ילדה מחוננת

ai27

Well-known member
מה הסימנים לילד מחונן? איך אפשר לדעת אם הבת שלי מחוננת?
סימן קל לזיהוי - זה שמאוד קל לה בלימודים: לומדת לקרוא לפני כולם, מצטיינת במבחן שכולם נכשלו.
מן הסתם מורה תפנה ילדה כזו למבחן איתור - ובו היא תצטיין ותיכנס לתוכנית.

סימן אחר יותר מסובך (לא תמיד מופיע) - זה שיעמום ותסכול:
היות והלימוד מאוד קל - חלק מהמחוננים מזלזלים מאוד בבית הספר (שלא מלמד ומחדש להם), ומוצאים בו רק מענה לצורך חברתי.
הילדה הגדולה שלי אותרה כמחוננת, היא נהנית בבית הספר והכל טוב. פשוט יש "יום מחוננים".
הילדה השניה לעומת זאת (גם אותרה כמחוננת) - הייתה בעייתית כבר מכיתה א', הגיעה לסף פרישה מבית הספר, עברה לחודש-וחצי לימוד מהבית (תוך זינוק מהיר בחומר) והכל בגלל מדיניות של המורה להרחיק בין חברות, מה שיצר תסכול מתמשך, עד לסרבנות מוחלטת ללכת לבית הספר.

סימן שלישי זה תורשה:
אני הייתי מחונן - ולכן בסבירות גבוהה יותר גם ילדי מחוננים:
ה2 הראשונות למדו לקרוא בגן, כיתה א' הייתה קלה מבחינתן.
רק הילד השלישי בכיתה א', ובנתיים לא מפגין סימנים,
הילדה הרביעית בפעוטון, רמת שפה גבוהה מהצפוי, ועכשיו התחילה גם לשיר ולדבר אנגלית.
 

ai27

Well-known member
מה הסימנים לילד מחונן? איך אפשר לדעת אם הבת שלי מחוננת?
יש סימנים בולטים:
1. יכולת לימוד וקליטה מהירה: מכיר את אלו ש"לומדים שפות מהאוויר"?
רק מלראות סרטים וסדרות...
או מהסבר כללי קצר/כתוב לגבי נושא מסויים וקצת תרגול.
בגן למדו חצי מהאותיות והילדה שלך כבר קוראת מילים וספר-ילדים.

2. כתוצאה מכך - רוב הכיתה תקועה כי ההסבר של המורה לא מובן - אבל הילדה שלך רצה בתרגילים ומצליחה הכל.
או מבחן עם ציונים מזעזעים - בזמן שהילדה שלך - קיבלה 80 או 100 ולא מבינה מה הבעיה.

3. מצד שני - בעיות משמעת/קשב קשות כשהחומר "משעמם/טריוויאלי",
או כשהמורה/גננת חוזרת שוב על חומר שהכיתה לא הבינה.
הקפצת גן (כי הילדה הפנימה את כל החומר, וכבר לא עושה כלום/מתחיל להפריע)

4. לא נדיר שלצד ההצלחה בקשב - יש בעיות רגשיות:
התמודדות עם כעסים, קשיים חברתיים, שמירה על סדר.

צריך לזכור - שזה לא "לנוח על זרי דפנה".
אם לא מאתגרים ילד מחונן, הוא מתרגל לא ללמוד/לתרגל מה שעלול להוביל להרגלי למידה לקויים (המצטיין עם הציונים הנמוכים).
מבחינה רגשית - לפעמים הם צריכים יותר עזרה
לחלק מהמורים יש נטייה להתנכל לילדים / להוריד ציונים סתם.
יש שלל תוכניות הצטיינות - וזה אומר יותר הסעות/חוגים.
 

אליזבת64

New member
לרוב רואים זאת ביכולת אינטלקטואלית הרבה מעל גילם. למשל הבן שלי קרא כבר בגיל שלוש לא לימדו אותו , ידע את כול מדינות העולם ואיפה הן נמצאות על הגלובוס ערי בירה כולל מדינות ארצות הברית , מתמטיקה כוכבי לכת ועוד. אני לא יודעת אם זה קשור אבל גם ההתפתחות המוטרית שלו היתה מאוד מהירה זחילה בגיל שלושה חודשים הליכה בגיל שמונה חודשים. ילדים שלומדים מאוד מהר בעצמם לפחות הבן שלי
 

עדיקים

Active member
מצטערת להרוס למי שכתב שרואים על הילד.
הילד שלי ממש לא נראה לי מחונן עד שהגיע לכיתה ג ואז סבל בבית הספר השתעמם ולא מצא את עצמו מבחינה לימודית. עשינו את הבחינה של המחוננים עברנו ומאז הוא פורח לימודית בכיתה שמתאימה ליכולות שלו.
 
לפעמים רואים, לפעמים לא ממש.
כדאי להעשיר כל ילד בחוגים, מחונן או לא, בהתאם לחוזקות ולחולשות שלו ולמה שאתם יכולים למצוא בסביבת המגורים שלכם.
חותמת המחונן עוזרת רק כדי ללכת לימי השליפה, או לכיתת מחוננים. חוץ מזה, זה בכלל לא משנה.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מנסיוני, ילד שמפגין סקרנות ורצון לדעת יותר גם בנושאים שאינם שיגרתיים לבני גילו, שמפגין חשיבה יצירתית ושעובר לעיתים מנושא לנושא במהירות שקשה לתפוס אותה.
 

אליזבת64

New member
הבן שלי לא מאובחן גם בגלל שהוא רק בן ארבע וגם בגלל שבמקרה שלנו זה לא משרת שום דבר. אם תהיה דרישה מיוחדת מטעם בית הספר נאבחן אותו אבל אין כיתת מחוננים. אם הבת שלי הגדולה הם נתנו לה ללמוד מתמטיקה עם כיתה מעליה אני לא חושבת שהיא מחוננת. אני שמחה שמצאת פתרון לבן שלך אצלנו באמריקה לפחות באיזור שלי זה לא קיים
 
למעלה