לכולם -הקאטה

  • פותח הנושא GABAY
  • פורסם בתאריך

GABAY

New member
לכולם -הקאטה

רוב אמנויות הלחימה מורכבות משלושה מרכיבים: קיהון-יסוד, קאטה, ושיאי-קרב. הקאטה פירושה בעברית הוא תבנית,צורה. הכוונה לתמצית של האמנות. הקאטה היא למעשה צל קרב- קרב דמיוני נגד מספר יריבים. בקאטה טמון לב השיטה. ביצוע הקאטה ברוב המקרים הוא ביצוע של יחיד, לכל שיטה קאטות יסוד וקאטות מתקדמות. מבצע הקטה אמור לשאוף לבצע אותה בדיוק מירבי מבחינת עמידות וזרימה תוך כדי עיתוי מושלם וכמובן בשליטה לכל אורכה. עיצובה סדרה ועקרונותיה הגלויים והסמויים הם בעצם לבה של הקאטה. ביצוע הקאטה הוא לא איזה סוג של ריקוד, ומבצע הקאטה חייב לחוש ולבצע קרב נגד מספר יריבים (דמיוניים). הקאטה היא קרב דמיוני- סמולאציה למציאות.
 

amir_aikido

New member
קאטה היא כל תירגול בתבנית מוגדרת

ראשית, התיאור שלך לביצוע קאטה מאוד מצא חן בעיני גבאי. אני רק רוצה להוסיף, כי קאטה איננה רק התירגול של רצף התנועות שעבר באופן מסורתי בתוך כל שיטה. קאטה היא למעשה גם כל תרגיל בעל תבנית מוגדרת קבועה, למשל, "אחד תוקף ב __ והמגן מבצע ___ ואחר כך ___. " זו תבנית של תרגול קאטה. כשאתה יודע מה ההתקפה ומה תגובת הנגד שלך. באייקידו, כל הקאטות של הידיים הריקות שייכות דווקא לסוג השני, וגם בקאטות הכלים, הרוב הוא קאטות עם בן זוג, ולכן עד לאחרונה, ביצוע קאטה אצלי היה בפירוש לימוד של "תרגיל קרב" הכולל מעט תנועות. אחרי שהתחלתי ללמוד טייקוואנדו, נתקלתי גם בסוג הקאטה (בטייקואנדו מכונה פומסה) עליו אתה מדבר, ומצאתי שגם לו יש את הייחוד שלו. ואני בהחלט מסכים אתך, גם כשאתה מבצע קאטה באוויר אתה חייב לדמיין שיש יריב ... אמיר
 
ולא לשכוח

שהקאטות נבנו כדי לשמר אומנות לחימה. בשיעורים, מורה יכול לתת דגש על דבר מסוים, לעומת מורה אחר מאותה שיטה שייתן דגש על דבר אחר, אבל את הקאטא אי אפשר לשנות - לכל תנועה הכי קטנה והכי מינימליסטית יש משמעות רבה שההדיוט לא יבין. הקאטות ורמתן, מתאפיינות גם בידע של התלמיד לאותה תקופת לימוד ולאותה דרגה. כלומר - לכל קאטא יש דבר שמבדיל אותה משאר הקאטות (חוץ מהתנועות), לכל קאטא יש את הפילוסופיה המאוד מסוימת שלה. וככל שהידע של התלמיד עולה ברמה הספציפית שלו, כך גם איכות הקאטא והשליטה בה עולות!
 
ועוד דבר.

לימוד הקאטא (ולימוד הקראטה בכלל), משול לפיסול: בתחילה לוקחים גוש אבן גדול, ונותנים לו צורה מאוד כללית בעזרת שימוש בכלים כבדים. אח"כ עוברים לכלים קצת יותר עדינים, ונותנים לפסל צורה קצת יותר אמיתית ויותר קרובה לדבר שרוצים להגיע אליו. בסופו של דבר, מספיק רק שימוש במברשת מאוד עדינה, או אפילו הזזה של גרגיר אבק, כדי לקבל את הפסל המושלם...
 
כל הכבוד, סלבו! ../images/Emo45.gif

"לימוד הקאטא משול לפיסול" - הגדרה נהדרת! אני אשתמש בזה בעתיד! אההה... למי להעביר זכויות-יוצרים?
 
למעלה