לטל, שאלה על - אומנויות לחימה לנשים

לטל, שאלה על - אומנויות לחימה לנשים

בהודעתך "אומנויות לחימה לנשים", ציינת שבאימוניך אתה מתרגל את התלמידים בכל מיני מכות של מגע מלא (או קרוב לכך), מכות עדינות לנקודות קטלניות, נשיכות, נגיחות וכו´. אחד המאפיינים של קונג פו, זה היכולת לספוג מכות (אולי בגלל שרואים את "נזירי שאולין" בהדגמות). שאלתי היא: מה מבדיל בין שיטת האימון שלך, לבין סתם צורות לחימה של מגע מלא אחרות, כגון - הישרדות, שבהן פשוט המטרה זה מכות ואגרסייביות בלי שום יכולת טכניקה וחשיבה? חוץ מזה, כידוע יש מקומות רבים בגוף, שלא ניתן לחשל אותם. אז מדוע כל המכות למפשעה הנחיגות, נשיכות וכו´? אם תגיד שכל זה מפתח רוח לחימה, ובסיטואציה אמיתית אחרי מכה רצינית לפנים, יהיה ניתן להמשיך להילחם ולא "לנגב את הדם מהאף", אז עדיין - יש לא מעט צורות לפתח רוח לחימה מבלי לנשוך ולנגוח. ממתין לתגובתך. סלבו.
 
היי, סלבו.

בסוף ההודעה הזאת שלי אני אנסה לעשות משהו מהפכני וליצור קישור להודעה אחרת שלי, שבה לדעתי עניתי בפרוטרוט על שאלתך. נראה אם אני אצליח. על כל פנים, נראה לי שאתה צודק: יש הרבה צורות לפתח רוח לחימה מבלי לנשוך ולנגוח. הגישה שלי כמדריך לאמנות הלחימה, היא שבניית הלוחם צריכה להיות מלווה כל הזמן בשני דברים: 1. לשפר את רמתו; 2. לדעת באיזו רמה הוא כבר נמצא. לשפר את רמתו אני יכול בכל מיני דרכים. ואני משתמש הן במגוון הדרכים הגדול שהועבר אליי, הן בדרכים נוספות שאני מוצא כמועילות לאותו תלמיד ספציפי. אבל אם אני רואה את התלמיד נלחם רק בסביבה אחת או שתיים (נניח, בקרב פול-קונטקט עם כפפות ואיגרוף וחוקים מסויימים ובקרב מסומן עם חוקים אחרים), אין לי שמץ של מושג איזה לוחם הוא! מישהו יכול להיות מעולה בקרב תחת חוקים מסויימים - וזבל בקרב תחת חוקים אחרים. בסופו של דבר, באמנות הלחימה הפיסית, המטרה שלי איננה שהתלמיד יצטיין בקרב מדומה בעל חוקים מסויימים, אלא שיהיה לוחם. הקרב המדומה, החוקים, הכללים - כל אלה לא אמורים אלא לשרת את המטרה. ידוע שאחת מהמגבלות של כל שיטת מדידה באשר היא, הינה שאפשר להתכונן אליה במיוחד ואז אנחנו נצטיין במדידה אבל נהיה גרועים במה שהיא אמורה למדוד אותנו בו. אני לא יכול להרשות לעצמי, בתוך מדריך, ששיטת האימון ושיטת המדידה תהיינה זהות, מכיוון שאז התלמיד יפתח מיומנות גבוהה בשיטת האימון שהיא גם שיטת המדידה ויהיה נדמה לי שהוא "ברוס-לי" כאשר בעצם הוא יהיה טוב רק בשדה המוכר לו. גם ידוע על הרבה אשליות בעולם הלחימה: *** אנשים מתאמנים שנים באוויר ומרגישים מומחים, אבל בפול-קונטקט הראשון שלהם משכיבים אותם תוך שניה; *** אנשים מתאמנים שנים בפול-קונטקט ומרגישים גורילות, אבל מישהו בנסיבות מסויימות מכניס להם מכה שאסורה בחוקים שלהם, או סתם מתנפל עליהם בחיבוק דוב ומפיל אותם לרצפה - והם מגלים שיש הבדל די גדול בין השדה שהם התרגלו אליו לבין השדה הנוכחי; *** אנשים מתאמנים בסמי-קונטקט ומרגישים בשמיים, כי "הם נהנים מכל העולמות", אבל פתאום בקרב-אמת או בקרב פול-קונטקט המכות שלהם משפיעות הרבה פחות ממה שהם חשבו, הם מתעייפים יותר, הם פגיעים יותר - ואופס, הם למטה, על הקרשים, בצורה מאוד שונה ממה שהם התרגלו בשיטת האימון שלהם... כלומר, הבעיה היא בעצם המדע של יצירת שיטות אימון והיחס בינם לבין המציאות. "לוחם" הוא מישהו שהגיע לרמה מסויימת, שהינה די גבוהה. אני לא יכול, כמדריך, להגיד "טוב, בשיטה שבה אנחנו מתאמנים הוא ברמה גבוהה, מאיפה אני יודע איך הוא יהיה כלוחם?" אני צריך לקחת אחריות ולבדוק, בדרכים אמינות כלשהן, כל הזמן, את היכולת האמיתית של התלמיד. רק כך אוכל לדעת עד כמה העבודה איתו אפקטיבית, לאן צריך לקחת אותה וכיצד הכי נכון וקל לאותו תלמיד להגיע בהדרגה לרמת לחימה של לוחם. וחוץ מזה, אם הקישור שניסיתי לעשות הצליח, אז זה יהיה נפלא!! שלך בידידות, בן
 
