הודעת ר"י - שיא במספר הנוסעים באוקטובר 2013

מצב
הנושא נעול.

easylivin

New member
לא, בכל מקרה ככה לא משווים.

לרכבת יש גם נסיעות פרבריות רבות
ולא אתפלא אם בתל אביב ישנה גם נסיעה עירונית באמצעות הרכבת (מהאוניברסיטה להגנה, לדוגמא).
לא, בכל מקרה ככה לא משווים.
הנסיעות ברכבת הן מבחינה עובדתית (כלומר, בגיבוי נתונים סטטיסטיים) למרחקים ארוכים הרבה יותר. ובשביל זה קיים פרמטר שנקרא "נסועה", שמודדים אותו ביחידות של ק"מ כפול נוסע. למשל, אם אני נסעתי 20 ק"מ אז קיבלנו 20 ק"מ*נוסע. אם 100 איש נסעו בממוצע 5 ק"מ כל אחד, אז קיבלנו 500 ק"מ*נוסע.

אז אם הכוונה היא באמת לאמוד את "נתח השוק" של הרכבת בארץ, משווים את סך כל הנסועה השנתית שלה מול אותו פרמטר עבור אמצעים אחרים (מכוניות פרטיות - כנ"ל).
 

down under

New member
אגב, להערכתך האישית אריק

לא, בכל מקרה ככה לא משווים.
הנסיעות ברכבת הן מבחינה עובדתית (כלומר, בגיבוי נתונים סטטיסטיים) למרחקים ארוכים הרבה יותר. ובשביל זה קיים פרמטר שנקרא "נסועה", שמודדים אותו ביחידות של ק"מ כפול נוסע. למשל, אם אני נסעתי 20 ק"מ אז קיבלנו 20 ק"מ*נוסע. אם 100 איש נסעו בממוצע 5 ק"מ כל אחד, אז קיבלנו 500 ק"מ*נוסע.

אז אם הכוונה היא באמת לאמוד את "נתח השוק" של הרכבת בארץ, משווים את סך כל הנסועה השנתית שלה מול אותו פרמטר עבור אמצעים אחרים (מכוניות פרטיות - כנ"ל).
אגב, להערכתך האישית אריק
כמה אנשים ביום ממוצע נוסעים בתשלום (לא מתפלחים למיניהם וגם לא סקרנים/תמהונים/חובבי_רכבת אלא אשכרה נוסעים אמיתיים)
בין תחנות ת"א השונות?
בעיקר הקווים אונ' - השלום (וההיפך)
אונ' - ההגנה (וההיפך)
סבידור - ההגנה (וההיפך)

הכוונה לאנשים לא שמחליפים רכבת אלא נכנסים באחת מהתחנות הללו בסבסבות הכניסה לוקחים רכבת לתחנה אחרת בת"א ויוצאים בסבסבות היציאה.

אני מנחש שביום חול ממוצע יש בערך אלף עד אלפיים נוסעים כאלו.

סטודנטים שגרים בתקווה או באו באוטובוס מדרום הארץ לתמח"ת ואז הולכים 5 דקות ברגל.
מבקרים ביריד אדם ועולמו בגני התערוכה ובשאר התערוכות שם וכן משפחות מהתקווה שלוקחים את הילדים ללונה פארק.
אנשים שגרים בשכונות עבר הירקון ורוצים לעזריאלי אבל בלי להכנס לפקקים באיילון ובלי לשלם על החניה שם אם הם מוצאים חניה חינם במרחק סביר מתחנת האונ'.
תושבי התקווה ושכונות שליד התמח"ת שעובדים במתחם הבורסה.
תושבי דרום הארץ שבאים לתמח"ת באוטובוס וצריכים למתחם הבורסה.

קשה לי להאמין שיש פחות מ-500 איש כאלו ביום ומנגד אני אופתע מאוד מאוד מאוד אם יש יותר מ-1,500 עד 2,000 כאלו.
 

easylivin

New member
וואלה, לא חושב שאני יכול להעריך את זה...

