מזווית של אמא

לפי דבריו של הפסיכולוג

דיכאון אחרי לידה לא נמשך זמן רב ועדיין נקרא דיכאון אחרי לידה. דיכאון שהתחיל כדיכאון אחרי לידה ונמשך מעבר למספר חודשים הוא אמנם דיכאון אבל בשלב הזה הוא כבר לא "אחרי לידה" אלא דיכאון רגיל. השם אינו מטעה אלא שאנשים מכנים בטעות דיכאון אחראי לידה גם דיכאון רגיל שהוא המשכו של דיכאון אחרי לידה.
 
שמחה לדעת

שזה חולף בסוף. אני לא מאבדת תקווה וממשיכה לטפל בילדה כרגיל ולעשות הכל כרגיל. תודה
 

evanescent

New member
אם את יחסית

זמן רב אחרי הלידה אז עדיף שלא תסמכי על זה שזה יחלוף מאליו ותקבלי עזרה. כמו שנכתב פה קימים גם מקרים נדירים יותר שזה יותר מסובך ונמשך הרבה זמן ואז צריך לפנות לטיפול ומסוכן להזניח. היום קופות החולים מודעות לתופעה כזאת ואף מנסות לאתר נשים שזה קורה להן ע"י שאלונים. אני מניחה שגם יש להן אפיקי טיפול מוצעים כשהן מאתרות מקרים כאלה.

אם את חושבת שיעזור לך לדבר עם אחרות שעברו את זה או לדעת על זה ואת לא מוצאת כאלה אולי תנסי לחפש ספרות על כך? אולי יש ספרים עם תאורי מקרים כאלה. אולי יעזור לך גם לנסות לקבל יותר עזרה בטיפול בה? למשל דרך יותר שיתוף של האב בטיפול אם יש אב, בקשת עזרה מהורים או עזרה חיצונית בתשלום, חשבי איזו אופציה של עזרה בטיפול יכולה אולי להתאים לך...נראה לי חשוב גם שיהיה לך מדי פעם גם קצת זמן לעצמך ללא התינוקת (ואגב, לא רק לך אלא לרוב האמהות).

מאחלת לך המון הצלחה בהמשך ההתמודדות היומיומית ובהתגברות על המשבר.
 

evanescent

New member
נראה שאין על כך קונצנזוס

לפי ספר על הריון ולידה שאחד ממחבריו הוא רופא נשים בכיר, אז דיכאון אחרי לידה הוא שם כללי לטווח של דרגות חומרה, וכולל דכדוך שעובר לאחר כמה ימים ומגיע עד למצב הרבה יותר נדיר שדורש אשפוז. באמצע יש גם דרגה שיכולה להימשך כמה שבועות או חודשים ואינה כרוכה בחוסר תפקוד אלא בחוסר הנאה כללי ותתכן גם הרגשה של העדר אהבה לתינוק למשל. כתוב שם שדיכאון לאחר לידה יכול להימשך גם שנתיים לעיתים.
 
בדרך כלל לוקחים את ההגדרות המופיעות במדריכים דיאגנוסטיים

למשל, המהדורה החמישית, של המדריך האמריקאי לסיווג ולמיון ההפרעות הנפשיות diagnostic and statistical manual of mental disorders הידוע בשם DSM

או המדריך האירופאי icd
International Statistical Classification of Diseases and Related Health
Problems

אני לא יודע לפי איזו הגדרה עבד מחבר הספר. צריך להיות הגיון בהגדרה מפני שאם אדם ממשיך לתפקד אז מה ההצדקה לקרוא לזה דיכאון? למה לא לקרוא לזה סתם עצבות או קושי או בעיה? ההנחה היא שדיכאון הוא מעבר לסתם קושי, בעיה, עצבות
 

evanescent

New member
אני לא שמעתי

עד עכשיו שבשביל לקרוא למשהו דיכאון חיב להיות חוסר תפקוד, אני חשבתי שאם יש חוסר תפקוד זה תלוי בדרגה של הדיכאון. נראה שהמחבר של הספר גם חושב כך והוא רופא.
 
אם לא חוסר מוחלט של תפקוד לפחות פגיעה בתפקוד

כך לפחות טען הפסיכולוג שדיברתי איתו.