שם ההודעה הוא "לפי הבנתי"

בדקתי, הקישור הצליח חלקית: הוא מעביר אותך לדף המתאים בפורום, אבל לא ישר להודעה הרלוונטית. אז ההודעה הרלוונטית הינה "לפי הבנתי" והיא די בהתחלה. קריאה נעימה! בן
 
ומה לגבי בטיחות באימונים?

הרי ככל שמתקרבים יותר ל"מגע מלא", במיוחד ללא ציוד מגן, הסיכון לפציעה עולה; וככל שהרמה עולה, כך עולה גם הפוטנציאל לגרום נזק יותר גדול... איך אתה, כמדריך, מתמודד עם זה?
 
בטיחות באימונים

יש לי כמה דרכים להתמודד עם זה אבל אשמח לשמוע על עוד דרכים! אגב, יש תופעה מאוד מעניינת: דווקא כאשר שני יריבים נלחמים מראש בעוצמה ובמגבלות מועטות, הם הרבה פעמים מוגנים יותר. זה כמובן לא מוחלט, אבל יש בזה משהו. לדוגמא, אצל המורה שלי הפגיעות הכי גדולות ומשמעותיות ארעו בעת לחימה מסומנת, בעוד שבלחימת פול-קונטקט כמעט ולא ארעו פגיעות קשות, אלא בינוניות ומטה. מעניין, נכון? *** הדרכים העיקריות שלי להתמודד עם הבעיה שהעלית: 1. אחריות מלאה של שני הצדדים, הן במישור של פגיעה בזולת, הן במישור של הגנה על עצמם והן במישור של לא לעבוד עם מישהו שלהרגשתם עלול לפגוע בהם. מי שלא מסוגל לקחת את האחריות, לא עולה לקרב; 2. הפנמה שהמטרה היא אך ורק לשפר את המצב הבריאותי, לא לפגוע בו; 3. החל מחגורה צהובה, אני לא אומר לאנשים מה לעשות (מקסימום מציע), הם יוזמים מתי הם רוצים לעבוד על מה וכמה (כולל ובמיוחד קרבות ובפרט עוצמת הקרבות) וזה נורא עוזר שמישהו בוחר לעבוד על קרב ברגע מסויים לעומת מצב שבו המדריך אומר לו "תעשה קרב"; 4. בהתחלה עובדים רק סימונים. לאט לאט ובהדרגה מגדילים ומגמישים את הגדרת הפגיעה המותרת. לעיתים זה הופך להיות ממש "מדעי" כזה, כשאנשים מסכמים בינם לבין עצמם לפני קרב מה בדיוק מותר, מה אסור ובאיזו עוצמה וכולי; 5. יש כל מיני רמות של פגיעה וקרב. אני קורא לזה "רמת סיכון נשלטת" או "רמת פגיעה נשלטת". אני אפרט על זה תכף קצת יותר; 6. אני "מריח", כמדריך, כאשר שני אנשים נכנסים למצב סיכון - ואני מונע אותו מראש (משתדל, לפחות); 7. מעלה ללא הרף את הבעיה הזאת ודומותיה בפני התלמידים ומבקש מהם למצוא פתרונות הן לעצמם והן לאחרים ולהיות כנים עם עצמם ביחס לרמה שלהם ולא להשלות עצמם. אנשים מוצאים לעיתים פתרונות יצירתיים ועובדים אחד עם השני בכל מיני צורות מעניינות, ש"משלימות" להם את החסר בלחימת-האמת מבלי לסכן אותם יותר מדי. *** רמת פגיעה נשלטת: קודם כל אני לא מוכן שתלמידים שלי יפחדו. לא בהתחלה ולא בהמשך. הקרבות הראשונים שלהם בחייהם, אצלי, הם נטולי פחד. הסימונים הם סימונים מאוד עדינים, המותאמים ספציפית להרגשתם ולנוחותם. אני רוצה שהם ירשו לעצמם אפילו