טורבו פרופ Vs. סילון

טורבו פרופ Vs. סילון

למיטב הבנתי המעטה, מנועי טורבו פרופ', הם בעצם מנועים מונעים ע"י מנוע סילוני המסובבים ציר שעליו מורכב מדחף. הלא כן? אם כן, מה יתרונותיהם ע"פ מנועי סילון? הרי כבר ממילא ישנו מנוע סילוני, אז לצורך מה להוסיף לו את המדחף? תודה למשיבים.
 

טל דותן

New member
לא מבין מספיק כדי לתת תשובה אבל

הנה חברה שמייצרת מנוע סילון (לא בטוח - אבל לא נראה לי טורבופרופ אלא מנוע סילון פרופר) קטן שעל צירו מרכיבים מדחף. עדיין לא מרושיין אבל בהספקים נמוכים יחסית (החל מ 165 כ"ס). מתאים לEXPERIMENTAL . ראה את הסרטים הקצרים בהם נראה מטוס קל ועליו מותקן המנוע. מעניין...
 
בלי להכנס לנוסחאות ומשוואות

מנוע סילון הוא שם כוללני ליחידת הנעה המשתמשת בטורבינה יונקת אויר, . עקרון הפעולה של כל מנועי הסילון זהה עקרונית: המנוע מושך לתוכו אויר ודוחס אותו. לאחר הדחיסה, מעורב האויר הדחוס עם דלק והתערובת מוצתת על ידי מצת. האנרגיה הנוצרת מהבעירה היא הדחף אותו ממירים ליצירת ההנעה הנדרשת. למעשה, השוני בין מנוע סילון לבין מנוע בוכנה הוא שבמנוע בוכנה 4 הפעולות (שאיבה, דחיסה, הצתה, פיצוץ) מתרחשות אחת בכל פעם באותו חלק של המנוע, בעוד שבמנוע סילון 4 הפעולות מתרחשות במקביל בחלקיו השונים של המנוע. במנוע סילון "קלאסי" מיושם החוק השלישי של ניוטון: האויר שמואץ כתוצאה מהבעירה דוחף את האויר הסטטי שבאחורי המנוע. בהתאם לחוק השלישי של ניוטון, האויר הסטטי דוחף גם הוא את האויר במנוע (וכך למעשה דוחף את המטוס כולו) בכח שווה. בניגוד למנוע בוכנה, בו לרוב ישנו פרופלור המאיץ כמות גדולה של אויר בתאוצה נמוכה יחסית, במנוע סילון המנוע מאיץ מסה קטנה של אויר בתאוצה גבוהה מאוד ובכך משיג דחף שווה ואף טוב משל מנוע הבוכנה. היתרון במנוע סילון הוא יעילותו הגבוהה במהירות גבוהות מאוד (במיוחד במהירויות על-קוליות) ובגבהים גבוהים, בהם צפיפות האויר נמוכה משמעותית מאשר בקרבת פני כדור הארץ. לכלי טיס הטסים במהירויות נמוכות מתקינים לרוב מנוע סילון המסובב פרופלור, או רוטור אם מדובר במסוק.
 

ERJ PILOT

New member
props/jets

Nitzan explanation is very good, in addition from what I know turbine engines-either prop or jet are more reliable then piston engines-most of the time but not always. Another factor is the price. Turbo prop is very efficient at low altitudes, turbo jet is very efficient in high altitude They are both turbine engines, this is by the way why they invented the turbo fan-that way you can enjoy both worlds.
 

itzikmar

New member
הסבר ממצה ומצוין

אך ברצוני להוסיף מס' פרטים: 1. מס' החלקים הנעים במנוע סילון הרבה יותר קטן ממס' החלקים הנעים במנוע בוכנה. 2. הדלק המניע את מנוע הסילון הרבה יותר זול מהדלק המניע את מנוע הבוכנה דס"ל לעומת בנזין.(דס"ל הוא נפט קצת יותר מזוקק). 3. גמישות מנועי הסילון הרבה יותר טובה -- גמישות כלומר : החשה מהירה של המנוע מסרק ל100% בזמן קצר. 4. אפשרות הרכבת מבער אחורי שמנצל את חום הגזים היוצאים מהצנ"פ (במטוסי קרב).
 
עדיין חסר לי דבר אחד להבנה..

אתה אומר שמנועי סילון "קלאסיים" יעילים יותר בגובה רב בו הצפיפות קטנה. אם זאת מנועי טורבו פרופ' מונעים ע"י אותה מערכת הנעה אלא שהאנרגיה מועברת למדחף (שזה הגיוני היכן שיש יותר צפיפות, יש יותר מה "לגרוף"). אבל ממה נובעת היעילות של המנוע הקלאסי בגובה רב? ואם ההשפעה היא כל יחידת הכוח, ויחידת הכוח זהה בשני הסוגים, למה לומר שאחד יעיל פחות מהשני?
 