אגב, להערכתך האישית אריק
כמה אנשים ביום ממוצע נוסעים בתשלום (לא מתפלחים למיניהם וגם לא סקרנים/תמהונים/חובבי_רכבת אלא אשכרה נוסעים אמיתיים)
בין תחנות ת"א השונות?
בעיקר הקווים אונ' - השלום (וההיפך)
אונ' - ההגנה (וההיפך)
סבידור - ההגנה (וההיפך)

הכוונה לאנשים לא שמחליפים רכבת אלא נכנסים באחת מהתחנות הללו בסבסבות הכניסה לוקחים רכבת לתחנה אחרת בת"א ויוצאים בסבסבות היציאה.

אני מנחש שביום חול ממוצע יש בערך אלף עד אלפיים נוסעים כאלו.

סטודנטים שגרים בתקווה או באו באוטובוס מדרום הארץ לתמח"ת ואז הולכים 5 דקות ברגל.
מבקרים ביריד אדם ועולמו בגני התערוכה ובשאר התערוכות שם וכן משפחות מהתקווה שלוקחים את הילדים ללונה פארק.
אנשים שגרים בשכונות עבר הירקון ורוצים לעזריאלי אבל בלי להכנס לפקקים באיילון ובלי לשלם על החניה שם אם הם מוצאים חניה חינם במרחק סביר מתחנת האונ'.
תושבי התקווה ושכונות שליד התמח"ת שעובדים במתחם הבורסה.
תושבי דרום הארץ שבאים לתמח"ת באוטובוס וצריכים למתחם הבורסה.

קשה לי להאמין שיש פחות מ-500 איש כאלו ביום ומנגד אני אופתע מאוד מאוד מאוד אם יש יותר מ-1,500 עד 2,000 כאלו.
וואלה, לא חושב שאני יכול להעריך את זה...
לי אישית יצא לנסוע פעמים בודדות בין תחנות ת"א בגלל צורך אמיתי. ממש פעמים בודדות בחיי, למרות שבמשך תקופה ארוכה מאוד (כ-6 שנים) נסעתי ברכבת כל יום, עברתי דרך ת"א וגם עליתי וירדתי בכל אחת מהתחנות.
 

down under

New member
אתה לא קנה מידה כי אתה לא תל אביבי

וואלה, לא חושב שאני יכול להעריך את זה...
לי אישית יצא לנסוע פעמים בודדות בין תחנות ת"א בגלל צורך אמיתי. ממש פעמים בודדות בחיי, למרות שבמשך תקופה ארוכה מאוד (כ-6 שנים) נסעתי ברכבת כל יום, עברתי דרך ת"א וגם עליתי וירדתי בכל אחת מהתחנות.
אתה לא קנה מידה כי אתה לא תל אביבי
שגר בתקווה או בשכונה דרומית ליד תמח"ת ושיש לו סידורים/עבודה במתחם הבורסה או לומד באונ' ת"א.

לי אישית יצא לנסוע כך בין תחנות ת"א השונות בשל צורך אמיתי אולי אולי פעמיים. פעם שהיה לי סידורים במגדל הממשלה ולא התחשק לי לקחת אוטובוס
החנתי באזור הבורסה ולקחתי רכבת לתחנה אחת. בזמנו זה גם היה זול יותר. 5 ₪ לעומת 6.5 ₪ באוטובוס.
פעם אחת גם נסעתי לתערוכה בגני התערוכה אבל זה היה מתחנת בני ברק כי שם יש חניה חינם. ככה שהרווחתי גם חניה חינם, גם בלי פקקים,
אחרת בגני התערוכה גם חניה בכסף וגם פקקים קשים.


