חומות זהב

  • פותח הנושא דז
  • פורסם בתאריך

דז

New member
חומות זהב

ביום אביב בהיר לפני כמה שנים ,יותר מעשור ,נולדה תינוקת .היא היית חמודה ,וכולם עשו לה שמוצי והיא לא הבינה מילה. ואז פתאום היא הרגישה רעב בבטן ,ולפני שהיא עוד הפסיקה לבכות הגישו לה פיטמה. פיטמה כמו שהיא תגיש לילדים שלה. והילדה הגיע לבית וגדלה שם .ותנחשו מה היא התחילה לקלוט שפה לחזור על מילים לדבר. והיא גדלה והגיע לחדר ילדים ומהר מאד היא קלטה את המשחקים שלהם אפילו הוסיפה טיפה טעם. והזמן עובר והילדה כבר בגן קמה כול בוקר ב7 מישהו בכלל שואל אותה אם היא רוצה?,ובגן מלמדים אותה ,אם זה לציר ישר,ואם זה איך לשמור על כללי התנהגות. ואז הגיע כיתה א וב והיא למדה לקרוא ואת המוסכמות של החברה,והיא המשיכה הגיע לג . בג היא כבר היית צריכה לעשות עבודה ליצור ,היא אפילו קיבלה חוברת הדרכה של איך עושים עבודות . משהו מענין זה אם הילדה הזו בכלל רוצה ללכת לבית ספר ?,להיות חלק מהמערכת,מישהו בכלל שואל אותה?לא. הילדה מתוכנת אם זה ללכת לבית ספר כי זה החוק וזה מה שטוב?,ואם זה בגן לצייר ישר כמו שהגננת והמבוגרים אוהבים? והילדה גמרה תיכון .אפילו עשתה את הקטע הזה בבגרות באנגלית שצרייך לכתוב מכתב רשמי לפי החוקים. ושהיא גמרה צבא ,היא הלכה לאוניברסיטה. זוכרים ששהילדה היית ביסודי היא לא רצתה ללמוד.? אז מאיפה זה פתאום בא לה? הילדה גם התחתנה בדיוק כמו אמא, המודל שלה .בנתים עוד אין ילדים. שיהיו ילדים אתם חושבים שהם גם ילמדו כמו האמא? אני בטוחה . מה שאני מנסה להגיד זה ,שהאדם הוא בעצם מחברת שהעתיקו בה קטעים מספר. ספר החברה הסטטו קוו, ומה שנתנו נקח. אם ילד יגדל בחברה פושעת רוב הסיכוי שהוא יהיה פושע. ואם הוא יגדל עשיר ,אתם חושבים שהוא לא ינסה להיות עשיר? איפה היצרתיות של האדם המקוריות שלו . מה שעושה אותו שונה מחייה? יש ואני לא אגיד שאין אבל באיזה מידה ? כול מה שאתם יודעים למדתם מהסביבה . הבפנים שלכם לא עשה כלום. אפשר להגיד שאני תוצר לווי? חיקוי של משהו? אבל.....
 
אדם = תוצר של החברה שלו ?

הנושא שאת מדברת עליו דז מדברים עליו משחר ההיסטוריה - המאבק בן האם הבן אדם הוא תוצר של חברה או גנים או משהו עמוק יותר... לדעתי אדם הוא שילוב בן גנים לחברה אך כל אחד יש לו נסיון חיים שונה גם ממי שלמד איתו באותו שולחן וזה מה שמגדיר ויוצר שוני בן אדם לאדם... אין נסיון שהוא אותו דבר ואין גנים שהם אותו דבר ולכן אין בן אדם שהוא אותו דבר כמו בן אדם אחר... ובקיצור מאמר נחמד דז...
 

