החופש

דוב בער

New member
החופש

הכותבים טוענים שהם רוצים חופש או לא מוותרים על חופש ולכן עזבו את הדת. השאלה היא מה ההגדרה של חופש, ההגדרה של חופש הוא סובייקטיבי. יש לי חבר בן 45 שיודע לנהוג ומבין ברכב שאלתי אותו מדוע אין לך רישיון ענה לי כשהיינו צעירים נהגנו בלי רישיון בטענה שהשוטרים לא יגידו לו מה לעשות הוא ייסע מתי שרוצה ואיך שרוצה "הוא רוצה חופש" ולא שמשהו יגיד לו מה לעשות, ואם שוטר מגיע נותנים רייס ובורחים. אני באופן אישי גם מרגיש הרבה פעמים שמצוות מסוימות קשות לי ולוקחים לי את החופש, לדוגמא אני רוצה לנסוע לטיול בחו"ל וזה לא פשוט יש כשרות יש צניעות וכו'. (ויש דברים מסוימים שאני לא מקפיד עליהם משום כך) לעומת זה כשמגיע שבת אני מרגיש כיף וחופש, אין טלפונים אין אינטרנט אין נסיעות אין עבודה אין רכב אני בבית עם המשפחה, אוכל, יושן מאוחר, נהנה בארוחות עם המשפחה, שומע פרושים יפים בפרשת שבוע, הרגשה של חופש. לפעמים אני פוגש אנשים שאוכלים אוכל לא בריא ואלא מרגישים כל כך טוב, אני שואל אותם אולי האוכל הלא בריא הסיבה לכך, תנסו לעבור לאוכל בריא, הם טוענים אני רוצה ליהנות ולא להיות מוגבל, במילים אחרות "אני רוצה חופש". בקיצור "ההגדרה של חופש הוא סובייקטיבי". וטועים בו בקלות גם בצורה השקפתית וגם בצורה רגשית. יש לכל אחד אפשרות לחיות איך שהוא רוצה רק שידע שהבורא עולם יודע מהו החופש האמיתי בשבילנו, ואם אנו מרגישים אחרת יש לנו חסימה. ידוע בעולם הרוחני למי שלומד הילינגים למיניהם שיש חסימות אנרגטיות. למשל מי שלא יכול להתעורר לפני השעה 9 בבקר, מי שכועס על כל דבר קטן, מי שתמיד מסתבך עם חובות, ועוד ועוד. לאדם כזה יש חסימות. יתכן מחיים אלו ויתכן מחיים קודמים, אין אדם שאין לו חסימות, דתי, חלוני, יהודי, גוי. יש שמכוח החסימה שלהם יבנו תיאוריה כדי להצדיק את מה שהם עושים ולא יודו בחסימה. יש שאדם יצדיק את זה שהוא כועס על כל דבר קטן, יש שיגיד התורה לא נכונה בגלל שהוא לא מתחבר לדת או בגלל ביקורת על אנשי הדת שגם להם יש חסימות שגורמים להם להתנהג בצורה לא מוצדקת, בקיצור "תיאוריה סובייקטיבית". (אלא א"כ אדם יעשה מחקר אובייקטיבי בלי קשר למצב שהוא נמצא בו ויגיע למסקנה שהדת לא נכונה). אני הגעתי למסקנה שחלק ממערכת השקפות שרוב בני אדם בונים לעצמם הוא "מתיאוריה סובייקטיבית". לכן החשוב ביותר לדעת מה האמת, ואם יש לי חסימה בשלב זה של החיים ואני לא יכול לחיות לפי האמת, אני חייב לעשן סיגריות, אני חייב לאכול כל יום ארטיק, אני חייב לצפות כל יום בסרט כחול, לא להיבהל מזה, לתת לדברים לזרום בשלב זה, להיות מודע למצב, להיות בשמחה ושעשוע, לא להתרגש מטעויות, ליהנות מכל מצב, לא לבנות תיאוריות ופנטזיות, לתת לדברים להתגלגל, להיות פתוח לרעיונות חדשים לשנויים בחיים, ולראות מה יקרה.
 

uri80

New member
לא מכיר "חסימות" למינהם.

אני מכיר בני אדם ובעיקר הרבה תרוצים עצמיים. כן מכיר קבלת החלטות, ואחריות לעמוד מאחורי ההחלטות האלו.
 

מתלבט13

New member
היי. סוביקטיבי מכה לשתי הכיוונים

א' יש מידה של אוביקטיביות בנפש וכו'. זה שמישהו החשף לדברים שגרמו לו להרגיש כמוך (לא צריך "חופש") או כמוני (אפשר בלי?), זו עובדה אוביקטיבית. אלו דברים שקרו. כאשר נתון שאני מרגיש צורך בחופש אז אני צריך את זה. נקודה. ב' יש אלמנט אוביקטיבי בצורך לחופש. יש אפילו הגדרות "אוביקטיביות" לזה. אין לי כוח להתחיל להוכיח ולהביא נתונים. אבל נדמה לי שיש צדק בדברי. ג' היכולת לנהל את הרגשות וכו' ג'.1 זה שאפשר להוביל את הנפש וכו' לכל מיני כיוונים זו טענה ישנה, שאיננה כל כך פשוטה ומוסכמת. ג'.2 אבל גם אם אפשר לנהל את התפיסות של האדם וכו', למה לנהל אותם לכיוון הדת? אלא אם אתה מניח שאנשים מרגישים שאובייקטיבית היה להם יותר טוב להישאר דתיים אלא שהלב והצורך בחופש הכריח אותם להגיע למצב פחות טוב ואז אם הם רק יכולים לתחמן את עצמם לכיוון הדת זה כדאי להם. הנחה זו לא מוסכמת, למרות שלעתים היא נכונה. ג'. 3 ג'ון סטיוארט מיל אמר שעדיף להיות אדם בלי סיפוק מאשר חזיר מלא סיפוק. לנהל את עצמך למקום שבמובן מסוים תרגיש פחות אוטונומי ופחות "אדם" זה לא בטוח יותר טוב. שוב נכנסים לשאלות פילוסופיות שאין עליהם תשובה מוסכמת. אתה נראה כתומך חלקי של הדוניזם (בלי כוונה).
 
למעלה