לכל המעוניינים באומנות לחימה

צאן צ´ואן = אגרוף זן

זו סדרה של תרגילי מדיטציה סטאטית בעמידה. יש 5 קאטות, שלוש הראשונות ללא תנועה, הרביעית והחמישית בתנועה. העמידות מתרגלות יציבה, נשימה, שחרור של הגוף ושל המחשבה. בנוסף, כל עמידה מפעילה מערכת כלשהי בגוף, לפי עקרונות הרפואה הסינית. תרגול כל העמידות מחזק את המערכות השונות, ומביא לאיזון. מתחילים בשיטתנו לומדים את הקטה הראשונה, של 5 עמידות, ומתבקשים לעמוד בכל תנועה דקה, סה"כ 5 דקות; במשך הזמן צריכים להגיע ל-5 דקות לכל תנועה, סה"כ 25 דקות, ואז מוסיפים את הקטה השניה, וכך הלאה.
 
אם אני מבין נכון, בשיטה שלנו יש 4

"דרגות" (למרות שזה לא בדיוק ככה... אבל זה קצת מסובך...): 1. תלמיד בלי אחריות 2. תלמיד עם אחריות 3. תלמיד עם הרבה אחריות 4. תלמיד עם המון אחריות וחוץ מזה יש גם ראש-שיטה בארץ כלשהיא, שזה: 5. תלמיד עם כל האחריות לכל מי שלומד את השיטה בארץ שבה הוא ראש השיטה. בצורה די פשטנית, זה הולך ככה: תלמיד מתחיל, שבא ללמוד, לא אחראי לכלום - הוא נכנס לשיעור, לומד, והולך. בית-הספר לא קשור אליו והוא לא קשור אל בית-הספר, מעבר לזה שהוא מגיע לשם פעם-פעמים-שלוש-ארבע בשבוע. תלמיד מתחיל שכבר נמצא אצלנו איזה זמן (שנתים-שלוש), מבין שהוא רוצה להתקדם, ומבין שבמסגרות בהן הוא לומד - אפשר להגיע עד רמה מסוימת ולא יותר. אז הוא שואל על קבוצת מתקדמים. בקבוצת המתקדמים, כבר יש לו אחריות: הוא חייב להתאמן בבית, הוא צריך להקפיד להופיע לשיעורים בזמן, עם תלבושת בית-הספר (על מתחילים פחות מקפידים), ועוד... במשך הזמן מצפים ממנו שגם יעזור ללמד - וגם כאן זה ענין של אחריות. [תלמיד שלומד בקבוצות המתקדמים כשנתים-שלוש, מוזמן (בשלב כלשהו) לעשות קורס מדריכי אמנויו לחימה מטעם וינגייט. הקורס מיועד למדריכי קראטה; אין שום קשר בינו לבין טאי-צ´י, וחלק גדול ממה שמלמדים שם על מתודיקה והוראה פשוט אינו נכון לגבינו, אבל הביטוח של בית-הספר תלוי בכך שכל המדריכים "הוסמכו" ע"י וינגייט, ו*גם* ע"י המרכז הישראלי לטאי-צ´י] בשלב כלשהו, התלמיד מקבל אישור ללמד ללא "חונך", כלומר לפתוח קבוצה משלו, שהיא חלק מ"המרכז הישראלי לטאי-צ´י" - וזאת *עוד* אחריות, כי עד עכשיו הוא היה אחראי לעצמו, ועכשיו הוא אחראי לכל התלמידים שלו. בשלב כלשהו (בד"כ אחרי 7-6 שנים בטאי-צ´י), התלמיד מקבל הזמנה להיכנס למסגרת אחרת, שאיננה "המרכז הישראלי לטאי-צ´י", אלא "בית-ספר לאמנות לחימה". בית-הספר הזה הוא שיעורים עם מאסטר ניר מלחי (עד עכשיו, התלמיד לומד