חוו"ד של רב נוסף. - חלק א'

  • פותח הנושא yr4u
  • פורסם בתאריך

yr4u

New member
חוו"ד של רב נוסף. - חלק א'

שלום רבותי. מובאת חוו"ד של הרב שמואל בוטח שליט"א. הדברים נכתבו על ידו כתבובה למאמר שפורסם ע"י ד"ר לורה שליזנגר וז"ל: "דתיים קיצוניים נוהגים להקצות להומוסקסואלים אות קלון מיוחד משום שבמקרא מופיעה המילה "תועבה" ביחס ליחסי מין בין גברים. מה שהם נוהגים להשמיט, במקרים רבים בכוונה, היא העובדה שהמקרא מייחס אותה מילה בדיוק לאכילת טריפה, בפסוק "לא תאכל כל תועבה" (דברים יד/ג). כמו-כן משמשת המילה "תועבה" לתאר נישואי איש לגרושתו שהייתה בינתיים נשואה לאחר. עוד מעשה המתואר כתועבה הוא הקרבת קרבן שיש בו מום, כמצוין בדברים יז/א. ובספר משלי נכתב כי "שש הנה שנא ה' ושבע תועבות נפשו" והרשימה כוללת בין השאר "עיניים רמות, לשון שקר וידיים שופכות דם נקי". בהתחשב בכך שכל אלה נחשבים לתועבה, נשאלת השאלה מדוע לא מגנים הדתיים הקיצוניים האלה את השקרנים באותו להט שהם מגנים גייז ? האם הייתה ד"ר לורה שלזינגר (שבעקבות דבריה נכתב מאמר זה) מייחסת גם את ה"עיניים רמות", כלומר, היוהרה ל"טעות ביולוגית" ? " עכ"ל. הרב בוטח במאמרו הנז"ל מציין: "במקרא מצויינים שני סוגי חוקים: חוקי דת וחוקי מוסר. לדוגמא, חטא הרצח אינו רק חטא נגד האל (עבירה על חוק דת) אלא גם נגד האנושות (עבירה על חוק מוסר). לא כך הדבר לגבי האיסור על אכילת ציז'בורגר, שהינו חוק דת אך העבירה איננה עבירה על שום מוסכמה אתית. טענתה של ד"ר לורה בכך שהיא מתייחסת לאיסור המקראי על יחסים בין בני אותו המין כחטא מוסר במקום כחטא דת. יחסי מין בין גברים, ולא הימשכות אל בן אותו המין, נאסור במקרא מטעמי דת בלבד וניתן להשוות זאת לאיסור על עישון סיגריה בשבת. באף אחד מאלה אין סטייה. הדת אוסרת עליהם בגלל ציווי מקראי. גם נישואין בין גבר לאשה הינם ציווי דתי ולא מוסרי, אלא אם אנחנו מוכנים לבוז לכל הרווקים ולראותם כ"לא מוסריים". חיוני שדתיים יפסיקו להתייחס אל גייז ולסביות כאילו הם לוקים בסטייה ביולוגית או שהם רחוקים מאלוהים.. ראוי שהדתיים יתגברו סוף סוף על ההומופוביה שלהם, השקופה כל כך, ויבטלו את המדיניות המפלה הטוענת שיחסים עם בני אותו מין הם סטייה ושאלוהים בחר למתוח עליה ביקורת קשה במיוחד. בדיוק כמו נשים וגברים הטרוסקסואליים, גם גייז ולסביות הם בניו ובנותיו של הקב"ה, וביכולתם להביא אור ואהבה לעולם שהאפלה המצויה בו מקורה לא רק בחטא אלא גם ביחס של שיפוטיות שבטעות יסודו. על הטענה שההוכחה שיחסים עם בני אותו המין הם "סטייה" ו"חטא נגד האנושות" טמונה בכך שהתורה מטילה על יחסים כאלה עונש מוות, ענה הרב בוטח כדלהלן: "מלומד כה נכבד ודאי מודע לעובדה שגם על חילול שבת מוטל עונש זהה. בתורה אפילו מובא מקרה אמיתי של מחלל שבת שהוצא להורג בסקילה (במדבר טו/לב-לו) ולעומת זאת לא מובאת דוגמא כזאת המתייחסת ליחסים בין גברים. אם כך, מדוע לא להתייחס להומוסקסואליות כמו לנהיגה בשבת ? אומנם איננו נותנים את ברכתנו למי שעוברים על המצוה, אך מאידך אין לנו צורך לתקוף אותם ללא הרף. המאמר שכתבתי נועד להעלות את השאלה מדוע, בעידן חילוני כל כך, בחרו אנשים מאמינים לראות דווקא בהומוסקסואליות את החטא הנפשע ביותר. אפשר לטעון שהיחס המקביל שמפגינה אליה החברה שוחק את יסודות הנישואין והמשפחה. אני מניח שיש בזה אמת, לפחות בכל הנוגע למספר הגדול של גייז ולסביות המודים שהם נמשכים גם לבני המין השני, ושבנסיבות אחרות היו אולי שוקלים נישואין הטרוסקסואליים. אבל קיימים גם גייז ולסביות רבים המצהירים שמעולם לא נמשכו לבני המין השני, ואנו חייבים לשדר להם מסר של שיתוף ולא של הוקעה. במקום להתעסק לשווא בקשרים הרומנטיים שלהם, כדאי שנעודד אותם לכבד את השבת, לקיים בית כשר, ללמוד כתבי קודש ולהתקין מזוזה על דלת ביתם. אולם אם המשפחה היא אכן עצם העניין- רק 10% מהאוכלוסיה הם גייז ולסביות מוצהרים, בעוד שלמעלה מ- 60% מהאוכלוסיה מתגרשים. מדוע, אם כן, אין הדת מגנה את הגירושין ביתר חריפות מאשר את היחסים בין בני אותו מין ? יתירה מזאת, תרבות רדיפת-השמלות שאתה מעודדים כמעט כל תחומי התרבות הפופולרית באמצעים הפונים ללא-מודע, מהווה איום גדול לאין ערוך על מוסד המשפחה מאשר ההומוסקסואליות. מדוע, אם כך, אין הרבנים מגנים רווקים יהודים היוצאים עם נשים לשם בידור וללא כוונת התחייבות, ואינם מתייחסים אליהם בחומרה רבה בהרבה מאשר לגייז ? במאמרי הבהרתי שאני מתנגד לחלוטין לנישואין בין בני אותו המין וסבור שהיהדות הרפורמית הרחיקה לכת יותר מדי כשנתנה להם את הסכמתה, אבל אל ליהדות האורתודוקסית לשגות ולנקוט כתגובה בגישה קיצונית. מקומה של ההומופוביה לא יכירנה בדת, שאבן- הפינה שלה הינו הפסוק "ואהבת לרעך כמוך". ההתייחסות אל הומוסקסואליות כ"תועבה", במקום ניסיון להבינה, יכולה רק לגרום לניכור של אלפי יהודים. במקרים קיצוניים, חוסר הבנה כזה, יכול אפילו להוביל להתאבדות ל"ע. חלק ב' מגיע תיכף...
 