לעצור באמצע מכה שמשוגרת אליהם ולראות איך היא מגיעה, בלי לפחד שאם הם לא יבלמו אותה הם יקבלו מכה (לא תמיד מגיעים לכך בהתחלה...). רק אחרי שהם מפתחים (חודשים...) מיומנות מסויימת בקרבות ה"בטוחים" לגמרי וסומכים לגמרי אחד על השני, אני מבקש מהם להתחיל להגדיר לעצמם גבולות חדשים, לפי נוחותם ולפי קצב התקדמותם הטבעי, בלי לעורר פחד בשום שלב. המטרה היא להגיע בהדרגה ללחימה נטולת-גבולות, שבה ההגדרה היחידה היא: "מותר הכל, מבלי לגרום לנזק בלתי הפיך". צורות עבודה שונות עוזרות להם לבנות, לאט לאט, מתוך אימון הסימונים, את האימון שדרגת הפגיעה שלו נשלטת. לדוגמא: - לעשות קרב שבו אם למישהו כואב אפילו קצת הוא חייב להגיד "אי" בקול ושהמטרה בקרב הזה היא לגרום לפרטנר להגיד כמה שיותר פעמים "אי"... או: - לעשות קרב שבו המטרה היא לגרום לפרטנר להיכנע מבלי לגרום לו לנזק בלתי הפיך... הרעיון הוא להגיע, לאט לאט ובהדרגה, למצב של אימון-לחימה נשלט, שבו הצדדים יודעים בדיוק עד איזה רמה מותר להם להכאיב ולפגוע. זה לוקח שנים, אבל זה עובד. אגב, המורה של המורה שלי (חורחה גולדשטיין) עובד בשיטה אחרת לגמרי של אימון. הוא פשוט נותן לתלמידים לכסח אחד את השני בלי הגבלה כמעט. שמעתי שכבר קרה שאנשים אצלו נפגעו באופן בלתי-הפיך. הוא מומחה גדול לאמנות הלחימה ואני מכבד אותו מאוד, אבל זו לא דרכי ללמד (למרות שהוא מומחה הרבה יותר גדול ממני, גם בלחימה, גם בהדרכה וגם בשאר התחומים הקשורים לקונג-פו. התלמידים שלו מדהימים אחד-אחד). כל מדריך לדעתי ח י י ב לקחת אחריות מלאה על דרכו ולהיות שלם עם עצמו. אי אפשר להטיל את האחריות על המורה שלך. זה אחד מהדברים הכי חשובים שהמורה שלי לימד אותי. מעט מאוד פעמים קרה שתלמיד נפגע אצלי באופן בלתי-צפוי (באופן הפיך; תמיד באופן הפיך!) ובכל פעם שזה קרה חזרתי אחורה לשולחן העבודה ובדקתי מה צריך לעשות ולשפר. אני יודע שתגידו לי שאין מה לעשות, זה חלק מהעבודה, אבל אני לא מוכן לקבל את זה לגמרי. מבחינתי, תלמיד בא אלי כמו שבאים אל רופא: כדי לשפר את הבריאות. נקודה. אני לא מוכן לקבל מצב שבריאותו תיפגע, אפילו לא באופן זמני. כמובן, אינני מכליל בכך פגיעות שהינן חלק מהגדרת העבודה. אם, לדוגמא, שני תלמידים נלחמים מתוך ההגדרה שמותר לגרום אחד לשני לשטפי דם ופציעות מסויימות, אז זה בסדר, כי זה בה מתוך ההגדרה שלהם, מתוך הרצון שלהם - ואז גם הפגיעות עצמן נוטות להרפא מהר יותר ויש להן משמעות לימודית עמוקה יותר. איזה דרכים נוספות אתה מכיר לצורך שמירה על בריאות המתאמנים בתנאים של לחימה מלאה או כמעט מלאה? אגב, אני מאוד נהנה לקרוא את מה שאתה כותב בפורום. בתודה, בן
 
