היסודות ההלכתיים

  • פותח הנושא yr4u
  • פורסם בתאריך

yr4u

New member
היסודות ההלכתיים

השלום והברכה ! נתבקשתי ע"י אחד מחברי הבלוג להביא בקצרה את היסודות ההלכתיים לענין איסור משכב זכור והנה הם לפניכם כדלהלן: האיסור על שני זכרים לקיים יחסי מין זה עם זה הוא איסור תורה ברור המופיע בספר ויקרא בפרשת "אחרי מות" כאזהרה: "ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה היא" (יח/כב). ובפרשת "קדושים" מצוין עונשו של העובר על האיסור, כאשר התורה אומרת: "ואיש אשר ישכב את זכר משכבי אשה, תועבה עשו שניהם, מות יומתו דמיהם בם" (כ/יג). חז"ל דנו באיסור זה בכמה מקומות, והם מבהירים, בין השאר, שהוא חל במידה שווה על מי שהיה אקטיבי בפעולת העבירה כעל מי שהיה פסיבי בביצועה. רבי עקיבא ורבי ישמעאל נחלקו רק בשאלה מניין למדים את האזהרה לנשכב ואת דינו שיהא כדין השוכב- האם מן הפסוק בספר דברים (כג/יח): "ולא יהיה קדש מבני ישראל" או בדרך של קריאה כפולת היגוי ומשמעות של המילים: "לא תשכב" שניתנות להיקרא גם: "לא תשכב" בכ"ף צרויה. למחלוקת זו יש משמעות מעשית כאשר אדם בא על הזכור וגם הביא את הזכור עליו, שכן לפי רבי ישמעאל הוא חייב שתיים, ואילו לרבי עקיבא אינו חייב אלא משום לאו אחד. (סנהדרין נד ע"ב, כריתות ב ע"א, ילקוט שמעוני תקצ"ח). שאלה חשובה בסוגיה דידן היא: מהו המעשה המחייב במצוות לא תעשה זו שאנו דנים בה? ותשובתה היא, שהמעשה המחייב הינו ביאה דרך פי הטבעת, והגמרא מוסיפה ולומדת שגם המערה בזכר חייב, משום שנאמר בפסוק: "משכבי אשה" ומשתמע מכך, שכל מעשה המחייב ביחסי אישות אסורים עם ערווה מחייב גם במשכב זכר. בהתאם לכך העראה מחייבת כגמר ביאה, שהרי בביאת נדה נאמר: "את מקורה הערה" (ויקרא כ/יח) ומשם למדו לכל העריות. (הוריות ד ע"א וביבמות מה ע"ב נחלקו חכמים בשאלת מהותה של ההעראה). בתחום ההלכתי איסור משכב זכר הוא אכן חלק בלתי נפרד מאיסורי העריות. יחד עם זה בולט ההבדל שבין איסורי העריות כולם ובין איסור משכב זכר ומשכב בהמה. בכל איסורי הערווה קיים הציווי: "לא תקרבו לגלות ערווה" (ויקרא יח/ו), האוסר כל מגע פיזי בין אותם האסורים זה על זה, ונוסף על כך קיימות הרחקות שונות מגזרת חכמים (ראה שו"ע אבהע"ז סי' כ-כא). ביחסים שבין שני גברים לא קיימים איסורי ההרחקה האלו, ומעיקר הדין לא נאסר אלא האקט המיני עצמו. נוסף על האמור, היה בין המחברים אף מי שהחיל את המצווה "לא תנאף" על כל הקשור בהוצאת זרע של כדין, ועל פי דבריו מסתבר שגם משכב זכר נמצא בכלל מצוה זו (רבי אלעזר אזכרי ב"ספר חרדים" פרק ל"ב). חשוב להזכיר עוד את דעתם של כמה ראשונים, הסבורים, שהמקים משכב זכר עובר לא רק על מצוות לא תעשה אלא אף מבטל מצות עשה: "ודבק באשתו" (בראשית ב/כד). ראשונים אלו רואים, אפוא, את האיסור הנדון, כפוגע בהכרח בקיום חיי משפחה (ראה בראשית רבה ובתוס' לקידושין כא ע"ב, ד"ה: "אשת" וכן במנחת חינוך מצוה רט). הלימוד מן הפסוק "ודבק באשתו" מרחיב את חלות האיסור גם לבני נח. (ראה בפירוש רש"י, עבודה זרה טו ע"ב, ד"ה: "ואין מוסרין להם חינוך"). בניגוד למשכב זכרים, איסור על לסביות אינו מפורש בתורה, ונחלקו הפוסקים האם יש לראות בו איסור תורה או איסור מדרבנן. (על איסור נשים המסוללות זו בזו ראה תורת כהנים ויקרא יח/ג, שבת סה ע"א, יבמות עו ע"א, בספר הלבוש, אבהע"ז סי' כ- כתב שזהו איסור תורה, ואילו בפרישה שם רואה בו איסור מדרבנן). חז"ל למדו שהאיסור נכלל בציווי: "כמעשה ארץ מצרים לא תעשו" (ויקרא יח/ג) והם הסבירו: "מה היו עושים? איש נושא איש ואשה נושאת אשה, ואלו הן נשים המסוללות זו בזו". כוונתם על פי רש"י (יבמות עו ע"א) שנשים אלו "משפשפות נקבתן זו לזו דרך תשמיש" או כלשון הרמ"א: "משחקות ומתחככות זו בזו" (אבהע"ז כ/ב). (נוסף לאמור, יש להזכיר גם את פירוש הריב"ן שלדעתו נשים המסוללות "מטילות זו בזו שכבת זרע שקיבלו מבעליהן" אך דעתו נדחתה על ידי התוס' ביבמות עו ע"א, ד"ה: "המסוללות", ולא הובאה להלכה על ידי מי מהפוסקים). הרמב"ם בהביאו דין להלכה (הלכות איסור וביאה כא/ח) טורח להשמיענו שאין לאיסור זה לאו מיוחד, באשר הפסוק הנ"ל מבטא מצווה כללית שמעשים הרבה נכללים בה. משום כך אף לא מנה את "כמעשה ארץ מצרים" כמצוה בספר המצוות שלו. הרמב"ם פוסק, אפוא, שאין מלקים על איסור זה, הן משום שאין לו לאו מיוחד והן משום שאין יחסים בין נשים יכולים להיחשב כביאה כלל. יחד עם זאת, לדעתו "ראוי להכותן מכת מרדות" ולדעת הטו"ר יש אף לנדותן. הפוסקים מטילים אחריות על הגברים למנוע את נשיהן מלסביות, על ידי מניעת קשר בין האשה ובין אותם נשים המועדות לעבירה זו (שו"ע, שם). ברם, גם בנושא זה אנו יכולים למצוא שיחסי אשה עם אשה אחרת השתנו לקולא משאר יחסים אסורים, בכך שאין האשה נאסרת בגינם לבעלה. השאלה האם נאסרת אשה לסבית לכהן גדול או אף לכהן הדיוט, מהווה סלע מחלוקת בתלמוד ובפוסקים, באשר יש אי בהירות על הגדרת המעשה- האם הוא בגדר מעשה זנות שיש בו כדי לאסור את האשה על כל כהן או מעשה פריצות גרידא, ולא תיאסר אלא על כהן גדול לפי שאינה עוד בגדר בתולה שלימה (ראה שבת סה ע"ב ובפירוש רש"י ותוס' על אתר). * מי שמעוניין יכול לפנות אלי באמצעות הכרטיס או למייל. בברכת חונן הדעת.
 
