"טיפול" לעומת "אימון" (סמנטיקה)

ommerl

New member
"טיפול" לעומת "אימון" (סמנטיקה)

שמתי לב להבדל במשמעות שאני מייחס ואולי גם אנשים אחרים מייחסים, בלי לשים לב, למילה "טיפול" לעומת המילה "אימון".
נראה לי שהמילה "טיפול" רומזת על מעבר ממצב "חולה" למצב "בריא". דהיינו שהיא יוצרת ציפיה למי שבא לטיפול שהוא יהיה פאסיבי והמטפל יהיה אקטיבי ויעשה את כל העבודה ושבסיום העבודה יהיה ריפוי. ריפוי כמו ריפוי של מחלה- מצב "בריא".

אימון מרגיש לי כמו משהו שיותר מתאר תהליך אקטיבי. הבן אדם הוא לא חולה אלא הוא בא לחזק אצלו משהו חלש. הוא בא ללמוד איך לאמן אצלו משהו שזקוק לחיזוק. הוא אקטיבי. הוא לא בא חולה ויוצא בריא. הוא בא במצבו הנוכחי ויוצא מאומן יותר.

נראה לי שהמילה "אימון" יוצרת ללקוח ציפיה להיות אקטיבי ולעבור תהליך לעומת ציפיה להיות פאסיבי ולעבור ריפוי. וזה יותר מתאים לכל תהליך שינוי מנטאלי. הרי בחיים אין שינוי שמתחיל ונגמר. התהליך נמשך כל הזמן. כל אחד עובר את המסע שלו.

נ.ב..
אני יודע שב- NLP נהוג לומר "הנחיה" אבל אני פחות מתחבר משום מה להמשגה הזאת של מנחה ומונחה. דבקתי הרבה זמן בהמשגה של מטפל ולקוח ועכשיו אני מאוד אוהב את ההמשגה של אימון.
 

ommerl

New member
אני פחות אוהב את המושג הדרכה

"הדרכה" מכניסה את הכל למעין מסגרת היררכית שבה המדריך לכאורה יודע יותר מהמודרך במשהו וזה גם מכניס את המודרך למסגרת של פאסיביות. אני לא כל כך אוהב את המסגרת מושגים הזאת.
 

ladybug4NLP

Active member
אצלי כל אחד הוא לקוח למרות שאני מטפלת גם באנשים

שהם לא ממש בריאים (פיסית)
 
אימון, טיפול והנחיה

היי עומר,
אכן יש הבדלה בין השלושה, וההבחנות שאתה עושה מדוייקות מאוד,
&nbsp
מה גם, שבאימון משתמשים במילה: "מתאמן" לתאר את הלקוח, במקום המילה: "מאומן" שהיא המקבילה של "מונחה" או "מטופל"
ושניהם יוצרים סמנטיקה של פסיביות. לעומת ה'מתאמן' שיוצר סמנטיקה של אקטיביות.
&nbsp
בנוסף לדברים הללו, שווה גם לבחון נקודה נוספת, למרות שאין חוק בנושא
וכל אחד יכול לקרוא לעצמו איך שבא לו.
&nbsp
מכיוון שלא למדת אימון (אני יוצא מנקודת הנחה שלא למדת אימון, אם למדת אימון והוסמכת כמאמן אז כל מה שכתוב כאן לא רלוונטי) ואימון זה תחום ספציפי ומוגדר. ברגע שאתה קורא לעצמך "מאמן NLP" (מה גם שזה תחום מוגדר ואשר נלמד בנפרד/בנוסף לקורס אומן) בעיני זה חוסר אתיקה.
&nbsp
זה כמו שאני אקרא לעצמי: "יועץ NLP" - למרות שאין קשר בין הדברים.
&nbsp
יתרה מכך, כשאתה דמות מובילה/מוכרת בתחום, אז על אחת כמה וכמה יש לך אחריות אתית (בעיני) בנושא.
וכמוביל את הפורום של ה NLP בתפוז, אתה דמות מובילה/מוכרת בתחום.
&nbsp
ובלי אתיקה, השם של התחום נפגע ומוזל, וזה פוגע לא רק בך אלא בכל העוסקים בתחום.
&nbsp
לכן, גם את הבוגרים שלי אני מנחה שלא להשתמש בהגדרת "מאמן NLP" אם לא הוסמכו ו/או לפחות למדו את תחום אימון ה NLP..
&nbsp
לגבי מטפל / מנחה.. מכיוון שה NLP איננה שיטת טיפול (ומי שאומר שזה כן, לא ממש מבין את התחום! טיפול/הנחיה זוהי אפליקציה אחת של השיטה) אז אין לנו עדיין הגדרה סמנטית אפקטיבית מספיק, לכן אני כרגע מסתפק עם המילה "מנחה" אם כי היא לא הפתרון האידאלי, אבל לפחות האתי.
&nbsp
או שאפשר להשאר בהגדרות המקוריות: "אומן NLP" ו"לקוח".
&nbsp
קדימה הצלוח'ס
מיקי ברקל
&nbsp
 

ommerl

New member
לא הייתה לי כוונה לכנות את עצמי מאמן אישי..