דז

New member
הילדה

לא ניסחתי נכון את מה שניסיתי להגיד. אני מתכונת שהחברה משנה את האדם הופכת אותו למה שהוא לא. הילדה לא אהבה מסגרת לקום כול בוקר לבית ספר,והיא מסימת בבחירה במסגרת לקום כול בוקר לאוניברסיטה. החברה לא לימדה היא שינתה. הילדה בחיים לא תצייר מה שהיא צירה לפני הגן ,היא תצייר מה שהגננת לימה אותה קווים ישרים צורות . התכונתי שהחברה מנטרלת את היצרתיות של הילדה של האדם. שאם הילדה תלך בקו שונה מהחברה. החברה תחזיר אותה . שהילדה כבר מזמן איבדה את היצרתיות שלה אולי עוד קמצוץ . הילדה הפכה לתוכנה שאולי לא זהה אבל דומה דמיון כמעט מושלם בכול מה שהיא מוציא החוצה .
 

העצלנית

New member
אדם הוא בהחלט חלק מתרבות

כלשהיא. הוא קולט את התרבות הוא חי אותה והוא לומד אותה ברגע שהוא גדל ככה הוא חלק מהתבנית הזאת. ישנו סיפור צרפתי על חוקרים שמצאו ילד שגדל בין חיות בטבע סטייל מוגלי הוא לא קיבל חינוך ולא ספג את התרבות האנושית ואכן הוא היה חיה. בשבי הוא לא החזיק מעמד הרבה זמן ומת אחרי שהספיק ללמוד מעט כמו קוף שיודע ומבין דברים בסיסיים. אבל היישות שלו היתה שם היתה לו נפש אבל היא הייתה חייתית מאוד לא אנושית הוא לק הבין אותה ככזאת. ילד לומד להבין את נפשו לומד להכיר לומד שהיא שם בכלל. גם הבפנים הוא תוצר של הסביבה
 

דז

New member
הילדה יכולה להפוך לילד

תודה על התגובה . במקוםם מסוים אנחנו כמו הילד . איך ת יודעת שמה שאנחנו מודעים לו הוא נפש. ולא איזה רעיון מטופש שהשתילו לנו בראש ? הילד אם הוא חיי בג`ונגל למדת מהחברה בעקבות ראיה הסתגלות . שם זה היה טבעי. פה אנחנו לומדים ממערכת החינוך ממודל המשפחה מספרים מהטלויזיה. אין שום הבדל. אם אתה חיי בג`ונגל אתה מודע לעצמך ,אתה יודע למה אתה מחפש אוכל,למי, אתה מכיר בעליונות הדימיונית שלך . אתה חיי פה אז אתה לא הורג את הפרה בידים שלך. תודה על התגובה שלך נהנהתי לקרוא
 

העצלנית

New member
בשני המקרים

הפרט מתאים את עצמו לחברה ולמהלך העיניינים. הוא עושה מה שהחברה מכתיבה לו ולא חשוב אם זה לשרוד או לנגן על פסנתר. ישנה תבנית וממנה הוא לומד. למדנו את זה השנה בבית ספר ככה שיש לי הרבה מה להגיד על זה ואני מצטערת שאני כותבת קצת מבולבל יותר קל לי לדבר
 

MERD!

New member
אולי אתה יכול להגיד את זה

אבל אני חושב שזה יותר עניין של החברה, אני לא דומה לאיפה שגדתי למשל, ממש לא, זה טיפוסים שהם יוצאי דופן אני לא דומה לרוב השכונה שלי להורים שלי לאח שלי או למשפחה שלי האמת גם לא לחברים שלי לכל אחד יש עניין משלו, אבל זה טיפוסים שמתפתחים כנראה כתבנית קבועה כי יש אנשים כמוני, ויש אנשים לכל סוג של אישיות שקבועה בחברה אבל אין אף אחד שבא פתאום עם משהו שמעולם לא היה בחברה. איך הוא יכול לעשות את זה? זה לא היה.. הוא לא יכול לבטא את עצמו בדרכים שהוא לא מודע אליהם. בקיצור, כן אנחנו מוצרי לוואי וחיקוי, כולם. כל דבר שעשינו נעשה בעבר ובחרנו לחקות אותו כי הוא מתאים לרצונות שלנו, או בגלל שנולדנו לתוכו ונאלצנו להתאים את עצמנו.
 

