המשך הדיון בקשר להכפפת האזרחות

לא, הדברים אינם בינארים

<<<אתם טוענים שיישום ההצעה יגרום למדינת ישראל להפסיק להיות דמוקרטית אני לפחות טוען, בדיוק כמוך, שבהצעה יש פגיעה בדמוקרטיה. בדרישה להצהרת נאמנות למדינה סתם "אני נאמן למדינה ולחוקיה" אני לא רואה פגיעה משמעותית. בדרישה לנאמנות למדינה יהודית ודמוקרטית - פגיעה גדולה יותר, ובדרישה לשירות צבאי – פגיעה חמורה עוד יותר. מה שנטען כאן פעמים מספר – שמידת הפגיעה שמספיקה לפסילת מפלגה אינה כמידת הפגיעה שנדרשת לפסילת חוק או החלטת ממשלה. מכאן הדגש הרב בפס"ד על פירוש מצמצם של הסעיף המאפשר פסילה.
 
גם החוק לא היה נפסל מאותם שיקולים

בוודאי שאין שום בסיס חוקי לאסור על ביצוע שינויים בחוק האזרחות. כמו שניסיתי להגיד לכם מיליון ואחד פעם, הצעות שכאלו יפסלו ברגע שהן מנוגדות לחוקי היסוד שלנו. חוק יסוד כבוד אדם וחירותו שהוא הבסיס החזק ביותר להגנה על אותם הזכויות, לא יתערב בנקודה הזאת. מה אפשר לעשות. אם התנאים בלתי שיוויוניים, החוק יפסל. אם התנאים גזעניים, החוק יפסל. אם יש שיקולים זרים בבסיס ההצעה, הההצעה תיפסל. אם אני מונע מאדם לעמוד בתנאי, ההצעה תיפסל. אם יהיו אנשים שאין באפשרותם לעמוד בתנאי, ההצעה תיפסל. בכל הדברים שלי, אין דברים שכאלו. בסופו של דבר, זכויות האזרח ניתנות לאזרחי המדינה ולהם בלבד. אנחנו הסכמנו להחיל חלק גדול מהחוקים שלנו על תיירים, עובדים זרים וכו. (וטוב שכך). זה לא בא מהשמיים. חוק האזרחות על ההגבלות הרבות שקיימות בו נכתב ע"י אזרחי המדינה. כל עוד תנאיו בלתי מפלים וכו. החוק "חוקי" ולא יפסל ע"י ערכאות שיפוטיות. גם הפסילה של חוקים בטענה שהם מנוגדים לדמוקרטיה נשאבה מאותם החוקים. כמו שאמרתי, לא הצלחתם לאתר את החוק שימנע מהצעה כזאת לעלות. זאת בדיוק הסיבה שמנעה מבג"ץ לפסול את המפלגה. אם בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, האזרחות היתה מוגדרת כזכות יסוד שאין לגעת בה בשום תנאי או אפילו זכות הבחירה, מפלגת ימין ישראל בהחלט היתה נפסלת. בשורה התחתונה, מותר לדמוקרטיה להגן על עצמה. זה כל מה שאני עושה. כאשר התנאים שלי הם שיוויונים וכל אחד יכול למלא אותם, במידה ויהיה הרוב הדרוש לכך בכנסת, ההצעה תעבור ותיושם. אני לא מאשים רנדומלית אנשים בלי הוכחות. אני לא דורש מהם להוכיח. אני לא רוצה שום בולשת ושום משטרת מחשבות. אני רוצה שהאדם יצהיר שהוא נאמן ואני רוצה שהוא ימלא חובה בסיסית שתוכיח את כנותו. זה הכל. אם זה טוב/חיובי, זה כבר שאלה אחרת. אבל, זה דמוקרטי מספיק ע"מ שבג"ץ לא יתערב. זה כל מה שאני מנסה להגיד.
 

