מה אתם חושבים על אכילת ומכירת חמץ בפומבי?

חוטהשני

New member
בעיני מאד מגוכח שמקדולנד שדוגלת מאד באנטי דתיות (למרות המסעדות הכשרות של הרשת...) מוכרת את המוצרים הלא כשרים שלהם בלחמניות כשרות לפסח - בעיני זה שיא הצביעות...
 

wild orchid

New member
ובמה את והציבור שלך מכבדים את החילוניים?

אולי יש בשבת תחבורה ציבורית? אולי אתם לא מטרידים את מי שלא לבושה כמו אשת טאליבן? אולי את מקצרת את החצאית שלך כשאת מסתובבת באיזור חילוני? למה לא? למה אני צריכה להתכסות כשאני נכנסת לאיזור חרדי? את רוצה עוד דוגמאות או שהבנת את הנקודה? ולא, אני לא רוצה להנחיל שום דת לילדים שלי....
 

פרומית1

New member
אני אספר לך שאני לא גרה לא בבני ברק ולא בירוש

לים,לכבוד הסתובבותי ברחוב לא אשנה את לבושי שהוא צנוע וסולידי מאד,ואנחנו החרדים סבלנו מהתקפות של צעירים חילונים לא דתיים שפשוט את כל תסכולם היו מוציאים על אברכים שהלכו בליל שבת ברחוב ליד הבית,מעבר לרחוב שלי נוסעות מכוניות בשבת עם מוזיקה בפול ווליום ואני לא נתקלתי במישהו שצועק שאבעס או זורק אבנים,ואם כמה משועממים בירושלים זורקים זה לא אומר שכולם צועקים וזורקים,ויש חנויות של טריפות ודבר אחר באזור התעשיה וגם הרבה מסעדות כאלה ואין מה לעשות יש בכל הארץ אנשים שדורשים את זה ,אני רק הערתי שלי זה מפריע ולא באתי להסתכל לך בצלחת תאכלי ותהני
 

wild orchid

New member
לא נתקלת כי את לא רוצה להיתקל.

זורקים אבנים וצועקים ועוד איך, את פשוט מעדיפה לטמון את ראשך באדמה ומשם באמת לא רואים הרבה. אגב, את הקללות פריצקה, זונע, שיקסע ותועיבה לא למדתי מאבן שושן, תאמיני לי. כמה משועממים?! תתחברי למציאות, יקירתי. בההפגנות ליד אינטל בירושלים השתתפו מאות רבות של משועממים ובחניון כרטא השתתפו אלפים. אבל שוב, כשהראש באדמה זה בעייתי לראות הכל.
 

KarinDi

New member
בואי לירושלים

כאן תתקשי מאוד למצוא אוכל שלא כשל"פ (אלא אם תבואי, למשל, לביתי שלי...) ואני מצטערת מאוד, אבל זו כפייה. האיסור על מכירת חמץ הוא באופן חד משמעי כפייה. יש כמה מקומות בירושלים שנלחמו על זה בבית המשפט וניצחו (למשל מסעדת "רסטו בר", שהיא לא כשרה לחלוטין בכל ימות השנה). מסכימה עם הנאמר פה שבארץ ההתחשבות והכבוד הם רק לצד אחד...הצד הדתי. עוד לא ראיתי דתי שמחליף בגדיו שהוא מתקרב לאיזור חילוני או שנוסע בשבת כי הוא בסביבה חילונית או שמשנה את התזונה שלו כדי לא לפגוע ברגשותי, חו"ח. ובלי הטפות על עקרונות, גם לי יש עקרונות שנפגעים מכל הנ"ל...ומי שרוצה לפתוח על זה דיון אמיתי ועקרוני, אני אשמח :)
 

