ירושלאים

גרשונוב

New member
ירושלאים

מזכרות שנוצרו בארץ הקודש הוחתמו עם שם העיר.
בשלב מסויים היה מעבר בין הכתיב "ירושלם" ל"ירושלים". כנראה לאור שינוי בהגיית שם העיר בעת החדשה. מהחפצים שאני נתקל בהם, עושה רושם שהמעבר בכתיב התרחש בשנות הארבעים.

האם מישהו יודע משהו נוסף על המעבר הזה ?
האם הגו לפני כן את שם העיר yerushalim ?
האם הייתה כאן החלטה רשמית, או הקשבה לרחוב ?

 

hadi orr

New member
לא עשיתי מחקר (כרגיל) אבל נראה לי, למרות שבמקרא מופיע מספר

פעמים בודדות השם ירושלים עם "י", ברוב המקומות ירושלים מופיע כירושלם ללא ה"י" עד שנות השלושים ואולי טיפה אחרי זה.
מחברת משנת 1928 בן פורת ירושלם

 

hadi orr

New member
מלון וינה מעטפה 1937 ירושלים. זה לא מוכיח מאומה למעט שיש

אצלי דוגמה לזה ודוגמה לשני.

 

אספן 3

New member
מעניין שהתלמיד עצמו בחר לכתוב בכתב יד על המחברת ירושלים

ולא ירושלם, כפי שמודפס על המחברת.
 

hadi orr

New member
אתה צריך לקרוא את תוכן המחברת ולראות שהתלמיד הזה ממש ממש

לא ידע כלום. חחחחחחח
 

גרשונוב

New member
תודה על התמונות.

אני גם חושב שהמעבר קרה בסוף שנות השלושים או תחילת הארבעים.
אבל מעניין לדעת איך מילה כזאת השתנתה.
אני אנסה לברר.
 
מחשבה - ירושלם הוא הכתיב הפונטי של jerusalem.לכן היה נפוץ

בתקופת המנדט. ירושלים - השם העברי בדיבור בשפה העברית.
וד"ש לכולכם מפריז.
 

גרשונוב

New member
אני מבין את ההשערה, אבל

"ירושלם" הוא השם המקורי ומופיע על חפצים לפני השלטון הבריטי.

תמסרי לפריז ד"ש בחזרה.
 

ז ק ו

New member
ירושלים מופיע כבר במשנה.

בתנך היא כתובה ירושלם בלי יוד.
ומתקופת המשנה עם יוד.
 

hadi orr

New member
זקו במשנה היא מופיע ברוב המקרים ללא יוד. יש מספר פעמים בודד

בלבד עם יוד
 

ז ק ו

New member
ובכן: בששת סדרי המשנה המילה ירושלים [עם יוד]

מופיעה 24 פעמים
ירושלם [ בלי יוד] אף לא םעם אחת.
 

ז ק ו

New member
עוד ניואנס קל: בירושלים או לירושלים

בירושלים מופיע 52 פעמים
מירושלים מופיע 9 פעמים
ופעם אחת מופיע שבירושלים
וכולם עם יוד

אם יש טעות, היא ממש מזערית
 

ז ק ו

New member
מצוף עמוד ובו פעמיים ירושלים

בשורה העשירית מלעמלה בתחילת השורה
בשורה הרביעית מלמטה בסוף השורה.

 
בדקתי בספרה של שושנה הלוי ספרי ירושלים הראשונים ועוד...

בספר הראשון שנדפס בירושלים תר"א 1841 כתוב בשער ירושלים. השני מודעה ירושלם. שלישי ירושלם. רביעי ירושלים. חמישי ירושלים. שישי-15 ירושלים. לא מצאתי דיון אצלה בזה.

באלבומי הפרחים של לונץ ציין ירושלם.

יש הבדלים בניקוד. מיסטר זבוטינסקי באטלס שלו (1926) כתב ירושלם כאשר הלמ"ד פתוחה, אחריה חיריק לפני מ"ם סופית...

באנצ' ארץ ישראל של ישעיהו פרס הערך הוא ירושלים. אך מציין שהשם מופיע בפעם הראשונה בכתבי ההחרמה של השושלת המצרית ה- 12 1800-1900 לפני מניינם, בצורה ארושלם ומציין שבתגומים הארמיים ירושלם (ההגייה yerushleim)

בסידור עבודת ישראל ובעל התניא בתפילת י"ח ירושלם. הערך באוצר ישראל כנ"ל.

יאסטרו כתב שניהם.

אז מאי נפקא מינה יו"ד חסר או יו"ד מלא? בטח טוב לגימטריאות...
 

ז ק ו

New member
אם אין יוד, איך נדקדק בקוצו של יוד?


ומעינין לעינין באותו עינין; הרי מה לומר אין לי הרבה, אז אראה. כי טוב מראה עינים.

 

גרשונוב

New member
מעניין. זה בעיקר מדגיש את זה שהדיון היה הרבה לפני שנות השלוש

זה בעיקר מדגיש את זה שהזגזוג בצורות הכתיבה קדם לשנות השלושים, וכנראה שלא הוצת ע"י בצלאל.
 
למעלה