לשונמית, מאיפוא הנחרצות?

גיטרה

New member
לשונמית, מאיפוא הנחרצות?

עקבתי אחר הודעותייך בפורום, הם כתובות בצורה חדה, בהירה ומאוד שנונה. זה הצד ``,הקליפתי`` שלהם ללא קשר לתוכנם. עם חלק מהתכנים אני מאוד מסכים ואף חושב כך וחורה מאוד על המצב בחברה הדתית ובציבוריות הדתית שלדעתי היא טעונה תיקונים רבים (ברמה היישומית, לא העקרונית-בסיסית!). אך את טוענת את דברייך בעניין ``תורה לשמה`` ו-``שכר ועונש`` בכזו נחרצות, ואת שוכחת שמדובר בשיטה ודעה אחת מני רבות ביהדות שמסיבות אישיות שלך דווקא היא מדברת אלייך, וטוענת לבלעדיותה. קצת ענווה לא תזיק כאן והכרה בכך שזו רק שיטה אחת מני רבות, ולא היחידה ולא הבלעדית. זו שיטה המדברת מאוד למי שגישתו לחיים היא רציונלית-שכלתנית, (שמיסטיקה למשל, היא בשבילו מוקצה מחמת מיאוס). כך היה פרופ` לייבוביץ ז``ל, הוא שלל כל דבר שאינו רציונלי. קראתי פעם ראיון איתו בו הוא נשאל בנושא רפוא סינית ואלטרנטיבית, זה היה מזמן מזמן, הוא ענה שהוא פשוט לא מכיר דברים כאלה ולכן אינו יכול להתייחס. אנשים שכלתניים מטבעם, אינם מסוגלים לקבל עניינים רוחניים מופשטים שאינם מוחשיים (במונחי עולמנו החומרי), לכן ישקיעו את כל מרצם ומשאביהם הנפשיים בתפיסת עולם שמסתדרת גם עם ראיית עולמם הדתית מחד, וגם שמסתדרת עם נטיית נפשם. אבל תזכרי שמה שאת מציגה בעניין עולם הזה / עולם הבא ותורה לשמה ושלא לשמה זו רק גישה אחת מני רבות. יום נעים
 

גיטרה

New member
ושכחתי: עצה אישית לי אלייך

לא יזיק אם תתעדני קצת בהתבטאויותייך ונטייתך להשתלח במשתתפים האחרים. יכבדו אותך יותר אם תתייחסי לעצם העניין מבלי לרדת להשתלחויות ברמה האישית.
 

השונמית

New member
מהנמלה !

אתה בעצם שואל אותי שאלה שכבחורה המגדירה עצמה בחורה רציונלית (עד כמה שנשיותי מאפשרת לי :) אינני יכולה לענות לך. אתה שואל אותי אם הייתי נוקטת בגישה זו גם אילולא הייתי בחורה רציונלית שבכך הדבר משרת את השקפת עולמי. ובכייייין, אם לא הייתי בחורה רציונלית-לא הייתי אני! הייתה יושבת כאן מישהי אחרת ומקלידה את מה שהיא חושבת לנכון. כיוון שאני אינני היא, אינני יכולה אפילו להכנס לראשה ולדלות משם מידע שיענה לשאלותיך! כמובן שכל מה שאני כותבת כאן הוא ע``פ השקפתי וראות עיני ובעיקר-רצוני. אגב, לעניין לשמה ושלא לשמה, אינני טוענת שגישה זו היא האחת והיחידה ביהדות. להיפך, גם אלו המקיימים תורה שלא לשמה הריהם יהודים כשרים לכל דבר ועניין, אך מובן לכל שזו לא צריכה להיות השאיפה אליה שואף האדם (לפחות זה החושב) , ולעניין זה אין מחלוקת, יש פשוט התעלמות! לגבי האנקדוטה שציינת, איני מכירה אותה אך זה מאוד אופייני לליבוביץ`. הוא היה נוהג לדקדק מאד בדיבורו שלא להוציא משפטים או מושגים שאין להם שום מובן, וכך גם בשיחות עימו הוא תיקן טעויות נפוצות שאנשים בשטף דיבורם לא שמים לב שאין להם כלל משמעות שניתן להבינה. ומסיבה זו הוא ענה למראיין שאין הוא מכיר מושג של ``רפואה אלטרנטיבית`` בגלל שאם תחשוב על זה אין דבר כזה רפואה אלטרנטיבית (אולי הכוונה האמיתית היא `אלטרנטיבה לרפואה`) , ולכן הוא ענה תשובה זו ולא משום, כפי שאתה טוען, שהוא לא יכול להתייחס לזה כיוון שהוא לא מספיק בקי או לא עמד על רעיונותיה וזאת משום שזה בניגוד לעולמו השכלתני-מדעי-רציונלי אור ווטאבר. לדוגמא:פעם הוא נשאל, ``מהי מטרת החיים`` וזו הייתה תשובתו-ציטוט כמעט מדוייק: עובדת היותך חי(=קיומך) היא עובדה נתונה, שאינה בגדר החלטתך או הכרעתך (``על כרחך אתה חי``), וממילא- גם לא בגדר הכרת מטרה המתגלמת בה: או שאתה מקבלה כמציאות או שאתה מואס בה-ומתאבד. אין מושג המטרה תופס אלא לגבי דברים בחייך (לא לגבי החיים עצמם!) שאתה בוחר בהם בהכרעת רצונך, בין אם אתה מצליח או אינך מצליח להגשימם. לעניין טענתך כי אנשים רציונלים משקיעים את כל מרצם ומשאביהם הנפשיים לדחות הסברים מיסטיים בדתם ובכלל, אני מסכימה מאד! אני תמיד טוענת ש`לא קל להיות רציונל`! מה יותר פשוט מזה שאתן למוחי לרחף לו בעולמות הזויים ככל אשר יחפוץ ליבי ולהמציא לי משם כל מיני פרשנויות מנחמות למציאות שאינני מבינה על בוריה. תאמין לי, לי זה עולה יותר! אבל למרות הפיתוי שבדבר, אדם צריך לסמוך רק על מה שהוא יכול לקלוט בחושיו, ואם נזפת בחוסר ענוונותי אז לך ולמד (או אם תרצה `זיל גמור`) את מה שחז``ל אמרו לו לאדם : `` במופלא ממך אל תחקור, במכוסה ממך אל תדרוש, אין לך עסק בנסתרות, במה שהורשית-התבונן!``!!!
 
למעלה