על כל שאלה של פולשנות אפשר להגיד שהיא עניין של רגישות אישית.
השאלה היא לא אם הנמען רגיש אלא אם יש משהו בשאלה שיכול להיחשב לפולשני. יש הבדל בין להיות מסוגל לזהות שאלה שהיא אישית ונחשבת לפולשנית מבחינת מאפייניה ואף עלולה להפריע למי שרגיש לזה לבין להיות רגיש באופן אישי לשאלות פולשניות. אני, למשל, לא רגישה לשאלות מהסוג הזה (אלא אם מדובר באמת במקרה קיצוני של דחיפת אף חסרת טאקט ונימוס), אבל ברור לי מדוע שאלה כזו עלולה להיתפס כפולשנית ואף מציקה. אגב, צידו השני של המטבע, אותה הגברת בשינוי אדרת, היא כשאנשים זרים לגמרי מתחילים משום מקום לספר פרטים מאוד אישיים וחושפניים על עצמם. למען האמת, זה מביך אותי לפעמים הרבה יותר משאלות אישיות שמופנות כלפיי (שלפחות יש לי שליטה אם ומה אני עונה עליהן), ולא פחות חודרני ופולש למרחב האישי שלי מבחינתי.
אז למען האמת לא לגמרי ברור לי מה אתה מנסה לטעון בכל התת שרשור הזה על העגלון. אני הרי כבר הסברתי שאין לי מושג מה רמת הפולשנות באירלנד, התייחסתי ספציפית להערה ספציפית על עגלון אחד מסוים, כי נטען שהוא בדחן ולכן השאלה שלו היא אולי לא פולשנית (או כך לפחות אני הבנתי). על כך עניתי שאין סתירה בין התבדחות לפולשנות, התבדחות יכולה להיות פולשנית או לא פולשנית. כל זה התייחס אך ורק לעגלון הספציפי ולסיטואציה הספציפית שתוארה. אין לי מושג אם העגלון הזה מייצג עגלונים איריים אחרים או את העם האירי או את אוכלוסיית אירופה בכלולתה, ולא הייתה לי שום יומרה להביע דעה בסוגייה כללית על מידת הפולשנות בקרב כל הגורמים הללו, וגם לא הבעתי כזו. באמת שאין לי דעה על זה. וגם על קנדה אין לי דעה, כי על אף שהתרשמתי מהקנדים שפגשתי בביקוריי הקצרים בקנדה שהם הרבה יותר מאופקים מהאמירקאים שיצא לי להכיר, אני עדיין לא חושבת שזו התרשמות מספיקה כדי להסיק ממנה מסקנות מכלילות.
אני סיפרתי אך ורק על ניסיוני בחוף המערבי של ארה"ב. הבאתי דוגמאות קונקרטיות שחוויתי באופן אישי. אין לי שום דעה מגובשת על אף מקום אחר, אפילו על ארה"ב באזורים שאני פחות מכירה ובטח לא מלפני 30 שנה. מה שכן נראה לי, שהחבר שלך מדבר בהכללות ומסיק מסקנות על ידי העתקת מה שהוא מכיר בזמן מסוים ו/או מקום מסוים לזמן אחר ו/או מקום אחר, מבלי שיהיה לו בסיס ממשי המבוסס על ניסיון אישי כדי לגבות את מסקנותיו. זו ההתרשמות שלי, והיא לא מחייבת איש חוץ ממני.
אני ממש לא מצפה ממך שתהיה שופט ותכריע בינינו (לא ברור על סמך מה אתה חושב כך), וזו גם לא תחרות ביני לבין החבר שלך (אני מבחינתי כבר מזמן לא בגנון). גם לא אכפת לי שאנשים אחרים לא יסכימו איתי או לא יאמינו לי. אני בסך הכל הבאתי את התרשמותי ממקום ספציפי ובזמן ספציפי ואין לי שום רצון או יומרה להגיד מעבר לזה כלום על מה שלא התנסיתי בו ואני לא מכירה.
אני רק יודעת לספר שאך אתמול הגיע לביתי איש שירות כדי לתת הצעת מחיר על ביצוע עבודה כלשהי, ואף על פי שראה שהוא תופס אותי באמצע יום עבודה (שלא לדבר על כך שהוא עצמו היה באמצע יום העבודה שלו) - עיכב אותי שעה בקשקושים מאוד אישיים. זה התחיל מזה שהוא התחיל לשאול אותי שאלות מאוד אישיות על מקור שמי ועל החיים שלי, כולל במדינות שמהן באתי, ועוד כל מיני פרטים, והמשיך בזה שמבלי ששאלתי אותו דבר על כך, הוא סיפר לי על הסבתות שלו ועל מי הן ניסו לשדך לו ואיזו מהן הוא אהב ואיזו לא, ואיך אחת מהן מתה ואף ידעה שהיא הולכת למות באותו יום, ולא שכח להזכיר שאחיו מטומטם (עד שאמר זאת כמובן שלא הייתי מודעת בכלל לקיומו של האח הזה), ואף הביא דוגמאות מהתנהגותו של האח כדי לתמוך בטיעונו זה (בין היתר, לדבריו האח לא הבין שכשהסבתא אמרה שהיא הולכת למות ורואה מלאך בקצה השני של השולחן, היא מדברת ברצינות, אך הוא, איש השירות בכבודו ובעצמו, מייד הבין והאמין לה ובכלל לא הופתע כשבישרו לו על מותה וכו' וכו'). באמת איש נורא נחמד ואין לי שום דבר נגדו - בדיעבד חבל שלא הצעתי לו לכתוב ספר זיכרונות, אבל מבחינתי זו רק עדות אחת נוספת שמחזקת את התרשמותי מהתנהגות האמריקאים באזור מאזורי מגוריי.
אני מזכירה שמדובר באדם זר לגמרי שלא ראיתי אותו מעולם קודם לכן, שהיה אמור רק להסתכל על משהו בבית ולתת הצעת מחיר, עניין שאמור היה להימשך 5 דקות לכל היותר. אה, שכחתי, בדרך הוא גם העיר הערות על האופן שבו שיפצנו את הבית ועל רמת הגימור של עבודת הרצפים, אף על פי שלא היה לזה כל קשר למטרה שלשמה הוא בא ושאני מצידי הייתי לגמרי עניינית ולא עודדתי אותו לשאול שאלות, להעיר הערות או לחשוף פרטיים אישיים על עצמו בלי שום קשר למטרת הביקור שלו. וזו רק דוגמה אחת נוספת מיני רבות למה שאני נתקלת פה ברמה ממש יומיומית וכמעט בכל שיחה מקרית עם זרים גמורים. כאמור, בארץ זה קרה לי משמעותית פחות.
אז אני יכולה רק לחלוק את החוויות שלי ואת המסקנות שאני מסיקה מהן, ומה שאחרים חושבים על מה שסיפרתי זה כבר לגמרי עניינם האישי.