מנהלנו היקר ב The Marker הבוקר

מצב
הנושא נעול.

846

Active member
מהיכן הנתונים על צימצום

לא רק מכיסו של הנהג
אמנם כיסו של הנהג הוא אחד המקומות שבהם ההתיעלות ניכרת היטב, אך הוא אינו היחיד. נחסכות נסיעות ריקות לצרכים תפעוליים (לא מסיעים קו לחור א', מחזירים את האוטובוס לחניון ואחרי שלוש שעות שולחים אותו לעשות חזור מחור א'). משתמשים ברכבים קטנים יותר בקווים הלא עמוסים (הבדל בין אוטובוס רגיל לבין מיניבוס/ספרינטר יכול להגיע לכ-50%). ועוד
מהיכן הנתונים על צימצום
נסיעות ריקות? לדעתי שי לך רק "תחושת בטן" בנושא. תבדוק כמה אוטובוסים של קונקס נוסעים ריקים בין ת"א לאשדוד בבוקר בגלל חוסר ביקוש וכמה עומדים בחניונים בת"א ובאשדוד ללא מעש, ולידיעתך: אוטובוס עומד הוא אוטובוס מפסיד. לדעתי ונסיוני דווקא באגד משתדלים לחסוך בנסיעות ריקות ע"י הוצאת "נוספים" במידת הצורך או השארת האוטובוס בסניף אחר והחזרת הנהג כנוסע (שגם היא הוצאה). הפעלת מיניבוס בקווים מסויימים היא אכן יעילה אך יוצרת חוסר גמישות בהפעלה בראיה כוללת, יתכן מצב ובו זקוקים לקיבולת של אוטובוס גדול אך בחניון נימצא רק מיניבוס... זוהי אחת הסיבות להפסקת השימוש במיניבוסים ע"י אגד (כידוע אגד הפעיל מינבוסים בתחילת שנות ה 90).
 

raminec

New member
מידיבוסים

מהיכן הנתונים על צימצום
נסיעות ריקות? לדעתי שי לך רק "תחושת בטן" בנושא. תבדוק כמה אוטובוסים של קונקס נוסעים ריקים בין ת"א לאשדוד בבוקר בגלל חוסר ביקוש וכמה עומדים בחניונים בת"א ובאשדוד ללא מעש, ולידיעתך: אוטובוס עומד הוא אוטובוס מפסיד. לדעתי ונסיוני דווקא באגד משתדלים לחסוך בנסיעות ריקות ע"י הוצאת "נוספים" במידת הצורך או השארת האוטובוס בסניף אחר והחזרת הנהג כנוסע (שגם היא הוצאה). הפעלת מיניבוס בקווים מסויימים היא אכן יעילה אך יוצרת חוסר גמישות בהפעלה בראיה כוללת, יתכן מצב ובו זקוקים לקיבולת של אוטובוס גדול אך בחניון נימצא רק מיניבוס... זוהי אחת הסיבות להפסקת השימוש במיניבוסים ע"י אגד (כידוע אגד הפעיל מינבוסים בתחילת שנות ה 90).
מידיבוסים
היעדר כמעט מוחלט בשימוש במידיבוסים לאורך שנים מראה בעיקר על חוסר גמישות ורצון לתת את השירות האופטימלי מצד אגד. ישנם קווים רבים בהם האוטובוסים לעולם אינם מתמלאים (למעט מקרים מיוחדים ונדירים ביותר שכמעט את כולם ניתן לחזות ולתגבר מראש) ולכן אגד מפעילה בהם אוטובוסים בתדירות נמוכה מאוד, מה שהופך אותם להרבה פחות אטרקטיביים ולא פרקטיים למדיי. בקווים כאלו מעבר למיד(/נ)יבוסים שהם זולים יותר לרכישה ותחזוקה יכול לאפשר לאגד ללא שינוי בעלויות התפעול להעלות את התדירות תוך פגיעה מינימלית בשירות ללקוחות מבחינת קיבולת ורווח עצום ללקוחות מבחינת מספר הנסיעות למקום מגוריהם/עבודתם ביום. הייתי שמח לראות דוגמאות למקומות שבהם אגד עשתה מרצונה החופשי את השירות הזה.
 