קיטי קט2

New member
דווקא נראה לי שהיום הציבור הדתי נאלץ מבחינתו

להגיע לעמק השווה יותר עם החילונים. אולי הוא לא כל כך נלהב לעשות את זה, אבל פשוט אין לו ברירה. הוא מבין שהוא צריך להתפשר ולגשר עם החלק הזה רק לפני מס' ימים עוד דיברו כאן על המקוואות שהפכו לבתי ספא לחילונים, רק כדי למשוך אותם בצורה "טובה". שמעתי על רבנים שנותנים את הסכמתם לאישה לקחת גלולות, אם יש בעיות מיוחדות של פרנסה או בעיות כאלו ואחרות אמא שלי אמרה השבוע, שזה מדהים שיש כל כך הרבה דברים כשרים לאכול היום, מה שלא היה פעם פעם היו טחינה/ חומוס כשרים לפסח? או ביסלי/ במבה? פסטה כשרה לפסח? היום מכשירים כמעט כל דבר. טוב בוודאי זה גם אינטרס של התעשיינים לעשות רווחים גם בפסח. אז מרגיז שכנראה הכל מבוסס על כסף, לפחות בת"א, שמרוצה מהרווחים שהיא עושה מהלקוחות לא -שומרי-הכשרות שלה, ושוכחת את שאר הציבור, שמספק לה פרנסה בשאר ימות השנה
 

פרומית1

New member
היו דרישות מצד החילונים ולכן התחילו להכשיר

מפעלים לייצור דברים נוספים,מצד מסעדות כשרות,אבל רוב האנשים לא קונים את כל מה שיוצא מהמפעלים כדי שיוכלו להרגיש את הפסח שדווקא אין בו הרבה מה לאכול
 

KarinDi

New member
ספרתי עד 10 וגם עד 20

אני לא בטוחה שזה עזר: 1. למשוך את החילונים למקוואות זה לא פשרה, זו כפייה. חילוני לא צריך מקווה. נקודה. 2. הסכמה לאשה לקחת גלולות-רצונה של האשה הדתייה. אין שום קשר לציבור החילוני. אפילו לא קלוש. זה בטח לא נועד לרצות איזשהו חילוני, אלא רק לשפר את איכות חייה של האישה הדתייה. ובתקווה גם את זו של ילדיה. 3. הדברים הכשרים לפסח- הם לציבור הדתי. ציבור חילוני אמיתי, כזה שאינו מסורתי- ממש לא צריך ביסלי כשר לפסח. הוא אוכל חמץ. (אגב, במבה תמיד הייתה כשרה לפסח, בכל ימות השנה, פשוט כי אין בה חמץ...). אין ספק שהדתיים (לא כולם כמובן, אבל בדוגמאות שהבאת) עושים את הנ"ל עדי להקל על עצמם ועל עצמם בלבד. אין לזה שום קשר לעולם החילוני. ואין ספק שעניין בתי הקפה, בעיקר בת"א, הוא עניין כלכלי נטו. גם עניין הגלולות והמוצרים הכשרים לפסח הם כלכליים, בעיקרם. כסף מסובב את העולם. עובדה. ובת"א רוב הציבור שמספק פרנסה לבתי הקפה/מסעדות וכו' הוא חילוני, בכל ימות השנה. עובדה- רוב המקומות האלו אינם כשרים לאורך כל השנה. בירושלים לעומת זאת רוב הכסף בא מדתיים ולכן המקומות מתאימים עצמם לקהל היעד. כלל בסיסי וראשון בשיווק...
 

