ממדי האנשים בתנ``ך

yaakii

New member
ממדי האנשים בתנ``ך

מסופר על אנשים שהיו גבוהים בצורה משמעותית (גוליית ועוד) וכמו כן על אנשים שהיו מאד נמוכים. רציתי לדעת איך זה שבעבר היה יחס עקום בין ממדי האנשים? איך זה שאין ענקים וגמדים בימינו?
 

gushnick

New member
אני לא חושב שפעם היו כאלה גדולים...

נראה לי שאם כיום האנשים הגבוהים בעולם הם 2.5 מטרים (אולי יותר? מישהו יודע כאן?), אז פעם היו 3.5 מטר. גלית היה 6 אמות וזרת, שזה בערך 3 מטרים, והוא היחיד שאנחנו יודעים עליו את מידת גבהו... אבל למרות זאת, די ברור שהיו אנשים יותר גבוהים, אולי הרבה יותר גבוהים, אבל הם השומדו ע"י ישראל בתקופות שונות, מהשנה הארבעים ליציאת מצרים והלאה.
 

ragog

New member
אני חושב שהמגמה בדור שלנו זה עליה בגובה

זאת אומרת אני וכל אחי יותר גבוהים מההורים שלי. וכך המצב אם אני מסתכל על המשפחה הראושנה שעולה לי בראש. זה אומר שפעם היתה מגמת ירידה. או שפעם היו ממש ממש ממש ממש נמוכים.
 

brass monkey

New member
שכחת עוד כמה?

משה רבינו על פי המדרש, היה עומד לפני פרעה, והיה מסתכל לו בגובה העיניים. כגובה פרעה כאמה, והוא היה יושב על כיסא גבוה כשלפניו הרבה מדרגות, ומסיקים שם כי משה היה בגובה 6 אמות בערך. ועוג מלך הבשן, שהרי המדרש מספר שהוא היה כל כך גדול עד שמשה קפץ לגובה 3 אמות (והוא היה 3 אמות) והיכה בו עם מקל ארוך - ועדיין הגיע לו רק לקרסול!!! הנפילים היו ענקים...אנשי מידות כלשון המרגלים - לא כן?
 

gushnick

New member
לא שכחתי שום דבר

זה מדרש, ואני לא מקבל אותו כפשוטו (אין לי ברירה... הדבר האחרון שאני רוצה זה שהרמב"ם יקרא לי אדיוט, כסיל ועוד שמות חיבה...). אי אפשר להביא משם הוכחה לכלום.
 

yaakii

New member
הרמב"ם בשום אופן לא אומר שמי שמקבל מדרש

כפשוטו הוא כסיל. הוא אומר שמי שאומר שאתכל מדרשי חז"ל יש להבין כפשוטם-הוא כסיל וכו'..
 

gushnick

New member
אני לא אתווכח על הבנת הרמב"ם

גם כי אפשר לפתוח ולראות שאין זה כך, וגם משני שזה לא משנה. גם אם הוא לא התכוון לכל מדרשי חז"ל, הרי שהוא התכוון לדברים כאלו בדיוק.
 

brass monkey

New member
אוי נו, באמת...

הרמב"ם, כזכור לי, דיבר על אגדתות. חיפשתי את המקור של הרמב"ם הזה, וה' לא סיע בידי למצואו. הבא את המקור. וחלילה לומר כמו שאמרת, שאמר הוא, המאמין בכולם - כסיל, והכופר בכולם - כופר בתורה(כך זכור לי, שוב, תביא את המקור). להתעלם בצורה גורפת מן מדרשים - הרמב"ם לא אמר.
 

gushnick

New member
הבנת הנקרא

להבין את מדרשי חז"ל כפשוטם - שטות והבל. אבל מי דיבר על להתעלם מהם?! יש כאן דיון על צורת ההבנה הנכונה של מדרשי חז"ל. לא יכולה להיות כאן אפשרות של התעלמות מהם. אלא שיש כאן הנחת יסוד ברורה שאין מה לחלוק עליה: יש פשט ויש דרש, ואין לערבב ביניהם. וכשלומדים פשט, הרי שבלי ספק צריך כביכול 'להתעלם' מהמדרשים. ואת זה המהר"י קרא אמר בצורה מאוד בוטה. המקור לדברי הרמב"ם נמצא למיטב זכרוני יותר מפעם אחת בכתביו, אבל אני יכול בינתיים לזכור אחד: הקדמת הרמב"ם לפרק חלק.
 

brass monkey

New member
כן, מצאתי...פירוש המשניות לרמב"ם מסכת סנהדרין

אכן הוא אומר שם את מה שאמרת, אבל אני הבנתי עד היום כי מדובר על אגדתות ממש, ולא על מדרשים מסוג זה. טוב, צריך לבדוק זאת, אם יש הבדל.
 
למעלה