המשך: האם גישה זו מעשית?
האם גישה זו מעשית? תרגול ההתבוננות בבעיותינו באופן שכלתני והלמידה להתבונן בבעיותינו ובאויבינו מזווית ראייה חלופית נראו לי בחיפוש בעל ערך, אך תהיתי באיזו מידה יוכל הדבר לגרום לשינוי יסודי בגישתנו לחיים. נזכרתי שקראתי פעם בראיון, שאחד התרגילים הרוחניים היומיומיים של הדאלאי לאמה הוא לדקלם את תפילת שמונת הפסוקים לאימון התודעה, שכתב במאה ה-11 קדוש טיבטי, לאנגרי ת'נגפה. בין היתר כתוב בה: "כל אימת שאתרועע עם אדם כלשו, מי ייתן ואוכל בעמקי לבבי, לראות את עצמי כנחות מבין הברואים ואת האחר כאיש המעלה… בראותי אנשים רעים מטבעם השקועים בחטא וגורמים סבל לזולת, מי ייתן ואוכל להוקירם, כאילו מצאתי אוצר יקר!... כשאנשים מקנאים בי ונוהגים בי בזדון, מקללים אותי ומוציאים עליי דיבה, מי ייתן ואוכל לקבל את התבוסה באהבה ולהעניק את הניצחון לאחרים!... כשאדם שהשפעתי עליו רוב טובה פוגע בי קשות, מי ייתן ואוכל לראותו כדגול מבין מוריי! קיצורו של דבר, מי ייתן ואעניק אושר ושמחה לכל יצור חי, מי ייתן ואוכל לקחת על עצמי את סבלו ואת מצוקתו של כל יצור עלי אדמות!..." לאחר שנזכרתי בכך, שאלתי את הדאלאי לאמה: "ידוע לי שהקדשת זמן רב לתפילה הזאת, אך האם לדעתך אפשר ליישם אותה בימינו? תפילה זו נכתבה על ידי נזיר שחי במנזר – מקום שבו הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לך הוא שמישהו ירכל עליך או יספר עליך שקרים מאחורי גבך, ואולי תקבל סטירת לחי מדי פעם. במקרה כזה קל 'להעניק את הניצחון לאחרים' – אך בחברה של ימינו, כשמישהו 'פוגע בך קשות' או 'נוהג בך בזדון', ייתכן שמדובר במעשי אונס, בעינויים, ברצח וכו'. מנקודת מבט זו, לא נראה לי שאפשר ליישם בימינו את הגישה המוצגת בתפילה". חשתי סיפוק רב, שכן נראה לי כי גיליתי הבחנה מבריקה ושנונה למדי. הדאלאי לאמה החריש במשך דקות אחדות, קימט את מצחו כשהוא שקוע בהרהורים עמוקים ואז אמר: "אולי יש משהו בדבריך". אחר כך עבר לדון במצבים שבהן יש להכניס שיוניים בגישה זו, מצבים שבהן יש לנקוט אמצעים חריפים כנגד תוקפנותם של אנשים אחרים כדי למנוע נזק לעצמך או לזולת. בהמשך אותו ערב חשבתי שוב על שיחתנו והתבררו לו שני עניינים. ראשית, נדהמתי מנכונותו הבלתי נלאית של הדאלאי לאמה לבחון מחדש את אמונותיו ואת הרגליו – במקרה זה, נכונות להעריך מחדש תפילה נערצת עליו, שללא ספק נטמעה באישיותו לאחר שנות שינון כה רבות. העניין השני לא היה כה מרנין: יהירותי גברה עליי! היא צצה ועלתה כשהצעתי לו שהתפילה אינה הולמת, מכיוון שאינה מתאימה למציאות הקשה של העולם המודרני. רק לאחר מכן חשבתי על האדם שאתו דיברתי – אדם שאיבד מדינה שלמה עקב אחת הפלישות האכזריות ביותר בהיסטוריה, אדם שחי בגלות במשך יותר מ-40 שנה, בעוד אומה שלמה תולה בו את תקוותיה ואת חלומותיה לחופש. אדם בעל תחושת אחריות עמוקה, שהאזין מתוך חמלה לזרם בלתי פוסק של פליטים, ששפכו בפניו את סיפוריהם על רצח, על אונס, על עינויים ועל השפלות שעברו בני העם הטיבטי תחת עול שלטונם של הסינים. לא פעם ראיתי הבעת עצב ודאגה אין-סופית בפניו כשהקשיב לתיאורים אלה, שהושמעו לעתים קרובות מפי אנשים שחצו ברגל את הרי ההימלאיה (מסע של שנתיים) רק כדי להעיף בו מבט חטוף. הסיפורים לא כללו רק אלימות פיזית. לעתים קרובות סיפרו לו אנשים על ניסיונות לשבור את רוחם של בני העם הטיבטי. פליט טיבטי סיפר לי פעם על "בית הספר" הסיני שבו נדרש לבקר כצעיר בטיבט. הבקרים הוקדשו לשינון וללימוד "הספר האדום" של היושב-ראש מאו. שעות אחר הצהריים הוקדשו לדיווח על מטלות בית שונות. "שיעורי הבית" היו בדרך-כלל אמצעי לחתור תחת רוח הבודהיזם, המושרש עמוק בלב בני העם הטיבטי. לדוגמה, אחד המורים שידע על האיסור הבודהיסטי להרוג בעלי חיים בגלל האמונה שכל יצור חי הוא "בעל תודעה", הטיל על תלמידיו להרוג בעל חיים ולהביאו לבית-הספר למחרת. הציון שניתן לתלמידים היה תלוי בסוג בעל החיים שהרגו: זבוב זיכה את התלמיד בנקודה אחת, תולעת – בשתי נקודות, עכבר – בחמש, חתול – בעשר וכן הלאה (לא מזמן, כשסיפרתי זאת לחבר, הוא נד בראשו בהבעת גועל ואמר: "מעניין כמה נקודות היה מקבל התלמיד אילו הרג את המורה המחריד"). באמצעות תרגיליו הרוחניים – שינון שמונת הפסוקים לאימון התודעה, היה יכול הדאלאי לאמה להשלים עם המציאות, ועם זאת להיאבק באופן פעיל למען חירות וזכויות האדם בטיבט במשך 40 שנה. באותו זמן התמיד בגישה של ענווה ושל חמלה כלפי הסינים, גישה שהעניקה השראה למיליוני אנשים ברחבי העולם. והנה באתי אני וטענתי שתפילה זו אולי אינה מתאימה ל"מציאות" של העולם המודרני. אני עדיין מסמיק מבושה כל אימת שאני נזכר בשיחה זו.