ליל הגשרים

ליל הגשרים

האם בליל הגשרים פוצצו 11 גשרים ורק באחד מתו כ-14 חיילים מהפלמ"ח.?
 
כן, כל ההרוגים היו בגשר אכזיב

הפעולה נערכה בלילה בין ה- 16.6 ל- 17.6.46. נבחרו 11 גשרים שמקשרים את א"י אם המדינות השכנות, ובניהם גם שני גשרי אכזיב (גשר הכביש וגשר הרכבת). הכוח יצא לפעולה לבוש מדים וחמוש בנשק בריטי על מנת להסוות את עצמו. בדרך לגשרים הוא נתקל בשלושה ערבים. הערבים שחשו בתנועתם, ושאלו "מי זה?" נענו באנגלית שמדובר בצבא, ונדרשו לעזוב את המקום.. השלושה עזבו, והכוח המשיך בדרכו לגשרי אכזיב. כאשר הגיעו לגשר, נפתחה עליהם אש ממקור בלתי צפוי, גג הבאר בקצה הדרומה של גשר הרכבת. תוך כדי חילופי האש, תפסו חלק מחיילי הכוח מחסה מאחורי עמודי הבטון של גשר הרכבת. תוך כדי חלופי האש, התפוצץ אחד הממטענים, ככל הנראה עקב פגיעת כדור. מהפיצוץ ומקריסת הגשר נהרגים הלוחמים שעמדו מתחת לגשר. לאחר הפיצוץ נסוגו הניצולים לקיבוץ מצובה. בפעולה נהרגו 14 לוחמים (ובינהם מפקד הפעולה נחמיה שיין), גשר הרכבת אומנם קרס, אך גשר הכביש נותר ללא פגע. על שם אחד מהרוגי הפעולה, יחיעם וייץ, נקראים קבוץ ויער יחיעם בגליל המערבי.
 
למעלה