מנוע סילון

Ori Cohen

New member
מנוע סילון

אם עיקרון פעולת מנוע הסילון הוא דחף של גזים אז למה בכלל צריך את המניפה? היא בכלל לא משפיעה (אני חושב).
 

noam weissman

New member
ממש בשתי מילים

מנוע סילון בסיסי מכיל בעצם שתי מניפות או טורבינות. שניהן מחוברות על ציר משותף. הגזים היוצאים מסובבים את הטורבינה ביציאה וכתוצאה מסיבוב הציר (המשותף) הטורבינה שבכניסה שואבת אויר טרי. האויר הנכנס לתא השריפה מתערבב עם דלק ניצת וכתוצאה מהבעירה נוצר אותו לחץ שמסובב את טורבינת היציאה. להסבר יותר מפורט כנס לקישור של האתר המצורף. נועם.
 

YHS

New member
הסבר מדויק יותר - שעונה לשאלה

למנוע סילון יש מדחס אשר מסתובב כפי שהוסבר, בהיותו על ציר אחד עם הטורבינה. תפקיד המדחס הוא לדחוס את האויר, אשר נשרף, לאחר ערבוב עם הדלק בתא השריפה ומסובב את הטורבינה. הגזים היוצאים נותנים את הדחף. במנועים מודרנים יש גם מניפה (FAN ) הנמצאת לפני המדחס וקוטרה גדול בהרבה. תפקיד המניפה הוא להזרים אויר במעטה החיצוני של המנוע, כמו פרופלור גדול ולתרום לדחף, בנוסף, הגזים הזורמים מורידים את טמפרטורת הגזים הנפלטים ותורמים להגדלת הנצילות של המנוע. (בד"כ נצילות הינה פונקציה של הטמפרטורות הקיצוניות במנוע).
 

tumti69

New member
היה לי משעמם אז הנה משהו קטן

בדרך כלל הטורבינה ה1 מניע את המדחס והשניה את המניפה, ככה שלא הכל על אותו ציר.
 

YHS

New member
אכן נכון, וגם בחלק נכבד

של מנועי פרופלור סילוניים הפרופלור "יושב" על שתיים-שלוש דרגות אחוריות של הטורבינה. ומצורפים שני אתרים: הראשון - הסברים על מנועי סילון השני - אתר מדהים לכל מי שאוהב טיסני סילון וכמובן - מצורף תרשים של מנוע טורבו-מניפה
 

ytell

New member
מוכן לתת חצי ממלכתי תמורת..

תמורת הסבר משכנע איך בדיוק מסובבת הזרימה החמה ביציאה מתא השריפה את הטורבינה.
 

jeblesh

New member
הממ עוד לא הבנתה?

הטורבינה זה מין מניפה כמו בנתילתור אים אתה מעביר בה אביר לא משנה אים הו חם או קר הי תיסתובב אז מה לא ברור?
 

jeblesh

New member
ואים כבר מדברים על זה אז

כול הנושה הזה דיי מתריד אותי אני יודעה אייך מנועה סילון עובד והכול אבל אני עדיין לא מבין אייך לאזזל הדבר הזה יעיל הו סורף ויוצר לחץ כמו מנועה בערה פנימית ולמעסה מנועה בערה פנימית שלא מעבד קומפרסיה אמור ליהיות מעוד יעיל אתם רוצים להגיד לי שהחיכוך של הבוחנה בסליב לוקח יותר אנרגיה מי הגראר של המניפות שמיסתובבות להם בהרבה יותר מי 30,000 סל"ד ושלא לדבר על זה שביגלל שזה מניפה יש בריחת לחץ הרבה יותר גבוהה מי במנועיי בערה פנימית לפחות ככה נירעה לי אני בטוח שאני טועה אבל הגיעה הזמן להבין במה אני טועה לא ? :) ולמה במנועיי סילון יש מניפות שמיסתובבות חופשי ככה קעילו לא קשורות למנועה ? (ברוב המנועים יש לפחות 2 שורות של מניפות שיושבות חופשי על הציר כעילו שהם סתם ליופי על המנועה) מקבה שיש פו מישהו שיכול להסביר לי את הנושה ...
 

