מסע אל הסהרה חלק 2

מסע אל הסהרה חלק 2

חלק 2

כאשר רוצים לדבר או לכתוב על הסגנון שזכה לכינוי "סהרה בלוז" חייבים להתייחס לאנשי שבט טוארג.
מי הם בני שבט הטוארג?
מטעמי נוחות העתקתי (ותיקנתי קצת אי דיוקים) את העובדות הרלוונטיות מהערך טוארג בויקיפדיה.

הטוארג הם שבטים נודדים המתגוררים בעיקר במדבר סהרה שבצפון אפריקה בני שבט הטוארג מכנים עצמם "קל טאמאשק" או "קל טאמג'אק" - דוברי שפת הטאמאשק, אימוהח', אימאזאח'ן או אימאשאג'ן (האנשים החופשיים).
מקור השם "טוארג" ומשמעותו נידונו רבות. ככל הנראה המילה Twārəg היא כינוי הרבים של Tārgi, שמשמעותה בעבר הייתה "תושב טארגה" - אזור המיוחס לאזור פאזן שבלוב. בני הטוארג לובשים בעיקר גלימות כחולות ולכן מכונים גם האנשים הכחולים. הטוארג הם צאצאי הברברים שחיו באזור של לוב של ימינו. ובמשך אלפיים שנה הפעילו את מסחר השיירות באמצעות גמלים במדינות שמדרום לסהרה. הם קישרו בין הערים הגדולות של דרום הסהרה לחוף הדרומי של הים התיכון באמצעות חמישה נתיבי סחר מדבריים.
בני הטוארג מכסים שטח גדול הכולל את רוב מרכז ומערב המדבר סהרה וחלקו המרכז של צפון הסאהל. בני הטוארג אינם רואים את הסהרה כמדבר אחד אלא כמדבריות רבים ולכן הוא נקראת על ידם "טינארוון" (המדברים).

בקרב שבט הטוארג האצולה הגבוהה היא של לוחמים אריסטוקרטיים אשר ניהלו את הגנת השבטים, את ההתקפות ואת המסחר ארוך הטווח. תחתיהם היו מעמדות הביניים בעלי משלחי היד והמלאכות.

(עד כאן מויקיפדיה)

עם הזמן החל להתפתח בקרב בני שבט הטוארג סגנון מוסיקאלי יחודי שהוא מהווה שילוב (מנצח לטעמי האישי) בין המוסיקה האפריקאית לבלוז המודרני (אחרי שהבלוז השורשי כבר הטמיע בתוכו את מהפכת הגיטרה החשמלית ועוד אלמנטים מערביים). הסגנון שנוצר מזכיר לעיתים הופעה (שלצערנו לא התקיימה מעולם) של ג'ימי הנדריקס מתארח ביבשת אפריקה.

הפעם בחרתי לתת לכם להאזין לעלי פרקה טורה שהוא יותר "קל לעיכול" לאוזניים מערביות ונחשב בעיניים מערביות לשגריר של הסהרה בלוז במערב.
הוא נולד במאלי ועד כמה שאני יודע הוא לא בן שבט הטוארג אבל אין ספק כי השפיע רבות על הסגנון המוסיקאלי של בני שבט הטוארג (שעל האמנים הבולטים מהשבט נרחיב בפעם הבאה).

http://www.youtube.com/watch?v=WdXBfkj-CBQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=zcmdiS1ahlQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=y5Nem-PNHLY

http://www.youtube.com/watch?v=pJUE03aeaQ4&feature=related

אם הקישורים לא עובדים אז נסו
 

rasta rastot

New member
היית בהופעות בארץ או בחו"ל?

תודה רבה על כל זה!
היית בהופעה של בומבינו בארץ? היית בחול בהופעות של טינאריוון או אחרים?
אם כן - בבקשה ספר הכל :)
 
לצערי לא.

ביום ההופעה של בומבינו הייתה לי תקלה ולא יכלתי להגיע. אבל אני עוקב אחר התפתחות הסהרה בלוז ובני שבט הטוארג מזה זמן ומלקט מידע ושירים.
אגב יש עוד בחור שעוקב מקרוב אחר הסהרה בלוז. שמו רוברט פלאנט (סולן לד זפלין ש"הושפעה" רבות מהבלוז) ויש ברשותי סרט על הסהרה בלוז וגם שם הוא מתארח.
בכל מקרה לפי דעתי וטעמי האישי זה התחום הכי "חי" תוסס ורענן כיום בסגנון הבלוז. ועל כן שווה לשים לב למה שמתרחש שם.
 
למעלה