תחשוב תמיד על ניוטון...

כפי שאמרתי. מנוע סילון "משתמש" במסה קטנה של אויר ופולט אותה במהירות גבוהה. המדחף. "צורך" הרבה אויר ו"דוחף" אותו במהירות יחסית נמוכה. לכן. מנוע סילון "קלאסי" יעיל במהירויות גבוהות ובמקום שבו האויר פחות צפוף. מנוע טורבו=פרופ עובד באותה יעילות כמו מנוע סילון, אבל מה ש"דוחף" את המטוס הוא זרם אויר מן המדחף. במנועי טורבו-מניפה (להערכתי כל התעופה המסחרית משתמשמת בהם) המנוע "מנצל" גם אויר שעוקף את המנוע ומשתלב מאחור לתוך ה"דחף" ולכן מטוסים שדרושה להם מהירות בינונית 250-600 קשר -להם מנועי טורבו-מניפה ואילו מטוסי קרב שפועלים בגובה ומהירות גבוהים משתשמשים במנוע סילון טהור
 

noyfb

New member
יש כמה דברים לתקן ניצן .

1. מקור הדחף עצמו אינו בהסברך העוסק באוויר שדוחף אוויר "עומד" וההוא לוחץ עליו בחזרה. תאר לך מנוע סילון , שלוקח אוויר ממיכלים של אוויר דחוס ....ופועל בכלל בחלל. בעצם...מנוע רקטי. לפי דבריך, מנוע כזה אינו יכול לפתח דחף , כי בחלל אין "אויר-עומד". 2. כל מטוסי הקרב היום משתמשים במנועי מניפה. כולם . למעשה ההבדל העקרוני בין מטוסי קרב לאזרחים , הנובע מתחומי הטיסה שלהם, הוא ב"יחס הבייפאס". יחס זה מראה למנוע ספציפי , מהי כמות האויר העוברת בגרעין החם , לעומת כמות האוויר העוקפת את גרעין המנוע באמצעות המניפה שבקידמתו . לגבי השאלה המקורית : פרופלור מונע סילון , מוגבל במספר תחומים. מנוע סילון רגיל , מוגבל פחות וע"כ אפשר להפיק ממנו יותר. במהירויות נמוכות , היכן שמגבלות הפרופלור אינן באות עדיין לידי ביטוי ויעילות הדחף שהוא מספק גבוהה , מאד "משתלם" להשתמש במנוע סילון ע"מ לסובב פרופלור. היתרונות העיקריים של פרופלור במהירויות אלה הם: 1. הוא לא מפסיד הרבה יעילות אם מקטינים את הסל"ד שלו. 2. אפשר לשחק עם הפסיעה. בסילון אי אפשר. מקרה קלאסי שבו תיכנון מניפה לגובה רב הייתה בעוכריו של מטוס קרב , היה מקרה ה-מיג-25. המניפה הענקית שלו אפשרה לו 2.8 מאך ב75000 רגל אך לחץ המגח עליה , הגביל אותו ל-480 קשר עלובים בגובה פני הים. לנו זה היה שווה זהב...
 
הבעיה היא מהירות מירבית ולא משקל

כל פרופלור מסתובב מהר וקצה הלהב מתקרב למהירות הקול אפילו על הקרקע. בטיסה המהירות השקולה בקצה הלהב גדלה (סכום וקטורי של מהירות הטיסה והמהירות הסיבובית). כיוון שאין לעבור את מהירות הקול על הלהב זה מגביל את מהירות הטיסה המירבית בטורבופרופ (אגב גם ברוטור של מסוק) לסיכום, טורבופרופ בהחלט מתאים למטוסים כבדים אבל לא למהירים וזו הסיבה העיקרית שעברו לסילון טהור במטוסי נוסעים
 

laadan

New member
לכל דבר יתרונות וחסרונות

בטח לא רצית הרצאה טכנית. אם אחד מהם היה מתאים לכל דבר היו מבטלים את השני. הטורבופרופ טוב למסלולים קצרים כלומר מנוע זריז בתגובותיו גם בהפעלת רוורס לעצירה. לא תראה טורבופרופ שנושא מטוס ששוקל 370 טון ומעלה כמו ג'מבו, כלומר מטוס כבד מאד שבכל מקרה לא יכול מסלול קצר, אין טעם לתת לו מנוע טורבופרופ כי בכל זאת הסילון מנצח. כמו שנאמר הסילון טוב יותר בגובה רב וכמובן יכול לטוס הרבה יותר מהר. לא זוכר מטוס פרופ מעל מהירות הקול וגם לא ב-0.84 מאך. עוד משהו: מטוסי טורבופרופ יכולים לנחות במסלולי עפר, כבוש יותר או פחות, וישאבו פחות אבק לכונס בזמן המראה מאשר סילון רגיל.
 

itzikmar

New member
לקרנף מנועי טורבו פרופ

והוא כבד מאד לכל הדעות. ויש לו אפשרות לנסיעה לאחור בשליטה על זוית הפסיעה.
 

grants

New member
מה לגבי תקנות רעש?