בטיחות באימונים (2? 3?) + תודה

ראשית תודה, וכנ"ל, ושנית, לגבי בטיחות באימונים, הגישה שאתה מתאר דומה מאוד לגישה של המורה שלי, מאסטר ניר מלחי, וגם אני מלמד לפיה: אם יש זמן, צריך ללמוד לאבד את הפחד מלחימה. לא "להתגבר" על הפחד - אלא לאבד אותו, לשכוח ממנו, לותר עליו! כי אחרת, חוץ מזה שאתה נלחם בתוקף, אתה נלחם גם בפחד. הדרך לעשות זאת, לפי מאסטר ניר מלחי, היא לדאוג לכך שאין ממה לפחד באימון - כלומר, לא מפילים על תלמיד יותר ממה שהוא יכול להתמודד איתו ועדין להרגיש "נוח", משוחרר ולא לחוץ. לאט לאט מעלים את המהירות, הקצב, הכוח ומגוון הטכניקות שבשימוש בכל תרגיל נתון. דרך-אגב, כשאני חושב על זה, המורה שלי לקשתות זן לימד לירות באותה צורה: מתחילים לירות ממרחק מטר מהמטרה, כך שאין שום סיכוי להחטיא. כיוון שאין סיכוי להחטיא, אתה לא עסוק בלכוון, אלא בכל מה שבאמת חשוב: יציבה, נשימה, דריכה משוחררת, ריכוז וכו´. אחרי זמן (השונה מאדם לאדם), המורה אומר לך לקחת צעד או שנים אחורה, ואז עוד כמה צעדים אחורה, וכך הלאה - אבל אתה אף-פעם לא יורה ממרחק שיש איזה שהוא חשש שתחטיא ממנו. כשאתה לא חושש להחטיא, אתה פשוט יורה. אתה יודע, עוד לפני שירית, שהחץ "בפנים", ואין מה שיסיח את דעתך מפעולת הירי. זה לוקח הרבה זמן, זה מתסכל (כי אני רוצה להיות "רובין הוד" מיד!), וזה כולל אכזבות - כי לפעמים אתה מתרחק מוקדם מדי, ואז אומרי לך: "OK, טעות, תתקרב למטרה כמה צעדים". אבל זו הדרך היחידה (לדעתי) ללמוד מה שהקשת _ב_א_מ_ת_ יכולה ללמד.
 
אחד שכחתי: כשאין זמן

אמנם מאסטר ניר מלחי נוהג תמיד להגיד "כשאין זמן, עובדים לאט", אבל במקרה ובו צריך ללמד תלמיד להסתדר ברחוב, בקרב אמיתי, בזמן קצר (=3-4 חודשים) - הגישה שתיארתי למעלה לא עובדת, וצריך לפנות לגישת האיגרוף: ללמד שתים-שלוש טכניקות פשוטות ולהתחיל לתרגל אותן במצבים יותר ויותר קשים. כאן צריך לשים דגש על היכולת להמשיך להילחם גם אחרי שחטפת מכות קשות, דבר שאינו מומלץ לאורך זמן אבל חיוני אם אין הרבה זמן (כמו בקורסים לנשים להגנה עצמית, או קורס לוט"ר, או דברים דומים). צורת אימון כזו יכולה לגרום נזקים בריאותיים קשים, וגם נזקים פסיכולוגיים. יש שיטות שעובדות כך לאורך שנים; הרבה פעמים אפשר לראות שאנשים שהתרגלו לצורת העבודה הזו נעשים אטומים לכל מיני דברים, כי הרגישות שלהם יורדת עם הזמן (אחרת לא היו יכולים להמשיך לספוג מכות...). כמובן שזה משפיע לא רק על צורת הלחימה שלהם, אלא על חייהם בכלל.
 
דוד, אתה מסכים עם הגישה הזו ?!

עד כמה שאני מכיר את דעותיך, הייתי בטוח שלא תסכים כלל עם צור האימון הזו, שכוללת פגיעות במגע מלא ועלולה גם לגרום נזקים (למרות שאני לא מסכים עם צורת האימון הזו אינני שולל אותה - בתנאי שזה לא בסגנון הישרדות או כל מיני קורסי לוט"ר). עוד יותר הפליא אותי, שהשוות את השיטת לימוד של בן, שהיא יחסית מאוד בטוחה, לשיטת לימוד של מאסטר ניר. יש כאן מעט סתירה בין גישה שעוסקת בין השאר במגע מלא, לבין גישת הטאי צ´י, לא?
 
תודה. מעניין. מזדהה מאוד. ../images/Emo45.gif

זה מרגיש לי מאוד מוכר, מאוד "בבית", מאוד "נכון". אני מדבר גם על הגישה של ניר מלחי וגם על טכניקת הלמידה הנוחה והקלה שהתבטאה בעבודה עם החץ וקשת. גם אני משתמש בטכניקות דומות ביותר (!) במגוון נושאים, החל מעבודת גמישות, המשך במדיטציה וכלה בקרבות. הגישות האלה לא כל-כך מוכרות לתלמידים חדשים שבאים אליי. יש לי לפעמים תלמידים שלמדו שנים אמנות לחימה אחרת והם די בשוק כאשר אני אוסר להם להתאמץ בתרגילים מסויימים, או אומר להם משהו כגון: "אם אתה רוצה להשתפר ושזה יעבוד, אז תתאמץ פחות" או: "היכולת מתפתחת למרות הכאב והקושי ולא בזכותו. סלק את הכאב והקושי - והיכולת תתפתח אפילו עוד יותר!" אז שוב תודה, בן
 
לסלבו (זהירות - ארווווך...)