לא דיברתי על הפרטה ספציפית

מהיכן הנתונים על צימצום
נסיעות ריקות? לדעתי שי לך רק "תחושת בטן" בנושא. תבדוק כמה אוטובוסים של קונקס נוסעים ריקים בין ת"א לאשדוד בבוקר בגלל חוסר ביקוש וכמה עומדים בחניונים בת"א ובאשדוד ללא מעש, ולידיעתך: אוטובוס עומד הוא אוטובוס מפסיד. לדעתי ונסיוני דווקא באגד משתדלים לחסוך בנסיעות ריקות ע"י הוצאת "נוספים" במידת הצורך או השארת האוטובוס בסניף אחר והחזרת הנהג כנוסע (שגם היא הוצאה). הפעלת מיניבוס בקווים מסויימים היא אכן יעילה אך יוצרת חוסר גמישות בהפעלה בראיה כוללת, יתכן מצב ובו זקוקים לקיבולת של אוטובוס גדול אך בחניון נימצא רק מיניבוס... זוהי אחת הסיבות להפסקת השימוש במיניבוסים ע"י אגד (כידוע אגד הפעיל מינבוסים בתחילת שנות ה 90).
לא דיברתי על הפרטה ספציפית
אבל בראיה כוללת, במצב שבו החברה מסובסדת יש לה פחות מוטיבציה להתיעל. אוטובוס עומד הוא אוטובוס מפסיד, אבל אוטובוס ש-15% מהקילומטראז' שלו הוא נסיעות ריקות (ואלה פחות או היותר המספרים שמשה"ת מעריך), הוא אוטובוס שמבזבז כסף. רכב שנמצא שעה בחניון הוא רכב שמעלה אבק. אוטובוס שנוסע שעה רק כדי להגיע לחניון הוא רכב שמבזבז דלק, מצריך משכורת לנהג (שהיה יכול להועיל בתגבור של קו אחר), שלא לדבר על בלאי, גרט, סיכוי לתאונה ועוד. לפי הנתונים של משה"ת (שמהווים את הבסיס לתכנון), בערך 1/3 מצי הרכב של החברה שמופעל בשעות שיא מושבת בשעות השפל. אגב, לי נראה שכפי שציינת אגד דווקא במצב די טוב בהיבט הזה. לגבי המיניבוסים/מידיבוסים - אכן יש פגיעה בגמישות התפעולית, ולכן צריך לעשות זאת בשכל. אם ידוע שבסניף מסוים או אזור מסוים יש כמה קווים שאין טעם להפעיל בהם רכבים גדולים, כדאי להכניס מיניבוסים. הקווים הפנימיים בערד למשל כמעט תמיד ריקים, אפשר להביא לעיר 3-5 מיניבוסים (תלוי בלו"ז של הקווים ובמתכונת שבה יופעלו) במקום מכונות בין-עירוניות (הרי תמיד יש 3-4 רכבים בנסיעה עירונית, לרוב גם אותם הרכבים, כך שלמעשה כבר היום יש במידה רבה הפרדה בין הצי העירוני לבין-עירוני). התנהלות דומה בסניף דימונה וסניף ב"ש (אם יש צורך), וכבר הגענו למשהו כמו 10 מיניבוסים בדרום. עכשיו שווה גם להחזיק חלפים במוסך דימונה. אל תשכח שגם בתל-אביב יש מכונות בין-עירוניות, מכונות עירוניות רגילות ומפרקיות (כל רכב לסוג קווים אחר). מצד שני, יהיה טפשי להביא לסניף תמח"ת 4 מיניבוסים בשביל שניים וחצי קווים עם שש נסיעות יומיות, שבאמת יעמדו רוב הזמן ויעלו אבק. זה הכל עניין של תכנון חכם של מערך הקווים וצי הרכב. ראשית קובעים מהי רשת הקווים שתופעל (משהו שלדעתי אף גורם בארץ עוד לא עשה באופן יסודי), שנית מעריכים ביקושים וקיבולות רכב נדרשות, ובונים לו"זים כך שלכל קבוצת קיבולת יהיה סידור עבודה "סגור" (כלומר - להימנע מנסיעות ריקות, מייבוש בחניון וכו') ולפי זה קובעים איך ייראה צי הרכב. למשל: X מיניבוסים שנוסעים כל אחד 14 שעות ביממה (פחות או יותר ברציפות) + Y אוטובוסים שנוסעים כל אחד 14 שעות ביממה (גם כן, פחות או יותר ברציפות). רזרבות - כמובן עדיף אוטובוסים (למען הגמישות), אבל אם X הוא מספר גדול מספיק כבר כדאי להכניס מיניבוס לרזרבה (אם בכל חודש כל מיניבוס יהיה מושבת יום אחד בממוצע, הרי שאם יש שלושים מיניבוסים, תמיד יהיה חסר אחד בצי, ושווה להשקיע במיניבוס רזרבה). קח למשל את מה שעשו בפתח-תקוה: קבעו מספר קווים שבהם מופעלים מיניבוסים (בתדירות גבוהה יחסית, כך שאין צורך בריבוי נסיעות ריקות וייבוש בחניון), קווי מידיבוסים וקווי אוטובוסים, ולמעשה בנו ציי רכב נפרדים לכל קבוצת קווים. הבעיות היו אחרות - 1. ההערכות לגבי ביקושים לא היו נכונות (במונחי נוסע X שעה), 2. בנו רשת קווים מורכבת ומסועפת מדי, 3. נתנו אותה לחברה שביצעה הכל באופן רע במיוחד. בערד הרעיון הזה יוכל לעבוד מצוין: אוטובוסים לקווים הבין-עירוניים "הגדולים" (ב"ש, ת"א, ירושלים, מהדרין, מחנות צבאיים), מידי לקווים הבין-עירוניים הקטנים (ים-המלח, דימונה), מיניבוסים לעירוניים ולקו עין-בוקק - עין-גדי (רכב שבעצם יחנה בעין-גדי).
 