גם פעם היה לי איזה ראיון עבודה במתחם הבורסה ובאותה תקופה, החניה ברכבת ההגנה היתה בחינם, יען כי בתקווה עוד לא צבעו את המדרכות בכחול לבן.
לא רציתי לקחת אוטובוס מהבית וגם לא לנסוע למקום (במתחם הבורסה) בו יש גם מצוקת חניה וגם חניה יקרה ולכן הפתרון היה לנסוע לתחנת ההגנה (אני גר 15 דקות נסיעה ממנה בשעות מתות
וגג 30 דקות נסיעה ממנה בפרייבט בשיא שעות הלחץ) והחניתי ממש 3 דקות ממנה ברגל ונסיעה של 8 דקות ואני במתחם הבורסה.
זה כמובן לא מה שיעשה אדם סביר ממרכז ר"ג אבל כן מי שגר במרחק של עד 10 דקות הליכה מהירה מההגנה כשהוא צריך לסידורים במתחם הבורסה.

אני אגיד לך מתי יש המון נסיעות אמיתיות כאלו, כשיש הופעות ענק בפארק הירקון.
ראיתי במו עיני בהופעה של טיפש מאוד, אופס, דפש מוד וכן בהופעה של מדונה המוני המונים שעולים לרכבת בכל מני תחנות בת"א ויורדים בזו של האונ' והולכים כ-10 דקות ברגל.
 

zvir1

New member
אפשר לעשות את ההשואה כך

נכון מאוד. אני חושב שדוד כתב בצחוק, אבל
אם כבר מדברים, אז זאת השוואה בין תפוחים לתפוזים, בין מספר הנסיעות* במערכת עירונית למספר הנסיעות במערכת פרברית/בינעירונית.

אגב, יש השוואה נפוצה אחרת שהיא לא סתם לא נכונה, אלא מרתיחה ממש בהיותה מגמתית ודמגוגית: ההשואה בין כמות הנסיעות בכל אוטובוסים בארץ לעומת מספר הנסיעות ברכבת ישראל. אם כבר לנסות להשוות (מי בעצם צריך את זה בכלל?..) אז רק בין נסיעות בקווים הבינעירוניים, אלא שאז מתקבלת תמונה אחרת לגמרי שלא מתאימה לרוחם של "מומחים מובילים" שבאים להוכיח כי "הרכבת מיותרת".

* וזה להבדיל מהשוואת נסועה הנמדדת ביחידות של ק"מ*נוסע, שהיא השוואה הרבה יותר לגיטימית. אלא שבישראל הסטיסטיקה לפי הנתון הזה באוטובוסים היא מאוד לא מדוייקת, אם בכלל קיימת ולא בגדר הערכה (בזמן שסטטיסטיקה כזאת על הרכבת דווקא כן קיימת ומתפרסמת כל שנה).
אפשר לעשות את ההשואה כך
להשוות כמה נוסעי אוטובוס בשעת בוקר אחת בצירים החודרים למטרופולין מול הרכבת.
לדוגמא ציר בנימינה-תל אביב ..... או רחובות - תל אביב ...ואז המספרים יהיו שונים לגמרי.
כשאין רכבת בבוקר כל גוש דן משותק.
 

amitk83

New member
אותי מעניין דבר אחר

הודעת ר"י - שיא במספר הנוסעים באוקטובר 2013
שלום,
רכבת ישראל רשמה שיא חדש, של כל הזמנים, בהסעת נוסעים. במהלך אוקטובר נרשמו כ-4.17 מיליון נסיעות ברכבת, עלייה של כ-18% מהתקופה המקבילה אשתקד.

מצ"ב הודעה לעיתונות.
שחר וייסמן | אגף דוברות והסברה
אותי מעניין דבר אחר
מעניין אותי כמה אחוז מכלל הנסיעות היו נסיעות סרדין בהם נרשמה צפיפות גבוהה מאד.
 

easylivin

New member
והרי התחזית:


הודעת ר"י - שיא במספר הנוסעים באוקטובר 2013
שלום,
רכבת ישראל רשמה שיא חדש, של כל הזמנים, בהסעת נוסעים. במהלך אוקטובר נרשמו כ-4.17 מיליון נסיעות ברכבת, עלייה של כ-18% מהתקופה המקבילה אשתקד.