ראשית, לפי הבנתי, בטאי-צ´י (לפחות בשיטה שאני לומד) מתאמנים _ר_ק_ במגע מלא - אלא שלפעמים עובדים על דבר אחד, ולפעמים על דבר אחר - ואת עוצמת המגע מתאימים למטרת האימון. אם אני רוצה ללמוד להרגיש בן-זוג, אני רוצה שהוא ייגע בי בעדינות רבה, כי אני רוצה לפתח רגישות; אם אני רוצה ללמוד לנוע הצידה מהתקפה, אני צריך שבן-הזוג יתקיף אותי "נכון", אבל לפי יכולתי באותו רגע; ואם אני רוצה ללמוד להתקיף, אני צריך בן-זוג שיודע להתגונן, ולא שק אגרוף שלא זז. בכל מקרה, בן-הזוג צריך לאפשר לי ללמוד, ולא לפחד. טאי-צ´י בנוי על שחרור וזרימה; פחד גורם לנוקשות. עוצמת המגע צריכה להיות מתאימה למטרת התרגיל, וליכולת של המתרגלים, כדי שילמדו ולא יפחדו. כששנים העוסקים בטאי-צ´י 10 שנים עושים ראנדורי, זה לא איטי ורגוע כמו כששני מתחילים מתאמנים - אבל זה לא כאסח כמו שהיה כשלמדתי שוטוקאן, בגיל 12, וודאי שלא כמו באגרוף תאילנדי, בו מתאמנים עם מכות במלוא העוצמה ממש מן ההתחלה. מהראנדורי האחרון שלי יצאתי עם פצע (שטחי) בשוק, מרפק כואב למדי והרבה הערכה לבן-הזוג שלי, שהוא-עצמו רק במזל לא קיבל בעיטה במקום רגיש ביותר. אבל אני לא אתן לשני מתחילים להתאמן כמו שאני מתאמן, ולעומת-זאת יש חברים שאני תמיד מבקש מהם שיורידו קצב, אחרת אני לא יכול ללמוד מהאימון אתם. ההבדל בין גישה זו לבין הגישה של רוב השיטות הדוגלות ב"מגע מלא", הוא ההדרגתיות באימון. גם עם קשת, צריך להגיע לרמה בה יורים ממרחק עשרות מטרים למטרה קטנה ופוגעים - אבל לא מתחילים משם (לפחות בדרך בה למדתי). רוב השיטות הדוגלות במגע מלא, מתחילות ממנו. לדעתי זה מסוכן ומיותר. אבל זו רק דעתי. לגבי קורסי לוט"ר ושות´ - תודה לאל שלא עשיתי, לא אעשה ולא אשלח אחרים לשם - אבל אני לא רואה דרך אחרת להכשיר אנשים כאלה לתפקידם בזמן כל-כך קצר. אי-אפשר להפנות לתפקידים כאלה רק בעלי חגורה שחורה; לצה"ל יש כמה שבועות או חודשים להעביר קורס, והוא צריך לכלול הרבה מעבר ללחימה בידים ריקות. צה"ל צריך לסמוך על לוחם כזה שהוא לא יתקפל תחת לחץ, ואין אפשרות "לבנות את האישיות שלו" במשך שנים של אימונים. ההכרח לא יגונה - אבל אני לא הייתי עומד בקורס כזה, לא כשהייתי בצבא (כשהייתי אמור להגיע לשם, הברכיים שלי כבר היו גמורות מהטירונות) ולא היום (כי אני שפוי מדי, או לא מספיק אידיאליסט/פנאט [מחק את המיותר/הוסף את החסר]). לגבי קורסים להגנה עצמית, שוב קיימת בעית הזמן, ואפשר לצרף לה בעיה נוספת - שרוב הנשים פשוט פוחדות להרביץ. הדרך היחידה להתגבר על העכבה הפסיכולוגית הזו בזמן קצר, היא פשוט לתת להן להרביץ בכל הכוח ולשבח אותן כשהן עושות זאת נכון. שוב, ההכרח לא יגונה, וזה אכן משרת את המטרה אליה אתה רוצה להגיע - אבל אני לא אעביר קורסים להגנה עצמית ולא אלך ללמוד שם, מסיבות אישיות שלי. ושוב, זו רק דעתי...
 