846

Active member
מאחר ואגד היא חברה הפרוסה

לא דיברתי על הפרטה ספציפית
אבל בראיה כוללת, במצב שבו החברה מסובסדת יש לה פחות מוטיבציה להתיעל. אוטובוס עומד הוא אוטובוס מפסיד, אבל אוטובוס ש-15% מהקילומטראז' שלו הוא נסיעות ריקות (ואלה פחות או היותר המספרים שמשה"ת מעריך), הוא אוטובוס שמבזבז כסף. רכב שנמצא שעה בחניון הוא רכב שמעלה אבק. אוטובוס שנוסע שעה רק כדי להגיע לחניון הוא רכב שמבזבז דלק, מצריך משכורת לנהג (שהיה יכול להועיל בתגבור של קו אחר), שלא לדבר על בלאי, גרט, סיכוי לתאונה ועוד. לפי הנתונים של משה"ת (שמהווים את הבסיס לתכנון), בערך 1/3 מצי הרכב של החברה שמופעל בשעות שיא מושבת בשעות השפל. אגב, לי נראה שכפי שציינת אגד דווקא במצב די טוב בהיבט הזה. לגבי המיניבוסים/מידיבוסים - אכן יש פגיעה בגמישות התפעולית, ולכן צריך לעשות זאת בשכל. אם ידוע שבסניף מסוים או אזור מסוים יש כמה קווים שאין טעם להפעיל בהם רכבים גדולים, כדאי להכניס מיניבוסים. הקווים הפנימיים בערד למשל כמעט תמיד ריקים, אפשר להביא לעיר 3-5 מיניבוסים (תלוי בלו"ז של הקווים ובמתכונת שבה יופעלו) במקום מכונות בין-עירוניות (הרי תמיד יש 3-4 רכבים בנסיעה עירונית, לרוב גם אותם הרכבים, כך שלמעשה כבר היום יש במידה רבה הפרדה בין הצי העירוני לבין-עירוני). התנהלות דומה בסניף דימונה וסניף ב"ש (אם יש צורך), וכבר הגענו למשהו כמו 10 מיניבוסים בדרום. עכשיו שווה גם להחזיק חלפים במוסך דימונה. אל תשכח שגם בתל-אביב יש מכונות בין-עירוניות, מכונות עירוניות רגילות ומפרקיות (כל רכב לסוג קווים אחר). מצד שני, יהיה טפשי להביא לסניף תמח"ת 4 מיניבוסים בשביל שניים וחצי קווים עם שש נסיעות יומיות, שבאמת יעמדו רוב הזמן ויעלו אבק. זה הכל עניין של תכנון חכם של מערך הקווים וצי הרכב. ראשית קובעים מהי רשת הקווים שתופעל (משהו שלדעתי אף גורם בארץ עוד לא עשה באופן יסודי), שנית מעריכים ביקושים וקיבולות רכב נדרשות, ובונים לו"זים כך שלכל קבוצת קיבולת יהיה סידור עבודה "סגור" (כלומר - להימנע מנסיעות ריקות, מייבוש בחניון וכו') ולפי זה קובעים איך ייראה צי הרכב. למשל: X מיניבוסים שנוסעים כל אחד 14 שעות ביממה (פחות או יותר ברציפות) + Y אוטובוסים שנוסעים כל אחד 14 שעות ביממה (גם כן, פחות או יותר ברציפות). רזרבות - כמובן עדיף אוטובוסים (למען הגמישות), אבל אם X הוא מספר גדול מספיק כבר כדאי להכניס מיניבוס לרזרבה (אם בכל חודש כל מיניבוס יהיה מושבת יום אחד בממוצע, הרי שאם יש שלושים מיניבוסים, תמיד יהיה חסר אחד בצי, ושווה להשקיע במיניבוס רזרבה). קח למשל את מה שעשו בפתח-תקוה: קבעו מספר קווים שבהם מופעלים מיניבוסים (בתדירות גבוהה יחסית, כך שאין צורך בריבוי נסיעות ריקות וייבוש בחניון), קווי מידיבוסים וקווי אוטובוסים, ולמעשה בנו ציי רכב נפרדים לכל קבוצת קווים. הבעיות היו אחרות - 1. ההערכות לגבי ביקושים לא היו נכונות (במונחי נוסע X שעה), 2. בנו רשת קווים מורכבת ומסועפת מדי, 3. נתנו אותה לחברה שביצעה הכל באופן רע במיוחד. בערד הרעיון הזה יוכל לעבוד מצוין: אוטובוסים לקווים הבין-עירוניים "הגדולים" (ב"ש, ת"א, ירושלים, מהדרין, מחנות צבאיים), מידי לקווים הבין-עירוניים הקטנים (ים-המלח, דימונה), מיניבוסים לעירוניים ולקו עין-בוקק - עין-גדי (רכב שבעצם יחנה בעין-גדי).
מאחר ואגד היא חברה הפרוסה
בכל הארץ, הגמישות התיפעולית חשובה ביותר ואני אתן דוגמא: במיקרים מסויימים נוסעים (או חברי פורום) מתלוננים על מחסור אוטובוסים בשעות מסויימות או בארועים מרכזיים. מאחר ורוב הצי של אגד הוא סטנדרטי, במיקרים רבים מניידים אוטובוסים מסניף לסניף או אזור לאזור ע"מ לעמוד בביקושים (ובלי להתחיל לחפש מיקרים שכן או לא הצליחו). תאר לך סניף שחלק ממצבת הרכב שלו מורכבת ממיניבוסים, סניף כזה לא יוכל לעזור... בניגוד למה שקורה כיום. תיכנון התנועה באגד מתנהל ע"פ אוטובוסים מדגמים סטנדרטיים, כך שאוטובוס בינעירוני מסניף טיבעון לדוגמא יכול לבצע את קו 405 מת"א לי"ם למרות שבטיבעון מספיקים רק מיניבוסים. מאחר ומצבת האוטובוסים מוגבלת, אתה לא יכול להחזיק יותר מידי אוטובוסים ברזרווה, זה עולה כסף. חלק מכסף שהמדינה לאט לאט מקצצת מהסובסידה.
 