מתלמידים ותיקים של ניר), שנערכים מחוץ למבנה "המרכז". כאן, בעצם, הוא באמת מתחיל ללמוד אמנות לחימה. ה"לימודים" כוללים כל מיני מבחנים, מהם אמיתיים ומהם מדומים, לכנות רצונו של התלמיד ללמוד. רוב המבחנים אינם קשורים ישירות ליכולתו של התלמיד בלחימה, אלא לרצינות כוונותיו כלפי לימודיו וכלפי בית-הספר בכלל. לדוגמא, אם מדריך X נקרא למילואים, פתאום שואלים אותך אם אתה יכול להחליף אותו, למרות שזה ביום ושעה שלא נוחים לך, והמיקום די רחוק. המקרה הוא אמיתי, והבעיה אמיתית: האיש באמת נקא למילואים, ומישהו באמת צריך להחליף אותו. עכשיו רואים כמה חשוב לך *בית-הספר* - לא רק הקבוצה שאתה מלמד. כשרואים ש"המרכז" אכן חשוב לך, ושאתה באמת רציני בכוונותיך בלימודים, ובאמת עוזר כשצריך וכו´, מציעים לך (באיזהשהו שלב, בד"כ אחרי כ-10 שנים בשיטה) להיות "היישי" HAISHI). היישי זה "כניסה למשפחה" או "אימוץ", או משהו דומה. זה טקס שבו אתה לוקח ומקבל על עצמך את "כללי השיטה", שהם כללי התנהגות אתיים (לא להשתמש בשיטה לרעה, ללמוד ברצינות, לנהוג (כן, בכביש!) בזהירות, לא ליצור בעיות ועוד ועוד. במהלך הטקס המורה קורא בקול ומסביר את הכללים הנ"ל, אתה כותב אותם בכתב ידך, חותם, ולפי תור מגיש את הכתוב למורה, עם מתנה צנועה. מצלמים אתכם, נותן ומקבל, על רקע תמונתו של מייסד השיטה, מאסטר וונג שו-צ´ין, ואת הצילום שולחים למרכז השיטה, בטאיוואן. ל"היישי" אחריות גדולה לגבי בית-הספר. הם היחידים ש"דרגתם" נראית לעין (לובשים חולצות כחולות במקום אפורות), כך שהם בולטים בכל מקום. כל תלמיד שיש לו בעיה הקשורה ללימודים, אמור לדעת שכל אחד מה"היישי" אמור לעזור לו, כמיטב יכולתו. הם אמורים להוביל ע"י דוגמא אישית, לא רק ע"י הדרכה. הם אמורים להתייחס לבית-הספר כאילו זה הבית שלהם (לשטוף כלים בכיור גם אם לא אני ליכלכתי, לזרוק אשפה גם אם זה לא תפקידי, לענות לטלפון אם המזכירה עסוקה, ועוד...). בעצם, מה"היישי" מצפים שיידעו להעביר לתלמידים לא רק את התוכן הטכני של השיטה (את התנועה הזאת עושים כך), אלא גם את ה"רוח" שלה. טקס הכניסה ל"היישי" איננו מבחן - המבחן הוא מעשי, המבחן הוא באמת להיות היישי. זה מבחן יומיומי, ואין אחד שלא נכשל בו לפעמים (מתרגז על תלמיד, או מתעלם מבעיה של תלמיד, או מפריע למדריך אחר, או...). מי שאכן מצליח להיות היישי, ממשיך. בשלב כלשהו יש גם "היישי מספר 2", אבל עליו אני עוד לא יודע כמעט כלום. צירפתי לינק למאמר על "מה זה טאי-צ´י", שכולל פרק מורחב על מבנה בית-הספר, מומלץ!
 

