מידע שחבל על הזמן

yaakii

New member
מידע שחבל על הזמן../images/Emo133.gif

זמן הזמן הוא ממד מרכזי וחשוב בחיינו. יקשה עלינו לתאר עולם ללא זמן, שדבר לא משתנה בו. בלי התייחסות לזמן קשה לתאר את החיים המודרניים בחברה המערבית הטכנולוגית. עם זאת, למרות מרכזיותו של הזמן בחיינו וגם בחייהם של אורגניזמים אחרים, אין המדע מכיר איבר חישה האחראי במישרין על תפיסת הזמן. יותר מזה, איננו יודעים לזהות מידע כלשהו המגיע מן העולם החיצון וגורם לפעילות באיבר חישה כלשהו, כך שתיווצר תחושה של זמן. הדבר עומד בניגוד לממדים תפיסתיים מרכזיים אחרים, כמו למשל תפיסת צבע או עוצמת צליל, שכן כל אחד מן החושים המרכזיים האחרים פועל באמצעות איבר חישה ייחודי ומידע חושי מוגדר, וכך אנו יכולים לראות, לשמוע או לחוש מגע.נראה שלכן הרגיש האדם צורך, כבר משחר התרבות להמציא שעונים, כדי לגשר על פני הפער שבין הנדרש לחיים תקינים הכוללים הערכה או מדידת זמן, לבין הציוד הטבעי שבו ציידה אותנו האבולוציה, מבחינת ההתייחסות לזמן. כשמגיעים לעסוק בנושא הזמן, מתבקשת השאלה: מהו הזמן? אוגוסטינוס הקדוש, בן המאה הרביעית, מאבות הכנסייה הנוצרית, שעסק רבות בסוגיית הזמן, כתב בספרו "וידויים": מהו הזמן? כשאיש אינו שואל - יודע אני, אך כשרוצה אני להסבירו - איני יודע. נראה שמשפט זה מתאים לתיאור המצב גם בימינו אנו, ועל כן לא נעסוק בשאלה זו. (ואולי בכל זאת, הגדרה מויקיפדיה: זמן מוגדר על ידי שינוי, ותלוי בו. משמעות הזמן הינה היכולת התאורטית של מיקום גורמים שונים במציאות ותכונותיהם להיות אחרים ממה שהינם, באופן שאינו פרדוקסלי. במילים אחרות, כאשר ידוע כי חפץ מסוים נמצא גם במצב A וגם במצב B, אך ידוע גם כי מצבים אלו שונים זה מזה, אזי ניתן להסיק כי בין A ל-B קיים פער זמן מסוים. המעבר בין A ל-B הינו תהליך). עם זאת ניתן להבחין בין סוגים של זמן; למשל: זמן פיזיקלי וזמן ביולוגי. הזמן הפיזיקלי הוא הזמן שמודד שעון. כדי לקבוע תקן בינלאומי, אובייקטיבי ואחיד בכל מקום מבססים כיום את מדידת הזמן הפיזיקלי על תנודותיהם של אטומי צסיום. טעות הדיוק של שעון אטומי זה היא כדי שנייה אחת בשלושה מיליוני שנים. ניתן לראות את הזמן הפיזיקלי כרציף ונע מן העבר אל העתיד בכיוון המוגדר כ"חץ הזמן". הזמן הביולוגי מייצג התרחשות של תהליכים ביולוגיים מוגדרים, והוא נשלט על-ידי "שעונים" ביולוגיים הקובעים התנהגויות מחזוריות באורגניזמים חיים, דוגמת מחזור היממה של ערות-שינה אצל האדם. הזמן הביולוגי גם הוא רציף ונע בכיוון "חץ הזמן", והוא אף קשור קשר חיובי לזמן הפיזיקלי (כלומר, ככל שחולף זמן פיזיקלי רב יותר - כך חולף גם זמן ביולוגי רב יותר), שכן ההתאמה בין המקצב הפנימי שאורגניזם חי לפיו לבין המקצב שבו מתנהלים האירועים בסביבה הפיזיקלית חיונית לקיום חיים תקינים. עם זאת, ההתאמה בין קצב הזמן הביולוגי לבין קצב הזמן הפיזיקלי אינה מלאה. כך למשל כאשר בני אדם (ואף חיות מסוימות) מוכנסים לתוך "סביבה נטולת זמן", כלומר סביבה שבה אין הנחקר יכול לקבל כל סמני זמן חיצוניים (למשל זריחה או שקיעת השמש
