מונגולים

מונגולים

מצב לא ברור לגביי: העולם של אמצע ימי הביניים נשלט על ידי אימפריות בעלות עוצמה אדירה כמו פרס וסין, באיזה מקום שכוח אל שבו הטכנולוגיה בגובה הדשא מתרחש איחוד של השבטים ופתאום נוצר כוח שמכריע את כל העולם מהאוקינוס השקט ועד גרמניה. מה הסוד? כלומר, אני מבין שהלוחמים המונגולים היו קשוחים, ניידים והשתמשו בטקטיקות מפתיעות. בסדר, אבל קשוחים וניידים אחרים היו כבר לפניהם וטקטיקות הן מפתיעות רק עד שהכירו אותן, אז מה בכל זאת איפשר להם להקים תוך כמה עשרות שנים את האימפריה הגדולה בתולדות העולם על חורבות פרס, סין, הונגריה וכל השאר?
 

yaniv192

New member
המונגולים גילמו בתוכם את כל התכונות

המונגולים גילמו בתוכם את כל התכונות הנכונות לכבוש את העולם הניצב בפנהים ,כמו כובשים נדירים אחרים הדומים להם (הויקינגים , ההונים , האנגלים בעת ההשתלטות על הים ) פרצו לתוך עולם תוך כדי הבנה וגילום של כל התכונות החשובות לצבא בהתפשטות, ניידות מקסימלית - הצבא המונגולי התקדם בקצב של בין 60 ל 100 קילומטר ליום , לשם השוואה הצבא האמריקאי התקדם בממוצע של 15 קילומטר ביום במלחמת המפרץ השניה , עליונות טכנולוגית - הפרשים המונגולים נחשבו לפרשים הטובים בעולם של אותה התקופה , הנשק המונגולי עדיין נחשב לנשק המוצלח ביותר של העת העתיקה בהם הקשת המונגולית , הכידון , וחרבות הרכיבה , והמונגולים נודעו באכזריות שפתחה להם את השערים בעת הכיבושים - המונגולים השתמשו בשבויים כ מגן אנושי ועת כיבוש כל עיר ניתנה לכל לוחם מכסת הרוגים שצריך להציג את אוזנם הימנית בפני מפקדו , כל זאת בלי לכלול את עצם העובדה שהמונגולים הוכיחו יכולות אסטרטגיה מרשימות בשדה הקרב ויכולם לאגף את יריביהם ביעילות , כל התכונות הללו מעידות על צוות מנצח אם רצומנך להשתלט על העולם , מה שהמונגולים לא הצתיינו בו הינו ריכוזיות שילטון והפיכה משבט לוחם למנהלי האימפריה הגדולה בעולם ולכן , לאחר קובלאי קאן , התפרקו חזרה לשבטים בערבות מונגוליה הנידחות , למרות שמורשתם עדיין המשיכה במקומות מספר לדוגמה המוגולים ששלטו באימפריה ההודית שמוצאם ממונגולים שהתבוללו עם פרסים והתאסלמו
 

hastings

New member
להפך

לגבי הסיפא שלך - הגודלה של ג'ינגיס חאן ויורשיו הייתה היכולת שלהם למסד את השושלת ואת השלטון שלהם. "איפריות ערבה" כפי שהן נקראות לא היו תופעה חדשה של האימפריה של ג'ינגיס, הן נוצרו קודם, אבל התפרקו במהירות. הן היו תלויות באישיות של המייסד שלהן, ומכיוון ששבטי מונגוליה מעולם לא פיתחו מנגנונים ביורוקטיים-שלטוניים, הן נעלמו לאחר מות המייסד. ג'ינגיס השכיל להעביר שלטון יעיל לצאצאים שלו, ואלה השכילו לנצל את המערכות השלטוניות במדינות שאון הן כבשו. גם לאחר שהם התייבו והתחילו להטמע באוכלוסיות מקומיות, האוכלוסייה המונגולית שמרה תקופה מסוימת על זכויות יתר. ההתפרקות של האימפריה הייתה בלתי נמנעת - לאמצעי הקשר והתעבורה של הזמן היא הייתה פשוט גדולה מדי לניהול מרכזי. (ראה המקרה של האיפריה של אלכסנדר מוקדון.)
 

