מזווית של אמא

evanescent

New member
אני מסכימה, רק לא הבנתי

מי בכלל דיבר על אבחון דרך האינטרנט.
 
קודם כל דיכאון אחרי לידה כשמו כן הוא

צריך להיות "אחרי לידה". אם רגש החרטה מתעורר לא בתקופה קצרה יחסית אחרי הלידה אלא מאוחר יותר זה כבר לא יכול להיות דיכאון אחרי לידה. אפילו אם יש שם דיכאון הוא ודאי לא "אחרי לידה"

יכול להיות שמזהים באופן מובהק שאישה מתחרטת היא גם בדיכאון [אם כי לא בהכרח אחרי לידה אם עבר די זמן מאז הלידה]. אבל אישה מתחרטת אינה בהכרח בדיכאון ואם אומרים לאישה מתחרטת שלא מראה סימנים של דיכאון שהיא בדיכאון הדבר מחשיד שמא עושים כאן פתולוגיציה של החרטה או פסיכופתולוגיזציה של החרטה כלומר מזהים חרטה על אימהות כתופעה פתולוגית או פסיכופתולוגית.

הפסיכולוג שאני שואל אותו לפעמים שאלות הוא למשל מתחרט שהוא אבא. מעניין אם יגידו שהוא בדיכאון אחרי לידה כשהילדים שלו הם בעצמם כבר אבות לילדים.
 

evanescent

New member
לא חשבתי

שמדברים בכלל על מצבים בהם דיכאון אחרי לידה בכלל לא רלוונטי, כמו כשהילדים כבר גדולים או כשהיא בכלל לא נראית מדוכאת והיא במצב רוח טוב...אני הנחתי שמדובר על מצבים שאומרים את זה כשזה כן יכול להיות אפשרות. ואם אומרים את זה אז, אז יכולות להיות עוד סיבות ומניעים להגיד את זה מלבד מטרה לשלול את מה שהאישה מרגישה או סירוב לקבל את זה, זה כל מה שאמרתי.

אני מסכימה שאישה שמתחרטת אינה בהכרח בדיכאון, אני לא חושבת שכתבתי משהו שעלול לסתור את זה.
 
לא יודע, לא אמרו לנו

האם אומרים שזה דיכאון אחרי לידה רק כשהחרטה היא זמן קצר יחסית אחרי הלידה ורק כשהאישה נראית בדיכאון
 

evanescent

New member
אני הנחתי כך

כי כשאומרים משהו שכל כך בולט שהוא לא הגיוני לא נראה שיש כ"כ צורך לטרוח להזים אותו בספר...אני די אופתע אם הכוונה היתה שלמשל גם לנשים שהן כבר סבתות (או יכולות להיות) ומתחרטות אומרים שהן בדיכאון אחרי לידה...
 
לפי דברי הפסיכולוג

חרטה על הורות בדרך כלל לא באה מייד אחרי הלידה כך שאם הדיכאון הוא מאוחר זה לא דיכאון אחרי לידה. לא צריך לחכות עד לסבתאות. דיכאון שמתחיל חצי שנה אחרי הלידה הוא כבר לא דיכאון אחרי לידה. גם אם היה דיכאון אחרי לידה אבל הדיכאון נמשך מעבר למספר חודשים אז בשלב הזה הדיכאון הוא כבר לא אחרי לידה אלא דיכאון רגיל.

לגבי ההסבר לפיו אולי מי שטוען לדיכאון אחרי לידה מנסה לבצע אקט טיפולי מתוך מחשבה שדיכאון זה דבר חולף יותר מאשר חרטה אז לגבי זה הפסיכולוג אומר שזה גם יכול להיות הסבר.
 