amir_aikido

New member
מזדהה לחלוטין

למעט הקטע של ההתקפות - אין באייקידו. בדומה לטאי-צ´י. אי אפשר לעשות אייקידו שאינו מגע מלא, אוקה חייב לתקוף ועם כוונה. ולצערי רק ביום שלישי האחרון, בשהעברתי אמון, אחת התלמידות נחתכה קלות מאצבע באפעפי העיניים. וזה אחרי שביקשתי שיעבדו לאט ובזהירות. מזל שהמורה שלי היה שם, כי כשאני רואה תלמיד מחזיק ידיים צמודות לעיניים זה מבהיל מאוד ! בסוף היא יצאה עם תפר קטן בבבי"ח וחזרה להתאמן כבר ביום חמישי ... הקושי של האייקידו הוא שלרוב הטכניקות פוטנציאל נזק מיידי ללא כל צורך בכח. קל מאוד לשבור לבן הזוג יד או לפחות להוציאה מהמקום, וגם לנתק את הראש לא קשה מדי. כבר ראיתי זוג נשוי שמדגים תנועה איטית שכללה שליחת יד לראש בצורה מסוימת והבחורה נפלה במרחק של 3 מטרים אחורה כדי להשאיר את ראשה עליה - וזה היה בתנועה איטית!. לכן, באייקידו מתאמנים מאוד לאט, ואז עוד יותר לאט. וכשמתקדמים, משלבים גם עבודה מהירה יותר אבל גם עבודה איטית יותר, שדורשת אפילו יותר ריכוז. בעוונותי, אנ מתאמן גם בטיאקוואנדו. כך שאני רואה גם את הקצה השני, יש בטייקוואנדו התחרויות וסגנון העבודה התחרותי בנוי כדי שלא יזיק, רק יכאב. זה כולל מגינים מכף רגל ועד ראש, והרבה מגבלות בצורות המכה המותרות. מצד שני, בטייקוואנדו שני הצדדים מנסים הן להגן והן לתקוף כל הזמן. בזמן שבגישת האייקידו, התוקף נותן את כל כולו להתקפה ואינו מנסה לשמור כלום להגנה אחר כך, בטייקוואנדו התוקף מנסה שלא לחשוף את עצמו להתקפת הנגד, וזה דווקא בא מהגישה התחרותית. לכן אני אישית בפירוש מאמין שללמוד להיות אמן לחימה, נדרש ללמוד מספר אמנויות לחימה מסורתיות בצורה מעמיקה. לכל אמנות כזו יש גישה משלה, ולכל מורה בפרט. מורה הטייקוואנדו אצלו אני לומד משלב גם אימוני אגרוף (עם כפפות) בשיעוריו ומנסה להתייחס רבות יחסית לעבודת בסיסף פומסה (קאטה) והגנה עצמית ולא רק לסגנון התחרותי. המורה שלי לאייקידו למד בעצמו מספר אמנויות לחימה והגיע לרמה רצינית, ויש לו תפיסה וגישה משלו על הצורה של העימות והלחימה. שבאים מהמכלול שהוא למד. לכל מורה ואמנות יש לא רק התמחות בטכניקות וסגנון מסוימים, אלא גם בסגנון הלימוד שלה. שהוא שונה מאמנות לאומנות. לדעתי השואף להיות אמן לחימה, חייב לכן להתאמן בלפחות כמה מהן ואצל מורים שונים, ורצוי לבחור מורה ואמנות ראשיים. רק כך יהיה המתאמן פתוח מספיק כדי באמת להבין ולו אחת מהאמנויות, והוא יגיע לשיפור אמיתי הן ביכלת ההגנה העצמית שלו, והן בישותו כאדם. ובקיצור - אימונים, אימונים ועוד אימונים! כשאתה חושב שהבנת את זה - תתחיל להתאמן בעוד אמנות לחימה ואז תחזור להתאמן ולהתאמן ולהתאמן ו באמנות החדשה וגם באונות הישנה - להתאמן !!! אמיר
 
לאייקי - טאקוונדו ואייקידו

בשלב מסוים בהתפתחות, מתאמנים משתדלים להרחיב אופקים לא רק בחקר והבנה של אומנוית לחימה אחרות, אלא גם מתחילים ממש להתאמן בהם. אבל קצת מוזר לי שאייקידוקא מתאמן בנוסף גם טאקוונדו (למרות שלפי מיטב הבנתי אייקי קאי היא מהשיטות היותר "אלימות" או יותר קשות של אייקידו, ותתקן אותי אם אני טועה). אם עיתותי היו בידי, הייתי בנוסף באייקידו, משום שזה היה תורם ליכולת זרימה שלי, וגם בגלל אהבתי לבריחים ושימוש בחרב... אבל נראה לי שהשילוב שלך נוגד אחד את השני. האם אתה מתאמן בטאקוונדו כדי לשפר את היכולת התקפה שלך? כי אם כן, הגיוני יותר ללמוד קראטה בגלל הטכניקה והגישה שאינה רחוקה מאייקידו (אבל תלוי באיזה סגנון). כמה זמן אתה מתאמן באייקידו, ומתי התחלת לשלב גם טאקוונדו? כיצד השילוב בין השיטות משפיע על האימונים (בעיקר על אימוני האייקידו)?
 