לענ"ד הדברים פשוטים. וכך מקובל.

כל מגע אירוטי אסור מהתורה, מדין לא תקרבו, וחדירה היא ביהרג ואל יעבור. אין לחפש התרים לדבר האסור. מי שאינו יכול לעמוד בייצרו אינו זקוק לשום היתר, וה' הוא היודע מי יכול לעמוד בייצרו ומי אינו יכול. וחובה על כל אחד להשתדל למעט באיסורים. הנסיון קשה, אבל זה מה שגזר ה'. מי שמקפיד על המנעות מחדירות, הרי הוא יהודי כשר לכל דבר ועניין. האריכות בהיתרים מיותרת לחלוטין, ואף מכשילה את הרבים. בתורה כתוב שאסור ואין מה לשנות.
 

יודיX3

New member
משה די עם ההתלהמות

התורה במפורש מדברת על אשת יפת תואר שהתירה התורה לקחת אע"פ שהיא נוכרית ואפילו שהיא אשת איש. ולמה התורה התירה זאת? כתב רש"י דברים פרק כא פסוק יא: "ולקחת לך לאשה - לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע. שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור..." וכו'. אמנם ברור שזה לא המצב האידיאלי אבל אנחנו מתמודדים פה עם מצב בלתי אפשרי-החיים בתוך פרדוקס. אתה מצפה מאדם להתנזר ממין כאשר זהו אחד ההתנהגויות הבסיסיות הטבועות בכל אחד ואחת מאיתנו. האם אתה היית מתנזר ממין כל ימי חייך? אני בספק- אז אל תדון אחרים עד שתגיע למקומם.
 

Benedict 1981

New member
מילים כדורבנות

יש בגישה התוקפנית של משה סוג של התגוננות מחרדה פנימית והתמודדות עם המצב החיצוני. עם זאת אני לא מצדיק אותה למרות שאני יכול להבין את המניע
 
שום התלהמות.

אני כותב את האמת ההלכתית, ומסביר שמי שאינו יכול לשמור את הכל, ימנע לפחות ממשכב זכר. יחד עם זאת, אין להמציא היתרים, וכל אחד מחוייב למעט באיסורים ככל הניתן. מי שאינו מחפש את ההלכה, אינו אמור לקרוא את דברי.
 

