לחימה = הרמוניה ? אי דונט ת´ינק סו.

לחימה = הרמוניה ? אי דונט ת´ינק סו.

שלום בן. > במובן הרחב ביותר, לחימה = הרמוניה. > לכאורה מדובר בשני דברים מנוגדים: מצד אחד לחימה במשהו, מצד שני > הרמוניה עם משהו, אבל כאשר מתבוננים על כך רגע נוסף, מבינים שבכל > מקום שאפשר להגיד ``לחימה``, אפשר לנסח זאת גם כ``הרמוניה``. > מה שאנחנו נמצאים איתו בהרמוניה, לא יכול לפגוע בנו. > לדוגמא, אם מישהו תוקף אותנו עם סכין ואנחנו נפגעים מהתקיפה שלנו, > לא היינו בהרמוניה עם התוקף ועם הסכין. עובדה: הסכין פגעה בנו! אני חושב שהשימוש שלך במילה הרמוניה לא מתאים כאן. מתוך מילון אוקספורד : Harmony(N) 1 a state of agreement (of feelings, interests, opinions etc) 2 a pleasing combination of related things אם אנחנו באמת בהרמוניה עם הדוקר, ההרי שהמעשה המתבקש ביותר הוא לקפוץ ולהשתפד על הסכין : אז יש ביננו הסכמה, אז יש ביננו התאמה אמיתית, משותפת לשני הצדדים הלוקחים חלק בסיטואציה. אלא שסיטואציה בה מישהו רוצה לדקור אותי אינה סיטואציה הרמונית, ורובנו איננו רוצים לעשות אותה כזאת. הנמר הרודף אחרי אנטילופה מתנהג לפי טבעו. האנטילופה הנסה ממנו בבעתה נוהגת גם היא לפי טבעה. שניהם גם יחד פועלים לפי, מכורח ומתוקף "חוק הטבע", ועל הטבע אנו אומרים תמיד שהוא "הרמוני". האם כאשר הנמר יתפוס את האנטילופה - הוא יפר את ההרמוניה ? או אולי כאשר האנטילופה תחמוק מהנמר - היא תפר את ההרמוניה ? הרי זה ברור שלא זה ולא זה. ההרמוניה הטבעית כאן אינה במסגרת הסיטואציה אלא במסגרת הרחבה של הטבע והעולם כולו. ההרמוניה ביננו לבין התוקף קיימת בכל מקרה. הוא יבצע פעולה ואנחנו נגיב או לא נגיב - וזו תהיה התגובה המתאימה ביותר לסיטואציה. החיים הם לא סולם תווים - זה המרבע את עולם הצלילים; - הם זורמים וחסרי צורה, בלתי מתמצים, לעולם אינם חוזרים על עצמם. אין דבר שהוא נכון יותר או פחות. כל מה שאפשרי הוא נכון. לנמר אין אפשרות לאכול עשב. האנטילופה לא תרדוף אחרי הנמר לצודו, כי היא לא צויידה באפשרות זו מלכתחילה. אבל לנו, בני אנוש, יש אפשרות בחירה. יש לנו תודעה היודעת את עצמה. ולכן נפתח בפנינו מרחב הפעולה האינסופי. האם יש משהו שניתן לעשותו והוא "לא כדרך הטבע" ? צריך לאמר : "לא כדרך עולם הטבע חסר האדם". אבל אנחנו קיימים בעולם הטבע עם האדם, ולכן כיצד נוכל לדעת אם הדוקר מבצע פעולה שעלינו לחמוק ממנה או להענות לה, לזרום איתה, להשתתף ולהתמזג בה ?
 