amir_aikido

New member
זמנים

סליו אני מתאמן כ 11 שנים בקורינדו אייקידו ובערך שנתיים בטייקוואנדו. עשיתי פעם גם קראטה למשך כשנה אבל כיוון שזה היה אצל אותו מורה ובשלב מוקדם מדי, הפסקתי. ההגיון בבחירת הטייקוואנדו היה גם נוחות ספציפית, גם מורה שגישתו שונה אבל הוא אדם חושב, וגם כי הטייקוואנדו מתרכז בבעיטות שהן אלמנט שיחסית מוזנח באייקידו. מתאמנים הרבה מול אגרופים במועדון שלי (קורינדו ולא אייקי-קאי) אבל לא מתאמנים מספיק מול בעיטות כי אין זמן ללמוד לבעוט כמו שצריך ביחס לשאר החומר שיותר אינטגרלי לאייקידו וכי הנפילה מבעיטה קשה יחסית. רציתי להתאמן באמנות שמדגישה את הבעיטות, וכך גם ללמוד לבעוט וגם לשפר את הקריאה של תנועות הבעיטה אצלי. כמובן, שגם הטייקוואנדו היא אמנות לחימה בפני עצמה ולכן גם ללמוד אותה כאמנות לחימה שניה ידרוש ממני עוד כמה שנים... אבל בשביל זה מתאמנים אמיר נ.ב. אם באמת תחליט שאתה רוצה ללמוד גם אייקידו אתה מוזמן לבוא ולבדוק גם במועדון שלי
 

aiki-freak

New member
אומנות נוספת...

אני מבין אמיר מדוע אתה בוחר בטאיקוון דו. עניין הבעיטות. לי זה נראה יותר עניין של מא-אי...כלומר לעבוד במרחקים שונים. בעניין זה אני חושב שעבודה בידיים ריקות מול ג´ו יעלה לעניין הזה לא? כלומר יש מרחק גדול מאוד שצריך לכסות על מנת "להכנס". זה דומה לטווח של בעיטה. (כמובן שאין תחליף לבעיטה אמיתית). אגב אני אישית תמיד דואג להכניס בעיטות לאימונים שלי - יש לנו אוקה טובים בדוג´ו שיודעים איך ליפול ואפילו איך לבעוט. אגב המורה שלי היה מורה ידוע לקראטה ופעמים רבות אנו מתרגלים רק בעיטות או אגרופים בשיעור כדי להבין את ההתקפה... אני אישית חושב שדווקא אומנות כמו ווינג צ´ון הולכת נפלא עם אייקידו. היא מכסה מא-איי שונה לחלוטין ואסטרטגיה שונה. לא יודע בקשר אליך אבל לי קשה מאוד לעבוד מול אגרופים קצרים ומהירים. (אנחנו עובדים לפעמים מול ג´אב של איגרוף אנגלי- זה כמעט בילתי אפשרי להתמזג עם זה...) דווקא כאן אני חושב שחסימה מהירה סטייל ווינג צ´ון מאוד יעילה. האם עובדים אצלכם בטווח הזה? יש לך אולי איזה טיפ? מישהו מכיר מקום טוב לווינג צ´ון דרך אגב?... או שאולי אחזור לשורשים (טאי צ´י). אני עדיין מתלבט.... קוקסול אתה אומר??
 
התמזגות למכה מהירה

יש הרבה תשובות לשאלה הזו. אני לא מבין באייקידו הרבה, אבל בשיטה שלנו יש מספר אפשרויות שראיתי מתבצעות נגד התקפה כזו. קודם כל, לא מנסים להשתלב בתנועה כל כך קצרה, אלא אם כן אתה ממש אמן ברמה גבוהה. מספיק במקום זאת לבצע טאי-סאבאקי כרגיל, לפספס את היד, (אופס) ולהמשיך לטכניקה מהמיקום החדש - קרי לבצע התקפה, או התקפת אטמי, או טכניקת אייקי מהתקפה. (כל טכניקה מתאימה, לדוגמא אירימי נאגה או שימי וואזה). בנוסף, סנסיי הראה לנו מספר בלימות "מהירות" להשתלבות בהתקפה קצרה. מספר שקראתי על ווינג צ´ון ומשיחות עם סנסיי צבר ארם בסמינר "אורחות לוחמים" אלה בלימות דומות מאד, והם אכן משתלבות יפה עם אייקי. (שוב, בבלימות אני מתכוון להשתלבות או Whatever אתם יודעים שסמנטיקה זה לא הצד החזק שלי
) דבר נוסף הוא עבודה ביוזמה גבוהה יותר. להתקיף קודם או לפניו. (טנשין או סן-סן-נו-סן) במצב כזה ההתקפה עצמה בולמת את ההתקפה שלו אם היא תבוצע, ומאפשרת השתלטות על היריב. בעיטה לברך הקדמית לדוגמא, שמתלבשת לשליטה בעזרת הברך שלך על הברך שלו, יחד עם מרפק לראש, דוגמא קלאסית להתקפת אייקי שממשיכה יפה לאירימי-נאגה. אבל... בנימה אישית יותר. נדמה לי שזאב או דוד אמרו את זה פה בפורום: זה לא נכון לחפש פתרונות משיטה אחרת למשהו שנראה לך חלש בשיטה שלך. כל שיטת לחימה (לעניות דעתי) מספקת פתרונות לכל מצבי הלחימה. אם השיטה שלך לא נראית לך עונה על הבעיה הזו - חפש את הפתרון בשיטה, כי כנראה פיספסת חלק מהבסיס של השיטה. דווקא אנשים שעוברים כך משיטה לשיטה (אייקידו הוא איטי מדי, קראטה חלש מדי, ג´ודו לא החלטי מדי) וממציאים שיטה משל עצמם (בלה-בלה-השרדות) הם אמני לחימה גרועים. הם לוקחים את השטחי מכל שיטה, ומנסים לשלב את הכל, והתוצר הוא זוועתי. אנשים כמו סנסיי שלמה דוד, שלומדים לעומק כל שיטה, לא מערבבים אותם יחד, אלא יודעים שכל אחת מהשיטות שלמה בפני עצמה. זה אולי מועיל ללמוד מספר שיטות לחימה, אבל לא אחת על חשבון השניה. וואו... ולכל זה הגעתי מהגנה נגד ג´אב??? אופס.. נסחפתי.
אריאל
 