מצ"ב הודעה לעיתונות.
שחר וייסמן | אגף דוברות והסברה
והרי התחזית:

הרכבת תגיע ל-50 מיליון נוסעים בשנה בעוד שנתיים או שלוש לכל היותר.

(הנתון R² מצביע על לינאריות גבוהה של המגמה, כך שהתחזית אמורה להיות די מדוייקת בתנאי שהמגמה לא תשתנה).
 

amit1270

New member
המגמה אפילו טובה יותר

והרי התחזית:

הרכבת תגיע ל-50 מיליון נוסעים בשנה בעוד שנתיים או שלוש לכל היותר.

(הנתון R² מצביע על לינאריות גבוהה של המגמה, כך שהתחזית אמורה להיות די מדוייקת בתנאי שהמגמה לא תשתנה).
המגמה אפילו טובה יותר
הקירוב הלינארי שלך לוקח בחשבון את שנות הקיפאון 2008-2011 כחלק מהמגמה, אבל בשנתיים האחרונות הגידול הוא חד הרבה יותר מהממוצע על-פני עשור וחצי, וסביר שכבר ב-2014 מספר הנוסעים יתקרב ואולי אף יעבור את ה-50 מיליון.
 

easylivin

New member
טוב שהזכרת את שנות הקיפאון: בדיוק ערכתי גרף

המגמה אפילו טובה יותר
הקירוב הלינארי שלך לוקח בחשבון את שנות הקיפאון 2008-2011 כחלק מהמגמה, אבל בשנתיים האחרונות הגידול הוא חד הרבה יותר מהממוצע על-פני עשור וחצי, וסביר שכבר ב-2014 מספר הנוסעים יתקרב ואולי אף יעבור את ה-50 מיליון.
טוב שהזכרת את שנות הקיפאון: בדיוק ערכתי גרף
נוסף שממחיש אותן היטב... קו המגמה כאן די הוא קרוב לסה"כ השנתי.
 

easylivin

New member
ואחרון-חביב: גרף רבעוני

המגמה אפילו טובה יותר
הקירוב הלינארי שלך לוקח בחשבון את שנות הקיפאון 2008-2011 כחלק מהמגמה, אבל בשנתיים האחרונות הגידול הוא חד הרבה יותר מהממוצע על-פני עשור וחצי, וסביר שכבר ב-2014 מספר הנוסעים יתקרב ואולי אף יעבור את ה-50 מיליון.
ואחרון-חביב: גרף רבעוני
כולל תחזית לרבעון ד' 2013.
 
ככה לא עושים תחזית

והרי התחזית:

הרכבת תגיע ל-50 מיליון נוסעים בשנה בעוד שנתיים או שלוש לכל היותר.

(הנתון R² מצביע על לינאריות גבוהה של המגמה, כך שהתחזית אמורה להיות די מדוייקת בתנאי שהמגמה לא תשתנה).
ככה לא עושים תחזית
תחזית עושים ע"י הערכת מועד כניסת/יציאת אלמטים חדשים, כגון: עוד קו שירות, לו"ז חדש, מערכת שו"ב חדשה, וכו'.
נשאלת השאלה: מהם הפרוייקטים שיבשילו ב-5 השנים הקרובות, ומה תהיה השפעתם?
 