נקודות טובות

מאחר ואגד היא חברה הפרוסה
בכל הארץ, הגמישות התיפעולית חשובה ביותר ואני אתן דוגמא: במיקרים מסויימים נוסעים (או חברי פורום) מתלוננים על מחסור אוטובוסים בשעות מסויימות או בארועים מרכזיים. מאחר ורוב הצי של אגד הוא סטנדרטי, במיקרים רבים מניידים אוטובוסים מסניף לסניף או אזור לאזור ע"מ לעמוד בביקושים (ובלי להתחיל לחפש מיקרים שכן או לא הצליחו). תאר לך סניף שחלק ממצבת הרכב שלו מורכבת ממיניבוסים, סניף כזה לא יוכל לעזור... בניגוד למה שקורה כיום. תיכנון התנועה באגד מתנהל ע"פ אוטובוסים מדגמים סטנדרטיים, כך שאוטובוס בינעירוני מסניף טיבעון לדוגמא יכול לבצע את קו 405 מת"א לי"ם למרות שבטיבעון מספיקים רק מיניבוסים. מאחר ומצבת האוטובוסים מוגבלת, אתה לא יכול להחזיק יותר מידי אוטובוסים ברזרווה, זה עולה כסף. חלק מכסף שהמדינה לאט לאט מקצצת מהסובסידה.
נקודות טובות
אבל בכל זאת, עדיף להפעיל רכבים קטנים יותר אם יש את המסה הנדרשת. מיניבוס בטעון יכול לתגבר מיניבוסים בחיפה ובקריות. מידיבוס בתל-מונד יכול לתגבר מידיבוסים בנתניה, כפר-יונה וכו'. ואל תשכח - אם סידור העבודה של המיניבוס מלא, הוא לא יישלח לתיגבורים (ולכן, כפי שכתבתי, אין טעם להביא לסניף מיניבוס בשביל מספר קטן של נסיעות).
 

