מהו ממבו ג'מבו רוחני ?
מהו המילה ממבו ג'מבו רוחני ? חיפשתי את משמעות המילה ממבו ג'מבו רוחני ומצאתי אותו מתוך האתר אנשים ישראל – המדריך לחברה ישראלית שם המאמר : עידן חדש באוניברסיטה לפני מספר שבועות התקיים באוניברסיטת חיפה "הכנס הישראלי השני לחקר רוחניות עכשווית". התבקשתי על ידי המארגנים לשאת הרצאה קצרה (כחלק מהפאנל המסכם של הכנס), שבה יוסברו שורשי חדירתה של "הרוחניות החדשה" ללב התרבות הישראלית. תחילה היססתי, משום שהתקבל אצלי הרושם שהכנס יושב בתפר שבין מדע למטאפיזיקה (מה שמכונה בעגת הרחוב "ממבו ג'מבו") וחותר בעקיפין תחת מסורת מדעית מודרנית. שאלתי את עצמי, האם בשם הרייטינג והפתיחות, האוניברסיטה שלי לא נותנת לגיטימציה עקיפה לערעור יסודות המדע ולערבוב אופנתי בין אמת, המבוססת על מתודות אמפיריות ומשמעת לוגית מחמירה, לבין להג פוסט-מודרני, המערבב בין דמיון למציאות. מה שהכריע בסופו של דבר את הכף לטובת ההרצאה הייתה ההכרה כי עצם קיום כנס שכזה באוניברסיטה ישראלית הוא מסימני הזמן, לטוב ולרע, וכיוון שכך - הדבר מחייב התייחסות סוציולוגית כלשהי. החלטתי לשאת דברים, שבהם אחדד את קו התפר הדק שעליו יושבת תופעת ה"עידן החדש" (New Age) ואסביר מדוע החלטנו לאחרונה להיות מאד "רוּחְנִיים" (במלעיל כמובן). אבל לפני ההסברים אקדים בהערה: "הרוחניות החדשה", או בשמה הפופולארי יותר "העידן החדש", היא למעשה חבילה אקלקטית ומבלבלת, הכוללת בתוכה מרכיבים מהגורן ומהיקב, שההדבקה ביניהם לא תמיד מוצדקת. למעשה מדובר בקולאז'' של תופעות שיש בהן מהחיוב והשלילה כאחד (תלוי גם בהשקפת העולם). כיוון שכך, קשה לקבוע דעה ערכית פסקנית לגבי ה"עידן החדש". אבל דעה סוציולוגית אפשר גם אפשר לקבוע. להלן מספר פעילויות המוזכרות בדרך כלל בנשימה אחת עם תופעת "העידן החדש": בתי מדרש חילוניים, לימודי קבלה, יוגה, מדיטציה, טייצ'י, וויפאסאנה, זן בודהיזם, לימודי תרבות (בעיקר תרבות המזרח הרחוק), רפואה אלטרנטיבית, צמחונות וטבעונות, הומיאופתיה, חיים ירוקים, אקו-רוחניות, שאמאניזם, מיסטיקה, טיפול פסיכואנליטי הוליסטי, קואוצ'ינג (כולל ספרי שיפור עצמי ודרכים להשגת אושר פנימי), יהדות מתקדמת, תפילה חילונית, התארגנויות קהילתיות חדשות (חוגים וקבוצות קטנות לבילוי ולמעורבות חברתית), חינוך אלטרנטיבי, פסטיבלי טבע בחופים וביערות (היותר מוכרים הם: "סגול", "בראשית", "שאנטיפי" ו"בומבמלה"), מוסיקה ניאו חסידית וניאו אתנית, עליה לקברי צדיקים ובכלל זה לקבר רבי נחמן מברסלב באומן, ביקור של חילונים אצל רבנים ומקובלים לקבלת עצות וברכות, תקשור, סיאנס, אסטרולוגיה, גרפולוגיה, נומרולוגיה, קריאה בקפה ובקלפים. מה שלא פחות מעניין ומבלבל היא העובדה שחבילת הרוחניות החדשה מהלכת קסם על אנשים משכבות אוכלוסייה מגוונות - החל בעניים מעוטי משכורת והשכלה וכלה במשכילים ומבוססים רחבי אופקים ורכוש. "תרבות השאנטי" חוצה גם גבולות מגזריים ואפשר להבחין בהשפעתה לא רק בקרב חילונים ומסורתיים אלא גם בקרב דתיים וחרדים, ערבים ועולים חדשים ("שאנטי" = מילה בסנסקריט שפירושה דרכים להגיע לשלום עם עצמך