אבל זה הזכיר לי שכדאי שהלקוח ייקח אחריות על השינוי ויהיה אקטיבי.
 
ממש לא סמנטיקה

שני תחומים אחרים לחלוטין.
מאמן - לא אחד שכותב בפורום מאמנים אלא מאמן - לעולם לא יגדיר את עצמו כמטפל ואת מה שהוא עושה כטיפול.
מטפל - לא עוסק באימון.
זו לא סמנטיקה .
זו מהות.
 

ommerl

New member
לדעתך...

לדעתי המהות זהה. מותר לך לא להסכים איתי.
 

ommerl

New member
תודה על הערתך

מה ההבדל בין מסעד למשענת? המילים שונות כל כך ועם זאת מתארות בדיוק את אותו הדבר.
אז לפי המילון תיתכן חפיפה של מאה אחוז במשמעות ששתי מילים שנראות אחרת לגמרי מבטאות.
&nbsp
אבל.. כשמדובר במילים שמבטאות חפצים ספציפיים קל למצוא משמעויות שחופפות במאה אחוזים.
במקרה של אימון אישי, טיפול והנחיה- קצת יותר קשה לקבוע את מידת החפיפה. אלה מושגים הרבה יותר מופשטים מאשר משענת ומסעד. כמובן שיזכו להגדרה מילונית שונה, אבל זה לא אומר שהם לחלוטין שונים.
 
דווקא בגלל שזה עמום יותר משם עצם

כדאי לעשות הגדרות יותר מדוייקות.
&nbsp
שהרי המידע החדש נמצא בהבדלים בין הדברים ("ההבדל המבדיל" )
&nbsp
לכן כדאי להגדיר בצורה ברורה את ההבדל בין מאמן, מנחה, מטפל, תראפיסט(?), מנטור וכד..
&nbsp
ואני אפילו הייתי הולך ומדייק גם את ההבדל בין מאמן NLP למאמן רגיל,
מאמן life coach למאמן עסקי
כמו שאני עושה הבדלה מאוד חדה בין מנחה NLP קלאסי למאמן NLP.
&nbsp
מנחה NLP קלאסי עובד עם תוצאות מוגדרות כהלכה ( Well Formed Outcomes) עובד על שינויים התנהגותיים-רגשיים
בעוד שמאמן NLP עובד עם מטרות מוגדרות כהלכה (Well formed goals) ועובד גם על שינויים התנהגותיים-רגשיים, אבל במסגרת התייחסות רחבה יותר של מטרות שלוקחות זמן להשיג אותן.
&nbsp
אצלנו בקורסים במכללה, אנו מגדירים את ההבדלים ואת גישת הפעולה השונה של מנחה ה NLP אל מול מאמן ה NLP.
&nbsp
יחד עם זאת, מכיוון שזהו תחום לא ממש מוסדר, ואין סטנדרט אחיד
כל אחד מגדיר את הדברים בדרך הנוחה לו.
&nbsp
בגלל זה גם לדעתי אם תהיה אגודה ישראלית ל NLP - יתחילו להיות הגדרות מדוייקות יותר
&nbsp
קדימה הצלוח'ס
מיקי
 

ommerl

New member
אהבתי את ההבחנה

אהבתי ההבחנה ביו תוצאה מוגדרת כהלכה למטרה מוגדרת כהלכה.
&nbsp
יחד עם זאת, מ- NLP למדתי שאני צריך להיות גמיש ולהתאים את עצמי לכל לקוח/מטופל/מונחה/מתאמן.
אם אחד צריך מטרה מוגדרת כהלכה ואחר צריך תוצאה מוגדרת כהלכה אני צריך להיות מסוגל לעשות את שניהם ולהתאים את עצמי ולכן במובן מסוים שניהם זה NLP.
&nbsp
אולי לא מלמדים בקורסי NLP לעשות מטרה מוגדרת כהלכה אבל השיטות הספציפיות שמלמדים בקורס NLP אלה רק דוגמאות לדרכים מסוימות לממש את העקרונות של NLP.
מישהו חכם מהפורום נוהג לתאר NLP כך: "NLP זו גישה שמשאירה אחריה שובל של טכניקות"
 
זה שכדאי להיות גמיש - לא אומר שלאנשים יש את הכלים לעשות

את זה

&nbsp
ובאופן עקרוני, זה נכון ש NLP יסט בעל ניסיון רב יוכל לעבוד גם עם מטרות וגם עם תוצאות,
אבל כשאר אנו באים מכיוון ההוראה, ורוצים ללמד את התלמידים יותר מהר להיות מקצוענים ומקצועיים
חשוב שנדע לעשות הבדלות ודיוקים - (כל אחד ברמה שלו וברמת הנוחות שלו)
כי לדוגמה מייקל הול, אלוף ביצירת דיוקים - אבל להרבה אנשים (גמישים (?) ) קשה מאוד עם הדיוקים שלו וקוראים לזה עומס יתר...
&nbsp
נראה לי ששווה למצוא איזה דרך ביניים, דרך המלך...
&nbsp
קדימה הצלוח'ס
מיקי ברקל
&nbsp
 
למעלה