מי יפגע מהורדת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים ?
שרשור זה נפתח לנוכח עירוב עניין ביטוח החובה בנושא מדיניות הקהילה לרכיבה הספורטיבית בכביש הציבורי. נדרשת קצת סבלנות , כי לא כולם מכירים את כל הנתונים : עד שנת 2001 התנהל משק ביטוח החובה לכלי רכב (כולל אופנועים ) על ידי מונופול - אבנר. בשנת 2001 שונו כללי המשחק. הוחלט על פירוק אבנר ומתן אפשרות לביטוח חובה על ידי חברות ביטוח. המתנגדים הזהירו כי התוצאה תהיה עליית תעריפי הביטוח. המציאות הוכיחה כי מעבר לביטוח בחברות הביטוח הוזיל/הוריד/ הפחית את התעריפים בכ 40% . אחרי ההורדה הכנסות חברות הביטוח מביטוח חובה הן כמחצית מכלל הכנסותיהן מביטוח כללי ( לא ביטוח חיים). את האופנועים הוציאו מחוץ למשחק ושלחו אותם להיות מבוטחים, כולם , בפול בתעריפים הנקבעים על ידי המפקח על הביטוח. הפול גובה מהרוכבים כ 175 מליון ש"ח לשנה ומשלם תביעות של כ 350 מליון ש"ח לשנה (מספרים מקורבים ). איך עושים את זה? חברות הביטוח מעבירות לפול , כל שנה את הסכומים המתאימים כדי לכסות את ההפרש . המפקח על הביטוח רוצה שתשלומי הרוכבים יכסו את התביעות. לפי שיטה זאת יש להעלות את תעריפי ביטוח החובה ממוצע של כ 5,000 ש"ח לשנה לסכומים של למעלה מ 10,000 ש"ח לשנה. הפעולה שנעשתה לתיקון הפלת"ד ( אחריות רכב מעורב בתאונה עם אופנוע היא 75% ) אמורה לשנות את המצב. המטרה : העברת ביטוח החובה לאופנועים לחברות הביטוח שתתחרנה על המבוטחים ותשקולנה שיקולים ענייניים - אישיים לגבי כל מבוטח , כמו בכל ביטוח וכפי מצב הדברים לגבי ביטוח רכב פרטי . בתגובה מבקשת הממשלה בחוק ההסדרים הנוכחי לבטל את התיקון לחוק ! מועדון האופנועים הישראלי נמצא בוועדות הכספים והכלכלה ופועל יחד עם יבואני הרכב הדו גלגלי לחסימת המהלך והמשך הרפורמה שתפסיק את תהליך עליית תעריפי הביטוח ותביא אף להורדתם (תיכף מגיעים לעניין ). בינתיים המפקח על הביטוח הודיע על כוונה לחדש העלאת תעריפים (שהוקפאו עקב פעילות העבר ) בחלוף 6 חודשים (אפריל 09). אם המהלך יצליח מה צפוי לקרות? יש כ 100 אלף מבוטחים. סביר להניח שלגבי 99% מהם התעריפים ירדו לאור שינוי כללי המשחק. אלה המבוטחים שגם צפויים יותר לתאונות מעורבות בהיותם רוכבים עירוניים / פרבריים / קטנועיים. חברת ביטוח תבדוק נתונים של רוכב כחלק מקביעת תעריף הביטוח מן הסתם בדומה לבדיקה כזאת הנעשית במדינות אחרות (למשל : בריטניה ) . ייבדקו נתונים על פי שיקולים מקצועיים ונתונים, כולל סוג ואופי האופנוע , בדומה לנעשה בענף ביטוח הרכב חובה ורכוש. דוגמא : אם יש בישראל כ 1,000רוכבים על אופנועים "ספורטיביים" , 1% מציבור הרוכבים , אבל הם נוטלים 8% מהתשלומים בגין תאונות (בדרך כלל עצמיות ששם האחריות היא 100% על המבטחת של הרוכב ) אזי ייתכן שתעריף הביטוח לרוכב כזה יהיה פי 8 מהתעריף לרוכב על