yr4u

New member
חוו"ד של רב נוסף - חלק ב'

המשך דבריו של הרב בוטח: הקהילה היהודית שומרת המצוות, כשהיא מאמצת גישה מחמירה לבעיית קבלתם של אנשים רבים לחיקה (מה שאין לבלבל בינו לבין הסכמה שבשתיקה עם מנהגיהם) מסתכנת בהרחקתם מכל מה שקשור בדת, הלכה ומסורת, פשוט משום שהם חשים שלכל אלו כבר אין עימם דבר וחצי דבר. נקיטת גישה לא סובלנית מהווה "שימת מכשול בפני עיוור", כי העדר חמלה אנושית רק יהרוס עוד יותר את מסירותו של אותו אדם ליהדות. הוקעה של הומוסקסואלים היא מעשה לא רצוי גם משום שעדיף שמעשיהם יהוו עבירה הנעשית בשוגג ולא במזיד. אם אין לנו הטקט הדרוש לתוכחה מהסוג המוכתב בתורה, והמוגדר ביתר דיוק על ידי ההלכות הרלוונטיות, אזי מוטב שנשתוק- בפרט אם ברור לנו שמושא התוכחה אינו רוצה, או ליתר דיוק אינו יכול, לשמוע בקולנו. בתלמוד, במסכת עירובין, נאמר בשמו של רבי אלעזר בן עזריה: "תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח (=לומר דברי תוכחה)". על בסיס אמירה נבונה זו כתב החזון איש, בפרשנותו ל"הלכות דעות" להרמב"ם ובהסתמכו על רבי אלעזר בן עזריה, כי "אין רשאין לשנאתו אלא אחר שאינו מקבל תוכחה.. מצווה לאהוב את הרשעים.. כי אצלנו הוא קודם התוכחה, שאין אנו יודעין להוכיח, ודיינינן להו כאנוסים". כלומר, כיום אין אנו יודעים לומר דברי תוכחה, ועל כן יש להתייחס לחוטא כעל מי שעושה את מעשיו מתוך כפייה. הדבר נכון היום ממש כמו לפני אלפי שנים- אנחנו חסרים יכולת שכנוע. נקודת הראות הזאת אומנם אינה מבטלת את העוינות המקראית כלפי ההומוסקסואליות, אך היא מקילה במידת מה על יהודי המעדיף את בני מינו לחיות בתחושה נוחה יותר בקרב קהילה שומרת מצוות. העיסוק של החברה העכשווית בנושא ההומוסקסואליות כה מופרז שהוא גובל לעתים בסטייה, אף הטרוסקסואל נורמלי לא היה מתעניין בהומוסקסואליות עד כדי כך. רבים פוחדים, כמובן, יותר מכל, מדברים העשויים להשפיע בצורה משמעותית. החרדים בישראל מעוניינים להסתיר את העובדה שההומוסקסואליות חדרה אפילו לקהילתם שלהם. לי יש חשד שהקרב הניטש בתחום, נועד בחלקו, להוקיע את הלא-חרדים, אשר עשו מאמץ כנה להתעמת עם הבעיה לאור המסורת היהודית. ההלכה קובעת שאין מציגים שאלות על מנהגים מיניים, וכפי שהדבר נכון לגבי סטרייטים, כך גם לא ראוי לשאול אדם על העדפתו לבני מינו. דיון פומבי בדבר מנוגד לכל חוקי הצניעות המקודשים, ומהווה פגיעה בוטה בזכותו של אדם לפרטיות- היזק ראיה שמיה היזק. ואל לנו לשכוח גם את החטא הנפשע של לשון הרע. כיצד צריכים החרדים האדוקים ביותר לנהוג ביהודי שהוא הומוסקסואל ? מנקודת מבטם, יש לגרוס שיש להתייחס ליהודים אלה בדיוק באותו אופן שמתייחסים ליהודים שאינם שומרים את חוקי הכשרות או השבת. אם בכלל, אדם שנמשך לבני מינו, ראוי יותר ליחס של הבנה וחמלה אמיתיות, מכיוון שלא מדובר בבחירה. המיניות שלו היא מה שהינה. עאכ"ו אם אותו יהודי הומוסקסואל הוא שומר מצוות. הרב אברהם יצחק קוק זצ"ל, הרב הראשי הראשון של פלסטינה-א"י, נשאל פעם, מדוע הוא מתייחס בטוב לב שכזה ליהודים המתרחקים מדתם. הוא השיב תשובה, שכדאי לכל יהודי שומר מצוות לחרוט בזכרונו, המדברת בעד עצמה: "מטוב שאכשל באהבת חינם, מאשר חלילה בשנאת חינם". עכ"ל. ברוכים תהיו.
 

