הכוונה מקצועית...

ziv86

New member
הכוונה מקצועית...

שלום לכולם, לפני שכתבתי פה עברתי על רוב הדפים של הפורום וראיתי שכמעט כולם זכו לתשובות מעניינות אז אני מקווה שגם לבעיונת שלי תהיה לפחות תשובה אחת אני בן 22, משוחרר כבר חודשיים , יודע שאני רוצה ללמוד בתחילת השנת לימודים הבאה על מנת להוציא תואר באחת מהאוניבסיטאות ת"א או בן- גוריון (טכניון/מכללות לא באות בחשבון) . אבל הבעיה היא שאין לי שמץ של מושג מה אני רוצה ללמוד.. אז בתיכון למדתי (כמעט בלית ברירה, כי לא היה לנו מגוון רחב) מחשבים וביולוגיה.. בגלל שהייתי גם בבי"ס דתי היו עוד מקצועות כמו תנ"ך ותושב"ע שהרחבתי עם 5 יחידות ... סה"כ ממוצע הבגרויות שלי (עפ"י החישוב באוניברסיטת ת"א) הוא 102 חוצמזה אני עומד לעשות פסיכומטרי בדצמבר - וכבר התחלתי ללמוד את הכל במטרה להוציא את הכי טוב שאני יכול, כדי שהציונים הנ"ל יוכלו להספיק לכל מה שאני רוצה.. בין אם זה נגר או רופא שיניים..
בקיצור, נחזור לבעיה.. אין לי מושג מה אני רוצה ללמוד.. גם בצבא לא היה לי מושג מה אני רוצה להיות.. לתפקיד בצבא (שעסק בבקרה בחה"א) אין שום קשר לכמעט אף עבודה שיכולה להיות לי בחוץ (אלא אם כן אני אחזור לצבא, באותו התפקיד..) את המקצועות שלמדתי אין לי שום כוונה להמשיך איתם בגלל שלא סבלתי אותם, ואני רוצה להנות במה שאני עושה.. הדברים שכן אהבתי בבי"ס הם מתמטיקה (5 יחידות- 100, הדבר היחיד שאני מתגאה בו בתעודת בגרות) , ספרות וחיבור... כמו כן כל נושא האלקטרוניקה/הנדסה וכל זה לא מדבר אליי בשום שפה ודרך(בגלל זה גם פסלתי את הטכניון) ולמרות שהייטק זה הדבר הכי נחשב בערך בימים אלו, אני לא מתחבר לדברים כמו הנדסה ותכנות ומחשבים... (אבל מזכיר של אחד מהם אני יכול.. אבל מזכיר ולא מזכירה?) ואת נושא המשפטים(היה לנו אופציה ללמוד את זה מחוץ לבי"ס ולצערי לא הלכתי לזה..) לא פסלתי.. אבל אני לא חושב על זה יותר מדי . חוצמזה דברים שלא קשורים לבי"ס (לפחות לא לשלי...) שכן אהבתי זה קרימינולוגיה(אולי רק כי אני אוהב סרטי מתח ואימה..), עיתונאות/כתיבה(גם כי אהבתי חיבור וגם כי יש לי לדעתי חוש כתיבה טוב.. ושכתבתי כתיבה בקו נטוי ליד העיתונאות אני מדבר אפילו על לכתוב סיפור קצר או אפילו מערכונים מצחיקים) חוצמזה אף פעם לא ידעתי לענות על השאלה "מה אתה רוצה להיות שתהיה גדול" חוץ מפעם אחת שעניתי ב"שלוף" (אולי את האמת?) שאני רוצה להיות מורה...מחנך... בקיצור אני רוצה ללמוד משהו שיעזור לי להוציא תואר ועבודה שאני כן אהנה בה ולא אסבול (כמו בלימודי המגמות הנ"ל בתיכון) אודה לכל מי שקורה את זה להמליץ לי מה הוא חושב שאני צריך לעשות, אני אקרא ואקבל בברכה הכל! תודה! (אני מקווה שכמות הסוגריים לא בלבלה אף אחד שקרא..
)
 

ziv86

New member
ועוד דבר קטן ששכחתי..