846

Active member
ברור שבעולם מושלם כל רכב

נקודות טובות
אבל בכל זאת, עדיף להפעיל רכבים קטנים יותר אם יש את המסה הנדרשת. מיניבוס בטעון יכול לתגבר מיניבוסים בחיפה ובקריות. מידיבוס בתל-מונד יכול לתגבר מידיבוסים בנתניה, כפר-יונה וכו'. ואל תשכח - אם סידור העבודה של המיניבוס מלא, הוא לא יישלח לתיגבורים (ולכן, כפי שכתבתי, אין טעם להביא לסניף מיניבוס בשביל מספר קטן של נסיעות).
ברור שבעולם מושלם כל רכב
ימלא את היעוד שלו אבל זה לא כך, כשצריך תיגבור אז זה בד"כ אוטובוסים גדולים, אם זה בינעירוניים בקווים מסויימים או עירוניים בקווים אחרים ואפילו מיפרקיות בגוש קטיף כמה חודשים לפני ההתנתקות. בגלל זה עדיף להתבסס על סטנדרט עם נישות קטנות כמו המיניבוסים בחיפה ובי"ם שעובדים בסימטאות או השכונתיות הניסיוניות בחיפה.
 

כמעט 846

New member
../images/Emo45.gif

ברור שבעולם מושלם כל רכב
ימלא את היעוד שלו אבל זה לא כך, כשצריך תיגבור אז זה בד"כ אוטובוסים גדולים, אם זה בינעירוניים בקווים מסויימים או עירוניים בקווים אחרים ואפילו מיפרקיות בגוש קטיף כמה חודשים לפני ההתנתקות. בגלל זה עדיף להתבסס על סטנדרט עם נישות קטנות כמו המיניבוסים בחיפה ובי"ם שעובדים בסימטאות או השכונתיות הניסיוניות בחיפה.
 

mucool2

New member
אבל זה בדיוק מה שאופיר הציע

ברור שבעולם מושלם כל רכב
ימלא את היעוד שלו אבל זה לא כך, כשצריך תיגבור אז זה בד"כ אוטובוסים גדולים, אם זה בינעירוניים בקווים מסויימים או עירוניים בקווים אחרים ואפילו מיפרקיות בגוש קטיף כמה חודשים לפני ההתנתקות. בגלל זה עדיף להתבסס על סטנדרט עם נישות קטנות כמו המיניבוסים בחיפה ובי"ם שעובדים בסימטאות או השכונתיות הניסיוניות בחיפה.
אבל זה בדיוק מה שאופיר הציע
קווים פנימיים בערים קטנות - אלה בדיוק ה"נישות" שדורשות מיניבוסים.
 

846

Active member
אבל במיקרים מסויימים ניתן

אבל זה בדיוק מה שאופיר הציע
קווים פנימיים בערים קטנות - אלה בדיוק ה"נישות" שדורשות מיניבוסים.
אבל במיקרים מסויימים ניתן
לנצל את האוטובוס לסוג אחר של עבודה ולאחר כמה שנים להעביר אותו לסניף אחר. דבר שלא ניתן לעשות עם מיניבוס "נישה"
 

mucool2

New member
ניתן להעביר מנישה לנישה...

אבל במיקרים מסויימים ניתן
לנצל את האוטובוס לסוג אחר של עבודה ולאחר כמה שנים להעביר אותו לסניף אחר. דבר שלא ניתן לעשות עם מיניבוס "נישה"
ניתן להעביר מנישה לנישה...
לא ברור לי למה אגד (או אתה באופן אישי) מקדש כל כך את ערך הגמישות התפעולית על חשבון דברים אחרים (העלאת התדירות למשל). לדעתי אין סתירה בין הדברים. שילוב מיניבוסים איפה שצריך לא יבטל את הצורך באוטובוסים רגילים במקומות אחרים, והגמישות התפעולית כמעט לא תיפגע. צריך לזכור שכמות כלי הרכב היא לא נתון קבוע, ועל כל אוטובוס גדול אפשר לקנות/לתחזק לפחות שני מיניבוסים (לדעתי יותר, אבל החישובים האלה זה התחום של אופיר). בצורה כזאת אולי מוותרים על כמה אוטובוסים, אבל הצי הכולל יכול לגדול, ואולי גם הרווחיות (למרות העליה הצפויה במספר הנהגים).
 