קטנוע 400 סמ"ק , בן 62, אב ל 7 ילדים ומעשן מקטרת. במלים אחרות : ייתכן ועבור רוכב האופנוע העירוני תידרש פרמיה של 2,500 ש"ח (במקום 5,000 היום) אבל מהרוכב "הספורטיבי" תדרש פרמיה של 20,000 ש"ח. הכל דוגמאות שאינן מבוססות על נתונים אלא להמחשה בלבד. ייתכן גם שישלחו את הרוכב הספורטיבי לפול כי יסרבו לבטח אותו והתעריף בפול ייקבע בסכום דומה או גבוה יותר. אפשרי שהרוכבים הספורטיביים ישלמו הרבה יותר כאשר כלל ציבור הרוכבים ישלם קצת פחות. אם נפסיק את המהלך לשחרור המונופול ונתמוך בעמדת המפקח על הביטוח אזי אולי יעלו את התעריפים לכולם לכ 10,000 ש"ח , נישאר כולנו בפול , אבל ההתייקרות לגבי קבוצות הסיכון החריגות תהיה קטנה יותר. הייצוג שנעשה על ידי מועדון האופנועים הישראלי הוא עבור כלל הרוכבים , כקבוצה. אנו מתנגדים, כיום , ליצירת דיפרנציאליות במצב של ביטוח על ידי המונופול - הפול וסבורים שהדרך הנכונה היא להביא להגיון ביטוחי על ידי תחרות אמיתית בשוק הביטוח . אנו מאמינים שבעוד שנתיים , כשתיבדק השפעת תיקון החוק על סכום התביעות המשולם על ידי הפול , תוכח עמדתנו שתאונות מעורבות גורמות למירב הנזקים לרוכבים וכי לאור התיקון יקטן ההפרש בין הגביה לתשלומים (כנ"ל). ככל שנקטין את התביעות על ידי הקטנת כמות התאונות , הקטנת כמות הפגיעות , הקטנת מספר ההרוגים והפצועים - כך , כקהילה של רוכבים , נרוויח תעריפי ביטוח נמוכים יותר. אתם מוזמנים להביע עמדה ולשאול שאלות .
שרשור זה נפתח לנוכח עירוב עניין ביטוח החובה בנושא מדיניות הקהילה לרכיבה הספורטיבית בכביש הציבורי. נדרשת קצת סבלנות , כי לא כולם מכירים את כל הנתונים : עד שנת 2001 התנהל משק ביטוח החובה לכלי רכב (כולל אופנועים ) על ידי מונופול - אבנר. בשנת 2001 שונו כללי המשחק. הוחלט על פירוק אבנר ומתן אפשרות לביטוח חובה על ידי חברות ביטוח. המתנגדים הזהירו כי התוצאה תהיה עליית תעריפי הביטוח. המציאות הוכיחה כי מעבר לביטוח בחברות הביטוח הוזיל/הוריד/ הפחית את התעריפים בכ 40% . אחרי ההורדה הכנסות חברות הביטוח מביטוח חובה הן כמחצית מכלל הכנסותיהן מביטוח כללי ( לא ביטוח חיים). את האופנועים הוציאו מחוץ למשחק ושלחו אותם להיות מבוטחים, כולם , בפול בתעריפים הנקבעים על ידי המפקח על הביטוח. הפול גובה מהרוכבים כ 175 מליון ש"ח לשנה ומשלם תביעות של כ 350 מליון ש"ח לשנה (מספרים מקורבים ). איך עושים את זה? חברות הביטוח מעבירות לפול , כל שנה את הסכומים המתאימים כדי לכסות את ההפרש . המפקח על הביטוח רוצה שתשלומי הרוכבים יכסו את התביעות. לפי שיטה זאת יש להעלות את תעריפי ביטוח החובה ממוצע של כ 5,000 ש"ח לשנה לסכומים של למעלה מ 10,000 ש"ח לשנה. הפעולה שנעשתה לתיקון הפלת"ד ( אחריות רכב מעורב בתאונה עם אופנוע היא 75% ) אמורה לשנות את המצב. המטרה : העברת ביטוח החובה לאופנועים לחברות הביטוח