לערן, לא בשם בן טל-שחר

בהקדמה להוצאה העברית של "אמנות המלחמה" מאת סון-צו, יש השוואה בין אמנות הרפואה לאמנות המלחמה: שתיהן מעדיפות מניעה על טיפול, שתיהן מעדיפות שלא יהיה בהן צורך - ושתיהן מטפלות בהחזרת הרמוניה, למצבים של חוסר הרמוניה. ברפואה הסינית, כאשר אין איזון בין איברי הגוף האדם חולה; לדוגמא, אדם שמגיע אליך עם כאב-ראש, בחילה, חולשה וסחרחורת, יכול לסבול מסימנים דומים, אבל מסיבות שונות מאוד. אם הוא מגיע אליך בחורף, סובל כבר הרבה זמן, והסימפטומים לא אקוטיים - זה מצב "חוסר" צ´י או יאנג, כלומר חסרה לו אנרגיה; ואם הוא מגיע אליך בצהרי יום חמסין, באמצע הקיץ, והסימפטומים חריפים והתחילו ממש הבוקר, הרי שהוא במצב "חוסר" אחר לגמרי - חסר לו יין, כלומר (במקרה הזה) מים. בכל מקרה, כדור נגד כאב-ראש וכדור נגד בחילה לא יעזרו; למקרה השני הם ממש יזיקו. הטיפול צריך לכוון למלא את החסר אצל האדם הסובל, כדי להחזיר את ההרמוניה הפנימים שלו: אם הוא מיובש, צריך לתת לו מים, ואם הוא "קר", צריך לחמם אותו. הטיפול לא סימפטומטי, אלא הוליסטי: למי שסובל מכאב-ראש כתוצאה מהתייבשות, לא נותנים כדור נגד כאב-ראש ולא עושים מסאג´ בפנים, אלא נותנים לו לשתות, למרות שזה "כאילו" לא קשור לראש. הטיפול הזה לא רק יטפל בכאב-הראש, אלא גם יעזור לעוד כמה בעיות שהחולה סובל מהן (כמו החולשה והסחרחורות שהזכרתי, והקרבה המסוכנת למכת-חום, שלא). לחימה היא מצב של חוסר הרמוניה: לי יש כסף, למישהו חסר כסף, הוא רוצה להשיג את הכסף שלי. פתרונות אפשריים למצב: 1. הוא יתן לי מכות עד שאני אתן לו כסף; 2. הוא יתן לי מכות, אני אחזיר לו מכות, הכסף יישאר אצלי; 3. הוא ירדוף אחרי, אני אברח; 4. הוא יציע לי להיות שותף בעסק איתו, שבו אני אהיה המשקיע, הוא היזם, ונתחלק ברווחים; 5. הוא ינסה לקחת את הכסף בכוח, אני אהרוג אותו; 6. הוא יהרוג אותי כדי לקחת את הכסף; 7. הוא ידרוש ממני את הכסף, ואני אתן לו גם את השעון וטבעת-היהלום של אשתי (כי הוא צריך את זה יותר); ועוד... איפה שהוא מסתתר פתרון הרמוני לבעיה: לו חסר כסף, לי יש יותר ממה שאני צריך. כל הפתרונות אפשריים; אחד מהם "הרמוני" יותר מאחרים. אם הגענו למצב של לחימה, הרי אני כבר הפסדתי; אבל אני חייב לנצח, אחרת אמות. מטרתי תהיה לנצח בצורה כזאת, שלא רק שתגרום לתוקף להימנע מלחזור ולתקוף אותי, אלא, אולי, תגרום לו להבין שעדיף לו לעבוד איתי. איך עושים את זה? כשאדע, אספר לך... בינתים אני לומד ומתאמן. וזו כמובן רק דעתי... מה דעת אחרים?
 
ותוספת קטנה -

אנחנו לא בהרמוניה עם הדוקר. זה לא מדוייק. גופנו בהרמוניה עם גופו. ואז שני הגופים האלה הם כאחד ולא יכולים להזיק אחד לשני, על אפו ועל חמתו של הדוקר... האם עכשיו זה ברור יותר? האם דעתך עדיין שאין זוהי הרמוניה? מצפה לתשובתך ההרמונית (סתם...), בן
 
למעלה