שוב אני שואל, לאיזו אסמכתא מפנה מחבר הספר כאשר הוא מגדיר דיכאון?
 

evanescent

New member
מה זה פגיעה בתפקוד?

אם בן אדם נניח היה יוצא לבלות פעם בשבוע ועכשיו כבר חצי שנה הוא לא יצא בכלל מתוך עצבות וחוסר חשק זו נחשבת פגיעה בתפקוד כשלעצמה?

זה לא ספר שעל כל דבר יש הפניות לאסמכתאות בגוף הטקסט או בהערות שוליים בתחתית העמוד. אישית אני לא מניחה מראש שהדברים לא מבוססים על כלום, בטח לא כשנכתב ע"י אנשי מקצוע.
 
אני חושב שהכוונה למשל בהקשר של אימהות

אי ביצוע המשימות הדרושות לסיפוק צרכי הילדה אי ביצוע המינימום


אני עכשיו בדקתי ב- DSM-5 בכלל אין קטגוריה נפרדת של דיכאון אחרי לידה. יש רק החלה של דיכאון מז'ורי שמבחינת הזמן הוא מתחיל בתקופת ההריון או בתוך 4 שבועות מהלידה

הנה הסימפטומים של דיכאון מז'ורי ותראי האם לדעתך אדם יכול לתפקד פחות או יותר סביר אם יש לו תסמינים כאלה. לפי מה שאני זוכר מדעת הפסיכולוג בלתי אפשרי שאדם יהיה לו דיכאון מז'ורי אבל הוא יתפקד סביר למשל אישה תתפקד כאמא:

DSM-5 does not recognize postpartum depression as a separate diagnosis; rather, patients must meet the criteria for a major
depressive episode and the criteria for the peripartum-onset specifier. The definition is therefore a major depressive episode with an onset in
pregnancy or within 4 weeks of delivery.

The DSM-5 criteria for a major depressive episode are as follows:
a) Five or more out of 9 symptoms (including at least one of depressed mood and loss of interest or pleasure) in the same 2-week period. Each of these symptoms represents a change from previous functioning, and needs to be present nearly every day:
Depressed mood (subjective or observed); can be irritable mood in children and adolescents, most of the day;
Loss of interest or pleasure, most of the day;
Change in weight or appetite. Weight: 5 percent change over 1 month;
Insomnia or hypersomnia;
Psychomotor retardation or agitation (observed);
Loss of energy or fatigue;
Worthlessness or guilt;
Impaired concentration or indecisiveness; or
Recurrent thoughts of death or suicidal ideation or attempt.
b) Symptoms cause significant distress or impairment.
c) Episode is not attributable to a substance or medical condition.
d) Episode is not better explained by a psychotic disorder.
e) There has never been a manic or hypomanic episode. Exclusion e) does not apply if a (hypo)manic episode was substance-induced or attributable to a medical condition.
 
יש גם גרסה בעברית

דיכאון אחרי לידה אינו מופיע כאבחנה עצמאית ב]DSM 5 וגם לא ב ICD 10.]. כדי לאבחן דיכאון אחרי לידה לפי DSM 5 ישתמש הפסיכיאטר באבחנה של דיכאון (דיכאון מז'ורי, או דיכאון מתמשך) תוך קביעת מאפיין ייחודי של הופעה בזמן לידה (Peripartum Onset Specifier).
חמישה (או יותר) מהסימפטומים הבאים היו קיימים במשך אותם השבועיים ומייצגים שינוי מהתנהגות קודמת, לפחות אחד מהסימפטומים הוא או (1) מצב רוח מדוכא או (2) איבוד עניין או הנאה.
הערה: לא כולל סימפטומים שבמובהק משויכים למצב רפואי אחר.
מצב רוח דכאוני רוב היום, כמעט כל יום, שדווח בדיווח עצמי (תחושת עצבות, ריקנות, או חוסר תקווה) או נצפה על ידי אחרים (הערה: אצל ילדים ומתבגרים יכול להיות מצב רוח עצבני).
צמצום בולט בעניין או הנאה בכל, או כמעט כל פעילויות רוב היום, כמעט כל יום (דיווח עצמי או נצפה ע"י אחרים).
ירידה משמעותית במשקל לא בדיאטה או עליה במשקל (שינוי ב 5% ממשקל הגוף תוך חודש), או ירידה/ עליה בתיאבון כמעט כל יום (בילדים, נכשלה הציפייה לעליה במשקל).
נדודי שינה או יתר שינה כמעט כל יום.
תסיסה פסיכומוטורית או האטה מוטורית כמעט כל יום (נצפה ע"י אחרים, לא דיווח עצמי בלבד על תחושת חוסר מנוחה או האטה).
תשישות או חוסר אנרגיה כמעט כל יום.
תחושת חוסר ערך או אשמה מוגזמת או לא מותאמת (שיכולה להיות דלוזיה), כמעט כל יום.
צמצום היכולת להתרכז או לחשוב, או הססנות, כמעט כל יום.
מחשבות חוזרות על מוות (לא רק פחת ממוות), רעיונות חוזרים של התאבדות בלי תכנון ספציפי, או ניסיון התאבדות, או תכנון לבצע התאבדות.

