'גלגול קו 90' וקווים אחרים
הקו הזה הוא דוגמא טובה לכל הדברים הגרועים
במערך האוטובוסים של אזור המרכז בפרט ובארץ בכלל.
מדובר בקו שתוכנן לפני המון שנים כקו מלונות, הרבה לפני שאזור התעשייה של הרצליה הפך לאזור היי-טק. אני זוכר שבתור ילד, קו 90 היה האוטובוס היחיד שפעל בשבתות והיה נוסע לאורך דרך נמיר, כיוון שהיה "קו לא רגיל".
אבל מאז חלפו הרבה שנים והמלונות של הרצליה הרבה פחות אטרקטיביים, שלא לדבר על התיירים שכבר מזמן לא נוסעים כאן באוטובוסים. אזור התעשייה של הרצליה הפך לאזור תעשייה אליו מגיעים עשרות אלפי עובדים בכל יום. אבל מה, אף אחד לא חשב לעדכן את הקו היחיד שמגיע לשם מת"א בהתאם לצרכים של הנוסעים. אף אחד גם לא חשב שאולי יש אנשים שגרים בנתניה ורוצים להגיע לאזור באוטובוס או חלילה אנשים שגרים דרומה לתל-אביב.
כל מערך האוטובוסים נשאר תקוע בשנות ה-70 וה-80, למרות שהמדינה נתנה זינוק קדימה. אפשר לראות דוגמא טובה לזה גם באזור ההייטק של רמת החיל או באזור התעשייה של ראש העין (פארק סיביל). אזורי תעסוקה שבמקרה נפלו על ציר תחבורה ראשי משנות ה-70 (עזריאלי, מתחם הבורסה ברמת גן וכו') קיבלו אחלה תחבורה. בכל שאר המקרים - קדחת ופרורים. ואני בכלל לא מדבר על מה שקורה בפריפריה. נסו להגיע מבאר-שבע לפארק המדע בעומר או מכרמיאל לאזור התעשיה של תפן.
'גלגול קו 90' וקווים אחרים
לפני ש"מטרופולין" ו"דן" הפעילו את קו 90 הפעילה את הקו, חברת הבת של "דן", "יונייטד טורס". אם אני לא טועה לפני "יונייטד טורס" הייתה חברה אחרת, אבל אולי אני טועה.
בכל מקרה הקו קו שונה וכפי, שכתבת הוא פעל במהלך סופי השבוע וגם בשעות הלילה.
תחנת הקצה של קו 90 דאז הייתה כיכר דה-שליט/מלון השרון. היה קו אחר, ש"דן" הפעילה לנוף ים - קו 91. בסביבות סוף שנות התשעים קו 90 עבר לחברת האם "דן". עם המעבר הקו הופסק לפעול בסופי השבוע ובשעות הקטנות של הלילה. עם הזמן גם בוטלו חלק מנסיעות הערב המאוחרות שלו.
קו 91 התמזג לקו 90 ולכן מסלול קו 90 השתנה דרך נוף ים. גם בתל אביב שינוי קל; קודם לכן נסיעה למלונות תל אביב. אחרי המעבר תחנת הקצה במסוף כרמלית.
כיום אני בספק עם יש נוסעים רבים בנוף ים. לדעתי יש מקום להחזיר את הקו למסלול הישן. קרי עד כיכר דה-שליט וחזרה מסלול סימטרי לכיוון תל אביב.
לאזור נוף ים מוטב, שתהיה הפרדה עם קו פנימי של הרצליה. למעשה גם לקו 29 אין ממש מה לחפש שם. לא במקרה הBRT, המבוסס על קו 29 לא ייסע דרך כפר שמריהו, אלא דרך אזור התעשייה בהרצליה.
מסכים על השינוי, שפירטת על אזור התעשייה בהרצליה ומנגד אי-שיפור מספק בתחבורה הציבורית אליו. אותו דבר באזור התעשייה ראש העין וגם אזור התעשייה עתיר ידע הדרומי בכפר סבא. אזור אחר הוא אזור התעשייה הדרומי בנתניה, שאין שירות אוטובוסים סדיר אליו מתחנת הרכבת בית יהושע.