ייתכן ומנוע סילון הינו רועש מדי לטיסה בגבהים נמוכים?
 
מנוע סילון רועש בגובה נמוך????

נכון, אבל צריך גם להמריא ולנחות.... דרך אגב- הוא רועש גם בגבהים גבוהים...
 
תקרא טוב מה הוא כתב....

התכוון כנראה לקרנף הזה. הוא כבד מאד ויכול לנוע אחורה. לעדן יש לו איזה שעתיים על הקרנף שאנחנו מתכוונים..
 

grants

New member
ניצן, פספסת את הכוונה

מטוסי סילון טסים בעיקר גבוה. לגבי נחיתות והמראות יש תקני רעש ושדות התעופה המודרנים נבנים בהתאם להם ע"מ להפחית את המטרד - כווני מסלולים ונהלי עזיבה. מטוסי טורבו-פרופ "חיים" בגבהים נמוכים יותר ועל כן יתרונם במנוע מרעיש פחות. שאלתי היתה האם הרעש מהווה גורם בבחירת טורבו-פרופ במטוסים "מחוזיים". אמוץ
 

xb70

New member
יתרונות הטורבו פרופ'

לכל מערכת הנעה, אם סילונית או פרופ'ית ישנה "נצילות ההנעה" שהיא היחס בין ההספק שהכנסת למערכת לבין הספק שקיבלת ממנה, והיחס הזה תמיד תמיד קטן מאחד. כל מערכות ההנעה פועלות על האצת מסת אויר, ובלי להכנס לנוסחאות (למרות שבאמת קל מאד להראות), נצילות ההנעה תלויה ביחס בין מהירות האויר ביציאה מהמערכת למהירות בכניסה (שהיא פשוט מהירות הטיסה). ככל שהיחס הזה גבוה יותר נצילות ההנעה מתחרבת (נעשית קטנה יותר), אבל מצד שני ניתן לקבל יותר דחף מכל יחידת מסת אויר הנכנסת למערכת. במטוסי קרב אנחנו מעוניינים בדחף גבוה שיתקבל ממסת אויר קטנה שתכנס דרך כונס שהוא יחסית קטן (כונס קטן למטרות מזעור גרר). במקרה הזה נאיץ את את האויר למהירות גבוהה בהרבה ממהירות הכניסה ונקבל דחף גבוה על חשבון נצילות מעפנה. במטוסי נוסעים סילוניים המצב טוב יותר מכיוון שאפשר להשתמש במנועים עם כונסים גדולים יותר, להאיץ מסת אויר גדולה יותר למהירות פחות גבוהה ולהרויח נצילות. במטוסים עם מנועי טורבו פרופ' ופרופ' אנחנו מאיצים מסת אויר גדולה דרך שטח שהוא סה"כ שטח דיסקת הפרופ'. יחסית לכונס של מנוע סילון השטח גדול. האויר לכן מואץ מאט, והנצילות גבוהה. גרסת ביניים היא הטורבו מניפה, דומה לטורבופרופ' אלא ששם את הפרופ' מחליפה מניפה (הרבה להבים, קוטר קטן מזה של פרופ'). אז היתרון של טורבופרופ'? - נצילות הנעה גבוהה. הדרך הכי זולה להפוך את הדלק להספק לצורך טיסה. בגרף שצרפתי רואים את משקל הדלק הנצרך לשעה ליחידת דחף למנועים שונים. זוהי לא בדיוק הנצילות עליה דיברתי (נצילות הנעה), אבל נצילות ההנעה כבר בפנים. ניתן לראות עד כמה טורבופרופ' יעיל לעומת טורבוג'ט. o o /_\ PS, היו בשרשור הרבה "עוולות" למנועי סילון ופרופ' - למשל, במנועי סילון אין צורך בניצוץ כדי להצית את התערובת, היא בוערת באופן קבוע. או, בעניין ההאצה של המנוע - מנועי פרופ' *טובים* באופן ניכר מסילון. ואולי פספסתי עוד כמה.
 
למעלה