"ורחמיו על כל מעשיו"

goldyboy

New member
"ורחמיו על כל מעשיו"

שלום לכם. שמי גולדי ואני מנהל את פורום זכויות בעלי חיים, ויש לנו פינה שבועית שעוסקת בצער בעלי חיים וצמחונות ביהדות, ושמה "ורחמיו על כל מעשיו". מנהלת הפורום היקרה
נענתה לבקשתי והסיכמה שאכניס את הפינה גם לכאן אז החלטתי לעשות נסיון. מקווה שתמצאו בה עניין. אולי מתנדב יוכל לתת לנו עוד נקודת התייחסות, מהצד הדתי. והשבוע: רעיון הצמחונות ביהדות: דעה מקובלת ביהדות היא, שעשרה דורות ראשונים היו צמחונים, ורק לאחר חטאי דור המבול התיר ה' לאנושות לאכול בשר (ראו, למשל, בבלי סנהדרין נ"ט, ע"ב) ר' יוסף אלבו (בערך 1380-1444) מבאר את ההיתר שניתן בדיעבד לאכילת בשר בכך ש"לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע, כמו שהתיר להם יפת תואר על זה הדרך" (ספר העיקרים, מאמר שלישי פרק ט"ו). את דעתו על אכילת בשר הוא מביע במילים חריפות: "מלבד מה שיש בהריגת הבעלי-חיים אכזריות חימה ושטף אף ולימוד תכונה רעה אל האדם לשפוך דם חינם, עוד יוליד אכילת בשר קצת הבעלי-חיים עובי ועכירות ואטימות בנפש" (שם). בדומה לכך מסביר דון יצחק אברבנאל (1437-1508), בירושו לשמ' ט"ז, ד', מדוע סיפק ה' לבני ישראל במדבר "לחם מן השמים" (הלא הוא המן), ולא בשר: "אמר הקב"ה למשה: הנה עניין הבשר אינו מזון הכרחי והוא שאלת זוללות ומלוי מעיים ותאווה גוברת. גם שהבשר מוליש באדם דם זדוני ואכזרי... הנה מפני זה לא אמר הקב"ה למשה שייתן לישראל בשר, כ"א לחם, שהוא מזון נאות והכרחי למזג האדם, וזה הוא 'הנני ממטיר לכם לחם מן השמים'". הרב אברהם יצחק הכהן קוק (1865-1935) טען כי "חסרון מוסרי כללי הוא במין האנושי, במה שלא יקיים את הרגש הטוב והנעלה, לבלתי קחת חיי כל חי, בשביל צרכיו והנאותיו" (חזן הצמחונות והשלום מבחינה תורנית, עמ' ז'); וכן "אי אפשר כלל לצייר, שאדון כל המעשים, המרחם על בריותיו, ברוך הוא, ישים חוק נצחי כזה בבריאתו הטובה מאד, שאי אפשר יהיה למין האנושי להתקיים כי אם בעברו את רגש מוסרו על ידי שפוך דם, יהיה גם דם בעלי חיים" (שם, עמ' ח'). "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" (תהילים קמ"ה, ט'), ואנו הרי מצווים לחקות את מידותיו של ה', כתביעת התורה וכדרישתו של המדרש מכל אחד מאתנו: "נקרא המקום רחום, אף אתה היה רחום, הקב"ה נקרא חנון, אף אתה היה חנון" (ספרי דברים מ"ט, ד"ה, "ללכת בכל").
 

goldyboy

New member
והזמנה לכנס ../images/Emo124.gif

ביום שני עוד שבועיים (2.6.03) יתקיים כנס באוניברסיטת בר-אילן - "אתיקה, יהדות ובעלי-חיים", באולם פלדמן (אזור משפטים 301) בין השעות 9:15 ל 17:00. הכניסה חופשית, יוגש כיבוד טבעוני קל. מצפים לראותכם! תכנית הכנס: הנכם מוזמנים ליום עיון בנושא "יהדות, אתיקה ובעלי-חיים", שיתקיים באוניברסיטת בר-אילן, בניין פלדמן (אזור משפטים, 301), ב בסיון תשס"ג, 2.6.03 09:15 מושב פתיחה יו"ר: ד"ר נֹעם זֹהר ברכות: פרופ' משה קווה, נשיא האוניברסיטה פרופ' יוסף ישורון, רקטור האוניברסיטה קטעי קריאה: ד"ר יעל שמש הרצאת פתיחה: פרופ' זאב לוי, אוניברסיטת חיפה "צער בעלי-חיים" על-פי מקורות היהדות ואחריותם של בעלי-חיים למעשיהם 10:15 כיבוד קל (טבעוני) 10:30 מושב שני: מקרא, ספרות חז"ל ופרשנות מסורתית יו"ר: פרופ' שמואל ורגון, ראש המחלקה לתנ"ך ד"ר תמימה דוידוביץ, אוניברסיטת בר-אילן בעלי-חיים במקרא: היבט ערכי וספרותי ד"ר יחיעם שורק, סמינר הקיבוצים היחס לכלבים כפי שמתבטא בספרות חז"ל ד"ר יעל שמש, אוניברסיטת בר-אילן "ורחמיו על כל מעשיו": חמלה כלפי בעלי-חיים בספרות חז"ל ובפרשנות המסורתית 12:00 הפסקת צהרים 13:30 מושב שלישי: פילוסופיה יו"ר: פרופ' שמואל הרווי, ראש המגמה לפילוסופיה יהודית ד"ר נֹעם זֹהר, אוניברסיטת בר-אילן לבעלי-חיים אין זכויות – האם לכן מותר להתעלל בהם? מר אריאל צֹבל, אוניברסיטת תל-אביב סיפורו הבלתי מסופר של תרנגול או: אתיקה בין-מינית כמשימה בלתי אפשרית פרופ' חנה כשר, אוניברסיטת בר-אילן בין "חי מדבר" ל"חי שאינו מדבר" בהגות ימי-הביניים 15:00 כיבוד קל (טבעוני) 15:15 מושב רביעי: הלכה והגות יו"ר: הרב שלמה שפר, רב אוניברסיטת בר-אילן הרב שאר ישוב כהן, הרב הראשי וראב"ד חיפה חזון הצמחונות והשלום במשנת הרב קוק ותלמידיו פרופ' יוחנן סילמן, אוניברסיטת בר-אילן ההוראות ההלכתיות לאור התייחסותה של המחשבה הרבנית לבעלי-חיים הרב ד"ר יצחק דב פריז, המכללה, ירושלים יהדות, מוסר ובעלי-חיים: איסורי התורה באכילת בשר – תיקוני נפש, גוף וממון 16:45 דברי נעילה: ד"ר יעל שמש
 
למעלה