קיטי קט2

New member
קודם כל תודה שהדיון כאן מתנהל בנועם

ותודה שספרת למרות שאולי חלק מהדברים שכתבתי קוממו אותך, זה לא מובן מאליו את חושבת שיש כזה דבר חילוני גמור או דתי גמור? יש הרבה שנמצאים בתווך. אני זוכרת שעשו פעם סקר אוכלוסין על זה, והרבה מאד אנשים הגדירו את עצמם כחילונים עם גישה למסורת. כמובן לא כולם. לגבי הסכמה של הרבנים לתת לאשה "הכשר" לגלולות, אולי זה לא צעד מתחנף לחילונים, אבל זה לבטח הכרה בגישות יותר מודרניות שבודקות את המציאות בה חיים בני הזוג לפני שהם מביאים ילד נוסף.דרך אגב, אני הייתי ממליצה את זה בחום גם לגבי זוגות חילונים. הרי תמיד מדברים על הדתיים ש"מביאים ומביאים ילדים", ואת חושבת שאין חילונים שנגועים באותה גישה בורה שלפיה יש להביא הרבה ילדים בכל מחיר, ללא קשר לנסיבות הכלכליות/ הנפשיות של הזוג? בוודאי שיש,והרבה. לי אישית זה עוזר שיש יותר מוצרים כשרים לפסח. אולי אפשר לומר שאני מקיימת את פסח ב"כאילו",ורק כדי להמנע מאכילת חמץ אני אלך סביב סביב ואוכל הכל- רק לא לחם.יש בזה משהו. אבל בכל זאת זה מקל. כשכתבת שאת סופרת עד 10 ו20, זה הזכיר לי בתחושה דברים שמרתיחים אותי. למשל עניין החתונה ברבנות עולה לי על העצבים. צ'טערת. אני רואה איך הרבנות מקבלת בחמימות את מי שנרשם (למרות שבאמת יש את עניין האישור למקווה וכל הביוקרטיה), וכשזוג מתגרש- הרבנים לעיתים קרובות מאד פוגעים בזכויות של האישה, גבר יכול להתחתן עם כמה נשים ולהביא ילדים (יש מקרים חריגים שרב נתן אישור לכך אם האישה מסרבת לתת גט), ולאישה- רב בחיים לא יתן הכשר להנשא שוב. והמון רבנים, במיוחד בפריפריות , נוטים להאמין לכל סיפור "מורדת" שהגבר ימציא על האישה רק כדי לנשל אותה מרכושה. אז זה מרתיח אותי, ואני אומרת אם זה כך: לא שווה להתחתן ברבנות. SORRY. אך כך הם מתנהגים ולא מבינים שלאנשים יש זכות לבחור לא לחיות כיחד כמשפחה, אולי עדיף לא להכנס לקלחת הזו מלכתחילה. חוץ מזה, כל היופי שבחתונה עם רב וחופה כבר מזמן נעלם. היום רובם מתמקדים בשאלה הכל כך גורלית אם לקנות 3 שמלות להחלפה או רק שתיים, ואם צבע המפה על השולחן יהיה תואם לסידור פרחים. ועוד משהו, כשאני חושבת על זה- כנראה שהתעשיינים עושים כסף מכל הטפשות של כולנו. עסק הפקת החתונות שמגלגל מליונים בשנה, ייצור מזון כשר לפסח כמו שכתבת, המקוואות. כסף מסובב את העולם, אכן...
 

liron108

New member
עכשיו יש אפשרות נישואים חדשה

שמאפשרת לקבל את הזכויות של נישואין בלי רב אבל על בני הזוג להכריז על כך שהם אינם יהודים מה שקורה פה זה שהדת לקחה בלעדיות על הלאום. כמו במקומות נוספים.
 