MCCCCP

New member
חלק מסוג ההצלחה היה בעצם

שהמונגולים לא יצרו אימפריה. הם בעצם היו קבוצה ענקיית של לוחמים אשר לא נשארו באותו מקום כדי למסד את שילטונם ולהתפתח, הם פשוט עברו על כל ישוב הרסוהו, כזזו את כל הרכוש, אהסו נשים והמשיכו במסע המלחמה שלהם. האמת היא בעצם שאם להסתכל על המונגולים בצורה אחר לא היתה להם כל אימפריה, השטח היחיד בו הם החזיקו היה השטח שבו נמצא כל אדם ב"צבא" המונגולי. לעומת כיבושיו של אלבסנדר הגדול או של ההונים, שביססו את שילטונם בשטחים הכבושים ועבדו על קשרים דיפלומתיים, המונגולים יצרו את מסע הכיבוש הענק הזה רק על מנת להעשיר את עצמם. המונגולים לא ידעו לאן הם מגיעים בפשוט במקום בו הם נקתלו בקרב קשה או הספד הם שינו כיוון והמשיכו הלאה (כמו שקרה ברוסיה). לא היה להם כל יעד שאותו הם רצו לכבוש.
 
רוסיה?

מדבריך אני מבין שברוסיה הם לא הצליחו, כאשר מהמעט שאני מכיר אני מבין שהם דוקא כבשו אותה כמו סכין בחמאה, כי רוסיה היתה באותה תקופה מרחב מפורד בעל עשרות נסיכויות ושבטים חסרי שלטון מרכזי, זה היה הרי הרבה לפני שנסיכות מוסקבה השתלטה על המרחב. תקן אותי אם אני טועה.
 

עו1

New member
המונגולים אכן כבשו את רוסיה

המונגולים בהחלט כבשו את רוסיה. מצורפת מפה.
 

עו1

New member
מפה נוספת

מפה נוספת של האימפריה המונגולית. המפה הקודמת הייתה בין השנים 1300-1405.
 
המפות צנועות

הן לא כוללות את הכניסה של המוגולים ללב אירופה ואל תוך המזרח התיכון
 

עו1

New member
צודק

אתה בהחלט צודק,אך כפי שאתה רואה רואים אותם מתחילים להיכנס למרכז אירופה מהמזרח שהם כבר כבשו את קייב.
 

MCCCCP

New member
אממ כן

המונגולים לא נלחמו בנסיכיות (שאז היו מאות מהן) כמו נסיכות מוסקבה או אוקראינה, הם נלחמו בשבטים שנמצו בשטח של רוסיה כיום. המולגולים לא הצליחו להגיע עד לאוקינוס הצפוני בגלל המלחמה בשבטים אלו שהתאחדו כן גם כנגד המונגולים וגם בגלל מזג האויר (שתמיד עזר לרוסיה בשטחי רוסיה). אם אני לא טועה שבטים אלו היו גם מגזע מונגולי שמהם יותר מאוחר התפתחו הטרטרים אלב אני לא בטוח בזה.
 

עו1

New member
תשובה

אין ספק שהמונגלים זכו להצלחה כל כך מרובה. אחת ההיתרונות של המונגולים היה שהתקשורת שלהם הייתה עדיפה משל מדינות אחד. יתרון נוסף כפי שכבר ציינת הוא הניידות כול פרש מונגולי לקח עמו יותר מסוס אחד וכול פעם החליף את סוסו. אמנם חסרונם של המונגולים היה במספרם המועט ולכן הם הביאו את ילדהם ונשותיהם והשיבו אותם על סוסהם בכדי שהאויבים יטעו ויחשבו שהם הרבה. אין ספק כי המונגולים בעיקר בהנהגתו של מנהגם הדגול ג'ינגס חאן לימדו את העולם רבות על המלחמה הבלתי קונבציונלית, כל עם שרצה להצליח היה חייב לדעת כיצד פעלו המונגולים. גם כיום אנו משתמשים בלחימה ניידת כפי שהיה במלחמת המפרץ. המונגולים הצליחוצ להטיל אימה וטרור על הערים שהם כבשו ובכך מנעו מרידות. גם המסחר התנהל בצורה מפותחת מאוד ואף שרר סדר רב באימפריה. למונגולים אכן הייתה אימפריה שלה היו גבולות ברורים.
 
למעלה