tumti69

New member
כמה תשובות

הבסרים מדעים אני לא יכול לתת לך אבל אני יכול להגיד לך שהחיכוך של כל המניפות הטורבינו והמדחסים ביחד אולי מתקרב לחיכוך של הבוכנה.... דבר שני המנוע מסתובב לא בהרבה יותר מ30000 סל"ד 30000 זה בערך הסל"ד של מנוע סילון ולא בהרבה יותר מזה. והמניפות לא מסתובבות סתם הם מחוברות לטורבינה כמו שYHS כבר אמר והם מספקות קירור ותורמות להגדלת הלחץ במיוחד בהנעה.
 

jeblesh

New member
אני לא מדבר על הקומפרסור

אני מדבר על התורבינה עצמה נניח שלמנועה יש 4 מניפות על התורבינה אז בחלק מי המנועים אים לא בכולם יש לך לפחות 2 מניפות שלא קשורות לשום ציר על המנועה ומיסתובבות על לגרים סתם ליופי ואחרייהם יש 2 מניפות נניח שמחוברות לקומפרסור עצמו ונותנות לו כוח אז שהעילה שלי בין יתר השעילות על המנועה הזה הי , בשביל מה צריך כמה מניפות על התורבינה שמיסתובבות סתם ליופי ורק אחרייהם יש מניפות שבאמת קשורות לקומפרסור???
 

tumti69

New member
מה ???../images/Emo12.gif

לא הבנתי כלום! ומאיפה הבאתה את זה שיש מניפות שלא קשורות לשום דבר??!!!
 

jeblesh

New member
תוחקדיי חיפוש תשובה מצתי את העובדה

אבל את התשובה לא מצתי ): ידאתי שזחרתי נכון במנועיי סילון חלק מי התורבינה לא מחוברת לכלום סתם מניפות שמיסתובבות על ציר ורק חלק קתן מי הטורבינה מחובר לקומפרסור מסיבה בילתי מובנת בשבילי לפחות הינה הקישור
 

YHS

New member
למען הדיוק והשלמת ההסבר

בהסבר הראשון שלי כתבתי וגם הדגשתי את ההבדל בין מדחס (שדוחס אוויר למנוע) לטורבינה (שהגזים השרופים מתפשטים על להביה ומסובבים אותה) ולמניפה ( שמזרימה אוויר מסביב למנוע, לא בלחץ גבוה כמו המדחס). לטורבינה יש מספר דרגות (ואפשר לראות זאת בציורים בקישור ששמתי). במנוע סילון רגיל הטורבינה והמדחס יושבים על אותו ציר והטורבינה מניעה את המדחס. במנועי מניפה אחת או שתיי הדרגות (דיסקיות הלהבים) של הטורבינה מקושרות למניפה באמצעות ציר נוסף העובר בתוך הציר הרגיל, מהחלק ה"אחורי" של המנוע, עד למניפה. במנועי טורבו-פרופ מסוימים עובד גם בשיטה הזו שנקראת "טורבינה חופשית". לא מוכר לי כל מנוע שבו יש שלבי טורבינה המסתובבים חופשי. (סתם צריכה אנרגיה ללא תוחלת). יש להבים קבועים שאינם מסתובבים (נקראים סטטורים) המשמשים להכוונת הזרימה בין דרגות הטורבינה (וגם במדחס יש כאלה), אולי זה מקור הטעות. אז נא לא לערבב בין המושגים - מדחס, טורבינה, מניפה וכמובן פרופלור. כל אחד ותפקידיו הוא. (דרך אגב, כמובן שגם מבנה הלהבים, החומר שלהם, הפרופיל וכו´ שונים בין החבר´ה האלה) אשמח להבהיר עוד, אם עדיין נותרו שאלות.
 