Avigerev

New member
טעות

שלום, באתי מהכללי. זוהי טעות, לדעתי, להסתכל על המצב כך. מה זה ייתן לי אם דתיים שעוברים לי ברחוב החילוני, ילכו עם בגדים קצרים במקום ארוכים? מה זה אכפת לי? למה אני צריכה שדתי שעובר ברחוב שלי יעשה את זה באוטו ולא ברגל? זוהי התבוננות לחלוטין לא נכונה ואפילו סוטה מהעיקר! הרי כל הרעיון הוא שצריך לאפשר לכל אחד לחיות איך שהוא רוצה כל עוד זה לא פוגע במישהו אחר. הכוונה היא שאם אדם דתי רוצה לצום, לא לאכול חמץ, וללכת ייחף ברחוב שלי, לבוש שחורים מכף רגל ועד ראש ביום שרב- שיבושם לו! לי זה ממש לא משנה. אבל גם ההפך צריך להיות נכון- אם אני רוצה ללבוש חצאית מיני וגופיה, ולאכול לחם עם גבינה ונקניק ביום שבת על האופנוע שלי ברחוב שלו- אני צריכה להיות מסוגלת לעשות זאת. וברגע שיתאפשר לי לעשות זאת, אני כבר אחליט, בעצמי עם המוסר שלי, אם אני מרגישה שלמה עם עצמי ללכת כך ברחוב של אנשים שאני יודעת שחשובה להם הצניעות ויהיה להם קשה לראות אותי. אבל זו כבר תהיה בחירה שלי. ואני חושבת שאם יש מספיק אנשים מאמינים בארץ, יהיו להם מספיק עסקים כשרים, מסעדות שלא מוכרות חמץ בפסח וכו', כדי שאנשים אחרים ששומרים יוכלו ללכת אליהם בלב שלם. ואם אין מספיק כאלה- אז כנראה שזהו לא רוב. אבל אם מישהו מהם ממש ירצה הוא יוכל ללכת ולפתוח עסק כשר שכל שאר החבר'ה יוכלו לבוא אליו. ולא תמיד ההפך הוא נכון... טוב דיי צריך להפסיק לחפור וללכת לישון.
 

KarinDi

New member
זו בדיוק הייתה הנקודה שלי...

שאין סיבה שאני אעשה את זה... ושוב, זה דיון ממש ארוך ומורכב שיש לי הרבה מה להגיד עליו (למשל מורות חילוניות בבי"ס דתי ודתיות בבי"ס חילוני...) אבל לא נראה לי שזה המקום!
 

maybesure

New member
אין לי בעיה עם זה

שימכרו גם וגם או רק חמץ או רק כשר בפסח אני לא יוצאת לשום מסעדה כי באזור שלי לא מכירה מסעדות שמוכרות חמץ, ולא אתחיל לחפש כאלו דווקא בפסח ויש לי חמץ נהדר בבית.
 
מדינת דת שמתחפשת למדינה דמוקרטית

ההרגשה שלי כחילונית חרדה שהממסד הדתי השתלט על כל חלקה שיש בה כסף. הם מנכסים לעצמם הכל כולל החגים והשבתות ועוד כל דבר שאפשר להניח עליו יד כמו תעודות כשרות בהכשרים שונים שתלויים בכסף. מכיוון שהגדרתי את עצמי כחילונית חרדה. כן, חרדה מהקנאות הדתית, אני שמחה לכל גילוי של חילוניות וכל הרמת ראש חילונית. אכילת חמץ בבתי קפה חורה לי כי היא מפירה את כללית המסורת אבל אני שמחה כי זה קונטרה נפלאה לקנאות הדתית וביטוי לחירות האדם החלוני.
 

קיטי קט2

New member
מסכימה איתך לגבי מה שכתבת על תעודות כשרות

בהכשרים שונים זה ידוע שלפעמים כסף קונה "כשרות" דרך אגב, יש התפתחויות בנושא החתימה? אני רואה שהיא עדיין בשיפוצים...
 

קיטי קט2

New member
ורדוש אני רוצה להעלות איתך שאלה

סומכת על הדעה המאד פתוחה וכנה שלך שתעזור לי בעניין לפי התגובות כאן, אני מבינה שיש הרבה אנשים שמרגישים כפייה דתית, שרוצים לאכול חמץ בבית קפה בפסח וזה בעייתי, שרוצים לנסוע בשבת ולא יכולים אז אני לא מבינה איך זה, שעד היום, למרות שכמובן יש הרבה אנשים שמתחתנים בחתונה אזרחית או לא מתחתנים בכלל, עד היום רובם של האנשים מתחתן בחתונה דתית? למה זה? בגלל ההטבות שהמדינה נותנת להם כשהם נחשבים כזוג נשוי? ואז אין כפייה דתית, היא מתבטלת אל מול האינטרס הכלכלי/ חברתי שלהם? הם מקיימים טקסים דתיים לפני שהם מתחתנים: מקווה, טהרה, שבועה דתית.איך באותו טקס כל תחושת הכפייה הדתית נעלמת אל מול האינטרסים שלהם, את זה אני לא יכולה להבין.
 