שתתחרנה על המבוטחים ותשקולנה שיקולים ענייניים - אישיים לגבי כל מבוטח , כמו בכל ביטוח וכפי מצב הדברים לגבי ביטוח רכב פרטי . בתגובה מבקשת הממשלה בחוק ההסדרים הנוכחי לבטל את התיקון לחוק ! מועדון האופנועים הישראלי נמצא בוועדות הכספים והכלכלה ופועל יחד עם יבואני הרכב הדו גלגלי לחסימת המהלך והמשך הרפורמה שתפסיק את תהליך עליית תעריפי הביטוח ותביא אף להורדתם (תיכף מגיעים לעניין ). בינתיים המפקח על הביטוח הודיע על כוונה לחדש העלאת תעריפים (שהוקפאו עקב פעילות העבר ) בחלוף 6 חודשים (אפריל 09). אם המהלך יצליח מה צפוי לקרות? יש כ 100 אלף מבוטחים. סביר להניח שלגבי 99% מהם התעריפים ירדו לאור שינוי כללי המשחק. אלה המבוטחים שגם צפויים יותר לתאונות מעורבות בהיותם רוכבים עירוניים / פרבריים / קטנועיים. חברת ביטוח תבדוק נתונים של רוכב כחלק מקביעת תעריף הביטוח מן הסתם בדומה לבדיקה כזאת הנעשית במדינות אחרות (למשל : בריטניה ) . ייבדקו נתונים על פי שיקולים מקצועיים ונתונים, כולל סוג ואופי האופנוע , בדומה לנעשה בענף ביטוח הרכב חובה ורכוש. דוגמא : אם יש בישראל כ 1,000רוכבים על אופנועים "ספורטיביים" , 1% מציבור הרוכבים , אבל הם נוטלים 8% מהתשלומים בגין תאונות (בדרך כלל עצמיות ששם האחריות היא 100% על המבטחת של הרוכב ) אזי ייתכן שתעריף הביטוח לרוכב כזה יהיה פי 8 מהתעריף לרוכב על קטנוע 400 סמ"ק , בן 62, אב ל 7 ילדים ומעשן מקטרת. במלים אחרות : ייתכן ועבור רוכב האופנוע העירוני תידרש פרמיה של 2,500 ש"ח (במקום 5,000 היום) אבל מהרוכב "הספורטיבי" תדרש פרמיה של 20,000 ש"ח. הכל דוגמאות שאינן מבוססות על נתונים אלא להמחשה בלבד. ייתכן גם שישלחו את הרוכב הספורטיבי לפול כי יסרבו לבטח אותו והתעריף בפול ייקבע בסכום דומה או גבוה יותר. אפשרי שהרוכבים הספורטיביים ישלמו הרבה יותר כאשר כלל ציבור הרוכבים ישלם קצת פחות. אם נפסיק את המהלך לשחרור המונופול ונתמוך בעמדת המפקח על הביטוח אזי אולי יעלו את התעריפים לכולם לכ 10,000 ש"ח , נישאר כולנו בפול , אבל ההתייקרות לגבי קבוצות הסיכון החריגות תהיה קטנה יותר. הייצוג שנעשה על ידי מועדון האופנועים הישראלי הוא עבור כלל הרוכבים , כקבוצה. אנו מתנגדים, כיום , ליצירת דיפרנציאליות במצב של ביטוח על ידי המונופול - הפול וסבורים שהדרך הנכונה היא להביא להגיון ביטוחי על ידי תחרות אמיתית בשוק הביטוח . אנו מאמינים שבעוד שנתיים , כשתיבדק השפעת תיקון החוק על סכום התביעות המשולם על ידי הפול , תוכח עמדתנו שתאונות מעורבות גורמות למירב הנזקים לרוכבים וכי לאור התיקון יקטן ההפרש בין הגביה לתשלומים (כנ"ל). ככל שנקטין את התביעות על ידי הקטנת כמות התאונות , הקטנת כמות הפגיעות , הקטנת מספר ההרוגים והפצועים - כך , כקהילה של רוכבים , נרוויח תעריפי ביטוח נמוכים יותר. אתם מוזמנים להביע עמדה ולשאול שאלות .