YHS

New member
והסבר לנימרוד, בעקבות שאלתך

עיינתי היטב בקישור שנתת והבנתי היכן שגיאתך. הדוגמא שהם נותנים מתייחסת במקרה זה למנוע של מסוק. שני השלבים האחוריים של הטורבינה מספקים את ההנעה למסוק ולמעשה מחוברים לתיבת התימסרות של המסוק (או כמו שהם נותנים שם דוגמא נוספת - גם לטנק). הניסוח שם קצת מטעה "טורבינה לא קשורה". אבל בעיון מעמיק - הם מסבירים שכן קשורה. בדיוק כמו במנוע "מניפה", שבו שני השלבים האחוריים של הטורבינה מחוברים בציר למניפה, בדוגמה הם מחוברים ל"רוטור". העניין פשוט מאד - חלק מהספק הטורבינה מיועד לדחיסה של האוויר וחלק אחר מיועד לאספקת הכח הנדרש.
 

jeblesh

New member
או אחשב הכול קצת יותר ברור

ברור לי שחלק מי התורבינה מופנה למדחס אחרת העסק לא יעבוד מין הסתם אבל שמה ההסבר היתעה אותי היתי בטוח שאני מבין עיך זה עובד ופיתעום אני רועה את ההסבר הזה מענין אים אני זה שצריך לילמוד עוד קצת הבנת הניקרה או שמי שקתב את המעמר צריך כורס מזורז בהבעה :) אבל יש דבר אחד שאני עדיין לא מבין מנועה סילון נחשב למנועה הכי יעיל לפחות זה מה שתישמע מי רוב האנשים מבינים או שלא מבינים בנוסה זות שמועה שאני לא יודעה אים הי נכונה אני בטוח שהו הרבה יותר עמין אבל יעיל? שאני חושב לי על הסל"ד שהמנועה צריך לעבוד בו ועל הלחץ הגבוהה ובתוך כול זה יש לך שורות של מניפות שמיסתובבות בלפחות 30,000 סל"ד הם יוצרות גראר מעוד גבוהה לא? הגראר הזה בגדול לא מחביד על המנועה יותר מאשר בוחנה בתוך סליב שמשומנת כמו שצריך??? שלא נדבר על זה שבטוח בוחנה דוחסת ביעילות הרבה יותר גבוהה מי שורה של מניפות לא? הריי במניפה יש לך מין עיבוד קומפרסיה אים אפשר ביכלל ליקרו לזה ככה... בקיצור השעילה שלי הי האים באמת אים כול זה בסופו של דבר מנועה סילון נותן יותר כוח מי מנועה בערה פנימית אים אותה קמות של דלק???
 

jeblesh

New member
עהג לגבה הסל"ד

לא היתעמקתי בסל"ד של מנועיי סילון של מתוסים הריי זה פורום טיסנאות אז סמתי שניי קישורים אחד של מנועה עגלה שמגיעה """רק""" ל 62,000 סל"ד וניבנה עלידיי בנאדם קישרוני ומחרתה תוצרת בית בקיצור מנועה שילון סקראתש בילת והשני שלפי מה שנירעה לי מחזיק בסי של סל"ד למנועה (((200,000))) זה יוצר וואחד גראר לא איחפת לי כמה יעיל המיבנה של המנועה :)
 

YHS

New member
והערה לגבי סל"דים

אין הבדל גדול מאד בין מנועי סילון של מטוסים לכאלה של טיסנים. ככל שהמנוע קטן יותר בד"כ הסיבובים המירביים שהוא מגיע גבוהים יותר. המנוע שקראת לו "עגלה" אינו מספק דחף. הוא מנוע של APU, שמיועד לאספקת חשמל למטוס. (מי שיביט במטוסי נוסעים, וזה בולט במיוחד ב 747 יראה "חור שחור" בזנב. זה נחיר הפליטה של ה APU ). מנועי סילון של מטוסים מסתובבים אלפי סיבובים לדקה. הקטנים שביניהם מגיעים לסביבות ה 20K. לא מבין את האימרה שמנוע "עם הרבה סיבובים יוצר גרר".
 

tumti69

New member
למרות שYHS כבר ענה לך

אז אני רוצה להגיד לך שאני אישית מכיר מנוע של מסוק שמסתובב ב30000 כאשר הנתונים של המנוע הם: מייצר 450 כוח סוס שוקל כ300 קילו טמפ עבודה בסביבות ה700 מעלות
 
למעלה