ע"י כותבת התשובה הזו והעבודה על המסמך הזה נמשכת כבר כמה שנים כשבינתיים יש לי עוד אי אלו דברים לעשות, אבל יום יגיע... בינתיים: מאוד ייתכן שבשל מיעוט המנחים ייפתח קורס ראשון בארץ למנחים בהוראת אמנות הסיפור לרמה הבסיסית. ביום שזה יקרה תופיע על כך הודעה כאן בפורום. ובכל זאת: את אמנות הסיפור למדו המספרים במשך אלפי שנים זה מזה בשיטת המאסטר-תלמיד. תקופת הכשרה כזו נמשכה מספר שנים והייתה כרוכה בכך שהתלמיד יחיה בקרבת המאסטר ויעבור תהליך חניכה ממושך. המקום היחיד בעולם בו קיים מוסד מוסדר ללימוד אמנות הסיפור המעשית, אני מדגישה, המעשית, הוא עיר קטנה יחסית בסין ואפשר לקרוא על כך כאן בפורום במאמרים. בשל שינוי פניה של האמנות הזו, שיטת החונך-חניך הפכה להיות נדירה וכמעט בלתי אפשרית לביצוע באופן המסורתי. מה כן יש: יש הרבה חומרים על הפן התיאורטי של האמנות. כי הרי ידוע שאמנים אינם מרבים לכתוב על עבודתם אבל אנשי אקדמיה או מערכת חינוך - מרבים גם מרבים. אפשר ללמוד מכך לא מעט, אבל אין בהכרח קשר מעשי בין לימוד אותם חומרים לבין יכולת הביצוע הבימתית של מספר. ראי מקרה מספרי סיפורים אנלפבתים שעוברים את הבמה מצויין. זהו בינתיים, אל יאוש, הגבירה מן האגם.