ה"כרטיס חכם" של חברת הרכבת שלי לא תואם אויסטר.
כתבות, הודעות, דיווחים, קישורי תח"צ
ה"כרטיס חכם" של חברת הרכבת שלי לא תואם אויסטר.
חברת הרכבת האזורית שלי השיקה כרטיס חכם לפני שנה-שנתיים אך למרות שיש לו מנגנון מגע זהה (חיצונית לפחות) לזה של כרטיס האויסטר הלונדוני - הכרטיס אינו תואם אותה (בניגוד למערכת כרטיסי הנייר שיש לה תאימות מלאה) ולכן נוסע שרוצה להנות מהמחיר המוזל של כרטיס מהתחנה המקומית שכולל כרטיס יומי לאזורים 1-6 בתוך לונדון חייב להשתמש בכרטיס נייר. יש לציין שהחברה הזו כוללת מספר רב של קווי יוממים במחוזות הסובבים את לונדון ולכן זו אינה פגיעה רק בנוסע מזדמן כמוני שעולה לעיר פעם בחודש-חודשיים אלא באנשים שגרים מחוץ לעיר ועובדים בה מדי יום.
 
אם יש גולשים מהפורום שמתכוונים לבקר בדרום אנגליה מסביב ללונדון, לבקר בעיר מספר פעמים, אך לשהות ולנסוע באזור אחר בתור הבסיס לטיוליהם - ההמלצה שלי היא להמנע מהכרטיסים החכמים של המפעילות השונות עד שתהיה תאימות מלאה קודם ביניהן לבין אויסטר ושנית בין אחת מהן לשניה (כי מי שמשיקים כרטיס פנימי לרשת ללא תאימות ללונדון לא יתאימו אותו עם מפעילות אחרות...) .
 
מערכת כרטיסי הנייר משתמשים בפס מגנטי כך שיש שם רמת מיחשוב מסויימת. המערכת הזו קיימת מאז שנות ה80 לפחות ובמקור היתה של בריטיש רייל המולאמת שלפני ההפרטה וכך של הרכבת התחתית של לונדון (צבע הכרטיסים של התחתית היה שונה, אך שיטת הפס המגנטי היתה זהה והיה ניתן להנפיק כרטיס לאומי בכל תחנת תחתית וכן כרטיס שכלל נסיעה בתחתית בכל תחנה לאומית). עם הפרטת המפעילות באמצע שנות ה90 לא פגעו בשיטת הכירטוס הזו, אם כי הכיתוב על הכרטיסים של הרשת הלאומית השתנה מ British Rail ל Railtrack ואז ל National Rail - כלומר הכירטוס היה באחריות החברה האחידה שהפעילה את מסילות הברזל ולא באחריות המפעילות, שמכשילות למעשה את הכירטוס החכם בכך שהן אינן מאפשרות תאימות עם המערכת הלונדונית.
 
פקיד הרכבת ממנו קניתי את כרטיס הנייר (שכלל כרטיס ליום אחד בלונדון, אך השימוש בו מעכב את מי שאחרי בתור התחתית ומסמן אותי כמבקר ממחוץ לעיר) היה מאד לא מנומס כששאלתי מתי הם סוף-סוף יהפכו את הכרטיס החכם שלהם לתואם אויסטר ולא אצטרך להשתמש בכרטיס נייר בלונדון כמו איש מערות. קודם הוא אמר לי ש"אתה יכול להשתמש באויסטר כמו כולם" - מה שעובדתית לא נכון כי קניתי ממנו כרטיס שכלל נסיעת הלוך-חזור לעיר ונסיעות בלתי מוגבלות בתוכה במחיר שמגלם הנחה בהשוואה לקניה נפרדת של הלוך-חזור לעיר ושימוש באויסטר שם, וכשציינתי שהכרטיס שקניתי כולל כרטיס יום בלונדון הוא שאל אותי אם אני רוצה שיפטרו את כל עובדי הרכבת.
 
למען גילוי נאות יש לי כמה אלפי דולרים במניות גוגל אז אני אכן תורם לסוף עידן הלו"ז וההכתבה מלמעלה, ובינואר השנה מכוניות רובוטיות ניסיוניות יתחילו לנהוג פה בכבישים. במשך יותר מעשור השתמשתי בקו הטמזלינק מקינג'ס קרוס / סט פנקרס לברייטון כך שאני יודע מה לצפות מרכבת בינעירונית עם פס שלישי, אפילו נסעתי איתה בתקופה שהשביתו ואז חיברו מחדש את המנהרה דרך מרכז לונדון ופתחו תחנה תת-קרקעית חדשה בסט' פנקרס במקום קינג'ס קרוס. החברה הנוכחית פשוט אינה מספקת את הסחורה. מסתבר שהלו"ז שלהם אפילו מרמה את הלקוח שחוזר מלונדון - יש רכבת על השעה ועל החצי שעה בערך, אך שתיהן מגיעות לכאן בהפרש של 10 דק', כך שהנוסע באחת מהן מפסיד 20 דק'. וזה כאמור - אותו לו"ז שהם מפעילים מאז ההפרטה ב1994 למרות שמספר הנוסעים גדל ב40%. לדעתי המפעילות המונופוליסטיות גרועות יותר מהרשת המולאמת משום שהן מוגבלות לאשכול מסויים ואין להן יכולת ליזום דבר, הרווח שלהן בא מסחיטת כמה שיותר כסף מאותו המוצר ואין להן שאיפות כלשהן לשפר את שני הפרמטרים החשובים ביותר לנוסע - התדירות והמהירות.