השוטר של בית הספר

anat30g

New member
השוטר של בית הספר

לפעמים נדמה לי שהמורה בבית הספר מצפה ממני להיות השוטר שלה - להיות הרעה שמענישה ומאיימת... במקום שהמורה תתמודד עם הבעיות שיש לה עם התלמידים - היא משגרת להורים פתק - לטיפולכם. אם זה היה מורה אחת - מילא - אבל הרושם הוא שכל המורות מצפות מאיתנו ההורים להיות השוטרים שלהם. הילדה שלי פיטפטה בשיעור - אני מקבלת פתק - "לטיפולכם"... איך נטפל בה? נעניש אותה? היא דיברה בשעה תשע בבוקר שהפתק מגיע אלי השעה כבר שלוש... להעניש אותה 6 שעות אחרי שהיא עשתה את ה"עברה"???? ואיך אני האמא אעניש אותה? אכה אותה? אכלא אותה בחדר? אדביק לה את הפה בסלוטייפ?? מה המורה מצפה שאני אעשה ??? כבר דיברנו עם הילדה מיליון פעם - הסברנו , התרענו , כלום לא עוזר - הילדה מברברת בשיעור. ועכשיו מה - כל יום נקבל פתק??? איזה טיפול שלנו יהיה יעיל (אני לא מבקשת עיצות - כי לדעתי המורה צריכה לפתור את הבעיה בכיתה). בקיצור - הרושם הוא שהמורה מצפה שאנחנו בבית נפתור את הבעיות שלה עם התלמידים ונפטור אותה מהתמודדות. הבעיה זאת לא מורה אחת - גם אצל הבן שלי יש אותה שיטה של פתקים... רב עם חבר - לטיפולכם, לא העתיק מהלוח - לטיפולכם, לא הכין שיעורים - לטיפולכם, זרק נייר על הרצפה - לטיפולכם... איזה טיפול??? למה שאני האמא (או האבא) יהיה רע במקום המורה שאצלה נעשתה ה"עברה"???? האם אני יחידה במערכה או שיש עוד הורים שמרגישים כך? ענת
 

noa_f

New member
לענת

באופן עקרוני, הוכח כבר מזמן שהשפעת הבית על הילדים גדולה הרבה יותר מזו של אנשי מקצוע, כמו מורים. אולם, אני בהחלט מסכימה איתך שהדבר אינו פוטר את המורה מתפקידיה. נראה לי חשוב מאוד שהמורה מיידעת את ההורים לגבי "חריגות" של הילד מן המהלך המקובל של הלימודים ולגבי הסנקציות שינקטו כנגדו במקרה כזה, אבל גם אני לא חושבת שבעיות מן הסוג שבין בית הספר לילד צריכות להפתר ע"י ההורים. (במקרה של דברים חמורים, כמו אלימות או בעיות נפשיות או חברתיות יש בהחלט מקום לשבת ולגבש אפשרויות טיפול בשיתוף של הורים ומורים, אך נראה לי שזה ממש לא המקרה כאן). אם את מרגישה שאתם עשיתם כל מה שביכולתכם כהורים, כלומר, לשוחח עם הילדה, להסביר שזה לא מקובל, וכו´ אולי יש מקום לשיחה עם המורה. להסביר לה שזה לא מקובל עליכם שאתם "שוטרים", ולהסכים על סנקציות (אם יש צורך), למשל: אי הכנת שיעורים גוררת ירידה בציון, דיבור בכתה גורר כך וכך, ושה"טיפול שלכם" הוא להשאיר את הדברים באחריותה של הילדה, אם "לציית לחוקים" או לא ו"להענש". זה באמת קצת דבילי שאתם תהיו אחראים לגרום לכך שהילדה לא תפטפט בשיעור. הייתי גם בודקת מה דעתם של הורים אחרים בכתה , הכי קל - הורים של חברות שממילא בד"כ מכירים, ואולי להגיע לשיחה קבוצתית עם צוות בית הספר.
 

droli

New member
הי ענת,

אם אני לא טועה שמעתי פעם בתכנית של ורדה רזיאל ז´קונט שאלה כזו. אמא שאלה מה היא יכולה לעשות עם בת שמפטפטת בכיתה ומפריעה לכיתה, והמורה מתלוננת. במעומעם אני זוכרת שהיא אמרה לה שזו אכן בעייה. כי המורה לא יכולה להעביר שיעור תקין כך, וצריך לדבר עם הילדה, ולהסביר, ולהסביר שבכיתה צריך להיות בשקט, ולהקשיב. לגבי השיטה עצמה, גם אני לא אוהבת אותה, אבל לפעמים זה כל הקשר שיש לנו עם המורה. נכון - מדי פעם בערב אני מתקשרת למורה לשמוע מה קורה. אבל המכתבים או מחברת הקשר, היא תקשורת יומיומית. אנחנו בבית אמורים לתת להם את כל הכלים ליום יום. ולדעתי מערכת החינוך לא אמורה לחנך את ילדנו אלא ללמד אותם את מה שאנחנו לא מסוגלים, או לא יודעים. את הכלים לחיים - תפקידנו לתת. ההורים. למרות שמדי פעם זה לא נראה ככה. לא פעם הילדים חוזרים הביתה ומקללים ואומרים דברים שבבית לא נשמעים. ואני מתפלצת מזה. אני מסבירה כל הזמן, שאני לא מסכימה לדיבורים כאלו. והביתה הם לא יכנסו. כמו כן האלימות, מקומה לא בבית. שתהייה - שבת נהדרת לכולנו, מיכל
 

רובנס

New member
מישהומ טרח לשאול את הילדה למה

היא ממשיכה לפטפט אולי זה בגלל שהמורה כל כך משעממת אותה הרי היא מפטפטת עם ילד אחר לא עם עצמה או עם הקיר ואותו ילד מקשיב ועונה כלומר יש לכם כבר שני ילדים משועממים וזה כבר רבים אז לפני שמענישים כדאי לברר ולהגיע לשורש הבעיה וזו דעתי יום טוב
 

noa_f

New member
נו, ונניח שהמורה משעממת

ראשית, תלמידים מדברים גם בשיעורים מעניינים (לפעמים הם לא שמים לב בכלל שמעניין.). אבל יתכן מאוד גם שהשיעור משעמם. תפקיד ההורים צריך להתמצות בכך שהם מודעים לפטפוט, דיברו עם הילדה על זה שזה לא מקובל ושצריך להתמודד גם עם מורה משעמם, או מקצוע לא אהוב ותו לא. היחיד שיכול (ואולי צריך, אם זה חשוב לו) להעניש במקרה זה הוא המורה - שנגדה נעשתה ה"עברה". לא ההורים. אין מה לזרוק את זה עליהם. העובדה שהשיעור משעמם היא פחות רלוונטית, רק אולי ברמה של "להבין את מניעי הילד", אבל לא צריך לתת לגיטימציה להתנהג איך-שבא-לך כלפי מורה שמשהו לא אהוב אצלו. זה בדיוק כאילו שהילד אומר: ההורים שלי אמרו שמותר לי לדבר אצלך כי את משעממת! למורה משעמם יש אותה זכות לדרוש הקשבה כמו למורה מעניין (רק יהיה לו יותר קשה להשיג את זה...).
 

רובנס

New member
לא זו טענתי אך למה להעניש ילד

משועמם אני לא בא להצדיק אותו ולא לתת לו גיבוי להמשך מעשיו חלילה אך על המורה להתמודד עם הבעיה בכוחות עצמה עליה לחשוב היכן היא יכולה לשפר או לענין כך שאותו ילד יגלה יותר ענין בנעשה במקום לפטפט לשלוח פתקים להורים זה פתרון של חסרי מוטיבציה ותושיה
 

anat30g

New member
אכן

דברתי עם אחת האמהות של אחד התלמידים בכיתה והיא סיפרה לי שיום אחד הבן שלה קיבל 3 הערות שונות על פיטפוט - אחת במחברת קריאה, השניה בחוברת קריאה והשלישית במחברת קשר - כמה אנרגיה המורה הזאת הוציאה על פתקים??? האם הבעיה נפתרה? - כמובן שלא. הרושם שנוצר לי שהמורה הזאת רגישה לדיבורים - ומה שמפריע לה לא היה מפריע למורה אחרת... כי שירלי אמרה לי שהפיטפוט שלה היה רק לבקש משהו מחברה שישבה לידה... ענת
 

לאה_מ

New member
ענת, אני ממש מסכימה איתך.

זה אינו תפקידם של ההורים להשליט סדר בכיתה. אם המורה לא מסוגלת להתמודד עם פטפוטים של הילדים בשיעור, ההורים ודאי אינם יכולים לפתור זאת עבורה. לשמחתי, אצלנו אין בעיה כזו. אני חושבת, שההורים אחראים על חינוך הילדים. אז אני אלמד את ילדי שלא מפריעים כשמישהו אחר מדבר. אני אתן להם דוגמא אישית, אנחנו ננהג כך בבית... אם הם מפטפטים בכיתה - שהמורה תתמודד עם זה. אגב - אני לא מדברת על מקרים קיצוניים, שכן מצריכים התערבות הורית (כמו מקרי אלימות וכו´).
 
למעלה