כמה שאלות ממומחי הפורום

renjintso

New member
כמה שאלות ממומחי הפורום

אני נמצאת בסין ונפגשתי לצורך פרויקט מסוים עם אנשים שחזרו לכאן אחרי כמה שנות עבודה בישראל (אשמח להרחיב אם זה מעניין מישהו) יש כמה דברים שלא לגמרי ברורים לי מהצד החוקי: לכמה זמן העובדים מקבלים ויזת עבודה בדרך כלל? הם צריכים לחדש אותה בכל שנה? הרבה עובדים מנצלים את שעות הפנאי שלהם לעבודות בשחור כדי להרוויח יותר. אם הם נתפסים בעבודה לא רשמית - האם זאת עילה לשלול להם אשרה, האם אתם מכירים מקרה בו זה קרה? מה מידת האחריות החוקית של חברה מעסיקה\חברת כוח אדם במקרה פציעה של עובד? תודה רבה מאד. רחל
 
נשמח אם תרחיבי. מאוד.

לגבי השאלות שלך, אני בטוחה שהנהלת הפורום תדאג לתת לך תשובה מוסמכת.
 

עִידן

New member
אוף, כתבתי ונמחק באמצע.

בקיצור - א. הזמן המקסימלי לשהות בארץ הוא 63 חודשים. לא מקבלים אשרה לכל התקופה בבת אחת - העבודה בארת מותנית באשרה לעבוד אצל מעסיק ספציפי (כיום זה שונה לחברות כוח אדם ספציפיות שאושרו ע"ע משרד התמ"ת, זאת בעקבות פסיקת בג"ץ שקבעה שההסדר הקודם של המדינה להעסקת עובדים זרים אינו חוקי ויוצר עבדות, אך עדיין פועלות חברות כוח אדם שאינן מאושרות על ידי משרדי תמ"ת, וכמובן שמי שמנוצל על ידיהן לעתים קרובות לא ידע שהוא עובד באופן לא חוקי), וגם לאותו מעסיק צריך להיות היתר העסקה. כל עוד עובדים בתנאים האלה זה בסדר, אבל ברגע שנפסקת העסקה אצל מישהו מסוים, העובד מאבד את מעמדו החוקי. הוא יכול לפנות למשרד הפנים בבקשה לקבל אשרה זמנית (שאינה כוללת עבודה) למשך חודש (ניתן להאריך גם לחודשיים) על מנת למצוא מעסיק חדש. אני מקווה שמה שאני כותבת עדיין מעודכן. נכון ללפני שנה-שנתיים זה עדיין היה המצב. לא תמיד יהיה פשוט למצוא מעסיק חדש, מהרבה סיבות (הפנייה למעסיקים בלי היתר העסקה, מגבלות שפה, העובדה שחברות כוח אדם מרוויחות הרבה כסף מהבאה של עובדים זרים חדשים, ולכן פחות משתלם להן למצוא מעסיקים למי שכבר כאן, ועוד). ב. כן, זו עילה לשלול להם אשרה, וכן, נתקלתי במקרים בהם זה קרה. ג. חברות כוח אדם/המעסיק מחויבים לשלם ביטוח רפואי עבור העובד. במקרה של פציעה, אני לא יודעת אם זה שונה ממקרה פציעה של עובד ישראלי ואחריות המעסיקים כלפיו, אבל אני לא מספיק יודעת.
 

renjintso

New member
עידן, תודה רבה

ושלי, הרחבה: הייתי באי שנקרא פינגטאן בחוף המזרחי של סין. זה מקום קטן ששלח מאות אנשים לעבוד בישראל (כמעט כל הפועלים הסינים בארץ מגיעים משני מחוזות מסוימים ומכפרים ספציפיים בתוך המחוזות. נראה שזה בשיטת חבר מביא חבר ונהפך כמעט למסורת בכמה כפרים לעבוד תקופה בישראל) רצינו לבדוק מאיזה מין מקום הם באים, איך החיים שלהם נראים לפני ואחרי, מה דוחף אותם לנסוע לעבוד רחוק כל כך ומה קורה להם אחרי שהם חוזרים, מה המשפחות אומרות, כל מיני דברים כאלה, מתוך מחשבה שאנחנו בעצם לא יודעים כלום על ההיסטוריה והרקע של האנשים האלה שחיים בינינו שנים. הרשמים של הביקור יתפרסמו ממש בקרוב ככתבה בכלכליסט ואחרי שיתפרסם (לא רוצה לכלול יותר מדי ספוילרים כרגע) אשמח לשמוע תגובות וגם להוסיף פה חומרים שלא ייכנסו למוצר הסופי.
 
אני מאוד אשמח

אם אחרי שתתפרסם הכתבה תסכימי להעביר הרצאה בנושא למתנבות ומתנבי המוקד. נהיה בקשר. תעדכני אותנו לכשתפורסם?
 

renjintso

New member
אעדכן בשמחה

בקשר להרצאה - אני לא גרה בארץ כרגע אבל כשאהיה בפעם הבאה אז אולי
 

רון סי

New member
יש לציין שבסיעוד אשרת העבודה בלתי מוגבלת

למעשה, כל עוד העובד בסיעוד מטפל באותו חולה. עובד סיעוד כזה, שמטפל בחולה מסויים, אשרתו מוארכת כל שנה, גם הרבה מעבר לזמן הקצוב הרגיל.
 

עִידן

New member
לא באופן אוטומטי.

נכון שסיעוד הוא המקרה היחידי בו אפשר לעבוד מעבר ל-63 חודשים, במקרה של עבודה עם מעסיק ספציפי, מפאת הרגישות שבעבודה עם בן אדם (ולא עם בניין, נגיד...), אבל גם במקרה כזה הארכה מעבר ל-63 חודשים דורשת אישור מיוחד.
 
למעלה