והזולת, כלומר לשלווה פנימית והגשמה עצמית. המילה הפכה למטבע לשון בעברית המדוברת). ב"ויקיפדיה" מגדירים את "העידן החדש" כ"מושג המתאר שלל תורות ואמונות פסבדו-מדעיות מהמאה העשרים ובנות ימינו". ספק אם ההגדרה הזאת קולעת, ובוודאי שאינה ממצה לטעמי את התופעה המורכבת. דומני שהפעילויות והתפישות הנכללות תחת מטריית "העידן החדש" כוללות שישה מכנים משותפים – שיש בהם כדי להגדיר, כמכלול, את התופעה הרחבה: 1. מתן עדיפות להסברים של מדעי הרוח ("הרכים") על העולם על פני ההסברים של המדעים המדויקים ומדעי הטבע ("הקשים"). במלים אחרות, גישה המסרבת לעשות רדוקציה של העולם לאטומים ומולקולות ומנסה לחפש את "הנשמה" שמעבר לחומר. לכן הדגש כאן הוא על פסיכולוגיה, תרבות ואמנות. 2. חיפוש אלטרנטיבה לצורת החשיבה והניתוח המערבית (הלוגית-אמפירית) שנעשתה כביכול "דיקטטורית" וחסרת סובלנות כלפי "האחר". 3. חיפוש אלטרנטיבה ו/או איזון לסגנון החיים המערבי האולטרה מודרני, שנעשה מעיק. לא בכדי הירחון הישראלי המזוהה ביותר עם "העידן החדש" נקרא "חיים אחרים – הירחון האלטרנטיבי הישראלי". אגב, גם כותרת המשנה של הירחון ממחישה את שימת הדגש על אלטרנטיבה לסגנון החיים המערבי: "רפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית". 4. חזרה לשורשי, לקמאי – שהוא גם קסום ונטול מסיכות. 5. פניה לעולם הרגש והנפש. 6. כמיהה לעולם הלא ארצי (מטאפיזי), תוך חתירה לאיזו משמעות קיומית עמוקה בעולמנו הכאוטי. מהן אפוא הסיבות לפופולאריות הגואה של ה"עידן החדש"? נתחיל בגורמים המקומיים.
מהו המילה ממבו ג'מבו רוחני ? חיפשתי את משמעות המילה ממבו ג'מבו רוחני ומצאתי אותו מתוך האתר אנשים ישראל – המדריך לחברה ישראלית שם המאמר : עידן חדש באוניברסיטה לפני מספר שבועות התקיים באוניברסיטת חיפה "הכנס הישראלי השני לחקר רוחניות עכשווית". התבקשתי על ידי המארגנים לשאת הרצאה קצרה (כחלק מהפאנל המסכם של הכנס), שבה יוסברו שורשי חדירתה של "הרוחניות החדשה" ללב התרבות הישראלית. תחילה היססתי, משום שהתקבל אצלי הרושם שהכנס יושב בתפר שבין מדע למטאפיזיקה (מה שמכונה בעגת הרחוב "ממבו ג'מבו") וחותר בעקיפין תחת מסורת מדעית מודרנית. שאלתי את עצמי, האם בשם הרייטינג והפתיחות, האוניברסיטה שלי לא נותנת לגיטימציה עקיפה לערעור יסודות המדע ולערבוב אופנתי בין אמת, המבוססת על מתודות אמפיריות ומשמעת לוגית מחמירה, לבין להג פוסט-מודרני, המערבב בין דמיון למציאות. מה שהכריע בסופו של דבר את הכף לטובת ההרצאה הייתה ההכרה כי עצם קיום כנס שכזה באוניברסיטה ישראלית הוא מסימני הזמן, לטוב ולרע, וכיוון שכך - הדבר מחייב התייחסות סוציולוגית כלשהי. החלטתי לשאת דברים, שבהם אחדד את קו התפר הדק שעליו יושבת תופעת ה"עידן החדש" (New Age) ואסביר מדוע החלטנו לאחרונה להיות מאד "רוּחְנִיים" (במלעיל כמובן). אבל לפני ההסברים אקדים בהערה: "הרוחניות החדשה", או בשמה הפופולארי יותר "העידן החדש", היא למעשה חבילה אקלקטית ומבלבלת, הכוללת בתוכה מרכיבים מהגורן ומהיקב, שההדבקה ביניהם לא תמיד מוצדקת. למעשה מדובר בקולאז'' של תופעות שיש בהן מהחיוב והשלילה כאחד (תלוי גם בהשקפת העולם). כיוון שכך, קשה לקבוע דעה ערכית פסקנית לגבי ה"עידן החדש". אבל דעה סוציולוגית אפשר גם אפשר לקבוע. להלן מספר פעילויות המוזכרות בדרך כלל בנשימה אחת עם תופעת "העידן החדש": בתי מדרש חילוניים, לימודי קבלה, יוגה, מדיטציה, טייצ'י, וויפאסאנה, זן בודהיזם, לימודי תרבות (בעיקר תרבות המזרח הרחוק), רפואה אלטרנטיבית, צמחונות וטבעונות, הומיאופתיה, חיים ירוקים, אקו-רוחניות, שאמאניזם, מיסטיקה, טיפול פסיכואנליטי הוליסטי, קואוצ'ינג (כולל ספרי שיפור עצמי ודרכים להשגת אושר פנימי), יהדות מתקדמת, תפילה חילונית, התארגנויות קהילתיות חדשות (חוגים וקבוצות קטנות לבילוי ולמעורבות חברתית), חינוך אלטרנטיבי, פסטיבלי טבע בחופים וביערות (היותר מוכרים הם: "סגול", "בראשית", "שאנטיפי" ו"בומבמלה"), מוסיקה ניאו חסידית וניאו אתנית, עליה לקברי צדיקים ובכלל זה לקבר רבי נחמן מברסלב באומן, ביקור של חילונים אצל רבנים ומקובלים לקבלת עצות וברכות, תקשור, סיאנס, אסטרולוגיה, גרפולוגיה, נומרולוגיה, קריאה בקפה ובקלפים. מה שלא פחות מעניין ומבלבל היא העובדה שחבילת הרוחניות החדשה מהלכת קסם על אנשים משכבות אוכלוסייה מגוונות - החל בעניים מעוטי משכורת והשכלה וכלה במשכילים ומבוססים רחבי אופקים ורכוש. "תרבות השאנטי" חוצה גם גבולות מגזריים ואפשר להבחין בהשפעתה לא רק בקרב חילונים ומסורתיים אלא גם בקרב דתיים וחרדים, ערבים ועולים חדשים ("שאנטי" = מילה בסנסקריט שפירושה דרכים להגיע לשלום עם עצמך והזולת, כלומר לשלווה פנימית והגשמה עצמית. המילה הפכה למטבע לשון בעברית המדוברת). ב"ויקיפדיה" מגדירים את "העידן החדש" כ"מושג המתאר שלל תורות ואמונות פסבדו-מדעיות מהמאה העשרים ובנות ימינו". ספק אם ההגדרה הזאת קולעת, ובוודאי שאינה ממצה לטעמי את התופעה המורכבת. דומני שהפעילויות והתפישות הנכללות תחת מטריית "העידן החדש" כוללות שישה מכנים משותפים – שיש בהם כדי להגדיר, כמכלול, את התופעה הרחבה: 1. מתן עדיפות להסברים של מדעי הרוח ("הרכים") על העולם על פני ההסברים של המדעים המדויקים ומדעי הטבע ("הקשים"). במלים אחרות, גישה המסרבת לעשות רדוקציה של העולם לאטומים ומולקולות ומנסה לחפש את "הנשמה" שמעבר לחומר. לכן הדגש כאן הוא על פסיכולוגיה, תרבות ואמנות. 2. חיפוש אלטרנטיבה לצורת החשיבה והניתוח המערבית (הלוגית-אמפירית) שנעשתה כביכול "דיקטטורית" וחסרת סובלנות כלפי "האחר". 3. חיפוש אלטרנטיבה ו/או איזון לסגנון החיים המערבי האולטרה מודרני, שנעשה מעיק. לא בכדי הירחון הישראלי המזוהה ביותר עם "העידן החדש" נקרא "חיים אחרים – הירחון האלטרנטיבי הישראלי". אגב, גם כותרת המשנה של הירחון ממחישה את שימת הדגש על אלטרנטיבה לסגנון החיים המערבי: "רפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית". 4. חזרה לשורשי, לקמאי – שהוא גם קסום ונטול מסיכות. 5. פניה לעולם הרגש והנפש. 6. כמיהה לעולם הלא ארצי (מטאפיזי), תוך חתירה לאיזו משמעות קיומית עמוקה בעולמנו הכאוטי. מהן אפוא הסיבות לפופולאריות הגואה של ה"עידן החדש"? נתחיל בגורמים המקומיים.