), מתארכת היממה הביולוגית ביחס ליממה הפיזיקלית שמשכה כ24- שעות, והיא יכולה להגיע עד כדי 27 שעות ואף יותר. כלומר, משך הזמן בין התעוררות ב"בוקר" הסובייקטיבי ועד להליכה לישון
בהגיע ה"לילה" הסובייקטיבי יכול להימשך כדי 27 שעות. הזמן הפסיכולוגי הלא הוא הזמן הנחווה בתודעה. מאחר שניתן להתייחס לקיומה של תודעה אצל בני אנוש (את דבר קיומה של תודעה אצל בעלי חיים שונים קשה לקבוע), אתמקד בהמשך המאמר בזמן הפסיכולוגי האנושי. זאת אף כי גם בעלי חיים אחרים מתנהגים באופן המעיד על יכולתם להתייחס לזמן ואף ללמוד לבצע התנהגויות המותנות במשכי זמן מוגדרים. כדי לעמוד על טיבו של הזמן הפסיכולוגי ניקח לדוגמה משך זמן קצוב על-פי השעון, למשל משך זמן של חמש דקות. נניח כי דקות אלה הן דקות של צפייה בסרט
מרתק. במצב זה, סביר להניח כי הזמן העובר כמעט שלא יורגש באורח חווייתי. כלומר, הצופה, אם יביט בשעונו, יופתע לגלות כי כבר חלפו חמש דקות. לעומת זאת, אם נניח שדקות אלה הן דקות של המתנה לבואו של חבר המתמהמה לבוא, הרי שעתה, סביר להניח שחמש הדקות ייראו בעינינו כמתמשכות עוד ועוד. מבחינה התנהגותית, ההבדל בין התחושות השונות של פרקי הזמן של חמש הדקות בשני המצבים תבוא לידי ביטוי בכך שבעת צפייה בסרט מרתק לא נחוש כל צורך להסתכל בשעון, ואילו בעת ההמתנה לבוא החבר נסתכל בשעוננו מספר רב של פעמים ובכל פעם נתפלא על שהמחוגים נעו מעט כל כך, יחסית להרגשתנו. התייחסות שונה זו לזמן, הנקבעת על-פי מהות הפעילות המתבצעת לאורכו, מומחשת יפה אף בניסוי הבא: שתי קבוצות של נבדקים התבקשו להתבונן במכל מים שקוף המונח מעל להבת אש
בכיריים ולצפות לרתיחתם של המים
. בקבוצה אחת רתחו המים על-פי טיבם, בהגיע חומם ל- c100, ואילו בקבוצה השנייה הוסף למים חומר שלא פגע בצלילותם, אך גרם לכך שבהגיע חומם ל- c100 לא רתחו. הניסוי הופסק בשני המקרים לאחר אותו משך זמן שעון בדיוק, כלומר נבדקי קבוצה אחת חזו ברתיחת המים בעוד נבדקי הקבוצה השנייה לא ראו את המים רותחים. בשני המקרים התבקשו הנבדקים לומר (בלא להיעזר בשעון) מה היה משכו של הניסוי (זכרו כי מבחינת זמן שעון המשך היה זהה). נבדקי הקבוצה שלא חזתה ברתיחת המים העריכו את המשך כארוך יותר בהשוואה לנבדקי הקבוצה שחזתה ברתיחת המים. הסיבה לכך היא, כי מאחר שניתנה הנחיה לצפות ברתיחת המים, הרי הנבדקים שלא חזו ברתיחה היו במצב של המתנה וצפייה לבואו של מאורע מסוים, וכפי שכבר נאמר, מצב של המתנה גורם להתארכות המשך הנחווה של זמן ההמתנה. ניתן לומר כי הזמן הפסיכולוגי, בניגוד לזמן הפיזיקלי והביולוגי, הוא יחסי ותלוי הקשר. אנו חווים אותה יחידה של זמן פיסיקלי באורח שונה בהתאם לנסיבות. לתופעה זו יש ביטויים במרבית השפות האנושיות, כגון "הזמן עמד מלכת", "הזמן קפא"
או "הזמן רץ".
 