eitangn

New member
ההיפוך מפסילה איו הצדקה

"בג"ץ בפסיקתו אישר שמטרות התנועה ויישומן אין משמעותן פגיעה בדמוקרטיה במדינת ישראל" >>> לא!!! בג"ץ בפסיקתו אישר שמטרות התנועה ויישומן אין משמעותן פגיעה בדמוקרטיה במדינת ישראל במידה המצדיקה פסילת המפלגה!!! (פסילת מפלגה הנה צעד דרסטי בפני עצמו). ותשובות לשאלותיך, שלא תטען התחמקות (אם כי נענו בעבר): " 1. מה אתם מציעים לעשות?" >>> נושא הזדהות אזרח עם מדינתו הנה נושא חברתי/חינוכי לטווח ארוך. יש לשפר את כל היחס למיעוטים ע"י השוואת תקציבים ואף העדפה מתקנת (בחינוך הערבי אין ולו בי"ס אחד לחינוך מיוחד, הפיתוח הסביבתי הנו מפגר קשות, יחס הרשויות במתן התרי בנייה הוא ביזיון, ועוד...), ע"י הפחתת נקודות קונפליקט (יום האדמה נולד מסיבות ישראליות פנימיות), ע"י שיתופם במערכת (לראשונה יש שופט עליון ערבי). אין פתרון של זבנג וגמרנו. סתימת פיות רק תחריף את המצב. ראינו לאן הגיע דרום אפריקה. " 2. מדוע ולמה צריך לתת אזרחות לאדם שמתנגד לקיום המדינה (באופן תיאורתי), ומעבר לזה, למה אם לא יתנו לו אזרחות תהיה כאן פגיעה בדמוקרטיה." >>> אזרחות הינה זכות מלידה לצאצא של הורים אזרחים הנולד וחי במדינה. כך זה במדינה דמוקרטית, ולמרות ששאלתי אותך לא הבאת ולו דוגמה אחת של מדינה דמוקרטית שבה זה לא כך. יש קריטריונים לשלילת אזרחות אך זה במצבים מאד בודדים וקיצונים, על בסיס מעשים מוכחים ולא דעות.
 
במידה מסוימת כן

שוב, תקרא את מה שכתבתי לאחרים. אם ההצעות היו נפסלות ע"י בג"ץ (במידה ומישהו היה מציע אותן) בטענה שאינן דמוקרטיות, המפלגה עצמה הייתה נפסלת מלהתמודד. זו בדיוק המשמעות של החוק. מפלגתו של כהנה נפסלה מכיוון שיישום המצע שלה היה אומר שהמדינה תהפוך לגזענית.
 

eitangn

New member
"אם" זו לא טענה בוויכוח

"אם ההצעות היו נפסלות ע"י בג"ץ (במידה ומישהו היה מציע אותן)" >>> אין טעם להתווכח על תאוריות, על "אם". "אם ההצעות היו נפסלות ע"י בג"ץ (במידה ומישהו היה מציע אותן) בטענה שאינן דמוקרטיות, המפלגה עצמה הייתה נפסלת מלהתמודד" >>> לא בהכרח וכאן טעותך. פסילת מפלגה הנה פגיעה קשה ומבוצעת רק כנגד פגיעה קשה בדמוקרטיה. עדיין יש תחום רחב של דברים שהינם פגיעה בדמוקרטיה, אך לא עד כדי פסילת מפלגה. זה המצב לגבי הצעת התניית אזרחות בשבועה. אתא מציג דברים בשחור-לבן. או פסול או צודק. שמעת פעם על הרב שפסק "כשר אבל מסריח"? (הסיפור בהזדמנות אחרת...) על כך כתבתי: בג"ץ בפסיקתו אישר שמטרות התנועה ויישומן אין משמעותן פגיעה בדמוקרטיה במדינת ישראל במידה המצדיקה פסילת המפלגה!!! (פסילת מפלגה הנה צעד דרסטי בפני עצמו).
 
כשר אבל מסריח זה סיפור אחר

אני רואה שלאט לאט אתם מתחילים להבין שההצעות האלו "מספיק דמוקרטיות" בשביל שהזכות שלי להציע אותן והזכות של הרוב לקבל אותן עולה על הזכות שתיפגע. אני מהתחלה אמרתי שאני לא מבסוט מההצעות. מבחינתי להמשיך את המצב הנוכחי הרבה הרבה הרבה יותר גרוע מהבעיתיות המסוימת בהצעות. שוב, גם לחייב אותי לחגור חגורת בטיחות זה חוק שאינו "דמוקרטי" במלוא מובן המילה. אז?
 

eitangn

New member
"חרגול בלי רגלים לא שומע"

"אני רואה שלאט לאט אתם מתחילים להבין שההצעות האלו "מספיק דמוקרטיות" בשביל שהזכות שלי להציע אותן והזכות של הרוב לקבל אותן עולה על הזכות שתיפגע." >>> ההצעות האלו "מספיק דמוקרטיות" כדי שלא תפסל מפלגה בגללן.נקודה. "והזכות של הרוב לקבל אותן" - על זה אין הבנה. זה לא דמוקרטי. פסק הדין שהבאת "ע"א 7504/95 ו- ע"א 7793/95." אינו בוחן כלל את קבלת או יישום ההצעות. נבחן רק אם יש בהצעות אלו עילה מספקת לפסילת המפלגה.
 

eitangn

New member
נגררנו

המשל: מדען ביצע ניסוי, לקח חרגול, שם אותו על השולחן ואמר "חרגול קפוץ" והחרגול קפץ. תלש המדען רגל של החרגול, ואמר "חרגול קפוץ" והחרגול קפץ. תלש המדען עוד רגל של החרגול, ואמר "חרגול קפוץ" והחרגול קפץ. וכך עד שתלש המדען את הרגל האחרונה של החרגול, ואמר "חרגול קפוץ" והחרגול לא קפץ. כותב המדען ביומנו: "חרגול בלי רגליים לא שומע"... והנמשל: המסקנה כי אם בג"ץ לא פסל מפלגה בשל סעיף במצע המצדד בהתניית אזרחות בשבועת אמונים, ניתן מכך להסיק כי זה דמוקרטי למהדרין זו מסקנה שאינה מבוססת על העובדות. פסילת מפלגה היא צעד חריף מאד הנעשה בנסיבות קיצוניות. המסקנה המתבקשת היא שאי-הפסילה מעידה כי הנושא אינו קיצוני עד כדי פסילה. אי אפשר להסיק מהחלטת הבג"ץ את ההפוך, כלומר שהתנייה כזו הינה דמוקרטית למהדרין. התנהגות דמוקרטית אינה מצב של שחור-לבן (דיכוטומי). הקביעה כי משהו אינו שחור מוחלט לא הופכת אותו ללבן-צח. זה עדיין בתחום האפור, ולטעמי אפור כהה מאד. משל החרגול (שחשבתי שהוא מוכר, ולכן גם שמתי אותו במרכאות) נועד להמחיש את הקשר עובדות-מסקנות. אם הבנת כי זה דימוי שנועד להתקיף אותך אישית, אז אני מתנצל. חבל שנגררנו לפסים אישיים עוד פעם.
 
בקשר למה שכתבת

אתה חושב, אם הבנתי נכון, שהמצב ישתנה והמגמות האנטי דמוקרטיות בשני המגזרים הבעייתיים יעלמו. הלוואי שאתה צודק, אבל מה אם אתה טועה? בניגוד לאוסלו למשל, שבהחלט ניתן להפוך את התהליך, במצב שלנו, במידה ואתה שוגה בהערכות שלך המצב יהפך בסופו של דבר לבלתי הפיך. שוב, לצערי ארועי העבר רק מראים שהמצב רק הולך ומתדרדר. אתה כמובן גם מתעלם משום מה ממגזר נוסף אנטי דמוקרטי. לא מענין אותי מוצאו של האדם ולא דתו. מעניינות אותי מטרותיו ותכניותיו לגבי המדינה. כאשר תוכניות/מטרות אלו יגרמו לחיסול המדינה כפי שהיא היום, אני אעשה כל שביכולתי ע"מ למנוע את זה. לטמון את הראש בחול ולהאמין שבשארה לא ירצה להקים מדינה מהים עד הירדן או להאמין שאליישיב ועובדיה לא ירצו להקים סנהדרין חדשה זו עצימת עיניים. אותך זה אולי לא מפחיד, אבל כאשר אני רואה אנשים שמצביעים לכנסת מציווי אלוהי, אני בחרדה. כאשר אני רואה מפלגות ששואפות ליצור מדינה דו לאומית מהים עד הירדן אני בחרדה. הם לא קבוצות שוליים!!! זה הרוב המכריע. להתעלם משיתוף הפעולה ההולך וגובר בין שני המגזרים, שיתוף פעולה שכל מטרתו להגן על עצמם זה לטמון את הראש בחול. בקשר להערה שלך, אל תדאג, אני בהחלט מנסה למנוע את המצב של דרום אפריקה. לא לאורך זמן ההצעה שלי תישאר בתוקף. כיום זה כמעט בלתי אפשרי לקיים ממשלה יציבה שתבצע את הדברים שצריך לבצע. ככל שהזמן הולך ועובר, המצב נהיה יותר ויותר גרוע. אני מאמין כמו שאמרתי שההשפעה של הצעדים האלו תהיה כפולה. מצד אחד אני אקרב אלינו אוכלוסיות שלמות שקודם סרבו לתרום למדינה, ומצד שני אני ארחיק את האגוזים הקשים שמקצינים את שאר חבריהם. ללא אותם אגוזים קשים, התהליך שאתה מקווה שיקרה, סיכויו להתגשם גדולים יותר ובכל מקרה יקח לו יותר זמן להתרחש. בזמן הזה יהיה יותר סיכוי לשנות דברים. 2. אזרחות היא לא זכות מלידה. לא הבנתי מאיפה הגעת למסקנה הזאת. אשמח אם תמצא לי הסבר מנומק מדוע אזרחות היא "זכות" מלידה. כמו שאתה יודע (או שלא) יש כל מיני אנשים בעולם חסרי אזרחות. so? במדינה דמוקרטית יש זכויות אזרח לאזרחי המדינה (זכויות אזרח ---> הזכויות של מי שהוא אזרח), אין שום קשר לשאלה מי זכאי להיות אזרח. עכשיו, הקשר נוצר אם תחליט שכל מיני אנשים, מסיבות בלתי דמוקרטיות!, לא יהיו אזרחים או משוללי זכות בחירה (שזה היינו הך). אני כמובן לא הצעתי דבר שכזה. אני חושב שאדם שלא מסכים עם קיום המדינה לא צריך להיות אזרח המדינה. אתה משום מה חושב שכן. אם כך, מדוע ולמה אתה מונע ממפלגות כאלו להתמודד? ומדוע ולמה יש לשר הפנים סמכות לשלול אזרחות של אנשים שכאלו? האם אתה טוען שהמצב במדינה היום הוא מצב של מדינה "בלתי דמוקרטית"? כאשר אתה מדבר על שלילה אך ורק על סמך מעשים, הרי זה מה שאני מציע. אדם שמסרב להצהיר נאמנות, מבחינתי לא צריך להיות אזרח. אדם שמסרב לתרום ולו יום למדינה, שלא יבקש לבוא בדלתותיה. אני מאמין ב 100% לכולם. מי שמצהיר הינו צדיק בעיני. מי שמשרת שירות צבאי/לאומי/אזרחי הינו צדיק בעיני. אני לא חוקר, לא בודק. ביצעת 2 דברים בסיסיים, קיבלת אזרחות. לא ביצעת? במו ידיך גרמת לעצמך לא לקבל את האזרחות. לא שמעתי שום התייחסות לטענה העקרית שלא צריך לתת לאדם שמתנגד לקיום המדינה אזרחות. אתם ממשיכים בלי סוף להתקשקש בלי להתייחס לזה. אפילו עכשיו, ציטטת אותי, אבל לא התייחסת. אני שואל אותך אם מוצדק במידה ויודעים שאדם מתנגד לקיום המדינה למנוע ממנו קבלת אזרחות, ואתה עונה לי שבעולם זה לא קיים (וכבר שאלו אותך, "ואם כולם יקפצו מהגג?"). אם אתה חושב שצריך לתת אזרחות לאדם שחותר תחת קיום המדינה, תכתוב את זה במפורש (ושוב, אני לא מנחש, אני קובע מבחן בסיסי ביותר שכל אזרח יכול למלא בלי בעיה אם הוא רוצה בכך. דאגתי מראש שכל אלו שלא יכולים לבצע אותו, יקבלו פטור מביצועו). בכל מקרה, הסיבה שדברים כאלו לא קיימים בכל העולם כי בכל העולם אין את הבעיות של המדינה שלנו ואין מצב שבו יש שני מגזרים שלמים שחותרים תחת קיומה. אם תסתכל טוב, תראה שבכל אירופה ננקטים צעדים קשים יותר ויותר במטרה למנוע דברים שכאלו. צעדים שלא בוצעו בעבר. so? אם תסתכל על ארה"ב לאחר 11.9, אתה תראה שהתקבלו אינספור חוקים שפגעו קשות בזכויות האזרח. so? ארה"ב נהפכה למדינה לא דמוקרטית? ההצעה שלי אינה מתיישבת עם עקרונות ליברלים קיצוניים, אבל בהחלט היא לא תשלול את הדמוקרטיה במדינה. אני מסכים שבמצב נורמלי היה עדיף לוותר על הצעה שכזאת, אבל ככל שהסכנה יותר גרועה, נאלצים לנקוט נגדה בסנקציות. היה עדיף אם לא היינו מגבילים את זכותן של מפלגות השוללות את אופיה היהודי/הדמוקרטי של המדינה מלהתמודד, אבל זה העדיף על האלטרנטיבה. אל תשפוט לבדה את ההצעה, תעמיד אותה מול האלטרנטיבה. בקשר למדינה, אתה שאלת אותי באיזו מדינה בנים של אזרחי המדינה אינם מקבלים אוטומטית אזרחות. ונתתי לך מספר תשובות. רובן אכן היו קטנות למדי, אך הייתה אחת סופר בולטת בשם ישראל. עכשיו אתה מבקש למצוא דוגמה למצב שגם בן של אזרח וגם נולד בשטח המדינה אינו מקבל אזרחות אוטומטית, ואני בתור תשובה הראיתי לך שמצב שכזה (דרישה להצהרת נאמנות, שבפירוש יגרום למצב שכזה) כבר עבר מבחן בג"ץ, כלומר קבלת ההצעה לא תגרום למדינה להיהפך ללא דמוקרטית. זה שבישראל יהיה מצב יחודי לא עושה עלי שום רושם. גם ככה חוק השבות זה חוק חריג וייחודי בעולם. גם שיטת הבחירה הישירה הייתה הראשונה בעולם, so? זה הפך את זה לבלתי דמוקרטי? בסופו של דבר, ההצעה הזאת היא אולי יחודית יחסית, אך מתאימה בהחלט למצב שבו אנחנו נמצאים. אני בפסק שיש עוד מדינה שבה אזרחי המדינה חותרים נגד קיומה. במידה ואני טועה בזה, הרי לא יגרם שום נזק. שוב, כבר היום, התנאים לקבלת אזרחות של ישראל יחודיים. המצב בישראל יחודי מהרבה הרבה בחינות. כבר היום ניתן לשלול אזרחות מאדם. כבר היום ניתן להכפיף את זכות הבחירה (שהיא הזכות היסודית ביותר בדמוקרטיה) להצהרת נאמנות. כבר היום אושרה להתמודדות מפלגה שמצעה כלל טרנספר כפוי של אותם אנשים שהוגדרו כ "אויבי ישראל". כל אלו מלמדים שלמדינה בהחלט יש סמכות להחליט מי יהיו אזרחיה ואף מה יהיו זכויותיהם. בשורה התחתונה, ברגע שקבוצת הרוב תיהפך לקבוצת המיעוט, אתה ככל הנראה תיקח את רגליך ותברח מכאן. קשה לי להאמין שאתה תחיה במדינה בה יחוקק חוק רעלה הפוך. (כלומר חייבים ללכת עם רעלה, כיפה וכו...). אל תחשוב שבג"ץ יוכל למנוע מהרוב ליישם את רצונו. תמיד יש דרכים לעקוף אותו, ואני ממש לא רוצה מדינה שנשלטת ע"י חבורת שופטים שנתמכת ע"י אנשי צבא שימנעו מחוקים לא דמוקרטית לעלות לאוויר. בסופו של דבר המצב הזה לא יחזיק מעמד. קשה לי גם להאמין שאתה תחיה במדינה דו לאומית מהים ועד הירדן. אל תשכח, אין מדינה ערבית אחת דמוקרטית, אין תאוקרטיה אחת דמוקרטית. זה פשוט לא קיים. בשורה התחתונה, הנזק שיגרם מההצעה הוא כלום לעומת הנזק שעלול להיגרם מאי יישום ההצעה. נ.ב מצטער על הבלאגן.
 

eitangn

New member
נתמקד

שטחת אני מאמין מפורט. אשתדל למקד את חילוקי הדעות: אני מאמין בשינוי בסיסי לטווח ארוך, על בסיס שינוי התנהגות וחינוך. אתה מציע פתרון דרסטי של שלילה/אי-מתן זכות הצבעה אלא לאחר שבועת אמונים ואולי גם שרות לאומי. נושא שרות יש לפתור בחוק וענישה, כמו כל חובה אזרחית אחרת. נושא השבועה לדעתי חסר תועלת. אז ישבעו, האם יש דרך לוודא כי התכוונו לכך? לא. שופטים אדם ע"פ מעשיו. אם מישהו מפר את חובת הנאמנות למדינה הרי שממילא הוא נענש, גם כיום. ולנושא האם אזרחות היא זכות מלידה למי שנולד להורים אזרחים וחי במדינה (ונעזוב נושאי אזרחות אחרים, לא מדובר עליהם): למרות שביקשתי, לא הובאה ולו דוגמה אחת למדינה דמוקרטית שבה המצב שונה. אתה טוען כי זה לא שיקול, ואני טוען כי זה אומר הרבה. מאנציקלופדיית YNET: שני עקרונות יסוד משמשים ברכישת אזרחות: 1. אזרחות נרכשת מכוח לידה בטריטוריה של המדינה, בלי קשר לאזרחות ההורים; זהו "דין השטח" (jus soli). 2. אזרחות נרכשת מכוח לידה להורים (או הורה) בני אותה אזרחות, בלי קשר למקום הלידה. זהו "דין הדם" (jus sanguinis). בדרך כלל המדינות משלבות את שני העקרונות. - בדיון שלנו מתקיימים שני העקרונות בו זמנית וסיבה לוגית: נניח כי מותר לשלול/לא לתת אזרחות למי שלא נשבע. לפי אותו הגיון ניתן לשלול/לא לתת אזרחות למי שלא שרת שרות לאומי, לשלול/לא לתת אזרחות למי שפשע פלילית, לשלול/לא לתת אזרחות למי שלא משלם מיסים, לשלול/לא לתת אזרחות למי שלא ... וניתן למצוא עוד ועוד סיבות. יש לזכור כי מי שנשללה/לא ניתנה לו זכות הצבעה, איבד את יכולת ההתנגדות, שהרי אינו יותר בין המחליטים. כך נגיע למצב שזכות בחירה קיימת רק לקבוצה קטנה, "נבחרת", ההיפוך הגמור מ"מדינת כל אזרחיה". ומי ערב לך כי, בהתקיים רוב מתאים, לא תותנה אזרחות בחזרה בתשובה?
 
אתה ממשיך לא להתייחס

אני אמקד עוד יותר את הנקודה, מדוע ולמה "אזרחות" היא זכות בסיסית? אתה ממשיך לטעון שזה לא קיים בעולם, אבל זה בפירוש לא תשובה. יש כל כך הרבה פרמטרים בהם המדינה שלנו היא דמוקרטיה יחודית (ולו בגלל ההגדרה של מדינה יהודית דמוקרטית). בקשר למישור החוקי, נראה לי שהבנת שהזכות הזאת אינה מוגנת היום בשום חוק יסוד. בקשר למישור העקרוני, אפילו בדוגמה שלך (שאינה מסבירה דבר, רק מראה מה המצב הנפוץ בעולם) אפשר לראות שבמידה ומדינה בוחרת רק את "דין השטח", בנים לאזרחים לא מקבלים בהכרח אזרחות. כלומר בפירוש הזכות עצמה לא מוענקת "מלידה". הזכות מוענקת לפעמים לפי מקום הלידה, לפעמים לפי הדם. מכיוון שברוב המכריע של המקרים לא צומחים בתוך המדינה גורמים שחותרים תחת קיומה, אין למדינה, בדר"כ, שום סיבה להגביל בצורה זו או אחרת את האזרחות ולמעשה לפעמים יש רצון לעודד הגירה אליה. שוב, אם אני ארצה להגביל את חופש הביטוי למשל, אתה תוכל לשלוף את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אתה תוכל לשלוף את העקרונות הדמוקרטים המקובלים. זה לא המצב בשאלה של האזרחות, מה אפשר לעשות. אתה שולף לי מצב נתון, לא הסברים מדוע המצב הזה הוא חובה וכל מצב אחר יגרום לפגיעה בדמוקרטיה. אתה בפירוש רואה שיש מצבים בהם אדם נולד ללא אזרחות (הוא נולד במדינה עם יסוד הדם והוריו ממדינת עם "דין השטח"). לא תראה מצב שאדם נולד במדינה דמוקרטית ללא חופש ביטוי למשל. כן תראה מצב בו אדם נולד ללא אזרחות גם אם הוא נולד במדינה דמוקרטית והוריו הגיעו ממדינה דמוקרטית. אתה גם ממשיך להתעלם מהשאלה מדוע צריך לתת אזרחות לאדם שמתנגד לקיום המדינה. כאשר אתה מעלה את שאלת הגבול, אני בפירוש אומר, כאן הגבול נמצא. בכל חוק, יש גבול. עובדה שיש הגבלות מסוימות על חופש הביטוי, על חופש העיסוק, על הזכות להיבחר. הטענה של הגבול חוזרת גם שם. זה כמובן לא פוסל את ההגבלות האלו. בדיוק מה ששאלת אני יכול להפנות כנגד ההגבלות הנוכחיות על הזכות להיבחר. מבחינתי הגבול מצוי בדיוק ברגע שאדם מתנגד לקיום המדינה. אדם שמסרב להצהיר נאמנות למדינה, לא צריך לקבל אזרחות. דרך אגב, אני בפירוש תומך בשלילת אזרחות מאדם שהורשע בסעיף "בגידה" ע"י בית משפט. ווענונו היה צריך לאבד את אזרחותו, גם קלינסברג וגם יגאל עמיר. תתעלם מהכפפת האזרחות לשירות צבאי/לאומי/אזרחי. תתמקד רק בהצהרת נאמנות בנוסח המצוי כיום בחוק האזרחות + המילה דמוקרטית. חוץ מזה, אתה משום מה מניח שהתוצאה תהיה ששני המגזרים המדאיגים אותי לא יקבלו אזרחות. זה בפירוש לא יהיה המצב לדעתי. לדעתי כל אחד ואחד ממגזרים אלו יצטרך להתחיל לעשות חושבין אם הוא איתנו או נגדנו. בסופו של דבר הקיצוניים שגוררים את כל השאר יורחקו מהמדינה והשאר יתקרבו אליה. בקשר ליעילות (אתה טוען שישקרו), כמו שאמרתי (ולא התייחסת) אני רוצה הצהרה כזאת בדיוק מהסיבה שבית המשפט רוצה שעבריין יביע חרטה ואם הוא מביע כזאת מקלים בעונשו.
 
גם וגם ../images/Emo13.gif

חוץ מזה שמדובר על שירות צבאי/לאומי/אזרחי! לא יווצר מצב שלמשל אזרח ערבי לא יקבל אזרחות (או זכות בחירה) בגלל שאנחנו מונעים ממנו לשרת בצבא. מעבר לזה, ברגע שאתה מוסיף פטורים מטעמים רפואיים (עוורים וכו...) לא ישאר אף אחד שיפול בין הכיסאות. את הבעיה שאני מדבר עליה אתה יודע. כרגע יש במדינה בערך 30% אזרחים לא ציוניים ולמעשה גם אנטי דמוקרטים. האחוז הזה הולך וגובר מיום ליום. בסופו של דבר המיעוט יהפך לרוב ובזה תגמר המדינה שלנו. אני לא מוכן לברוח מהמדינה, לפיכך כל אותם אנשים שמתנגדים לקיום המדינה יצטרכו לבחור אם הם רוצים להיות חלק ממנה או לא. הצהרת נאמנות ושירות צבאי/לאומי/אזרחי הם מבחן פשוט שיסנן לדעתי את רוב האגוזים הקשים. השאר לדעתי יטמעו בחברה. בכל מקרה אני אפחית לדעתי בצורה מהירה את הרוב האנטי דמוקרטי ואני אתן לנו מספיק זמן ע"מ שתהליכים טבעיים של עליה ברמת החיים יפטרו את הבעיה. מעבר לזה, יישום ההצעה תאפשר בטווח הקצר גיבוש ממשלה שתוכל לבצע צעדים שכיום כבר לא ניתן לבצע אותם. בנס הצלחנו לקצץ את קצבאות הילדים למשל. גם ככה, רואים שאותם כוחות אנטי ציוניים ואנטי דמוקרטים חוברים פעם אחר פעם בשביל להגן על עצמם. ככה הם עשו בחוק טל, ככה הם עשו בהסרת החסינויות השונות וכו. שוב, הייתי מעדיף שלא יהיו כאלו הצעות, אך הן הרע במיעוטו. במידה ואני סתם סובל מהזיות, הרי אף אחד לא יפגע מהצעדים האלו. במידה ותהיה פגיעה, טוב מאוד שההצעות באו לאוויר העולם. אני גם לא אהבתי את הפסילה של הרב כהנה, אבל זה הכרחי. באותו המידה לא הייתי "אוהב" את הפסילה של המפלגה הנאצית (אם הייתה מתבצעת), אך בסופו של דבר, זו הייתה האפשרות הפחות גרועה. מבחינתי האפשרות שאני צודק בתסריט המתואר, אינה נסבלת. שוב, אני מחכה לאיזשהו פתרון יותר מוצלח. בנתיים לא שמעתי אחד שכזה. נ.ב יתכן כמובן שאנשים סתם יצהירו נאמנות בלי להתכוון לכך, אבל לדעתי אגוזים אידאולוגים קשים לא יבצעו דבר שכזה. במקרה הכי גרוע מבחינתי ההצעה לא תעלה ולא תוריד דבר. בכל מקרה, אדם שמצהיר משהו, בצורה מסוימת זה אכן משפיע עליו לדעתי. בקשר לשרות צבאי/לאומי/אזרחי, שוב אגוזים קשים לא יהיו מוכנים לנקוף אצבע לטובת המדינה. במידה ולהפתעתי כולם יתיישרו, לפחות נשיג שיוויון במדינה הזאת.
 
טוב

לגבי שירות צבאי כתנאי לבחירה, פסק הדין לא רלבנטי כלל. לא הגדרת במדויק את הבעיה שהצהרת הנאמנות צריכה לפתור. הדרישה להצהרת נאמנות לא תפתור כלום. ראשית, להערכתי לא תהיה בעיה לרוב הגדול של הערבים להצהיר נאמנות למדינה ולחוקיה (זה מה שאתה מציע, או נאמנות למדינה כמדינה יהודית?). הח"כים הערבים עצמם מצהירים הצהרה כזו בכניסתם לתפקיד, וכל איש ציבור ערבי מהתנועה האיסלמית ועד הקומוניסטים מצהיר בכל מקום על מחויבותו לחוק. שנית, גם אם יהיו רבים שלא יחתמו ויוותרו בכך על זכות ההצבעה והזכות להיבחר, זה לא יפתור את הבעיה המהותית ולא ימנע את הסכנה האמיתית, שהיא אינתיפאדה בואדי ערה, בנגב, ביפו ובעכו. אם כבר להיפך.
 
נמשיך

אם הצהרת הנאמנות לא תהווה בעיה לאף אחד, אז מה הבעיה בדיוק? בעקרון, אגוזים קשים יסרבו לבצע את זה ואותם נצליח להרחיק. בלעדיהם יהיה יותר קל לשלב את שאר האגוזים הפחות קשים בחברה. מעבר לזה, מדוע ולמה בבתי משפט דורשים שעבריינים יביעו חרטה? מדוע חלק מהעבריינים מסרבים להביע חרטה למרות שהם יודעים שזה יקל בעונשם? בקשר לשירות צבאי, זה תנאי לגיטימי לחלוטין בדיוק כמו שהצהרת נאמנות היא תנאי לגיטימי. ברגע שאפשר לשים תנאים, אתה יכול עוד תנאים. פסק הדין מספיק רלוונטי לנקודה שניתן לשים תנאים, כל עוד הם שיוויונים וכל אחד יכול למלא אותם. שוב, התפיסה שלכם של מדינה שגויה לחלוטין. מדינה היא לא טובה שהעולם עושה לנו, או שאלוהים נתן לנו. זו בסה"כ התאגדות של אנשים שהחליטו בעצמם להכפיף את עצמם למערכת מסוימת של תנאים ע"מ למנוע אנרכיה. להחליט מי יצטרף למדינה זה בהחלט בסמכות אותם אנשים. כמו שיש תנאים למצטרפים, ככה ניתן לשים תנאים לקבלה למדינה. חלק מהמדינות דורשות בן של אזרחים שנולד בשטחן (ישראל למשל), חלק שיוולדו בשטחן, חלק בן של אזרחים בלבד וכו. כבר היום, קבלת האזרחות האוטומטית של המדינה היא דיי יחודית למצב בעולם. אין שום בעיה לעשות עוד תיקון קטן. פגיעה בדמוקרטיה בהחלט לא תהיה כאן. עד כמה שזה נוח לכם לצעוק שזה "לא דמוקרטי", זה לא ישנה את העובדה הזאת. ברגע שאפשרת הצהרת נאמנות כתנאי, אתה בהחלט יכול לשים עוד תנאים כרצונך (כל עוד הם סבירים, בלתי מפלים, ניתנים למילוי ע"י כל אחד בהתאם ליכולתיו וכו...). אנחנו ממשיכים במעגלים. הטענה היחידה שלכם היא שאף מדינה לא ביצעה צעד שכזה. זה כמובן לא אומר שום דבר. גם שיטת הבחירה הישירה למשל לא בוצעה באף מדינה לפנינו וכמובן שהיא אינה "בלתי דמוקרטית".
 
רובם יחתמו

זה לא אומר שהחתימה "לא תהווה בעיה לאף אחד", לא ענית מה תכלול ההצהרה. אם היא תכלול רק משהו כמו "אני נאמן למדינה ולחוקיה" אז באמת חבל על הויכוח כי אין בזה שמץ תועלת (וגם לא הרבה נזק, אני מסכים) ממילא כולם מצהירים זאת בלי הרף. אם היא תכלול משהו כמו "אני נאמן למדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, איני שואף לשנות את יסודות אלה ואני רואה בציונות עניין צודק וראוי" אז יש כאן בהחלט בעייתיות, והתועלת עדיין מוטלת בספק. על תפיסת האזרחות ומהות המדינה הדמוקרטית דיברתי מספיק ואין לי כוח לחזור על הדברים, אבל אני מקווה שברור לך שזכאותו של אדם לאזרחות אינה תלויה בהשקפותיו. אתה מסרב להגדיר בדיוק את הבעיה שאתה מנסה לפתור. התסריט הפסימי הסביר לגבי יחסים ערבים-יהודים במדינה הוא אינתיפאדה ערבית, שבעקבותיה רוב הערבים ממילא יחרימו את הבחירות ואת הכנסת ואולי אף יקימו פרלמנט משלהם. (לשיטתך, מותר להם, בסך הכל הם פורשים מן ההסכם ועושים הסכם שלהם).
 
אז מה הבעיה?

ההצהרה שאני רוצה היא בדיוק ההצהרה הנדרשת מכל אדם שמבקש אזרחות ישראלית. "אני מצהיר שאהיה אזרח נאמן למדינת ישראל". לא החלטתי אם צריך גם להוסיף את המילה דמוקרטית פנימה. הבעיה היא שיש שני מגזרים שמטרותיהם יגרמו לחיסול המדינה בסופו של דבר. אתה יודע בדיוק למי אני מתכוון
בקשר לאינתיפדה ערבית, הלוואי שזו הייתה התוצאה. התוצאה תהיה איחוד עם מדינת פלסטין שתקום. כבר היום בשארה ושאר חבריו מחבבים את הרעיון. בקשר לפרישתם מההסכם, כמובן שזו זכותם המלאה... הוויכוח ישאר על הקרקע שהם יושבים עליה
בקשר למשולש, אני מוכן בהחלט להחזיר את הקרקע כולה בקשר לגליל ולנגב זו בעיה רצינית. אבל לפחות אני אצמצם אותה בצורה דרסטית. בקשר למגזר החרדי, ברגע שאני אגרום לחיכוך שלהם עם האוכלוסיה האזרחית ובנוסף אמנע תקציבים של המדינה שיופנו לחינוך לבורות (למשל להתנות תקציב בלימוד ליבה), אני אגרום לשילובם בחברה. אם תסתכל על הדתיים הציוניים (כיפות סרוגות בעיקר) אתה תראה את ההבדלים המהותיים בין שני המגזרים.
 
למעלה