אולי אחד הפתרונות בשבילי יכול להיות שכמו שיש מנילה עם כל התפקידים הצבאיים, אולי יש איזה "מנילה" לאוניברסיטאות (שוב אני מזכיר, בר אילן ותל אביב) ואולי דרך זה אני אראה דברים שאני אוהב ולא אוהב... בכל אופן אני אחפש באתרים שלהם, אבל אני אשמח אם מי שעשה את זה קודם פעם יכוון אותי ישירות
 
מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדול

זיו היקר, מבינה שחשוב לך ללמוד מקצוע שיתאים לך ושתאהב אותו. וגם שאצה לך הדרך. השאלה שלי היא מה החיפזון להתחיל ללמוד כשאתה לא יודע מה אתה אוהב ומה אתה רוצה? פגשתי הרבה אנשים שהלכו ללמוד בגיל צעיר בלי לדעת בדיוק מה ואח"כ גילו שזה לא הדבר המתאים. לפעמים אחרי שנת לימודים ולפעמים אחרי 10 שנים במקצוע. ואז זה לא תמיד קל לעשות את השינוי. אז חבל על הזמן והכסף. ממליצה שתי אפשרויות: - לא ללמוד עדיין אלא לעבוד או להתנדב בכול מיני מקומות עבודה שיכולים לעזור לך לברר מה אתה אוהב. - לעשות תהליך של הכוונה מקצועית או אימון קריירה כדי לברר מה אתה רוצה. (כאשר חלק מתהליך אימון קריירה יכול שוב להגיע לנקודה א) מה שכן יש לך בהחלט קצות חוט: קרימינולוגיה, כתיבה, משפטים? , "מחנך" - מילה גדולה שדורשת בירור. וגם דברים שאתה לא רוצה ויודע זאת. זו התחלה. יש לך גם יכולות אישיות לאור ההצטיינות במתמטיקה ובספרות וחיבור. מראה שיש לך יכולות בכמה תחומים. יש כל מיני כלים אימוניים שאני יכולה להציע אם תרצה שיכולים לפתח את כיווני המחשבה הראשוניים. אח"כ כשיהיה כיוון יותר ברור, מאוד תומכת בלהתנסות: כאמור להתנדב, לעבוד במשהו דומה, אולי להרשם לחוג או להאזין להרצאה לקרוא חומר וכו'. אולי גם לדבר עם אנשי מקצוע בתחומים הרלוונטיים. אמנם דורש זמן אבל יביא אותך למקום הנכון יותר מהר בסופו של דבר. בהצלחה
 

ziv86

New member
לרימה גורן (אבל גם כולם יכולים להכנס)

היי קודם כל תודה על התשובה.. התלבטתי על מועד התחלת הלימודים וכבר דילגתי על שנה אחת (הנוכחית) כדי לגבש החלטה עד לשנה הבאה... דווקא הציעו לי לעבוד באיזה משהו קרוב לבית ואיכשהו קצת קשור למה שעסקתי בו בצבא, אבל הם רצו התחייבות לשנתיים-שלוש לפחות, ואני לא רוצה להגיע למצב שאני באוניברסיטה בגיל 30 לגבי יעוץ והכוונת מקצוע, אני מתכוון לעשות את זה אחרי החגים.. לא יודע כמה זה אמין כי פשוט הם ישאלו מה מושך אותך, ואז אני אענה את מה שכתבתי כאן, ואז זה מה שהם ימליצו לי עליו... אלא אכם כן התהליך שונה (וכל מי שעשה את הדבר הזה מוזמן גם לענות) לגבי האופציה הראשונה של לעבוד או להתנדב, אני אחשוב על זה אחרי הפסיכומטרי.. לא הבנתי מה הסימן שאלה ליד המילה משפטים, ושכתבתי מחנך התכוונתי להוראה (אמרו לי לא פעם שאני טוב עם ילדים, כמובן כמחמאה ולא פדופיל..
) בנוגע לכלים האימוניים שאמרת שיש לך להציע.. מה הם בדיוק? בנוגע להאזנות להרצאות או לקרוא חומר, כמו שכתבתי בהודעה השניה, אני מנסה לחפש מעין מנילה כזאת שתכלול את כל המקצועות וככה אני אקרא עליהם.. אני לא מוצא באתר שלהם משום מה.. דבר אחרון, ראיתי שגם אפרת נצר וייס ובן חורין מגיבים כאן לחלק האנשים, והייתי שמח אם גם אתם תייעצו לי תודה
 