easylivin

New member
זוהי "תחזית" שמרנית ביותר כמובן,

ככה לא עושים תחזית
תחזית עושים ע"י הערכת מועד כניסת/יציאת אלמטים חדשים, כגון: עוד קו שירות, לו"ז חדש, מערכת שו"ב חדשה, וכו'.
נשאלת השאלה: מהם הפרוייקטים שיבשילו ב-5 השנים הקרובות, ומה תהיה השפעתם?
זוהי "תחזית" שמרנית ביותר כמובן,
שמבוססת רק על מה שהיה עד עכשיו (וכפי שעמית ציין, הייתה גם תקופה לא טובה בכלל) ולא על מה שצפוי לקרות בעתיד הקרוב. ועדיין, מה שזה אומר הוא שהרכבת תעבור את ה-50 מיליון נוסעים עוד לפני שיבשילו כל הפרוייקטים הגדולים המבוצעים כעת: נתיבות-ב"ש, מסילת השרון, כרמיאל ומסילת העמק, שלא לדבר על חשמול ועל הקו המהיר לירושלים... הגידול צפוי להיות חד מאוד אפילו לפי ההערכה השמרנית הזאת. להזכיר: רק ב-2012 עברו את קו 40 המיליון, ואוטו-טו כבר 50.
 

down under

New member
ברגע שכל הפרוייקטים לעיל יושלמו

זוהי "תחזית" שמרנית ביותר כמובן,
שמבוססת רק על מה שהיה עד עכשיו (וכפי שעמית ציין, הייתה גם תקופה לא טובה בכלל) ולא על מה שצפוי לקרות בעתיד הקרוב. ועדיין, מה שזה אומר הוא שהרכבת תעבור את ה-50 מיליון נוסעים עוד לפני שיבשילו כל הפרוייקטים הגדולים המבוצעים כעת: נתיבות-ב"ש, מסילת השרון, כרמיאל ומסילת העמק, שלא לדבר על חשמול ועל הקו המהיר לירושלים... הגידול צפוי להיות חד מאוד אפילו לפי ההערכה השמרנית הזאת. להזכיר: רק ב-2012 עברו את קו 40 המיליון, ואוטו-טו כבר 50.
ברגע שכל הפרוייקטים לעיל יושלמו
ובהנחה שהמדינה תשרוד (לא מלחמה אטומית עם האיראנים, לא פגיעת אסטרואיד ענק בכדוה"א, לא גל פרא ענק שישטוף את חופי גוש דן ולך תדע עוד אילו קטסטרופות
עשויות להיות) ובהנחה נוספת שלא 75% מהציבור יעבור לעבוד מהבית
הרי שלהערכתי צפוי שיהיו ברכבת 80 עד 90 מליון נוסעים בשנה.
 

easylivin

New member
כדי לשמור על המגמה, יהיה לדעתי צורך בצעדים

ברגע שכל הפרוייקטים לעיל יושלמו
ובהנחה שהמדינה תשרוד (לא מלחמה אטומית עם האיראנים, לא פגיעת אסטרואיד ענק בכדוה"א, לא גל פרא ענק שישטוף את חופי גוש דן ולך תדע עוד אילו קטסטרופות
עשויות להיות) ובהנחה נוספת שלא 75% מהציבור יעבור לעבוד מהבית
הרי שלהערכתי צפוי שיהיו ברכבת 80 עד 90 מליון נוסעים בשנה.
כדי לשמור על המגמה, יהיה לדעתי צורך בצעדים
נוספים שישפרו את התשתית באופן משמעותי "לעומק", ולא רק "לרוחב". או במילים אחרות, שיפור איכותי ולא רק כמותי. הן מבחינת תשתית (חשמול וציוד נייד חדש, ובאופן כללי הגדלה של הקיבולת ולא רק של הפרישה הגיאוגרפית) והן מבחינת שירות של הרכבת עצמה, של התחבורה המשילמה ושל התיאום ביניהן כולל תזמון, תמחור וכו' וכו' וכו'.

יותר מזה: אם שיפור כזה לא יתרחש בזמן המגמה עלולה להיבלם, וכן, אני חושב שיש לזה תקדים בעולם.
 