evanescent

New member
זו היתה רק דוגמא

הכוונה היא שאני אופתע אם הכוונה היתה שבאמת אומרים את זה לנשים שמתחרטות מכל הגילאים ומכל תקופות הזמן אחרי לידה ומכל המצבים הנפשיים. בקשר לחצי שנה או שנתיים אחרי אז עדיין מישהו יכול לחשוב שזה התחיל אחרי הלידה והמשיך כי זה לא טופל והוזנח ולזה הוא מתכוון כשהוא אומר דיכאון אחרי לידה. הוא אחרי לידה ולא רגיל במובן שהוא באמת התחיל אחרי הלידה ולפי ההנחה של הדובר הוא היה יכול או אמור לחלוף עם סביבה יותר תומכת למשל או לולא הצטרפות של כמה גורמי סטרס נוספים למשל...אנשים בכללי לא חיבים להיות מודעים להגדרות הזמן המדויקות בפסיכולוגיה המודרנית, אם הם לא מודעים לכך זה לא מוכיח שהמטרה שלהם היא לשלול רגשות או שהם לא מקשיבים באמת.
 
סביר שלא מכל הגילאים

אבל אולי אומרים את זה גם אם אין סימנים לדיכאון שהתחיל אחרי הלידה אלא שביטויי החרטה התחילו אחרי חצי שנה או שנה או שנתיים. כלומר רק התחילו אז ואז לא יכול להיות שזה דיכאון שנמשך רצוף מאחרי הלידה?

אולי אומרים את זה גם אם אין סימנים לדיכאון חוץ מאשר הבעת החרטה. האישה מתפקדת, לא נראית נפולה עד כדי דיכאון גם אם היא לא ממש שמחה ועליזה?

לא סיפרו לנו את קשת המצבים והנסיבות שבהם אומרים את זה לנשים מתחרטות. זה חשוב על מנת לדעת האם אומרים את זה רק או בעיקר כשהאישה ממש נראית בדיכאון? או בעיקר כשלא נראית בדיכאון? או בעיקר כשהחרטה מופיעה לראשונה לא מייד אחרי הלידה אלא במרחק זמן מהלידה? (מצב שכיח לפי הפסיכולוג).

לגבי ההגדרה של דיכאון אחרי לידה כמוגבל בזמן את זה כתבתי כי ראיתי במקום אחר שחזרת על דברי קאלה לפיהם אם הדיכאון נמשך זמן רב הוא עדיין נקרא אחרי לידה. אז כאן רציתי לומר שזו טענה שהוא לא מסכים איתה.
 

evanescent

New member
כן, כנראה כדי להבין באמת

מה נטען חשוב לדעת מה המצבים שבהם זה נאמר ושעליהם נטענת המטרה או המניע שצוין.
על הניסוח הכללי שנכתב פה אני אמרתי ועדיין חושבת שיתכנו וגם סבירים עוד סיבות ומניעים.
 

KallaGLP

New member
רק כדי שלא יסולפו דבריי.

אמרתי שיש מצבים נדירים שבהם דיכאון שמתחיל מיד אחרי לידה לא עובר אחרי כמה חודשים אלא הולך ומעמיק. לא אמרתי שזה בהכרח המצב, אלא שזו רק אחת האפשרויות, ויש צורך באבחון מקצועי. חשבתי שזו יכולה להיות אחת האפשרויות כי הבנתי מהשואלת שהיא במצב הזה מהרגע שהילדה נולדה. יתר על כן, בתחילה כלל לא התייחסתי לאפשרות של דיכאון אחרי לידה, אלא רק תמכתי בכך שזו יכולה להיות אפשרות אחרי שמישהי אחרת העלתה זאת. מלכתחילה חשבתי שהיא מתחרטת ושזה דיכאון שקשור לכך שהיא מתחרטת שהפכה לאמא ושקשה לה, אחר כך הסכמתי שיש גם אפשרות שזה המשך של דיכאון אחרי לידה, אך הדגשתי שאלה רק השערות ובכל מקרה צריך איש מקצוע כדי לאבחן ולטפל.
 