לזיו

הי זיו קראתי את השירשור שפתחת ראשית רוצה להוקיר אותך על החיפוש האסרטיבי שלך שומעים את הביטחון שלך באופן שבו אתה מחפש ושואל שאלות ואת האנרגיות והרצון שלך להגיע לתשובה שתהיה באמת מה שאתה רוצה- זה יופי! אני מסכימה עם רימה בהמלצותיה אליך נראה לי לא נכון להתחיל תהליך ייעוצי פה והבנתי שאתה באמת בוחר בכך אחרי החגים אז יופי אני חושבת שאנחנו כאן יכולים לעזור לך להתכונן ליעוץ שאתה עומד לעבור בשאלות למחשבה ראשית קצת על תהליך היעוץ- תהליך יעוץ קריירה הוא תהליך שבו אתה עתיד להכיר טוב יותר את עצמך את שאיפותיך, נטיותך, כישוריך השכליים והאחרים, חלומותיך והערכים שלך וכן להכיר יותר טוב את עולם התעסוקה ההנחה היא שהכרות טובה יותר עם עצמך ועם האפשרויות העומדות בפניך תאפשר בחירה אופטימלית יש נועצים שמגיעים ליעוץ עם דילמה בין מספר מקצועות נראה שאתה לא שם- אתה מתחיל בעצם תהליך של חקירה ובודק מה הכיוון שלך. עדיין אין דילמה בין מקצועות או סביב שיקולים לבחירה אלא נראה שאתה ממש צריך עוד להכיר את עצמך ולבדוק מה בך מתחבר עם מה שיש בעולם המקצועות להלן מספר כיווני מחשבה להתחלה של הכרות עצמית בהקשר תעסוקתי- חשוב על מקומות בחיים שלך שהצלחת בהם ושהיית מאושר בהם מה קרה שם? מה הדבר שהסב לך אושר או תחושת הישג? מה היה חשוב לך שם? אםפ התאמצת להשיגו- מה גרם לך להתאמץ? תחשוב על כל מיני סיטואציות שבהן זה קרה- לאו דווקא שקשורות לעבודה או לימודים- כל סיטואציה ונסה לראות אם יש קו משותף בין הסיטואציות האלו שבו האישיות שלך, ההעדפות שלך, המטויבציה שלך- מתגלית באופן שברור לך אתה יכול לעשות את זה עם עצמך ואם זה לא אישי מידי עבורך אתה יכול לשתף אותנו כאן. סיפרת על אהבתך למת' ולספרות וחיבור וגם על הכישרון שלך עם ילדים ו"להיות מחנך" האם תוכל להרחיב מה אהבת וממה נהנית שם? מה מבדיל את הדברים האלו מדברים שלא אהבת? עוד שאלה- אם היית יכול להגיד מה הם חמשת הדברים שהכי חשובים שיהיו בעבודתך העתידית- מה היית אומר? ייתכן שמתוך תשובתך ניתן יהיה להסיק מה הם הערכים המובילים אותך בבחירת מקצוע ותרגיל נוסף שאתה יכול לעשות לבד- גש לספריית מקצועות שנמצאת בירושלים במכון אדם מילא או בתל אביב באוניברסיטה אוכל לתת לך פרים נוספים אם תרצה שב ועבור על קטלוג המקצועות ועשה רשימה של כל המקצועות שנראים לך מעניינים עכשיו תסתכל על הרשימה- מה משותף? אם לא מצאת- חלק אותה לרשימות משנה לפי בחירתך- מה משותף לכל רשימת משנה? מה תוכל ללמוד על עצמך מרשימות אלו? מה שאני יכולה לומר בביטחון הוא שמדובר פה בתהליך של חקירה בדרך לאן שאתה רוצה להגיע ברור שאתה כבר רוצה להגיע לשם אבל היחיד שיתן לעצמו את התשובה על זה תהיה אתה ולשם כך אתה נדרש לעוד עבודה של הכרות עם מה שחשוב לך האם זו התגובה שרצית לקבל? אתה מוזמן לתת משוב ולהגיד מה אתה צריך עוד בהצלחה רבה אפרת נצר וייס
 