urilei

New member
ומה שאמרת עכשיו

מאחר ואגד היא חברה הפרוסה
בכל הארץ, הגמישות התיפעולית חשובה ביותר ואני אתן דוגמא: במיקרים מסויימים נוסעים (או חברי פורום) מתלוננים על מחסור אוטובוסים בשעות מסויימות או בארועים מרכזיים. מאחר ורוב הצי של אגד הוא סטנדרטי, במיקרים רבים מניידים אוטובוסים מסניף לסניף או אזור לאזור ע"מ לעמוד בביקושים (ובלי להתחיל לחפש מיקרים שכן או לא הצליחו). תאר לך סניף שחלק ממצבת הרכב שלו מורכבת ממיניבוסים, סניף כזה לא יוכל לעזור... בניגוד למה שקורה כיום. תיכנון התנועה באגד מתנהל ע"פ אוטובוסים מדגמים סטנדרטיים, כך שאוטובוס בינעירוני מסניף טיבעון לדוגמא יכול לבצע את קו 405 מת"א לי"ם למרות שבטיבעון מספיקים רק מיניבוסים. מאחר ומצבת האוטובוסים מוגבלת, אתה לא יכול להחזיק יותר מידי אוטובוסים ברזרווה, זה עולה כסף. חלק מכסף שהמדינה לאט לאט מקצצת מהסובסידה.
ומה שאמרת עכשיו
נכון ככל שיהיה, נראה לך כמו סיבה טובה לשלוח אוטובוס בין עירוני ענק עם 51 מקומות ישיבה לאסוף נוסע וחצי מבית הלל והגושרים בקו 36? ממש לא. ברור שלא לכל קו עם ביקוש נמוך אפשר תמיד לארגן מיניבוס ויש פה עניין של גמישות תפעולית. אבל יש סניפים שבהחלט זקוקים בדחיפות ל-5-20 מיניבוסים. כמו סניף קריית שמונה, סניף אילת שהבנתי שגם שם הביקוש לקווים עירוניים די בקרשים. ובכלל, אגד כבר סיגלה לעצמה שיטה שאת התדירות מתאימים לגודל הרכב, ובשום פנים ואופן לא להיפך. כך אני, תושב ראשל"צ, חי עם קווים עירוניים שטובי הטובים שבהם פועלים בשעות השיא של הבוקר בתדירות שבה פועלים קווים של "קווים" בשבת בפתח תקווה (ולא דיברתי אפילו על "מוצאי שבת" אלא על שבת ממש, החל מהשעה 18:00). אלא שבראשל"צ התחנות המרכזיות הן אפילו לא תחנות קצה, והמצב הוא בערך כמו מציאות הקווים הסיבוביים של "קווים"
 

846

Active member
כל התוכניות שאתה מציע עולות

לא דיברתי על הפרטה ספציפית
אבל בראיה כוללת, במצב שבו החברה מסובסדת יש לה פחות מוטיבציה להתיעל. אוטובוס עומד הוא אוטובוס מפסיד, אבל אוטובוס ש-15% מהקילומטראז' שלו הוא נסיעות ריקות (ואלה פחות או היותר המספרים שמשה"ת מעריך), הוא אוטובוס שמבזבז כסף. רכב שנמצא שעה בחניון הוא רכב שמעלה אבק. אוטובוס שנוסע שעה רק כדי להגיע לחניון הוא רכב שמבזבז דלק, מצריך משכורת לנהג (שהיה יכול להועיל בתגבור של קו אחר), שלא לדבר על בלאי, גרט, סיכוי לתאונה ועוד. לפי הנתונים של משה"ת (שמהווים את הבסיס לתכנון), בערך 1/3 מצי הרכב של החברה שמופעל בשעות שיא מושבת בשעות השפל. אגב, לי נראה שכפי שציינת אגד דווקא במצב די טוב בהיבט הזה. לגבי המיניבוסים/מידיבוסים - אכן יש פגיעה בגמישות התפעולית, ולכן צריך לעשות זאת בשכל. אם ידוע שבסניף מסוים או אזור מסוים יש כמה קווים שאין טעם להפעיל בהם רכבים גדולים, כדאי להכניס מיניבוסים. הקווים הפנימיים בערד למשל כמעט תמיד ריקים, אפשר להביא לעיר 3-5 מיניבוסים (תלוי בלו"ז של הקווים ובמתכונת שבה יופעלו) במקום מכונות בין-עירוניות (הרי תמיד יש 3-4 רכבים בנסיעה עירונית, לרוב גם אותם הרכבים, כך שלמעשה כבר היום יש במידה רבה הפרדה בין הצי העירוני לבין-עירוני). התנהלות דומה בסניף דימונה וסניף ב"ש (אם יש צורך), וכבר הגענו למשהו כמו 10 מיניבוסים בדרום. עכשיו שווה גם להחזיק חלפים במוסך דימונה. אל תשכח שגם בתל-אביב יש מכונות בין-עירוניות, מכונות עירוניות רגילות ומפרקיות (כל רכב לסוג קווים אחר). מצד שני, יהיה טפשי להביא לסניף תמח"ת 4 מיניבוסים בשביל שניים וחצי קווים עם שש נסיעות יומיות, שבאמת יעמדו רוב הזמן ויעלו אבק. זה הכל עניין של תכנון חכם של מערך הקווים וצי הרכב. ראשית קובעים מהי רשת הקווים שתופעל (משהו שלדעתי אף גורם בארץ עוד לא עשה באופן יסודי), שנית מעריכים ביקושים וקיבולות רכב נדרשות, ובונים לו"זים כך שלכל קבוצת קיבולת יהיה סידור עבודה "סגור" (כלומר - להימנע מנסיעות ריקות, מייבוש בחניון וכו') ולפי זה קובעים איך ייראה צי הרכב. למשל: X מיניבוסים שנוסעים כל אחד 14 שעות ביממה (פחות או יותר ברציפות) + Y אוטובוסים שנוסעים כל אחד 14 שעות ביממה (גם כן, פחות או יותר ברציפות). רזרבות - כמובן עדיף אוטובוסים (למען הגמישות), אבל אם X הוא מספר גדול מספיק כבר כדאי להכניס מיניבוס לרזרבה (אם בכל חודש כל מיניבוס יהיה מושבת יום אחד בממוצע, הרי שאם יש שלושים מיניבוסים, תמיד יהיה חסר אחד בצי, ושווה להשקיע במיניבוס רזרבה). קח למשל את מה שעשו בפתח-תקוה: קבעו מספר קווים שבהם מופעלים מיניבוסים (בתדירות גבוהה יחסית, כך שאין צורך בריבוי נסיעות ריקות וייבוש בחניון), קווי מידיבוסים וקווי אוטובוסים, ולמעשה בנו ציי רכב נפרדים לכל קבוצת קווים. הבעיות היו אחרות - 1. ההערכות לגבי ביקושים לא היו נכונות (במונחי נוסע X שעה), 2. בנו רשת קווים מורכבת ומסועפת מדי, 3. נתנו אותה לחברה שביצעה הכל באופן רע במיוחד. בערד הרעיון הזה יוכל לעבוד מצוין: אוטובוסים לקווים הבין-עירוניים "הגדולים" (ב"ש, ת"א, ירושלים, מהדרין, מחנות צבאיים), מידי לקווים הבין-עירוניים הקטנים (ים-המלח, דימונה), מיניבוסים לעירוניים ולקו עין-בוקק - עין-גדי (רכב שבעצם יחנה בעין-גדי).
כל התוכניות שאתה מציע עולות
כסף, ולדוגמאמיניבוס מושבת יום אחד זה הפסד X30 זה המון כסף. מהיכן ילקח הכסף? החברות הפרטיות מחוייבות לתמלוגים כך שההוצאות שלהן גדולות עוד לפני שהגלגל הראשון יצא לעבודה בבוקר ומצד שני הממשלה מקצצת בסובסידיה לאגד ודן כך שקשה יותר לממן קווים מפסידים. ממכירת כרטיסים בלבד לנוסע לא מרוויחים כסף!
 