yaakii

New member
..המשך

(מדוע הזמן לא עובר? מהי תכונתו הבולטת ביותר של הזמן? רוב בני האדם יאמרו: הזמן עובר, זורם, רץ; הזמן, פשוט, בורח לנו כל הזמן. את זה כולם יודעים, נכון? והנה, בהיגד הזה יש פגם לוגי קטן: הוא מופרך מיסודו. כי מה מובנם של כל המושגים האלה? כל תנועה פירושה להיות במקום אחד בזמן אחד ובמקום אחר בזמן אחר. כלומר, הזמן הוא אמת המידה לכל תנועה. אם אדם אומר שנסע מביתו אל בית סבתו, כוונת הדברים היא שרגע מסוים היה בביתו, ברגע אחר בבית סבתו, ובכל רגע של זמן נסיעתו היה במקום אחר בדרך. הזמן על רגעיו, כמו המרחב על המטרים שלו, הוא המודד את התנועה. וכאן הבעיה: אם נרצה לומר שהזמן עבר לגבי אותו אדם, הרי בהתאם להגדרה לעיל של "תנועה" נצטרך לומר שהזמן היה במקום אחד בזמן אחד ובמקום אחר בזמן אחר, וזה כמובן אבסורד. נסו לחשוב, למשל, על השאלה "באיזו מהירות זרם הזמן," ותראו איך אתם מסתבכים. לשם כך תצטרכו להניח את קיומו של מין זמן-על, שלפי אותו היגיון גם הוא יצריך זמן-על משלו, וכך הלאה בחד-גדיא אין סופי. לא נצא מהתסבוכת גם אם נאמר שאנו עצמנו נעים בזמן, שכן פירוש הדבר הוא שהזמן עצמו הוא ממד מרחב כלשהו שעליו אנו נעים, ושוב תישאל השאלה: באיזו מהירות? ושוב נזדקק לממד זמן נוסף וכך לא יהיה לדבר סוף. והנה, הפיסיקה עושה דבר פשוט עם מעבר הזמן: היא מתעלמת ממנו לחלוטין. לשווא נחפש באיזה חוק מחוקי הפיסיקה התייחסות כלשהי למעבר הזמן. כל מה שנותנים לנו חוקים אלה הוא כללי התאמה: אם נתונה מערכת מסוימת, ונתונים תנאי ההתחלה שלה, נוכל לומר מה יהיה מצב המערכת בכל רגע ורגע. אבל בכך אין שום רמז שהזמן זורם. קל להמחיש זאת בעזרת הדוגמה של מפה גיאוגרפית. המפה נותנת לנו התאמה בין קווי האורך או הרוחב של אזורים מסוימים לבין הגובה שלהם מעל פני הים. כך למשל, בישראל, ככל שננוע מזרחה, נמצא את עצמנו במקום יותר ויותר גבוה מעל פני הים ואחר כך יותר ויותר נמוך, עד שנגיע אל הבקעה. ברור שאין בכך שום טענה שהארץ "עולה" או "יורדת." גובה הארץ קבוע בכל מקום, ו"משתנה" רק כשעוברים ממקום למקום. בדיוק באופן זה, הפיסיקה איננה אומרת לנו שום דבר על תנועתו של הזמן אלא רק על ההתאמה בין הזמן לבין מצבים פיסיקליים שונים. אם ידוע לנו, למשל, הגובה שבו נמצאת אבן מעל לקרקע ברגע שנעזוב אותה – נקרא לגובה הזה h0 – נוכל לדעת היכן תימצא האבן בכל רגע נתון: h=h0-1/2gt (ה-t בריבוע פשוט אין לי מושג איך כותבים זאת במחשב...) במקום h0 נכניס את הגובה ההתחלתי, במקום t נכניס את השנייה המדויקת בה אנחנו רוצים לדעת היכן האבן ואילו g הוא גודל קבוע המציין את תאוצת הגרוויטציה (9.8 מטר לשניה בריבוע). יש לנו, אם כן, שורה של נקודות גובה בהן נמצאת האבן בכל רגע. אבל שימו לב שבמשוואה זו, כמו בכל שאר משוואות הפיסיקה, אין שום רמז לכך שהזמן עצמו זורם! כך נוצרת סתירה מהותית בין החוק הפיסיקלי לבין תחושתנו. תחושתנו אומרת "המצבים השונים של האבן מופיעים ונעלמים בזה אחר זה" ועל כך עונה הפיסיקה: "בחוקים שלי אין זכר להופעה ולהיעלמות הזאת של המצבים. מבחינתי כל הרגעים קיימים יחד ולכל רגע המצב שלו, ממש כמו שכל המקומות במפה קיימים יחד, ובכל מקום קיים הגובה שלו." בצר לנו, נפנה אל המהפכה המדעית האדירה ביותר שחלה בהבנת הזמן, תורת היחסות. כאן תלך בעייתנו ותחריף. המחיר שתובעת תורת היחסות מהשכל הישר בנושא מעבר הזמן גבוה הרבה יותר. נקדים ונאמר שדווקא איינשטיין, בניגוד לפיסיקאים רבים, חש שהמחיר הזה שתובעת תורת היחסות מכאיב במיוחד אבל הוא לא מצא לכך פתרון אחר.) הזמן הפסיכולוגי שונה מהזמן הפיזיקלי בכך שאינו רציף, וככל הנראה הזמן הפסיכולוגי הוא בדיד, כלומר בנוי מיחידות זמן, שלכל אחת מהן קוראים "רגע פסיכולוגי" (Psychological Moment). זוהי יחידת זמן שבתוכה אין מתקיים סדר בזמן (אין מוקדם ומאוחר) אלא כל הגירויים המגיעים אל חושינו מעובדים ומתורגמים לכלל חוויה תפיסתית אחת. משכו האובייקטיבי של הרגע הפסיכולוגי קצר מאוד - כדי מאתיים עד שלוש מאות אלפיות השנייה. ניתן להמחיש את קיומו של הרגע הפסיכולוגי על-ידי תופעה הקרויה "מיסוך" (Masking). חושפים לפני נבדק למשך עשירית שנייה מעגל ריק ומיד לאחר מכן חושפים עיגול קטן יותר המלא בפסים, גם אותו למשך עשירית שנייה. חווייתו התפיסתית של הנבדק תהיה עיגול קטן מפוספס המוכל בתוך עיגול גדול, ללא כל מודעות לכך שתחילה הוא נחשף רק לעיגול הגדול ולאחר מכן לעיגול הקטן. מאחר ששני העיגולים נקלטו בתוך אשנב הזמן המהווה את "הרגע הפסיכולוגי", הם עובדו יחד וגרמו לחוויה תפיסתית אחידה. ניתן לשער כי סיבת קיומו של "הרגע הפסיכולוגי" היא הצורך לאפשר למוחנו שהות לעיבוד הכמות הגדולה של מידע המגיע אל חושינו מן הסביבה החיצונית, כך שניתן יהיה לקבוע מה משמעות המצב שאנו מצויים בו בזמן נתון. דבר זה היה בלתי אפשרי לו הגיב המוח לרצף השוטף של הגירויים כל אחד בפני עצמו. צרפתי בתחתית ההודעה (הקודמת) קישורים למאמרים מהם לקחתי את החומר. תוכלו להרחיב את הקריאה שם.
 