B. הסימפטומים גורמים למצוקה משמעותית או לפגם בתפקוד החברתי, התעסוקתי, או תחומי תפקוד משמעותיים אחרים.

C. האפיזודה אינה קשורה לסימפטומים פיזיולוגיים של חומרים או למצב רפואי אחר.
הערה: קריטריונים A-C מייצגים דיכאון מאג'ורי.
הערה: תגובה לאובדן משמעותי, נכות, מחלה קשה.. עלולה לכלול סימפטומים הדומים לדיכאון מאג'ורי. למרות שהתסמינים יכולים להיות מובנים בהקשרם ומותאמים לאובדן. יש להביא בחשבון שהסטרסורים הללו יכולים להוביל לדיכאון על כן יש לבחון כל מקרה לגופו, להתייחס להסטוריה של האדם ולבצע הערכה קלינית מעמיקה.

D. הופעת הדיכאון המאג'ורי אינה מוסברת טוב יותר ע"י: סכיזופרניה, הפרעה סכיזואפקטיבית, הפרעה סכיזופורמית, הפרעה דלוזיונאלית, או הפרעות בספקטרום הסכיזופרניה ספציפיות/ לא ספציפיות והפרעה פסיכוטית אחרת.

E. מעולם לא היו אפיזודות מאניות או היפומאניות.
הערה: בלעדיות זו אינה מיושמת אם כל האפיזודות הכמו- מאניות או היפומאניות מצביעות או מיוחסות להשפעות פיזיולוגיות של מצב רפואי אחר.
 

evanescent

New member
אם מדברים על המינימום

אז לדעתי זה אפשרי עם חלק מהסימפטומים הנ"ל. גם לדעתי ממה שהיא אמרה ניתן לשלול חוסר תפקוד אבל לא פגיעה בתפקוד. אפילו היא בעצמה לא בטוח יכולה לדעת איך היתה מתפקדת כאם לולא ההרגשות האלה, אם הרגישה אותן מהתחתלת ההורות, אז בטח שלא אנחנו יכולים לדעת אם יש פגיעה מסוימת בתפקוד. ואם אין פגיעה בתפקוד בכלל אז למה שהיא תחשוב על הבת כמסכנה? אם כך היא חושבת אז כנראה שלדעתה יש משהו בטיפול שנפגע, אפילו שבגדול קים טיפול ודאגה לשלומה.

בכל מקרה, מה שכתוב בספר על ההריון ולידה גם יותר תואם למידע שקופות חולים מפרסמות למשל כדי לעורר מודעות. זה נראה לי פחות משנה למשהו מהותי אם פסיכיאטרים שכתבו את הdsm קוראים לזה דיכאון. אם יש תופעה בקרב יולדות שכוללת עצב/דכדוך , חוסר חשק והנאה, כרוכה במצוקה די רצינית, היא קימת בדרגות משתנות , פרקי זמן משתנים, זה לרוב עובר ואחוזי השכיחות שרופאים ברפואה הציבורית מתיחסים אליהם הם נכונים, אז מצידי שתקרא לזה חתול, היחס לזה מבחינתי הוא אותו יחס.
 
