כן רפורמה, לא רפורמה - האם ניתן לחזות בקלפים מה יהיה?

רחליקה האחת

Member
מנהל
אמר הקהלת:

"מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ." (קהלת, א, ט)



מבלי להכנס לסוגיות פוליטיות דתיות ו/או אחרות אציין כי לאורך כל ההסטוריה האנושית אנו מוצאים פלגים יריבים סביב רפורמות שונות שהועלו ע"י מנהיגים ברחבי העולם.

כך היה גם בימי הביניים. אולם בניגוד לתחזיות שנשא נזיר פרנציסקני איטלקי - הקריאה בקלפי טארוט התרחבה והפכה לאמנות. בעבר וגם כיום יש המשתמשים בקלפי טארוט לחיזוי העתיד. אולם מגמה זו איננה מגמה יחידה. קלפי טארוט הופכים (מאז המאה שעברה לפחות) לכלי ייעוצי ואף לכלי טיפולי. חלק מהמטפלים משתמשים בשיטה שהגה הפסיכיאטר הנודע קרל גוסטב יונג .




אמנות הגדת העתידות

הגדת עתידות באמצעות קלפי-טארוט היא אמנות.


במובנים רבים חפיסת קלפי טארוט משויכת לתחום המיסטיקה ותורת הנסתר, אבל למעשה, יש לקלפים הללו שימושים ופרשנויות שונים שמשתרעים על פני תחומים מגוונים של רוחניות.

טארוט התחיל כמשחק קלפים לאצולה בדומה לברידג' או לפוקר של ימינו. חפיסות טארוט עתיקות שקיימות בידינו הן מאיטליה מהמחצית הראשונה של המאה ה -15. במקור הן הוזמנו ע"י משפחת ויסקונטי וכוללות 3 חפיסות. מאחת החפיסות העתיקות של Tarocchi Cary-Yale Visconti נשתמרו בידינו רק 67 קלפים. חפיסות אלה, שכונו "ויסקונטי המנצח" נחשבות כאבות אבותיהן של חפיסות קלפי הטארוט של היום.

במקביל במחצית השנייה של המאה ה -15 החלו במרסיי שבצרפת לגבש חפיסות קלפים המבוססות על קלפי טארוט ויסקונטי. הם נקראו "קלפי ניצחונות". קלפים אחרים נקראו בשמות שונים ששיקפו את מהותם.

ראוי לזכור שלפני המצאת הדפוס - וגם בימיו הראשונים של מכבש הדפוס - כל חפיסה אוירה ונצבעה ידנית ע"י מומחים. מובן שרק בעלי אמצעים יכלו להרשות לעצמם להזמין חפיסות קלפים והללו היו יקרות. המזמין הכתיב למאייר את תוכן הקלפים שרצה. עד לתקופה זו ידוע ששחקני הקלפים, שהזמינו אותם, יכלו לבחור אלו קלפים להכניס לחפיסה, אלו לבטל ואף ניתנה הזכות לשנות/להחליף קלף מהחפיסה כראות עיניהם.

חפיסת קלפי הטארוט של ויסקונטי הגדירה מחדש כללי משחק. איתה גם המצאת הדפוס, שהובילה להוזלת עלויות הייצור, להגברת קצב הייצור וההפצה, שהפכה את חפיסות הקלפים לנגישות יותר לקבוצות אוכלוסייה מגוונות.

המצאת הדפוס בסביבות 1436 ע"י גוטנברג בעיר מיינץ שב 'אימפריה הרומית הקדושה' היתה אחד מהאירועים המסעירים בעולם, אך במקביל לה התרחשו אירועים הסטוריים מסעירים לא פחות.

בין השנים 1450 ל 1470, הקלפים, שנקראו באותם ימים "קלפי ניצחונות" או "קלפי המנצח", אוזכרו בדרשה, שנשא נזיר פרנציסקני איטלקי . הוא ייחס למשחק הקלפים סוג של עבודת שטן. הוא גינה את השימוש בחפיסת הקלפים על רקע סלידתה של הכנסייה מכמה קלפי ארקנה בכירה שמצויים בה: המוות, השטן והמגדל. בדרשה שנשא טען שהקלפים נוצרו על ידי השטן עצמו, וכי השטן נצח את שחקני הקלפים, שמכרו לו את נשמתם. הוא הטיף לכך שהשימוש בקלפי טארוט אלו יגווע בהדרגה.

המאבק בין פלגים שונים באימפריה הרומית הקדושה בא לידי ביטוי בזירות שונות.

מה היתה האימפריה הרומית הקדושה? מה היו האירועים הללו? איך הם השפיעו על קלפי הטארוט? בפרקים הבאים.


מקורות:

1. ויקיפדיה

2.


3. יואב בן דב ע"ה - טארוט CBD - הספר

שבת שלום,

רחל|4U||שבת|

כל הזכויות לספר "הסודות של איווט " שייכות לי.
 
למעלה