טלולי 2

New member
יכולה להביע רק את דעתי

למה - מכיוון שרוב האנשים הולכים בתלם לטוב ולרע. הגענו לגיל שצריך להתחתן אז מתחתנים בדרך המקובלת בארץ שהיא דרך הרבנות למרות שהם חילוניים ולא אוהבים את הדרך, אין ברירה עוברים את כל הטקסים והכפייה הדתית. אותו הדבר לגבי הבאת ילדים לעולם, צריך, החברה לוחצת וכו'.
 
הרבה מהאנשים לא מתחבטים בשאלות כאלה

ומה שבאמת מטריד אותם אילו עניינים גשמיים כמו שמלות, בחירת די.ג'י מתאים, קטרינג מתאים ואויירה טובה ושמחה. יש אחרים ואני מניחה שיש כמה אופציות אבל אילו רק מחשבות שלי: אני יודעת שיש משהו שקשור ל"חוקיות" הילדים כאשר הנישואים לא אורתודוקסים או אזרחיים. יש כאילו שרוצים לגרום נחת למשפחה הקרובה. אני מאמינה שמסורת היא גורם מלכד ומאחד והיא חשובה ברמת על. לפעמים הזוג עצמו רוצה חתונה by the book למען האמת לא ידעתי שהטבות ניתנות רק לנשואים ע"י רב אורתודוקסי אבל זה גם שיקול. בטח שיש עוד מליון הסברים וסיבות למה אדם בוחר בדרך שהוא בוחר. אני מכבדת כל אחד על בחירתו. לא רואה בבחירה צביעות. ובהסתכלות אופטימית, אנשים שמקיימים טקסים במערכת הכוללת שאנחנו עוסקות, חלקם עושה את זה מתוך תחושה שזו הדרך הנכונה ולא מרגישים בכלל שכופים עליהם. מי שלא מוכן לעשות את זה ומרגיש שזו כפיה מוצא לו את הדרך שלו לעקוף. זו לא בעיה להתחמק מטהרה, מקווה והשבועה הדתית. ראיתי אין סוף גרסאות שבכל אחת מהן היתה הבעה יחודית של אותו זוג. למשל חתונה עם כל הבלגן ושמלת קצפת ובופה בהתאם וחותנת בלבוש מתאים. רב רפורמי שהתאים לאג'נדה של בני הזוג. אחרי החתונה הם טיילו בארה"ב, קפצו לעיריה של אחת הערים במסלול הנסיעה שלהם, התחתנו בנוכחות הפקידות המקומית. מבחינת החוק הכל דופק כמו שעון וגם מבחינת המצפון שלהם.
 

בלונד23

New member
אם יותר לי לענות על השאלה שהעלית

הסיבה לכך שעדיין מתחתנים ברבנות היא סיבה די פשוטה: כי לא לכל אחד מתאים לנסוע לחו"ל כדי להינשא שם. המדינה שלנו דתית, והחוק אינו מסדיר נישואין אזרחיים (עדיין!) לכן אם את רוצה להינשא בנישואין אזרחיים עלייך לרכוש כרטיסים ולארגן טקס בחו"ל מובן שזה טרטור ויקר ולא נוח ואי אפשר להטיס לשם את כל הקרובים והחברים. ולכן אנשים נישאים בדרך היחידה שנחשבת חוקית בארץ. מובן שיש גם כאלה שהמסורת חשובה להם. ואגלה לך סוד קטן: אם את לוקחת רב פרטי ליברלי, את לא חייבת ללכת למקווה. לגבי למה להינשא בכלל, ולא לחיות יחד וזהו: קודם כל זה טקס חשוב בחייםפ מאז ומעולם, האדם הוא חיה זוגית. אבל רסמי, זה בעיקר בשביל המעמד החוקי של בני הזוג והילדים, המעניק הגנה משפטית וכספית במקרה של פרידה.
 
למעלה