שוקוקאן

New member
לדוד

הי, הודעה ממש מעניינת! למה רואים עברית הפוך באתר שלכם? זה מן תרגול של צ´י?
איך אפשר לתקן את זה? (בדרך קצת יותר מהירה מלימוד טאי צ´י במשך 5 שנים).
 
עברית באתר המרכז הישראלי לטאי-צ´י

אם אתה משתמש באקספלורר, הקלק על תצוגה->קידוד->עברית(ISO-VISUAL), או, אם המערכת שלך לא מעוברתת, VIEW ENCODING HBREW(ISO-VISUAL זה צריך לעבוד אם אתה משתמש בנטסקייפ, אז אתה צריך לחפש את העברית ISO-VISUAL שם, איפהשהו... נדמה לי שבנטסקייפ מגיעים לזה דרך TOOLS, אבל אני לא בטוח. מישהו עם נטסקייפ יכול לעזור?
 
ל "היישי" דוד.

תוכל לתת רשימה של תארים (או כינויים), מהרמה הנמוכה ביותר עד הגבוהה (אני מניח שיש עוד חוץ מ"היישי" ו"מאסטר").
 
מצטער, אבל לא...

כי פשוט אין (-8 השיטות היפניות נלמדו במקורן במערכת צבאית, ולכן לדרגות יש חשיבות רבה. השיטות הסיניות נלמדו בד"כ במסגרת משפחתית, שבה המורה היה האבא, והתלמידים - אחים. במשפחה, לכולם ברור מי האח הגדול, מי הקטנים וכך הלאה - אין צורך בדרגות רשמיות. במרכז הישראלי לטאי-צ´י יש: תלמיד תלמיד בקבוצות מתקדמים תלמיד ב"מעגלים" (=בית-הספר לאמנות לחימה, עליו כתבתי בהודעה קודמת) "היישי" מדריך ראשי - אפי דינר (שהוא "היישי", ו"סתם" בנאדם שכדאי להכיר) מנהל - טל גואל (שגם הוא "היישי", וגם אותו כדאי להכיר) ראש השיטה בארץ - מאסטר ניר מלחי חוץ מניר אין היום בארץ מאסטרים מבית-ספרנו. חלק מהתלמידים ב"מעגלים" גם מלמדים קבוצות משלהם, ושם הם "מדריכים"; כנ"ל לגבי חלק מה"היישי"; אבל אצלנו "מדריך" אינו תואר אלא תפקיד, שיכול להשתנות אם, מסיבות שונות, אני (או מישהו) מחליט שלא ללמד.
 

amir_aikido

New member
הדרגות היפניות המסודרות - מודרניות

כל שיטת הדירוג המסודרת שאנו מכירים היום באמנויות הלחימה היפניות היא מאוד מודרנית והמצאה למעשה ע"י מייסד הג´ודו - ג´יורו קאנו. לפניה היתה ליפנים שיטה לדירוג מורים בלבד, שנקבעה ע"י הדאי-ניפון בוטוטוקאי ועד כמה שאני יודע גם שיטה זו איננה עתיקה במיוחד. אלא רק מסוף המאה ה 19 ... לפני כן כנראה שהשיטות היפניות היו דומות יותר לסיניות מבחינת הדרגות, ללא דרגות לתלמידים (גם היום יש הרבה מקומות בהן לא נותנים דרגות קיו) והבחנה בין מורה בכיר / זוטר וראש שיטה אם בכלל. כשכנראה שלכל שיטה היתה התייחסות נפרדת משלה לנושא. אמיר
 
וואו, זה נשמע מרשים!! איזה כיף

לך שאתה לומד במקום כזה מסודר ורציני ומעמיק וכייפי. כן ירבו בתי ספר כאלה! שלך, בן
 
זה לא תמיד היה כ"כ מאורגן ומסודר,

אבל טוב שזה ככה עכשיו. ראה הפרק הראשון ב"אמנות המלחמה" של סון-צו...
 
לא קראתי. ../images/Emo10.gif

למה לעזאזל אחד משני הדברים האלה אינם קיימים כרגע: 1. האנגלית שלי לא משהו; 2. אין את סון-צו בעברית. שלך, בן
 

galahead

New member
דווקא יש.... והנה

מצ"ב לינקים למיתוס ולסטימצקי וחוצמזה גם לי יש...:)
 
בעיה אחת קטנה בתרגומים לעברית...

והיא, שלפעמים צריך לתרגם אותם בחזרה לעברית מובנת
עופר ברנע, אחד ה"היישי" במרכז הישראלי לטאי-צ´י, שוקד כבר יותר משנה על תרגום חדש, אותו הוא בוחן שוב-ושוב בעזרת מאסטר ניר. הפרק הראשון הופיע ב"רגע קטה", עלון המרכז הישראלי לטאי-צ´י, לכבוד הגשקו האחרון. מי שקרא - הרויח! מי שלא - הקובץ הועבר ל-WEBMASTER של אתר המרכז (מצורף לינק), ויעלה (אני מקוה) בחודשים הקרובים. בינתים אפשר לקרא מאמרים פחות מעודכנים...
 

galahead

New member
ולזה בדיוק התכוונתי:

ההדיוטות שייכנסו וירצו להתעניין ישאירו שאילתא באוויר ואז קרוב לוודאי "יותקפו" בצורה מבורכת על ידי המומחים יותר והמומחים פחות (ואני ביניהם...) :)) בינתיים זה קצת מציק לעין לראות את ה- copy+paste של הודעות אגרוף תאילנדי לחימה משולבת בלי הקשר שירשורי או ענייני נאות... ומה לעשות זו דעתי ואני עומד עליה... אומנם אנחנו לא מעוניינים ליצור מגדל שן אבל אין שום צורך להזכיר לנו כל פעם מה אתה לומד ואיפה, אם אין לך משהו אקסטרה בעל טעם להוסיף על זה ואת זה אני אומר מתוך הערכה ל- mapopo שחלק משירשוריו ותגובותיו נהניתי לקרוא, כי נראה שהוא לא רק נהנה ממה שהוא עושה אלא גם מבין (עד כמה שכל אחד מאיתנו יכול להבין..)
 
וואלה? גם לי יש כרס די גדולה!