לצורך אבחון בדיכאון

לא מספיק שחלק מהסימפטומים יתקיימו אלא צריך שלפחות חמישה יתקיימו.

כמו כן צריכה להיות מצוקה משמעותית. לא מספיק שמתקיימים לפחות חמישה ואין מצוקה משמעותית.

השאלה היא האם אפשרי או לפחות לא נדיר שמתקיימים לפחות חמישה תסמינים ויש גם מצוקה משמעותית ועדיין יש תפקוד?

השאלה היא לא רק היפותטית אלא גם אמפירית. האם בפועל בני אדם שיש להם דיכאון חלקם מתפקדים? יכול אדם לחשוב שהיפותטית אפשר שאדם כזה יתפקד, אבל אם בפועל למדוכאים יש פגיעה משמעותית בתפקוד אז אולי בפועל אין מדוכאים מתפקדים ללא פגיעה?

מההודעה הפותחת לא נראה דיכאון כי נכתב שהיא רצה ודואגת לילדה. אבל כאמור, לא ניתן לאבחן דרך האינטרנט לפחות לא מהודעה אחת כזאת. אפשר שהיא תחשוב שהילדה מסכנה בגלל המצוקה של האמא, אבל לא כל מצוקה היא דיכאון.

הפסיכולוג שדיברתי איתו באופן כללי נגד סווגים ולדעתו העיקר שהיא במצוקה ולא משנה אם זה נקרא דיכאון או משהו אחר. אבל כאן בשרשור נראה היה שזה משנה למגיבים אם זה דווקא נקרא דיכאון או לא נקרא כך. את כתבת שאולי זה דיכאון אחרי לידה. למה את חושבת שזה משנה? האם לא העיקר שהיא במצוקה?
 

evanescent

New member
למה שהיא תהיה מסכנה

בגלל מצוקה של האמא אם המצוקה לא גורמת לפגיעה בתפקוד? שוב, היא רצה ודואגת אבל זה לא שולל פגיעה בתפקוד, זה שולל רק חוסר תפקוד. כבר כתבתי על כך.

אני כתבתי שאולי זה דיכאון אחרי לידה כשאני התכוונתי לתופעה מוכרת שיש רופאים שקוראים לה דיכאון אחרי לידה והיא לרוב חולפת, למרות שמוכרת בדרגות משתנות. אם יש הסכמה לגבי קיום תופעה שכוללת דברים כאלה ומישהו פשוט לא מסכים שקוראים לזה דווקא דיכאון, זה נראה לי לא מהותי לענין.
 
אני חושב שבהקשר של דיכאון

הפגיעה בתפקוד היא מהסוג של הפחתה בתפקוד מפני שדיכאון קשור בחוסר אנרגיה שבעטיו מפחיתים את ביצוע המשימות כלומר לא עושים דברים שצריך לעשות. למעשה הדיכאון הקלאסי הוא שכיבה במיטה. בל נשכח שלפי המדריך הדיאגנוסטי הדיכאון הזה צריך להיות דיכאון מז'ורי ולא דיסתימיה או דיספוריה.

אם את מתכוונת בדיכאון אחרי לידה למצוקות באופן כללי שמתרחשות אחרי לידה אז בסדר, עכשיו אני מבין למה התכוונת. כשכתבת דיכאון אחרי לידה לא היה ברור שאת מתכוונת למצוקות באופן כללי היות ולדיכאון אחרי לידה יש משמעות יותר ספציפית.
 

evanescent

New member
לא ממש מצוקות באופן כללי

אלא לכאלה שיש גורמים רפואיים שקוראים להם דיכאון אחרי לידה. אם מסכימים על התופעות, על השכיחויות ועל כך שהן לרוב חולפות ומישהו רק לא מסכים על המינוח אז זה לא נראה לי מהותי לענין.
 
למה לא מצוקות באופן כללי?