846

Active member
התגובה היא לאופיר

כל התוכניות שאתה מציע עולות
כסף, ולדוגמאמיניבוס מושבת יום אחד זה הפסד X30 זה המון כסף. מהיכן ילקח הכסף? החברות הפרטיות מחוייבות לתמלוגים כך שההוצאות שלהן גדולות עוד לפני שהגלגל הראשון יצא לעבודה בבוקר ומצד שני הממשלה מקצצת בסובסידיה לאגד ודן כך שקשה יותר לממן קווים מפסידים. ממכירת כרטיסים בלבד לנוסע לא מרוויחים כסף!
התגובה היא לאופיר
 
אני אמרתי להביא מיניבוסים לחניון?

כל התוכניות שאתה מציע עולות
כסף, ולדוגמאמיניבוס מושבת יום אחד זה הפסד X30 זה המון כסף. מהיכן ילקח הכסף? החברות הפרטיות מחוייבות לתמלוגים כך שההוצאות שלהן גדולות עוד לפני שהגלגל הראשון יצא לעבודה בבוקר ומצד שני הממשלה מקצצת בסובסידיה לאגד ודן כך שקשה יותר לממן קווים מפסידים. ממכירת כרטיסים בלבד לנוסע לא מרוויחים כסף!
אני אמרתי להביא מיניבוסים לחניון?
ברור שצריך להביא מיניבוסים לסניף מסוים רק אם הם נוסעים "פול גז". לכן המיניבוסים בחיפה הם רעיון טוב, אבל מיניבוס לקו הפנימי של חצור הגלילית (שנוסע בערך פעם בשעתיים) הוא רעיון רע (מאוד!). באופן כללי אין טעם להכניס מיניבוס לקו או קבוצת קווים, אלא אם תדירות הנסיעות היא יחסית גבוהה (נסיעה כל 20 דקות בערך) וכש-80% מצי הרכב פעיל בשעות הפעילות (6:00-20:00 בערך). לגבי "התמלוגים" - כבר כתבתי לא פעם את דעתי לגביהם (למקרה ששכחתם - אני מאוד מתנגד לכך). ורק בשביל הפרופורציות, הנה עלות לק"מ באוטובוס רגיל, מידיבוס ומיניבוס. הערך הגבוה - עלות כוללת (דלק, בלאי צמיגים, שכר נהג וכו'), הערך הנמוך - עלות ללא הוצאות רכישה (וריביות נלוות וכד'): שירות בין-עירוני אוטובוס: 4.70-3.60, מידי: 4.10-3.30, מיני: 2.60-2.20 שירות עירוני אוטובוס: 14.30-9.70, מידי: 9.50-7.50, מיני: 3.90-3.40 שים לב: נראה שעדיף להוציא שני מיניבוסים (15 נוסעים X2) מאשר מידיבוס אחד (30 נוסעים).
 