זה אומר שהגעתי לרמה של ברוס "קומאר" פראנסיס? איזה כיף לי!!! אני דומה לברוס "קומאר" פראנסיס! אז תיזהרו ממני! כולכם! יש לי כרס ענקית! גררר... שלכם
בן
 

®Amit

New member
מואיי-תאי ../images/Emo41.gif ../images/Emo41.gif

אנשים הולכים לשיטה הזאת כדי ללמוד לספוג מכות!! לספוג מכות זאת לא אומנות לחימה כשאתה הולך ברחוב ומישהו מתקיף אותך אתה צריך לדעת להגן על עצמך , לשלוט במצב ולפעמים גם לסגת כשאתה סופג מכות אתה לא מגן על עצמך ואין בזה שום דבר מועיל לך ולגוף שלך. אומנות לחימה תפקידה לעזור לך להגן על עצמך ברחוב או בכל מקום אחר, לעזור לך לשלוט במצב באותו רגע , לדעת להחליט את ההחלטה הנכונה למצב הנוכחי - זה אומר שיש פעמים שעדיף גם לסגת. לכן דעתי על שיטה זאת היא שזאת לא אומנות לחימה ושהיא לא נועדה להגנה.
 

mapopo

New member
הדגשים ובעיות על שיטת מואי תאי

טוב הביעה לדעתי בשיטה הזאת שכל הזמן עושים את אותו הדבר לוחם מגיע לרמה מסויימת מהר מאוד ואין לו לאן להתקדם- יש 4 מכות בסיסות ישיר, הפר כאט, מגל, גאב ובעיטות LOW KICK , MIDDLE KICK´ UPER KICK וזהו זה מה שיש שם... להתאמן כל הזמן באותו הדבר זה משעמם לאללה, עושים כל פעם אותו הדבר כל הזמן, אין השקעה של מחשבה על תרגילים יותר מסובכים, על קראטות, לעומת קראטה שיש לך קאטות, תרגילים מגוונים ותמיד לומדים תרגילים חדשים ומענינים.. לכן בלחימה משולבת משלבים גם קראטה מגע מלא, וגם אגרוף תאילנדי, דבר שיוצר עניין רב באימונים, יכולות קרביות ברחוב, ועמידה בפני אומני לחימה שונים וטובים, וכמובן עניין באימונים לא לבוא ולעשות כל פעם אותן תנועות ואותן תרגילים.. זה ממש משעמם... MAPOPO WWW.CMA.CO.IL
 
בעיה אחת באגרוף תאילנדי, בכל הנוגע

להגנה עצמית: כפפות האיגרוף מגדילות *מאוד* את כף-היד, ומגינות עליה. באיגרוף (רגיל ותאילנדי) לומדים לחסום התקפה בעזרת האגרופים, ושוכחים שברחוב לא יהיו לך כפפות. הרבה יותר קשה לחסום אגרוף נטול כפפה, כי הוא יותר קטן (בסביבות חצי-גודל); והרבה יותר כואב לחסום אגרוף בלי כפפה, כי הוא פוגע ישירות בגוף בלי ריפוד. בעיה נוספת היא, שהתרול עם כפפה לא מאפשר תפיסות, ולכן גם לא מלמדים איך להתמודד מול תפיסות.
 
נכון מאוד !!!!

יתרה מזו, כשמדברים על יעילות בקרבות רחוב והגנה עצמית, אותם תרגילים המיועדים לתחרויות הופכים לאיסטינקטים אצל המתאמן. אותם אינסטינקטים שיעילים אולי בתחרות, לא תמיד יעילים במצב אמת ללא כפפות וכשהיריב לא באותו משקל ולפעמים עם נשק קר. אין זמן לגישושים אין זמן ללמוד את היריב. דרושה תגובה מהירה ויעילה ככל האפשר. לכן, כדאי לרכוש מיומנות במגוון רחב של טכניקות ולפתח טקטיקות שיתאימו לכל מצב. כל זה לא אמור לגרוע מהיעילות של איגרוף תאילנדי כשיטה הטובה ללימוד הגנה עצמית בזמן קצר מאד (קצר מידי לדעתי).
 

mapopo

New member
לא מדוייק חברה...

למה מה שאתם אומרים לא מדוייק.. ראיתי תחרויות בחו"ל של FREE FIGHT לוחמים של אגרוף תאילנדי והם הגנו לא רע .. זוהי תחרויות שמותר בא הכל ובלי כפפות.... אם זה בהטיות של הגוף או עם הידים. זה שהכפפות גדולות זה לא אומר שאי אפשר להגן שאין כפפות, פשוט מגינים הגנת רחוב ... צריך לראות תחרות כזאת בשביל להבין אם אתם באמסטרדם.. תקפצו לתחרויות האלה זה שוי יפה למדי ועם מלא דם... MAPOPO
 
למעלה