בתיכון של אחד מהילדים שלי זה כבר עובד
מתוך פירסום של מחוז תל אביב במשרד החינוך - "....בתיכון חדש בהרצליה, שמעה מנהלת המחוז דיווח על התקדמות הרפורמה "להיות איתך" המיושמת בבית הספר. עקרונות התוכנית שאותה מוביל מנהל בית הספר נחום יעקב מבוססת על ביטול המסגרות המסורתיות של כתות אם, בנייה מושכלת של קבוצות עד 15 תלמידים, בחירת מורה מנחה המתאים לאופייה של הקבוצה, מפגשים קבועים של קבוצות ההנחיה, בניית תוכנית עבודה ומערכת שעות לכל תלמיד והתאמת שיטות הוראה ודרכי הוראה על פי מאפייני קבוצת הלמידה. לדברי יעקב התוכנית הוכיחה את עצמה: ישנה עליה ניכרת בהישגים הלימודיים ובזכאים בבחינות הבגרות, ישנה עליה ניכרת באחוזים המתגייסים לצה"ל ובכלל זה עליה ניכרת בגיוס ליחידות לוחמות וקצונה, השתפר האקלים בקרב התלמידים והמורים, והועצמה תחושת הרווחה המקצועית של מורי בית הספר..." ואני עדה שזה עובד. ולא מדובר בתיכון פרטי או יוקרתי, תיכון רגיל, עירוני. בשיטה הזו יש קשר ישיר ואישי של החונך ושאר הצוות עם כל תלמיד ומענה לכל צורך שלו באחד על אחד. אנחנו חווינו זאת במהלך הדרך כשהילד התלבט ביחד עם החונך ואנחנו גם עודכנו מייד בהתלבטות על שינוי מבנה היחידות לבגרות - הדיון נעשה אחד על אחד עם הילד ומול יכולותיו המוכרות לצוות . בתי לומדת בתיכון אחר באותה עיר, עם השיטה הידועה של כיתות אם ועם אותם 'תחלואים' - כיתות מלאות, המורים נאבקים להגיע לכל תלמיד ולכסות רמות שונות של התקדמות וידע, בנקודות של קושי כזה או אחר תלוי התלמיד ביכולתם הכלכלית של ההורים 'לכסות' על םפוטנציאל פתיחת הפערים הלימודיים בתגבור פרטי - ביה"ס לא ערוך לעלות או להתמודד עם הבעייה..... כשהילדה התלבטה לגבי יחידות לבגרות חיכינו המון זמן לפגישה עם החנכת שלא הייתה לגמרי מעודכנת במצב והתנצלה "עם 38 ילדים בכיתה קצת קשה לי לעקוב באופן שוטף אחרי מצבו של כל אחד בכל המקצועות...אם לא מעדכנים אותי מעבר לצמתי הערכה ותעודות, אני לא יודעת."