ziv86

New member
היי

תחילה רציתי להודות על התגובה שלך, קראתי בעניין רב גם את תגובתך וגם את תגובתה של רימה והנה כמה "מסקנות" : # שאמרתי מחנך, יכול להיות שטעיתי וזאת באמת מילה גדולה מדי למישהו שלא יודע עדיין מה הוא רוצה... מה שהתכוונתי היה מורה רגיל, לאו דווקא של כיתה שלמה, אלא אולי מורה במקצוע מסויים (בעדיפות מקצועות שאני חזק בהם) # ביואל גבע, שם אני אלמד פסיכומטרי, מציעים לי יועצת שלהם להכוונה... עוד לא נתקלתי באנשים שהלכו לדבר הזה, אני מקווה שהיא לא תשאל אותי במה לא הייתי טוב בתיכון ואז לנסות לגרום לי לעשות אצלם קורס ובגרות באותו מקצוע חלש, אלא יעוץ והכוונה מקצועית אמיתית.. ואם כבר, אז הפנו אותי גם ל"מרכז יעוץ ובחירת מקצוע" או משהו בסגנון, שאני אלך אליהם כאמור אחרי החגים בתקווה שיעזרו לי #בסוף דצמבר מסתיים הפסיכומטרי, אני חושב על לפנות לאחד מבתי הספר (בעדיפות לאלו שהייתי בהם בעבר) או בהתנדבות או בתעסוקה כמסייע לתלמידים או למורים, בכדי לראות האם אני באמת אוהב את זה, או רק המחשבות על זה היו ורודות.. # אני נותן לעצמי עד סוף השבוע הקרוב למצוא בדרכי האינטרנט את הקטלוגים של לפחות אוניברסיטת ת"א ובר-אילן (אותם אני מעדיף..) ואם אני לא מצליח, אז ביום ראשון אני איצור איתם קשר... אגב אפרת אמרת שיש לך עוד פרטים אם אני ארצה, אז אני אשמח לשמוע.. או לקרוא אותם # לגבי התרגילים שאני אעשה לבד, אני באמת אחשוב על הדברים בכובד ראש בתקווה שזה אכן יכוון אותי ובנושא אחר - למרות שזה באמת רחוק מאוד יש לי איזה דילמה קטנה במקום הלימודים.. כפי שקראתם אני מעדיף ללמוד באוניברסיטת ת"א או בר אילן רק מסיבה אחת - שאני אוכל לחזור הביתה כל יום.. אני יודע שגם בשאר אפשרי אבל נגיד מהטכניון לנתניה זה דרך ארוכה... אין לי בעיה עם לישון במקומות שהם לא הבית, אני מתגורר לבד, ובצבא שירתתי במצפה רמון למרות שאני בן יחיד ואולי הגיע לי קרוב לבית, אבל הבעיה שלי היא תנאי המחיה שם.. לפי הבנתי הסטודנטים החדשים זוכים למגורים זוועתיים ושירותים ומקלחות משותפים, שזה הדבר היחיד שמרתיע אותי נגיד מהטכניון.. אם מישהו היה באחת האוניברסיטאות או עדיין שם, ויכול לספר עוד על המגורים שם בין אם זה בשנה הראשונה או הרביעית אני אשמח..
 
לזיו

הי זיו אתה מאד שיטתי בתשובות שלך ובתכוניות שלך וזו נראית לי דרך בטוחה למצוא את אשר יגעת- אז תאמין! 1. אל תוותר כל כך מהר על מילה גדולה כמו מחנך. חלומות גדולים נותנים כוחות גדולים. ההתנסות שלך בבית ספר תיתן לך יופי של מושג וגם עבודות הדרכה שונות יכולות לעזור. מותר לך להגיד מילה גדולה ולנסות ואז להחליט אם היא מתאימה לך או לא 2. יעוץ תעסוקתי- אני ממליצה ללכת למכונים הגדולים שעוסקים בתחום או לפסיכולוג פרטי ששמעת עליו המלצה ברורה. לא הייתי פוסלת מה שמציעים בבית הספר אם זה בחינם - אתה נראה לי בחור מספיק ביקורתי כדי להבין אם מנסים למכור לך משהו. ברור שיעוץ תעסוקתי זה תהליך שמכירות הם ממש לא משהו שאמור להיות בו. האינטרס היחיד של היועץ שלך צריך להיות לעזור לך ולא למכור לך רעיונות- אז לך עם החוש הביקורתי שלך והוא ינחה אותך לדעת מה נכון. 3. רימה כתבה פה לאחת המשתתפות- קודם תחליטי על מה ואז תחליטי על איך- אני מסכימה איתה. מקלחות ביחד או לחוד- תשאיר את זה כשיקול אחרי שתדע למה אתה באמת מתחבר. השיקולים האלו משנים פרופורציות לאחר שיודעים מה רוצים ובכלל- כשיש יעד ברור אז אפשר לעשות תכנית יותר ברורה איך להגיע אליו ולבדוק על מה מוכנים לוותר ועל מה לא. בעיקרון ישראל מרושתת היטב במוסדות להשכלה גבוהה- וכשתגיע לגשר תחצה אותו אפרת נצר וייס
 
לצאת מהורטיגו, ולצאת כיוון

היי זיו, אני מצטרפת פה להמלצות על ייעוץ בנושא הכוונה מקצועית. במונחים שאתה עשוי להכיר מהצבא, אם אתה כרגע בורטיגו תעסוקתי, ייעוץ כזה יכול "להכניס לך את הראש לתא", להחזיר לך תחושה של שליטה וכיוון, ולהוציא אותך מהענן בדרך למטרה הבאה. לפני התהליך הזה אולי יעזור לך לעבור את "המבדק" – שהוא מעין מבחן ממוחשב שנועד למצוא מקצועות המתאימים להעדפות שלך (זה לא תחליף כמובן לייעוץ אישי – אבל אולי ייתן כיוון). רק רציתי להסב את תשומת לבך, נוכח הקביעה הפסקנית שלך לגבי זה ש"מכללות לא באות בחשבון", לכך שאם בכל זאת תבחר בכיוון ההוראה, פה אין לך ברירה אלא לעשות את זה במכללות
 
למעלה