תיקון טעות קטנה

כמובן כי התקפה בעזרת בעיטה סיבובית לברך ומרפק לפנים היא לא התקפת אייקי, כי אם אטמי. המשך לאירימי נאגה, זה כבר אייקי. אפשר אגב להתקיף בשיטה שלנו עם אייקי בלבד, אבל זה מתקדם מדי עבורי בשלב זה, אז אני לא יודע איך. עם האייקידוקות המזועזעות הסליחה
אריאל
 

aiki-freak

New member
אני מזועזע.....

סתם... אני לא כזה עדין נפש. לא עד כדי כך כלומר... תראה איזה צרות אני עושה לבן טל שחר...אתה רואה...הפכו אותי למפלצת
לא אמרתי שאייקידו הוא איטי מידי ואין לי שום מחשבה לזנוח אותו או "לשלב" בו טכניקות זרות. אבל...עדיין הרי או סנסאיי עצמו למד קרוב ל30 סוגים שונים של בודו לפני שייסד את אייקידו. אז אם לו מותר... כמובן שאפשר לעבוד באייקי מול כל דבר ...אבל זה דורש רמה כל כך גבוהה שאני בספק אם אגיע אליה אי פעם בלי להפוך את האייקידו לכל חיי ולזנוח כל דבר אחר (וזו נקודה מעניינת לדיון בפני עצמה). הבעיה היא כשאתה לא (!) יודע איזו התקפה הולכת לבוא...קשה מאוד לבמע טאי סבאקי ממול ג´אב משום שתנועת הגול לעולם תהייה איטית יותר מתנועת היד. להתמזג עם ג´אב זה דורש יכולת כל כך גבוהה "לקרוא" את ההתקפה. כאמור בתרגול חופשי יש לי קושי ממשי עם התקפות מסוג זה. יש לי אישית גם בעיה רצינית עם "לקחת את היוזמה" לא רק במובן הרוחני (לשבור את ההרמוניה עם היקום - מה שזה לא יהיה) אלא במובן הפרקטי. אתה למעשה הופך לתןקף, ואם תגרום נזק הרי שאתה אשם בכך גם מבחינה חוקית!! ומה אם תקפת מישהו שרק התכוון "לאיים" ולעשות רוח. אז הכנסת לו אטמי רצחני ושברת לו את האף והעפת לו כמה שיניים,,,אתה מבין לאיזו תסבוכת הכנסת את עצמך? זה נקרא "חבלה בנסיבות מחמירות"... דרך אגב...קואיצ´י טוהיי מדגים בקלטת וידאו שלו טכניקות מעצר (ואם תרצה התקפה) באמצעות אייקידו. למשל לבוא אל מישהו מאחור לתפוס את פרק ידו ולבצע "קוטה-גאישי". יש לו גם טכניקות "צביטה" מדהימות שחייבים לראות
 
אז אל תזיז את הגוף יותר מהר

תזיז את הידיים. גם באייקידו אני מניח שמשתמשים בידיים על מנת להשתלט על ההתקפה. אני יודע שהבלימות שלנו שונות מאלו של אייקידו, אבל עדיין, כשאתה מבצע טינקן טאי-סאבאקי (סיבוב לצד החיצוני) אתה מלווה את היד שלו ביד שלך? תדאג שהיד שלך תשאר ב-Center שלך, והמרפק שלך יהיה על המרפק שלו. כך הוא לא יוכל לקחת את היד חזרה. תוריד את המשקל מעט, ואתה בשליטה עליו.
 
למעלה