העצלנית

New member
כמה שאלות

אם אתה אומר שהכל קיים כבר בחברה מתי זה התחיל מתי אנשים הפסיקו להמציא את עצמן והתחילו לחקות את עצמם? מתי נגמר העידן הזה שבו הומצאו כל ההתנהגויות האלה? ומי אלה מי היתחיל את העניין. האם אדם חיקה לראשונה בע``ח ואיך הוא יצא מהחיקוי הזה או שהוא עדיין בתוכו?
 

MERD!

New member
האמת..

היום בדיוק חשבתי על זה, מבחינת קין ואבל (שאני יורד עם הכלב אני משתעמם) איך קין היה מסוגל לרצוח את אבל אם זה משהו שלא היה קיים בחברה, הוא לא ידע איך לעשות את המעשה ומה יהיה התוצאות. אבל זה רעיון יפה, לא חשבתי עליו. האדם מחקה את בעלי החיים.. אולי זה באמת מה שקרה. אבל אם חושבים על זה הלאה, האדם הוא בעצמו חיה, ויש אינסטיקטים כגון חיים בלהקה בשביל בטחון פיזי וכלכלי, ציד וכו. ומכאן הגיעו כל הדברים הבסיסים שבנו את כל הנורמות התנהגות... אבל בגלל שהאדם עלה לדרגה מעל החיות הוא עדיין חיה אבל פיתח את זה עוד שלב, עם הבעה עצמית וזה מה שגורם לו ללכת נגד הנורמות. אבל זה עדיין לא מסביר את השאלות.. אז לא יודע אם למישהו פה יש מושג...?
 

שפיקנאט

New member
דז עם כל הכבוד

דז עם כל הכבוד, אנרכיה נשמעת כמו פנטזיה רומנטית, אך אל תשכח שבועלם אנארכי, לא היינו שומעים אותך מתלונן, ןהילדה החמודה עליה אתה מדבר לא הייתה שורדת את לידתה, או הייתה מתה ממחלה ללא החיסונים, או מקור ,או מרעב וכיו``ב... אין לימודים, אין רופאים, אין שוטרים, אין בתי-כלא, אין אוכל,אין מקום לשמוע מוזיקה כי אין מלחינים, אין כתיבה, בטח של פורומים להתלונן בהם וכיו``ב...
 

דז

New member
בטח שיש

יש התפתחות.יש רצון להתקדם . אבל זה מה שהחברה מלמדת אותך , אני בטוחה שגם אתה למדת לחפש נעלמים במשוואה .ולפתור חידות בפסיכומטרי,ולנסות להגשים לעצמך חלומות. אבל מאיפה בא הרצון הזה מבפנים או מהחברה. ואם הילדה הזו היא רק השתקפות של החברה . בשלב זה הילדה הזו היא אני . אז מה אני רוצה את התרופה ,כול כך להשאר השתקפות עוד טיפה זמן? השתקפות ששתמות ,בגלל שהיא לא חידשה כלום ,יצרה לבד בלי השטלה של כונה או רעיון או צורת התנהגות,היא תמות לא חידשה לאף אחד כלום. שניה קודם שניה אחר כך. אני לא רוצה לחיות כהשתקפות. אבל אני חייה . וזה עוד משהו שהחברה השטילה ביי . הכיף שבלהתלונן בלי לעשות כלום בנידון.
 

נגה*

New member
הכיף להתלונן בלי לעשות כלום

זוהיא מהות העיניין. אנו לא מוכנים לקחת על עצמנו אחריות, לרוב. לא משתמשים ביכולות שלנו, ביצירתיות אחריות על שום דבר. ומה עם הבחירה ????? אני מסכימה איתך : האדם הוא תוצר הגנים והחברה, אך - מותר האדם מן הבהמה - אולי ביכולת הבחירה שלו ?????. (בנוסף ליכולת החשיבה שאמורה להיות לו ) נוגה.
 
נגה, אני איתך!

ואמנם - אנחנו מפנימים מודלינג (מודל לחיקוי) גם כאשר אנחנו מתנגדים לו... אבל תמיד יכולים גם לשונות את ההפנמה הזו - עם מודעות פנימית מתגברת ורצון לשפר את איכויות האישיות שלנו - ואת איכויות החיים שלנו כתוצאה מכך. נוגעת, במסע...
 
למעלה