הרטבה במיטה בגיל בוגר

ayalashr

New member
הרטבה במיטה בגיל בוגר

שלום אפרת, בני בן 7 וחצי, בתחיל לאחרונה להרטיב בלילה. יש להדגיש שהוא נגמר לטיטול בגיל מאוד צעיר ואני לא מצליחה להבין ממה זה נובע.
לא חווינו שינויים בחיים והוא אינו עומד בפני מצבים מלחיצים. ניסיתי לדבר איתו על הנושא אך הוא מאוד מתבייש ומסתגר. מה אפשר לעשות בכדי לסייע לו?
 

ommerl

New member
שלום רב

לפי מה שאת מספרת- ההרטבה התחילה להופיע לאחרונה, מה שאומר שקרה משהו לאחרונה. אירוע מלחיץ בחיים שלו. האירוע הזה ממשיך להשפיע עליו ואולי הוא נמשך.

אם זה לא קרה בבית אז כנראה מחוץ לבית.

אבל לפני שאתם נלחצים וחושבים על הנורא מכל- הרשו לי להרגיע אתכם. זה יכול גם לנבוע מ"מיני טראומה". אירוע שלכם כמבוגרים הוא לא היה טראומתי אבל בשבילו זה כן. כמו חרם, הצקות, בריונות. לא שזה דברים כיפים... פשוט זה לא דברים חמורים מאוד כמו דברים פליליים...

ילדים בגיל 7 לא צריכים תכנות של תת המודע (NLP). הם בסך הכל צריכים מישהו שיכיל אותם וייתן להם לגיטימציה להרגיש.
לא ציינת מה ספציפית מביך אותו- לדבר על ההרטבה? או לדבר על רגשות ועל מה שעובר עליו בבית הספר ובפעילויות שיש לו מחוץ לבית אם יש?

כי אם מביך אותו לדבר על ההרטבה- אתם בכלל לא צריכים לדבר על ההרטבה. אתם יכולים לדבר על איך זה גורם לו להרגיש (פשוט לשאול ברכות- איך/מה אתה מרגיש? להקשיב לתשובה, להנהן ולהבין. לא צריך לתת לו פתרונות לרגש וניתוחים. פשוט לתת לו לגיטימציה להרגיש).

אם מביך אותו לדבר על מה שעובר עליו בפעילויות מחוץ לבית תתחילו בלשאול פשוט איך הוא מרגיש. ככה סתם מידיי פעם. כשהוא חוזר מבית הספר, לפני שהוא הולך לישון, בהזדמנויות שונות. לא כל יום. מידיי פעם. פשוט תעקבו אחרי זה וכשהוא עונה- אותו דבר- להנהן ולהבין. לתת לגיטימציה להרגיש.

לגיטימציה להרגיש... זה הכול...
 
הרטבת לילה ו-NLP

הי אילה.
אני מבינה מאד לליבך. קשה לראות את היקר לך מכל בסבל, ולא לקבל גישה לעזור.
אני רוצה לחלק את תשובתי לשניים: מה שנוגע אליך ומה שנוגע לבנך.
מה שנוגע אליך:
עד גיל שבע-שמונה מתקיימת תופעה טבעית של 'תרגום' פחדים מופשטים וקמאיים, כגון פחד מוות, פחד מחוסר אונים, פחד מפרידה לתופעות פיסיות ומנטאליות מוחשיות יותר, כגון, גמגום, פוביות, הרטבת לילה ועוד. עד גיל שבע-שמונה, זוהי תופעה טבעית ובדרך כלל חולפת מאליה. אם התופעות הללו נמשכות מעבר לכך, זהו סימן שצריך לבדוק מה קורה. פעמים רבות הורים נבהלים מהתופעות הללו ומפעילים מאמצים ולחצים על הילד 'להפסיק' באמצעות פתרונות שונים. מה שקורה בפועל פעמים רבות, שזה בדיוק מה שמשמר את התופעות הללו. בגלל תשומת הלב המיוחדת, התיוג וההתרגשות, המוח מתגמל את ערוצי ההתנהגות הללו ומקבע אותם. במקרה כזה יש ל-NLP הרבה מה להציע.
לכן, עצתי לך בינתיים היא לא לעשות עניין, להחליף מצעים רטובים ללא שום הערה או התייחסות מיוחדת, כאילו כך צריך להיות. יש מצב שכמו שזה בא, כך זה יחלוף. בדקי מה המצב מעורר אצלך בתגובות חיצוניות ופנימיות ושימי לב לכך.
מה שנוגע אליו:
כמה דברים-
1. אם טרם עשית זאת, בדקי בלי שיידע מה קורה בבית הספר ואם קרה משהו מיוחד. אפשר לשאול מורים, הורים של ילדים אחרים ואפילו חברים שלו, הכל בעדינות/באגביות ובלי לעורר מהומות, אולי קורים דברים שכדאי להתייחס אליהם.
2. יש מצב שנקרא 'תגובת חרדה מושהית' שבו תגובה חרדתית נפשית או פיזיולוגית יכולה להופיע זמן רב לאחר האירוע הטראומטי, בין חצי שנה עד חמש שנים מזמן האירוע הטראומטי, בגלל סיבות שונות. אולי יש אירוע בעברו שצף באופן לא מודע כעת. אם יש טראומה בעברו הרחוק, הגידי לי ואנחה אותך.
3. הערה לגבי תשובתו המקסימה של עומר. אני קצת מסתייגת מלשאול ילדים צעירים יותר מדי שאלות לגבי החוייות שלהם או הרגשות שלהם. מה שנכון ומומלץ במקרים בהם רוצים 'לדובב' ילד הוא פשוט לספר לו בעצמך, על בסיס יומיומי איך את מרגישה ועם מה את התמודדת היום. פשוט לשתף, בכיף. ללא ציפיה לשיתוף חוזר מצידו. זה מעניק לילד מרחב ודוגמה אישית לשתף בעצמו אם ירצה. תוצאות מפתיעות מובטחות :)
 
למעלה