Snir2121

New member
החלק האחרון נשמע לי... ככה ככה.

אני יכול להבין למה כתבו שהזמן הפסיכולוגי בדיד, אבל אני צריך להעמיק כדי להסכים עם זה שטען את זה לראשונה. לגבי תורת היחסות - כן, זה אחד המקומות הבודדים שבהם יש איזכור לזמן. רק ששם מעוותים אותו ומשנים אותו, אני אכתוב על זה באחת הפינות השבועיות
. ~ חזקות ~ כעיקרון, הסימון המקובל לחזקה הוא - ^, למשל - x^2. בפורומים אתה פשוט יכול ללחוץ על "מדעית" מתחת למלבן של התוכן, ולהוציא את סימן החזקה - t².
 

yaakii

New member
אז זהו בדיוק-שלא. אני מצטט מהקטע

"נסו לחשוב, למשל, על השאלה "באיזו מהירות זרם הזמן," ותראו איך אתם מסתבכים. לשם כך תצטרכו להניח את קיומו של מין זמן-על, שלפי אותו היגיון גם הוא יצריך זמן-על משלו, וכך הלאה בחד-גדיא אין סופי." זה לא שהזמן מתקדם זה שאתה מתקדם עם הזמן..
 

Snir2121

New member
נכון.

אבל הוא עדיין מסוגל להשתנות, ואפילו להיעצר לגמרי, ככה שלדעתי המושג "מתקדם" לא הכי מתאים פה, כי כן עשויים להתרחש שינויים מסויימים בהתהוות שלו. צמחי בר, אם מדמים את המצב הזה למכונית שנוסעת על כביש - אפשר להגיד שהמכונית מתקדמת והכביש לא, כי אם הוא היה מתקדם במהירות מסוימת הוא היה צריך עוד כביש מתחתיו, ועוד כביש מתחתיו - וכן הלאה.
 
למעלה