846

Active member
העלות לא משנה אם

אני אמרתי להביא מיניבוסים לחניון?
ברור שצריך להביא מיניבוסים לסניף מסוים רק אם הם נוסעים "פול גז". לכן המיניבוסים בחיפה הם רעיון טוב, אבל מיניבוס לקו הפנימי של חצור הגלילית (שנוסע בערך פעם בשעתיים) הוא רעיון רע (מאוד!). באופן כללי אין טעם להכניס מיניבוס לקו או קבוצת קווים, אלא אם תדירות הנסיעות היא יחסית גבוהה (נסיעה כל 20 דקות בערך) וכש-80% מצי הרכב פעיל בשעות הפעילות (6:00-20:00 בערך). לגבי "התמלוגים" - כבר כתבתי לא פעם את דעתי לגביהם (למקרה ששכחתם - אני מאוד מתנגד לכך). ורק בשביל הפרופורציות, הנה עלות לק"מ באוטובוס רגיל, מידיבוס ומיניבוס. הערך הגבוה - עלות כוללת (דלק, בלאי צמיגים, שכר נהג וכו'), הערך הנמוך - עלות ללא הוצאות רכישה (וריביות נלוות וכד'): שירות בין-עירוני אוטובוס: 4.70-3.60, מידי: 4.10-3.30, מיני: 2.60-2.20 שירות עירוני אוטובוס: 14.30-9.70, מידי: 9.50-7.50, מיני: 3.90-3.40 שים לב: נראה שעדיף להוציא שני מיניבוסים (15 נוסעים X2) מאשר מידיבוס אחד (30 נוסעים).
העלות לא משנה אם
אי אפשר לנצל את המניבוס או המידיבוס לצרכים אחרים. המיקרה כזה שום חיסכון לא יפצה על המחסור במקומות ישיבה.
 

846

Active member
המיקרה = במיקרה

העלות לא משנה אם
אי אפשר לנצל את המניבוס או המידיבוס לצרכים אחרים. המיקרה כזה שום חיסכון לא יפצה על המחסור במקומות ישיבה.
המיקרה = במיקרה
 
השאלה היא מה עדיף

העלות לא משנה אם
אי אפשר לנצל את המניבוס או המידיבוס לצרכים אחרים. המיקרה כזה שום חיסכון לא יפצה על המחסור במקומות ישיבה.
השאלה היא מה עדיף
יש לך קו עם X נוסעים שכדי להפעיל אותו אתה צריך 4 אוטובוסים וברור לך שאין הצדקה להפעיל אוטובוס באותו הקו. מה עדיף לך, לרכוש 4 אוטובוסים שיסעו ריקים כי אולי תזדקק להם למשימות אחרות או לרכוש מיניבוסים ולייעד אותם לאותו קו שירות???
 

846

Active member
4 אוטובוסים ריקים מתוך 3500

השאלה היא מה עדיף
יש לך קו עם X נוסעים שכדי להפעיל אותו אתה צריך 4 אוטובוסים וברור לך שאין הצדקה להפעיל אוטובוס באותו הקו. מה עדיף לך, לרכוש 4 אוטובוסים שיסעו ריקים כי אולי תזדקק להם למשימות אחרות או לרכוש מיניבוסים ולייעד אותם לאותו קו שירות???
4 אוטובוסים ריקים מתוך 3500
זה טיפה בים, אותו אוטובוס יעבור אחרכך לסניף אחר בו הוא יהיה ריווחי.
 
אותו דבר לגבי מיניבוסים

4 אוטובוסים ריקים מתוך 3500
זה טיפה בים, אותו אוטובוס יעבור אחרכך לסניף אחר בו הוא יהיה ריווחי.
אותו דבר לגבי מיניבוסים
תמיד תוכל למצוא סניף אחר להעביר אותם אליו.
 

846

Active member
לא ממש, אני מתכון לתיגבורים

אותו דבר לגבי מיניבוסים
תמיד תוכל למצוא סניף אחר להעביר אותם אליו.
לא ממש, אני מתכון לתיגבורים
למירון, קווים 400 ו 402, פסטיבלים שונים וכד'.. כל זה מתוך נסיון.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה