כמה שחיכיתי לתחקיר הזה...

מצב
הנושא נעול.
אני לא אומר שבהכרח זה רע...

אין כאן "הפרטה של רגולציה"
יש כאן צורך בסיסי ביותר להסדיר את הבלגן שיש היום מבחינת תכנון וניהול של התחבורה הציבורית. רשות מטרופולינית היא הדבר הטבעי במקום שבו אין לגבולות מוניציפליים משמעות. יש אינספור דוגמאות מהעולם שעובדות מצוין ולא צריך להמציא את הגלגל. ברור שדברים יכולים להשתבש על רקע מאבקי כוח קטנוניים, אבל זה לא הכרח, ושוב, שווה ללמוד מנסיום של אחרים.

לגבי חיזוק משרד התחבורה - לי נראה שעדיף ליצור מבנה חדש ולא לחזק מבנה עקום קיים. רשות תח"צ ארצית יכולה לפתור לא מעט מהרעות החולות של הענף בישראל, ולא פחות חשוב - נראות - להעלות לסדר היום את חשיבות התח"צ כתשתית לאומית. כמו מים, חשמל, גז, נמלים (אוויר וים), כבישים ועוד.
אני לא אומר שבהכרח זה רע...
יכול להיות מאד שאתה צודק , אבל אם מסתכלים על ניסיונות העבר בהקמת רשויות מיוחדות אז הניסיון ברוב המקרים לא נגמר טוב.
אם כבר ילכו לכיוון שאתה מייחל בהקמת רשויות מטרופוליניות לתח"צ אזי ייתכן מאד שעדיין ישתמשו בתשתית קיימת ,קרי איזור המרכז ייתנו אותו לנת"ע או לנתיבי איילון (כלומר יוסיפו לאחת מהחברות האלה סמכויות בניהול התח"צ המטרופוליני)איזור חיפה ליפה נוף וירושלים למוריה או חברה אחרת שקיימת.
השאלה מי יפקח על המפקחים כי הסיכון בהסתאבות הוא חמור יותר במיקור חוץ כזה מאשר במנגנון ממשלתי ישיר.
השאלה אם יבנו תקנון לאותם גופים כזה שניתן לאכוף אותו בצורה יעילה כדי שלא יקרה מה שקרה בהרבה מאד גופים אחרים שכולם קמו ממטרה טובה לפטור בעיות בתחומים שונים והפכו לבעייה בפני עצמה.
 

amit1270

New member
לא ברור לי למה החלטת שברוב המקרים

אני לא אומר שבהכרח זה רע...
יכול להיות מאד שאתה צודק , אבל אם מסתכלים על ניסיונות העבר בהקמת רשויות מיוחדות אז הניסיון ברוב המקרים לא נגמר טוב.
אם כבר ילכו לכיוון שאתה מייחל בהקמת רשויות מטרופוליניות לתח"צ אזי ייתכן מאד שעדיין ישתמשו בתשתית קיימת ,קרי איזור המרכז ייתנו אותו לנת"ע או לנתיבי איילון (כלומר יוסיפו לאחת מהחברות האלה סמכויות בניהול התח"צ המטרופוליני)איזור חיפה ליפה נוף וירושלים למוריה או חברה אחרת שקיימת.
השאלה מי יפקח על המפקחים כי הסיכון בהסתאבות הוא חמור יותר במיקור חוץ כזה מאשר במנגנון ממשלתי ישיר.
השאלה אם יבנו תקנון לאותם גופים כזה שניתן לאכוף אותו בצורה יעילה כדי שלא יקרה מה שקרה בהרבה מאד גופים אחרים שכולם קמו ממטרה טובה לפטור בעיות בתחומים שונים והפכו לבעייה בפני עצמה.
לא ברור לי למה החלטת שברוב המקרים
זה לא נגמר טוב. תאגידי המים הם דוגמה לא מוצלחת, בלשון המעטה, כי שם במקום לאחד פעילויות פיצלו ללא צורך ואין תכנון ופיקוח מרכזי יעיל (מראש הפעילות הזאת הייתה מבוזרת באחריות העיריות. במקרה של התח"צ יש ריכוזיות וכל ההחלטות עוברות דרך משרד התחבורה).

לא צריכה להיות בעיה בשימוש בתשתית קיימת אם יתנו לה את הסמכויות המתאימות. באזור המרכז הייתה עד לפני כמה שנים נטייה להפוך את נתיבי איילון לרשות כזאת, אבל מאז קרנם ירדה מאוד. נת"ע גם נמצאת במצב לא פשוט, אבל אין סיבה שלא תהפוך לרשות מטרופולינית. בכל מקרה שתי החברות האלה נמצאות תחת משרד התחבורה (נתיבי איילון גם עיריית ת"א). בירושלים כבר יש משהו שמתקרב לרשות מטרופולינית - צוות תכנית אב לתחבורה.

מי יפקח על המפקח? אני חושב שזה צריך להיות תפקידו של תשרד התחבורה. לא לעסוק במיקרו אלא במאקרו.

.
 

droriko

New member
הבעיה ברשות תח"ץ

אין כאן "הפרטה של רגולציה"
יש כאן צורך בסיסי ביותר להסדיר את הבלגן שיש היום מבחינת תכנון וניהול של התחבורה הציבורית. רשות מטרופולינית היא הדבר הטבעי במקום שבו אין לגבולות מוניציפליים משמעות. יש אינספור דוגמאות מהעולם שעובדות מצוין ולא צריך להמציא את הגלגל. ברור שדברים יכולים להשתבש על רקע מאבקי כוח קטנוניים, אבל זה לא הכרח, ושוב, שווה ללמוד מנסיום של אחרים.

לגבי חיזוק משרד התחבורה - לי נראה שעדיף ליצור מבנה חדש ולא לחזק מבנה עקום קיים. רשות תח"צ ארצית יכולה לפתור לא מעט מהרעות החולות של הענף בישראל, ולא פחות חשוב - נראות - להעלות לסדר היום את חשיבות התח"צ כתשתית לאומית. כמו מים, חשמל, גז, נמלים (אוויר וים), כבישים ועוד.
הבעיה ברשות תח"ץ
זה שאתה נותן כח לראשי עיר,שהרבה פעמים האינטרסים שלהם לא מתישבים עם אלה של הציבור הרחב. חולדאי יכול פתאום להוציא קו משכונה מסויים רק בגלל שועד השכונה מתנגד ולדפוק את כל תושבי השכונה שנוסעים בקו רק כי הם מיעוט ובגלל זה אין להם כח פוליטי, או להיפך להכניס קו מסויים לתוך השכונה בגלל דרישת הועד ובכך להפוך את הקו למסורבל עוד יותר.

מצד שני מה יקרה אם ירצו לפתוח קו שעובר במספר ערים(כדוגמת 63) כל שלושת ראשי הערים יריבו ביניהם ועד שיפתחו את הקו זה יכול לקחת גם לכמה שנים. כבר ראינו כמה עשן יצא כשניסו לבנות כבישים שחוצים ערים שונות.
 

droriko

New member
עכשיו יכול לבוא לך אדון חולדאי

הבעיה ברשות תח"ץ
זה שאתה נותן כח לראשי עיר,שהרבה פעמים האינטרסים שלהם לא מתישבים עם אלה של הציבור הרחב. חולדאי יכול פתאום להוציא קו משכונה מסויים רק בגלל שועד השכונה מתנגד ולדפוק את כל תושבי השכונה שנוסעים בקו רק כי הם מיעוט ובגלל זה אין להם כח פוליטי, או להיפך להכניס קו מסויים לתוך השכונה בגלל דרישת הועד ובכך להפוך את הקו למסורבל עוד יותר.

מצד שני מה יקרה אם ירצו לפתוח קו שעובר במספר ערים(כדוגמת 63) כל שלושת ראשי הערים יריבו ביניהם ועד שיפתחו את הקו זה יכול לקחת גם לכמה שנים. כבר ראינו כמה עשן יצא כשניסו לבנות כבישים שחוצים ערים שונות.
עכשיו יכול לבוא לך אדון חולדאי
ולהגיד "תשמע קו 18 שיוצא מהרכבת הוא לא כזה עמוס(מה שנכון,כי הוא יותר עמוס מבת ים) אז או שנאי מוציא משם מפרקיות או או שאני מוריד אוטובוסים, כי הוא תופס לי יותר מדי מקום בתל אביב" ואז הוא וראש העיר של בת הים יתחילו לריב מהם,במקרה הטוב זה ריב שימשך לך תדע כמה זמן,במקרה הגרוע לראש העיר של בת ים לא יהיה אכפת והוא יוותר לחולדאי מראש.

וכעוד הסיטואציות שתיארתי זה רק אם ברשות יהיה לכל ראש עיר קול שווה, כי אם לא אז בכלל זה יהיה מגרש גרוטאות. לדעתך חולדאי יסכים שיהיה לו את אותו הקול של ראש העיר של קריית אונו?
 

droriko

New member
ונניח ולכולם יהיה קול שווה

עכשיו יכול לבוא לך אדון חולדאי
ולהגיד "תשמע קו 18 שיוצא מהרכבת הוא לא כזה עמוס(מה שנכון,כי הוא יותר עמוס מבת ים) אז או שנאי מוציא משם מפרקיות או או שאני מוריד אוטובוסים, כי הוא תופס לי יותר מדי מקום בתל אביב" ואז הוא וראש העיר של בת הים יתחילו לריב מהם,במקרה הטוב זה ריב שימשך לך תדע כמה זמן,במקרה הגרוע לראש העיר של בת ים לא יהיה אכפת והוא יוותר לחולדאי מראש.

וכעוד הסיטואציות שתיארתי זה רק אם ברשות יהיה לכל ראש עיר קול שווה, כי אם לא אז בכלל זה יהיה מגרש גרוטאות. לדעתך חולדאי יסכים שיהיה לו את אותו הקול של ראש העיר של קריית אונו?
ונניח ולכולם יהיה קול שווה
אז איך יגיע להחלטה לגבי קו מסויים? בהבעה של כל ראשי הערים. ראשי הערים של בת ים,רמת גן,גבעתיים,קריית אונו וכדומה הצטרכו להצביע על קו מכפר סבא לתל אביב שלא נוגע אליהם בכלל, וכדי למשוך אותם להצביע לכאן או לכאן יצתרכו לעשות הרבה קומבינות. כל העסק יהפוך מהר מאד למלוכלך.
 
זה בדיוק החשש...

ונניח ולכולם יהיה קול שווה
אז איך יגיע להחלטה לגבי קו מסויים? בהבעה של כל ראשי הערים. ראשי הערים של בת ים,רמת גן,גבעתיים,קריית אונו וכדומה הצטרכו להצביע על קו מכפר סבא לתל אביב שלא נוגע אליהם בכלל, וכדי למשוך אותם להצביע לכאן או לכאן יצתרכו לעשות הרבה קומבינות. כל העסק יהפוך מהר מאד למלוכלך.
זה בדיוק החשש...
גם שירותי הכבאות היו תחת איגודי ערים עד האסון בכרמל ואז עברה רפורמה היסטורית שזירזו אותה עקב השריפה להעביר את הכבאות מאיגודי הערים למשרד לביטחון פנים.כמו המשטרה.
אבל עכשיו ישנם "חכמים" שרוצים משטרות עירוניות כי הם חושבים שהם בארצות הברית ולא מבינים שמשטרה תחת סמכות עירייה זה מתכון לאסון במדינה כמו ישראל.
 

droriko

New member


זה בדיוק החשש...
גם שירותי הכבאות היו תחת איגודי ערים עד האסון בכרמל ואז עברה רפורמה היסטורית שזירזו אותה עקב השריפה להעביר את הכבאות מאיגודי הערים למשרד לביטחון פנים.כמו המשטרה.
אבל עכשיו ישנם "חכמים" שרוצים משטרות עירוניות כי הם חושבים שהם בארצות הברית ולא מבינים שמשטרה תחת סמכות עירייה זה מתכון לאסון במדינה כמו ישראל.
 

amit1270

New member
מצב התח"צ כיום דומה יותר למצב שירותי הכבאות

זה בדיוק החשש...
גם שירותי הכבאות היו תחת איגודי ערים עד האסון בכרמל ואז עברה רפורמה היסטורית שזירזו אותה עקב השריפה להעביר את הכבאות מאיגודי הערים למשרד לביטחון פנים.כמו המשטרה.
אבל עכשיו ישנם "חכמים" שרוצים משטרות עירוניות כי הם חושבים שהם בארצות הברית ולא מבינים שמשטרה תחת סמכות עירייה זה מתכון לאסון במדינה כמו ישראל.
מצב התח"צ כיום דומה יותר למצב שירותי הכבאות
לפני השריפה בכרמל.
 

mister K

New member
רשויות תח"צ יהיו מטרופוליניות

הבעיה ברשות תח"ץ
זה שאתה נותן כח לראשי עיר,שהרבה פעמים האינטרסים שלהם לא מתישבים עם אלה של הציבור הרחב. חולדאי יכול פתאום להוציא קו משכונה מסויים רק בגלל שועד השכונה מתנגד ולדפוק את כל תושבי השכונה שנוסעים בקו רק כי הם מיעוט ובגלל זה אין להם כח פוליטי, או להיפך להכניס קו מסויים לתוך השכונה בגלל דרישת הועד ובכך להפוך את הקו למסורבל עוד יותר.

מצד שני מה יקרה אם ירצו לפתוח קו שעובר במספר ערים(כדוגמת 63) כל שלושת ראשי הערים יריבו ביניהם ועד שיפתחו את הקו זה יכול לקחת גם לכמה שנים. כבר ראינו כמה עשן יצא כשניסו לבנות כבישים שחוצים ערים שונות.
רשויות תח"צ יהיו מטרופוליניות
לכן ראשי ערים לא יריבו ביניהם מכיוון שהערים שלהם יהיו מאוחדות תחת רשות אחת. דווקא זה יתרון מובהק של רשות תח"צ שתיטיב עם כולם.

בנוסף רשויות תח"צ יהיו כפופות בסופו של דבר למשרד התחבורה ולא לראשי הערים, כשדווקא במצב כיום ראשי הערים עושים מה שהם רוצים כי אין פיקוח מקצועי ולאף אחד לא איכפת.
ראה לדוגמה את שינויי הקווים ההזויים בתל אביב שנבעו מגחמות של כמה אגואיסטים מקומבנים (החלפת מסלולי 9 ו-239, הוצאת קו 22 מהמשתלה ועוד), וגם את הדה-מיפרקיזציה של חולדאי וצבי בר שהתאפשרה משום שאף גוף מקצועי לא פיקח על כך ולאף אחד לא היה איכפת.
רק לקראת הרה-ארגון הבינו במשרד התחבורה שהחלטה להוציא את כל המפרקיות מהעיר תהיה הרסנית ובלמו את חולדאי מתוקף סמכותם.
 

droriko

New member
אז מה הבעיה במצב כיום

רשויות תח"צ יהיו מטרופוליניות
לכן ראשי ערים לא יריבו ביניהם מכיוון שהערים שלהם יהיו מאוחדות תחת רשות אחת. דווקא זה יתרון מובהק של רשות תח"צ שתיטיב עם כולם.

בנוסף רשויות תח"צ יהיו כפופות בסופו של דבר למשרד התחבורה ולא לראשי הערים, כשדווקא במצב כיום ראשי הערים עושים מה שהם רוצים כי אין פיקוח מקצועי ולאף אחד לא איכפת.
ראה לדוגמה את שינויי הקווים ההזויים בתל אביב שנבעו מגחמות של כמה אגואיסטים מקומבנים (החלפת מסלולי 9 ו-239, הוצאת קו 22 מהמשתלה ועוד), וגם את הדה-מיפרקיזציה של חולדאי וצבי בר שהתאפשרה משום שאף גוף מקצועי לא פיקח על כך ולאף אחד לא היה איכפת.
רק לקראת הרה-ארגון הבינו במשרד התחבורה שהחלטה להוציא את כל המפרקיות מהעיר תהיה הרסנית ובלמו את חולדאי מתוקף סמכותם.
אז מה הבעיה במצב כיום
אם משרד התחבורה הוא כיום הריבון אז למה לא לשמר את זה? אם משרד התחבורה לא שולט כמו שצריך אז תחייב אותו לשלוט. תעביר לו עוד סמכויות ,תחוקק חוקים,לא יודע. בסופו של דבר שר התחבורה הוא היחיד שאין לו אינטרסים מקומיים.
 

droriko

New member
אתה רואה למשל שבעקבות הרה אירגון

אז מה הבעיה במצב כיום
אם משרד התחבורה הוא כיום הריבון אז למה לא לשמר את זה? אם משרד התחבורה לא שולט כמו שצריך אז תחייב אותו לשלוט. תעביר לו עוד סמכויות ,תחוקק חוקים,לא יודע. בסופו של דבר שר התחבורה הוא היחיד שאין לו אינטרסים מקומיים.
אתה רואה למשל שבעקבות הרה אירגון
ישראל כץ זרק את נתיבי איילון ורון חולדאי מכל המדרגות,ועשה את הפעימות לבד, כשהוא רוצה לשלוט הוא יודע.
 

mister K

New member
נתיבי איילון נכשלו וכל שר היה בועט אותם.

אתה רואה למשל שבעקבות הרה אירגון
ישראל כץ זרק את נתיבי איילון ורון חולדאי מכל המדרגות,ועשה את הפעימות לבד, כשהוא רוצה לשלוט הוא יודע.
נתיבי איילון נכשלו וכל שר היה בועט אותם.
לגבי חולדאי ועיריית תל אביב, המשרד בסך הכל השתמש בסמכותו פעם אחת וגם שם הוא נעזר בחברה מקצועית (כושלת אמנם) שהבהירה שבלתי אפשרי לוותר על המפרקיות בתל אביב ושכל תוכניותיו של חולדאי אינן ישימות.
אם כי הרפורמה הזאת גם כך נועדה לכישלון מלכתחילה, הרבה בשל חוסר הרצון מצד עיריית תל אביב לשדרגה לרפורמה אמיתית (בסופו של דבר זו הייתה מן פשרה בין מה שבאמת צריך להיות לבין ההרס שחולדאי וגודוביץ' תכננו לעשות). תאר לך איך הייתה נראית רפורמה בתח"צ עם ראש עיר שבאמת היה משתף פעולה ולא רק מנסה להכשיל... (בעצם אפשר לראות זאת בחיפה תחת יהב. למרות שהוא פופוליסט וחושב שהקים רכבת, הוא קידם תח"צ ויש תוצאות).

הבעיה העיקרית היא חוסר תשומת הלב מצד המשרד לפרטים הקטנים, חוסר הפיקוח המקצועי וחוסר הארגון.
שינוי חייב לבוא פה אין כיום אין רגולטור בכלל ויש פשוט אנדרלמוסיה שלמה ברשתות הקווים. כל מפעיל וכל ראש עיר עושה מה שהוא רוצה כאילו הוא היחיד שבשטח, בזמן שתחבורה ציבורית צריכה לפעול כמערכת מסודרת ולא כבלאגן אחד גדול.
משרד התחבורה כלל לא מנסה לעשות סדר אלא מאפשר את הבלאגן. אם שם לא רוצים או שלא יכולים להיות "בעל הבית" על התח"צ בכל הארץ, אז צריך שתהיה סמכות אחרת תחתם שתהיה מקצועית, תהיה בעל הבית ותנהל את התחבורה הציבורית באופן קבוע. כיום אין שום ניהול מצד משרד התחבורה, שרק מהווה חותמת גומי לגחמותיהן של חברות התח"צ ושל הרשויות המקומיות.
 

droriko

New member
אגב איך בדיוק תיקבע הרשות המטרופולינית

רשויות תח"צ יהיו מטרופוליניות
לכן ראשי ערים לא יריבו ביניהם מכיוון שהערים שלהם יהיו מאוחדות תחת רשות אחת. דווקא זה יתרון מובהק של רשות תח"צ שתיטיב עם כולם.

בנוסף רשויות תח"צ יהיו כפופות בסופו של דבר למשרד התחבורה ולא לראשי הערים, כשדווקא במצב כיום ראשי הערים עושים מה שהם רוצים כי אין פיקוח מקצועי ולאף אחד לא איכפת.
ראה לדוגמה את שינויי הקווים ההזויים בתל אביב שנבעו מגחמות של כמה אגואיסטים מקומבנים (החלפת מסלולי 9 ו-239, הוצאת קו 22 מהמשתלה ועוד), וגם את הדה-מיפרקיזציה של חולדאי וצבי בר שהתאפשרה משום שאף גוף מקצועי לא פיקח על כך ולאף אחד לא היה איכפת.
רק לקראת הרה-ארגון הבינו במשרד התחבורה שהחלטה להוציא את כל המפרקיות מהעיר תהיה הרסנית ובלמו את חולדאי מתוקף סמכותם.
אגב איך בדיוק תיקבע הרשות המטרופולינית
מי יעמוד בראשה?
 

mister K

New member
אני מוכן להציע את מועמדותי...


אגב איך בדיוק תיקבע הרשות המטרופולינית
מי יעמוד בראשה?
אני מוכן להציע את מועמדותי...

ועכשיו ברצינות, אין לי מושג.
אני משער שהעומד בראש הרשות ייבחר במכרז על פי דרישות מוגדרות ורמת המקצועיות שלו, וכך גם כל שאר בעלי התפקידים שחייבים להיות אנשי מקצוע ולא פוליטיקאים או מקורבים.
לא יהיה מדובר באחד מראשי הערים שרובם לא מבינים כלום בתחבורה.
 

droriko

New member
אני מקווה שזה יהיה גוף עם שיניים ותקציבים

אני מוכן להציע את מועמדותי...

ועכשיו ברצינות, אין לי מושג.
אני משער שהעומד בראש הרשות ייבחר במכרז על פי דרישות מוגדרות ורמת המקצועיות שלו, וכך גם כל שאר בעלי התפקידים שחייבים להיות אנשי מקצוע ולא פוליטיקאים או מקורבים.
לא יהיה מדובר באחד מראשי הערים שרובם לא מבינים כלום בתחבורה.
אני מקווה שזה יהיה גוף עם שיניים ותקציבים
ולא נחזור על התקדים של המל"ל שהקימו רק כדי לצאת מידי חובה.
 

אורי404

New member
נקווה לטוב. חסר גם גוף נוסף

"חלוקת ג'ובים" - הפחדה ללא בסיס
יש כל כך הרבה בקרה (אולי אפילו יותר מדי), שהסכנה הזאת כמעט לא קיימת.
נקווה לטוב. חסר גם גוף נוסף
גוף נוסף, שיפקח ויאכוף את התחבורה המסילתית, קרי רכבות.
יש את זה בכלי רכב, הנעים על הכביש (ואני כמעט בטוח, שגם בדרכי שטח), בים ובאוויר. במסילות, טרם.
 
עם זאת, בנושא הכרטוס המשותף

יש לפחות שני נושאים מרכזיים שהוא לא קידם
או לא קידם מספיק - הקמת רשויות תח"צ (ארצית ומטרופוליניות) וסליקה משותפת בדרך לכרטוס משותף אמיתי.
עם זאת, בנושא הכרטוס המשותף
הוא עשה התקדמות גדולה מאד בכך שהכריח את הרכבת ליצור כרטוס משותף עם 4 חברות אוטובוסים במכה אחת, במקום רק עם דן כפי שהיה לפני כן. הכרטוס המשותף הזה עוזר מאד ליוממים שמשתמשים ברכבת כדי להגיע לת"א ואז יש להם גמישות מלאה בתוך גוש דן - הוא שינה משמעותית את ההתנהגות שלי בתור משתמש תח"צ וחסך לי הרבה מאד זמן וכסף.
נכון שיש עוד הרבה מה לעשות ודנו כאן בהרחבה בנושא, אבל כץ בכ"ז התקדם מאד בהשוואה לכל קודמיו.
 

אורי404

New member


עם זאת, בנושא הכרטוס המשותף
הוא עשה התקדמות גדולה מאד בכך שהכריח את הרכבת ליצור כרטוס משותף עם 4 חברות אוטובוסים במכה אחת, במקום רק עם דן כפי שהיה לפני כן. הכרטוס המשותף הזה עוזר מאד ליוממים שמשתמשים ברכבת כדי להגיע לת"א ואז יש להם גמישות מלאה בתוך גוש דן - הוא שינה משמעותית את ההתנהגות שלי בתור משתמש תח"צ וחסך לי הרבה מאד זמן וכסף.
נכון שיש עוד הרבה מה לעשות ודנו כאן בהרחבה בנושא, אבל כץ בכ"ז התקדם מאד בהשוואה לכל קודמיו.
 

amit1270

New member
יש התקדמות הדרגתית

עם זאת, בנושא הכרטוס המשותף
הוא עשה התקדמות גדולה מאד בכך שהכריח את הרכבת ליצור כרטוס משותף עם 4 חברות אוטובוסים במכה אחת, במקום רק עם דן כפי שהיה לפני כן. הכרטוס המשותף הזה עוזר מאד ליוממים שמשתמשים ברכבת כדי להגיע לת"א ואז יש להם גמישות מלאה בתוך גוש דן - הוא שינה משמעותית את ההתנהגות שלי בתור משתמש תח"צ וחסך לי הרבה מאד זמן וכסף.
נכון שיש עוד הרבה מה לעשות ודנו כאן בהרחבה בנושא, אבל כץ בכ"ז התקדם מאד בהשוואה לכל קודמיו.
יש התקדמות הדרגתית
אבל המהפכה הגדולה, הנחוצה, מתעכבת משום מה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה