../images/Emo41.gif שירשור הודעת אינדי
• ספר חובה לכול פמיניסטית "נאורה"ו indy-m √ פרימיטיביזם , אידיאולוגיה ותשוקה בתרבות המודרניתספריית אוניברסיטה משודרת (קטע מתוך הפרסום במדור התרבות במעריב) בפרקי הספר השונים מתאר ברקן , פרופסור להיסטוריה וראש מחלקת מדעי התרבות באוניברסיטת קלרמונט , קליפורניה , את התהליך שבו החברה המערבית מבנה את ה´פרמיטיביזם´ (\העולם החשוך\) .בסיפור הזה לקחו חלק דמויות רבות: מדענים פסיכולוגים , פסיכואנליטיקאים , סוציולוגים , אמנים , הרפתקנים, פוליטיקאים ואנשי צבא תאבי כוח. ה´פרימיטיביזם´ נוסח וקיבל את צורתו בספרות יפה ובספרות מחקר , באמנות פלסטית , בציורים, בתצלומים ובגלויות שהוצגו במוזיאונים ובירידים. אל תוך ה´פרימיטיביזם´ יצקו אנשי המערב את משיכתם אל האקזוטי, את דעותיהם הקדומות , את התנשאותם ואף את יחסם הגזעני ביחס אל האחר, אך גם סקרנותם המדעית ואת התפעלותם מכל מה שהיה שונה מהם . לכאורה, מדובר בסיפור פשוט , יש חברות פרימיטיביות ויש חברות מודרניות. כל חברה מודרנית היתה במקורה פרימיטיבית , כפי שכל חברה פרימיטיבית יכולה להפוך למודרנית , אם תעבור תהליכים היסטוריים מסוימים. אך ברקן אינו מקבל את עובדת ה´פרימיטיביות´ של החברה הפרימיטיבית כפי שאינו מקבל את עובדת ה´מודרניות´ של החברה ה´מודרנית´. הוא אינו דן בחברה הפרימיטיבית כשהיא לעצמה , אלא באופן שבו היא הובנתה ככזו על ידי המערב במאתיים השנים האחרונות. לשם כך הוא מסיט את הדיון משאלת הפרימיטיביות לשאלת ה´פרימיטיביזם´ , מושג שהופיע בחלקה האחרון של המאה ה-19. הפרימיטיביזם , מדגיש ברקן , אינו מונח המתאר תרבות של שבטים פרימיטיביים , אלא את תפיסת העולם המערבית , שהתפתחה בהקשר היסטורי מסוים , ביחס לתופעות שהצופה המערבי האמין שהוא מזהה כפרימיטיביות. מהוגים שונים , ובראשם מישל פוקו ואדוארד סעיד, ברקן מאמץ את הגישה שלפיה כל דיון שהתפתח במערב על ה´אחר´ (פרימיטיבים, שחורים, משוגעים, נשים , מזרחיים) אינו מלמד אותנו דבר וחצי דבר על אוכלוסיות אלה , אלא על מי שהגדיר אותן ככאלה. דיון מערבי בשחורים , לא ילמד אותנו על השחורים, אלא דווקא על המחשבות, התשוקות והפחדים של הלבנים."הפרימיטיבזם על פי ההגדרה הינו , בראש ובראשונה , "תופעה תרבותית מערבית" , כותב ברקן , "ולכן עלינו לבחון את החברה המערבית כדי להבינו".