יודיX3

New member
בגללך אנשים כמוני מרגישים

שהכל פה שחור ולבן- ולכן זרקתי הכל קיבינימט. תחשוב על זה.
 
הכל צבעוני.../images/Emo141.gif

יש דין לכתחילה, בדיעבד, ודין למי שאינו יכול. מי שאינו יכול להמנע מקשר עם זכרים, שימנע לפחות ממשכב זכר. איני משנה את התורה, אך מבין שלחלק מהאנשים אין יכולת ריאלית לקיים את כל דיני אסור קרבה לזכרים. זו פשרה ברמת המציאות, ללא התפשרות על התורה.
 

dkey

New member
אתה לא מביא את דין תורה

אלא אתה באופן מגמתי כותב כאן בגנות הומוסקסואליות, הרבה מעבר להבאת הפרשנות הצרה והבלתי מתפשרת שהראנו שרק מי שרוצה לטמון את ראשו בחול ולהתבוסס בהומופוביה שלו ידבק בה. מקומם שאתה בוחר לעצמך מעמד של אלוהים, לא פחות ולא יותר. אתה לא נתת את התורה והיא לאורך כל ההיסטוריה היתה נתונה לפרשנות. ההתעלמות שלך מפרשנויות של גדולים ממך מקוממת ומעידה על מערכת מניעים ניסתרים מבית היוצר של מוסדות ורבנים שמעודדים דברים שפלים כמו עצת נפש. אני חושב שכתיבה כזאת שלך נותנת לגיטימציה מלאה לומר חד משמעית לאנשים לעזוב את הדת.
 
יש כמה אפשרויות להתמודד:

1-להגיד התורה אינה "מדברת אלי", ולכן אני עוזב הכל. 2-להגיד שהכל מותר, ולפרש את התורה בדרך חדשה. 3-להבין שאת התורה לא ניתן לשנות, ולכן יש להשתדל למעט באיסורים, ולקיים את מה שניתן. האם יש מישהו שמקיים ממש את כל המצוות?! וברור שאין ללעוג למי שמקיים רק חלק מהמצוות. הדברים שאני כותב הם המקובלים אצל הרוב המכריע של תופסי התורה. דעת מעוט תמצא בכל דבר.
 

dkey

New member
ממש לא וטעות בידיך

הומוסקסואליות לא ניתן לשנות. דעתך היא בסך הכל פירוש ולא התורה. דעת מיעוט הפכה במיקרים רבים לרוב לאורך כל ההיסטוריה. גם הנביאים בתנ"כ היו מיעוט אז אנא חסוך מאיתנו את טיעון המיעוט. הבעיה היא שאתה לא בא לכאן עם אמפטיה אלא ממקום של "להגן" על הפירוש הנוקשה הרע ממניעים פסולים של שנאת חינם. לגרום לאנשים להרגיש רע עם עצמם. אתה דוחף אנשים לנטוש את היהדות.
 

בבון35

New member
אתה צודק.אבל אם הבנתי את משה

הוא באותה סירה כמונו.אני רואה שהוא לא יכול לדבר ורק מטיף. הוא כמו אמא שלי שהודתה מזמן-שאם משהוא יתן אלטרנטיבה,היא תתקע את צפורן!
 

Benedict 1981

New member
שחור לבן? הכל אפור

במידה מסוימת אנו רק נהנים ממצב של חוסר ודאות בעניין זה. שחור ולבן זה מצב שקשה לפעמים להתמודד עמו למרות הבהירות שבו
 

בבון35

New member
מה אתה אומר?

לדעתי מותר לאכול חזיר אם זה לפיקוח נפש. היום כבר יש תרופות, פעם לא היו... מסרב לראות בתורה כסתומה בואקום!!!
 

בבון35

New member
לצערך, איני חושב שהתורה עד כדי כך

מטומטמת! האיסור על משגל אוסר גם דברים אחרים שהם הדרך למשגל. אתה גם קראי?
 
אין מה להוסיף

ביארת יפה את חומרת העניין אך לא זה מטרת פורום זה, אלא למצוא דרכים להתמודד עם זה. בכל אופן ישר כח.
 

בבון35

New member
היי פורי. מה נשמע?שבת וחג שמח.

כמה שאלות.דבק באשתך.אלא אם היא לא יכולה להביא ילדים.גם גבר לא. בבראשית,זכר ונקבה ברא אותם. לפני יצירת האשה- מה זה אומר?
 

בבון35

New member
ממשיך... גילוי עריות.בבראשית זה

חסד.אח"כ זה חטא. ניתוק חברתי של האשה והגבר שמא ופן... בנישואין לרב או לכהן-אין הוא יכול לקיים מצוות אשה. משוחרר? בנישואין?
 
למעלה