KallaGLP

New member
מצורף קישור עם הסבר מטעם גורם רפואי

מה זה דיכאון אחרי לידה, ובפרט הבדל בין דכדוך לדיכאון, כשהדיכאון עלול להימשך זמן רב הרבה יותר. הכותבת לא אמרה מתי בתה נולדה, ולכן בכל מקרה לא ניתן לשלול את האפשרות שמדובר בדיכאון אחרי לידה.
המאמר
 

KallaGLP

New member
ועוד חשוב להדגיש שלפחות בכל החומר המקצועי על הנושא

שאני מכירה, בהחלט כתוב שדיכאון אחרי לידה, אם אינו מטופל, יכול להימשך תקופה ממושכת, בדיוק כמו שזה כתוב גם במאמר הרפואי הזה.
 

KallaGLP

New member
אבל בכל מקרה העניין החשוב בכל הסיפור הוא

שהאישה סובלת והיא זקוקה לטיפול. איך לקרוא לזה משני לחלוטין, וזה עניין לאנשי המקצוע להחליט ולהתאים את הטיפול למצב הספציפי שלה..
 
גם אני כותב להבהרה

לא כתבתי שמה שהתחיל כדיכאון אחרי לידה לא יכול להימשך זמן רב ולא כתבתי שזה בהכרח. כתבתי בעקבות דברי הפסיכולוג שגם אם מה שהתחיל כדיכאון אחרי לידה נמשך זמן רב אז מבחינת השם של הדיכאון הוא אמנם דיכאון אבל כבר לא נקרא "אחרי לידה" אלא הופך להיות דיכאון רגיל למרות שבראשית הדרך הוא היה דיכאון אחרי לידה. זו רק הערה טרמינולוגית, סמנטית.
 
ועוד אני מדגיש

כי עצם העובדה שדיכאון אחרי לידה נמשך זמן רב בתור דיכאון מכאן לא נובע שאחרי זמן רב השם של הדיכאון עדיין נקרא "אחרי לידה".
 
השאלה היא האם אותם אנשים

שמפרשים חרטה כדיכאון אחרי לידה מחזיקים בעמדה הזאת כעמדה שניתנת להפרכה. האם ומתי הם מוכנים להגיד שאישה מתחרטת ואין לה דיכאון אחרי לידה? מהם תנאי ההפרכה של מסקנתם? מה צריך להיות על מנת שהם יאמרו שכאן יש חרטה ואין דיכאון אחרי לידה? לפי התשובה שהם יתנו אפשר להעריך האם יש להם הטיה.

אם יש אנשים שכל פעם שאישה מתחרטת הם חושבים שיש לה דיכאון אחרי לידה אז גובר החשד שהם לא מעלים על דעתם הסבר של חרטה שהוא לא דיכאון אחרי לידה

לגבי הטענה שאנשים לא חייבים להיות מודעים להגדרות הפסיכולוגיה, אז נכון שלא חייבים אבל המוטיבציה או חוסר המוטיבציה שלהם ללמוד את ההגדרות לפני שהם מתבטאים בנושא גם אומרת משהו. אם אדם יודע שהוא לא מתמצא במונחים למה הוא ממהר לקבוע קביעות לפני שהוא מברר? היום יחסית לעבר יותר קל לברר כי יש לנו רשת אינטרנט וגוגל. אדם יודע שהוא עומד להגיד למישהי שיש לה דיכאון אחרי לידה. לא כדאי שיברר האם הוא עומד להגיד דבר נכון?
 
אם ניקח בחשבון את הביולוגיזציה של דיכאון אחרי לידה

כלומר את התפישה הרווחת לפיה דיכאון אחרי לידה הוא תוצאה של פגם ביולוגי או הפרת איזון כימי או ביוכימי ולא תוצאה של הפסיכולוגיה של המשמעויות שנותנים לאימהות אז יוצא מהאמור שהפרשנות היא שהחרטה על אימהות היא תוצאה של הפרת איזון ביוכימי ולא פשוט הכרה בכך שהייתה כאן טעות בקבלת החלטה על אימהות. כלומר, צריך לקרוא את הפרשנות של חרטה כדיכאון אחרי לידה יחד עם הפרשנות הביולוגית של דיכאון אחרי לידה
 
למעלה