דני XXX

New member
הרב שולל חקירה ודרישה בענייני מין

ולענ"ד בצדק רב. כמובן שאין כל צורך לקיים שום חקירה ושום דרישה באותם מקרים מעציבים בהם הנוגעים בדבר עצמם הופכים את מצבם הקשה למקור גאוותם, ועורכים מצעדים של פריצות בראש חוצות, או מבליטים את נטייתם בדרך מוחצנת אחרת. "והצנע לכת"!
 

yr4u

New member
חקירה ודרישה

שלום. לענין החקירה - מצ"ב תשובה המובאת לעיונכם: אחת מארבע השאלות שאלוהים שואל כל אדם אחרי מותו היא: מילאת את חובתך להקים משפחה? שאלה/סוגיה זו מעסיקה אותי כבר זמן מה. העובדה היא שאני גיי, וסביר להניח שאת זה לא אצליח לשנות. לכן האפשרות להתחתן ולהוליד ילדים נראית כאילו היא הולכת ומתרחקת משנה לשנה. אישית אני סבור שכך נולדתי, ובפירוש לא בחרתי להיות גיי. עד כמה שהייתי רוצה לקבל עזרה, התשובה שאני מקבל היא שאיני צריך להילחם בזה; אני מה שאני, ועליי לחיות את חיי בהתאם. שאלתי שלושה רבנים אורתודוקסיים/מסורתיים, וקיבלתי שתי תשובות שונות ואחד שלא ידע מספיק כדי לתת לי תשובה. בתנ"ך יש איסור על יחסים בין גברים; האם היהדות מציעה אי-אלו תשובות או עזרה לאדם כמוני? ואם התשובה היא שאסור לאדם לקיים יחסים עם בני מינו והוא אינו מסוגל לקיים יחסים עם המין השני, האם אותו אדם צריך להישאר ערירי כל חייו? ומה בנוגע למצווה להקים משפחה ולהוליד ילדים? : את כל התשובות הסטנדרטיות כבר הספקת לשמוע. גם עמדתי שלי בנושא זה השתנתה במרוצת השנים. קרה שרב ספרדי הביא אל אחת מן הקהילות בסן פרנסיסקו אדם גיי שרצה להתגייר ולהפוך ליהודי אורתודוקסי. גישת הרבנים בזמנו הייתה שכל עוד אינו מוציא לפועל את נטיותיו המיניות, מבחינתם הוא ראוי לגיור. וכך גיירו אותו. לכולם היה ברור שמן הסתם האיש יכול בקלות להפר את הבטחתו, אבל סמכו על מה שאמר, ויצאנו מתוך הנחה שזהו עניין שבין המתגייר לבין אלוהים. לאף אחד לא הייתה עזות המצח לקחת על עצמו את התפקיד של המשטרה החשאית, של אוכפי-החוק של הקב"ה. גישה זאת אל אדם הרוצה להתגייר מבוססת בחלקה על שו"ת של בן עוזיאל, שנקט בעמדה שאסור לבית הדין לקחת על עצמו סמכות גדולה מהנדרש. [ראה תשובתי לשאלה אחרת בנוגע לגיור, אותה אימצתי מתוך "משפטי עוזיאל"].
 
למעלה