זמן בתנ``ך

yaakii

New member
זמן בתנ``ך

בסיפורי התנ``ך כמעט ולא מוזכרים זמנים. זה דבר די מתמיה, בהתחשב בעובדה שהזמן הוא כלי חשוב ביותר, ושעונים הומצאו כבר בשחר ההיסטוריה. עד כמה שזכור לי הזמנים היחידים המוזכרים הם : ``כעת חיה`` -בעוד שנה. שהיה בהולדת יצחק ובעוד מקום שאיני זוכר. לא מוזר שאף-פעם אין דיבורים על : ``מאוחר יותר``, ``מחר``, ``בערב`` וכו`?
 

chen97

New member
בתנ"ך אין אזכורי זמן?

כשזה נצרך ומתבקש- יש. כמה דוגמאות שעולות לי כרגע: התקדשו כי מחר יעשה ה' בקרבכם נפלאות- יהושע, מעבר הירדן. יש שם גם אזכור של 3 ימים קודם המעבר. מחר בעת הזאת אני נותן את כולם חללים....- יהושע, מלחמת מלכי הצפון. ויהי בבוקר והנה היא לאה גם בפילגש בגבעה זכור לי אזכור של בוקר. ויש עוד המון המון המון. ובשביל להגיד מחר/בשנה הבאה/מאוחר יותר/בערב- לא צריך שעונים.
 

yaakii

New member
שימי לב שבכל איזכורי הזמן,

הוזכר הזמן מצד מספר הסיפור, ולא מצד הדמויות. מדוע ``ערב``,``בוקר``,``צהרים``, לא היו בלקסיקון של האנשים בתקופת התנ``ך? (במחשבה שנייה, שעון באמת לא קשור..)
 

chen97

New member
מצטערת, לא הבנתי אותך נכון.

אתעמק בעניין מחר בעז"ה.
 

chen97

New member
אה, עלה לי משהו

דוד אמר לאוריה שישאר אצלו יום ולמחרת הוא ישלח אותו חזרה.
 

yaakii

New member
אבל אבל

*גם אם יש דוגמא או שתיים , באופן כללי זה ממש לא מצוי וזה די מתמיה. * יש "מחר" אבל אין "בוקר" "צהריים" "ערב"
 

chen97

New member
הכל לפי הצורך...

שמואל א ט19: "ויען שמואל את שאול ויאמר אנכי הראה עלה לפני הבמה ואכלתם עמי היום ושלחתיך בבקר וכל אשר בלבבך אגיד לך" שמואל א יט2: "ויגד יהונתן לדוד לאמר מבקש שאול אבי להמיתך ועתה השמר נא בבקר וישבת בסתר ונחבאת" מלכים א ג21: "ואקם בבקר להיניק את בני והנה מת ואתבונן אליו בבקר והנה לא היה בני אשר ילדתי" יחזקאל יב8: "ויהי דבר ידוד אלי בבקר לאמר" בראשית מא11: "ונחלמה חלום בלילה אחד אני והוא איש כפתרון חלמו חלמנו" שמואל א יט11: "וישלח שאול מלאכים אל בית דוד לשמרו ולהמיתו בבקר ותגד לדוד מיכל אשתו לאמר אם אינך ממלט את נפשך הלילה מחר אתה מומת" שמואל א כ18: "ויאמר לו יהונתן מחר חדש ונפקדת כי יפקד מושבך" שמואל ב יא12: "ויאמר דוד אל אוריה שב בזה גם היום ומחר אשלחך וישב אוריה בירושלם ביום ההוא וממחרת" שמואל ב ה2: "גם אתמול גם שלשום בהיות שאול מלך עלינו אתה הייתה מוציא והמבי את ישראל ויאמר ידוד לך אתה תרעה את עמי את ישראל ואתה תהיה לנגיד על ישראל" לא הקפתי את הכל. קרדיט לאתר הניווט בתנ"ך http://www.tora.us.fm/tnk1/index.html ~ ~ ~ בכל אופן, אני לא רואה בכך בעיה. כשיש צורך להזכיר זמן- מזכירים אותו. כשאין צורך- לא. לגבי המילים "ערב" ו"צהרים"- הן כן מופיעות בתנ"ך. אולי לא כדיבור ישיר [לא בדקתי]. אם אין לדמויות בסיפורי התנ"ך צורך להשתמש בביטויי זמן- למה שישתמשו בהם? בפרקים הסיפוריים- המחבר מספר מה קרה, ובתוך הסיפור מכניס ביטויי זמן כשצריך. אם המחבר השתמש במילים הללו סימן שהן כן היו שכיחות באותה תקופה. אבל שוב, משתמשים בהן במידת הצורך ובהתאם לצורך [בוקר/צהריים/ערב וכו'].
 
למעלה