נראה שבכל זאת חשוב לך איך רופאים קוראים לזה. אם יש מצוקה שרופאים לא קוראים לה דיכאון אחרי לידה אבל היא בכל זאת מצוקה? זה אמור לשנות?
 

evanescent

New member
מבחינת המלצה לעזרה

זה לא משנה אם נראה שזו מצוקה שדורשת עזרה, אבל אם הכוונה היא להעלות אפשרות שזה משהו שכבר מוכר ואחוז מסוים של נשים סובלות מזה ושזה לרוב חולף אז זה משנה העובדה שיש כזה מידע רפואי שיכול להתאים. אני מסכימה שאיך קוראים לזה זה פחות משנה אבל אם יודעים שיש גורמי מקצוע שמתיחסים לזה בשם ספציפי אז יותר קצר להתיחס לזה בשם הזה.
 
לגבי פגיעה בתפקוד

הפסיכולוג אמר שבדיכאון חייבת להיות פגיעה כלשהי בתפקוד. הדבר משתמע גם מההגדרה ב- DSM הן בשל כך שקשה לחשוב על אדם שיש לו לפחות חמישה תסמינים והוא יתפקד כרגיל והן בשל התנאי "הסימפטומים גורמים למצוקה משמעותית או לפגם בתפקוד החברתי, התעסוקתי או תחומי תפקוד משמעותיים אחרים. "מצוקה משמעותית", בהקשר של דיכאון משתמעת כקושי לבצע את המטלות.

לגבי השאלה מה זה נקרא פגיעה בתפקוד, אז התשובה היא יחסית לתפקוד שהיה עד עכשיו שהאדם לא עושה את מה שהוא עשה או שהוא כן עושה את מה שעשה אבל יותר קשה לו והדבר מצריך מאמץ גבוה יותר. או שקשה לו מאוד לבצע את המטלות. לכן, לשאלתך אם הדבר מתבטא בכך שאדם חצי שנה לא יצא לבלות כאשר עד עכשיו הוא יצא לבלות, זה נקרא פגיעה בתפקוד חברתי וזה גם נקרא פגיעה בתפקוד.

הגולשת כאן לא דווחה על כך שקשה לה לתפקד יותר מאשר לפני כן, היא לא דווחה שהיא בקושי רב ובמאמץ היא מצליחה לבצע את המטלות. היא דווחה שהיא שונאת לעשות אותן ולא שבקושי היא עושה אותן. יש הבדל בין להתלונן שבקושי מצליחים לעשות משהו לבין ששונאים לעשות משהו.

צריך לזכור שאימהות לתינוקת זה תפקיד שמצריך תפקוד משמעותי 24/7. לא הייתה תלונה שביא בקושי מצליחה בכך אלא שהיא לא אוהבת לעשות את זה.

לגבי השאלה למה שהילדה תהיה מסכנה אז התשובה היא כי ילדה החל מגיל מסוים תרגיש שהאימהות עבור האישה היא נטל ושהיא לא אוהבת לעשות את מה שהיא עושה. ילדים מרגישים בניואנסים.

לגבי חשיבות הסיווג אז יש הבדל בפרוגנוזה. דיכאון אחרי לידה הוא זמני וחולף ואילו חרטה על הורות שאינה דיכאון זה לא מצב שעשוי לחלוף והוא יכול להישאר לאורך זמן. בהנחה שהבדל כזה בפרוגנוזה הוא חשוב, אז גם הסיווג חשוב.
 

evanescent

New member
לא חלקתי על חשיבות הסיווג

אלא אמרתי שלא משנה באיזה שם בדיוק יקראו לזה אם יש הסכמה על המאפיינים. בכל אופן נראה שאין תמימות דעים לגבי מה נקרא דיכאון אחרי לידה ולא מבחינת כולם הוא חיב לכלול רמה של חוסר תפקוד.

אם הילדה מרגישה בניואנסים אז לדעתי אפשרי גם לקרוא לזה שיש פגיעה בתפקוד, כי בתפקוד ההורות כלול מה שגורמים לילדה להרגיש. אם מצליחים לעשות הכל בלי שהילדה תרגיש במשהו שונה לעומת מצב שלא היו הרגשות האלה אז אין פגיעה בתפקוד בכלל. בתפקוד הורות שהוא מספק צריך לתת לילדים הרגשה של אהבה וביטחון. אם אין הצלחה ביצור הרגשות האלה אז יש פגיעה מסוימת בתפקוד.
 
למעלה