בגלל זה מחשמלים את המסילות לחסום את הגלים

ברגע שכל הפרוייקטים לעיל יושלמו
ובהנחה שהמדינה תשרוד (לא מלחמה אטומית עם האיראנים, לא פגיעת אסטרואיד ענק בכדוה"א, לא גל פרא ענק שישטוף את חופי גוש דן ולך תדע עוד אילו קטסטרופות
עשויות להיות) ובהנחה נוספת שלא 75% מהציבור יעבור לעבוד מהבית
הרי שלהערכתי צפוי שיהיו ברכבת 80 עד 90 מליון נוסעים בשנה.
בגלל זה מחשמלים את המסילות לחסום את הגלים
כדי שגלי הפרא הענקיים לא יגיעו לחיפה :)
 

amit1270

New member
בשנה הקרובה ייפתח הקו לשדרות

זוהי "תחזית" שמרנית ביותר כמובן,
שמבוססת רק על מה שהיה עד עכשיו (וכפי שעמית ציין, הייתה גם תקופה לא טובה בכלל) ולא על מה שצפוי לקרות בעתיד הקרוב. ועדיין, מה שזה אומר הוא שהרכבת תעבור את ה-50 מיליון נוסעים עוד לפני שיבשילו כל הפרוייקטים הגדולים המבוצעים כעת: נתיבות-ב"ש, מסילת השרון, כרמיאל ומסילת העמק, שלא לדבר על חשמול ועל הקו המהיר לירושלים... הגידול צפוי להיות חד מאוד אפילו לפי ההערכה השמרנית הזאת. להזכיר: רק ב-2012 עברו את קו 40 המיליון, ואוטו-טו כבר 50.
בשנה הקרובה ייפתח הקו לשדרות
ותושלם הכפלת המסילה לנהריה. כמו כן צפויים שיפורים נוספים בלו"ז וסביר שהעלייה במספר הנוסעים תהיה דומה לזו של השנה.
 

down under

New member
מנגד אסור לשכוח שהעולם בגדול

בשנה הקרובה ייפתח הקו לשדרות
ותושלם הכפלת המסילה לנהריה. כמו כן צפויים שיפורים נוספים בלו"ז וסביר שהעלייה במספר הנוסעים תהיה דומה לזו של השנה.
מנגד אסור לשכוח שהעולם בגדול
הולך יותר ויותר אבל ממש יותר ויותר לכוון עבודה גמישה.
הן מהבית, הן יום בשבוע מהבית והן לעבודה מבוזרת ומקוונת כך שבגדול,
על כל 100,000 איש בגילאי העבודה, היום לעומת העתיד הקרוב (נניח שנת 2020)
יש יותר נוסעים באמצעי תעבורה שונים (מכוניות, אוטובוסים, מוניות, רכבות, אופניים).

להערכתי בשנת 2020 על כל אותם 100,000 איש יש לפחות כמה עשרות אלפים
שיסעו לפחות יום בשבוע פחות, יען כי הם עובדים מביתם וכמה מאות עד אלפים בודדים
לא יסעו בכלל ולא בגלל אבטלה או בטלנות אלא בשל היותם עובדים כל השבוע מהבית.
 

amit1270

New member
אני לא מודאג מזה

מנגד אסור לשכוח שהעולם בגדול
הולך יותר ויותר אבל ממש יותר ויותר לכוון עבודה גמישה.
הן מהבית, הן יום בשבוע מהבית והן לעבודה מבוזרת ומקוונת כך שבגדול,
על כל 100,000 איש בגילאי העבודה, היום לעומת העתיד הקרוב (נניח שנת 2020)
יש יותר נוסעים באמצעי תעבורה שונים (מכוניות, אוטובוסים, מוניות, רכבות, אופניים).

להערכתי בשנת 2020 על כל אותם 100,000 איש יש לפחות כמה עשרות אלפים
שיסעו לפחות יום בשבוע פחות, יען כי הם עובדים מביתם וכמה מאות עד אלפים בודדים
לא יסעו בכלל ולא בגלל אבטלה או בטלנות אלא בשל היותם עובדים כל השבוע מהבית.
אני לא מודאג מזה
הרכבת "נוגסת" אחוז כל כך מזערי מהנסועה הכללית, והיא כל כך רחוקה ממיצוי הפוטנציאל, שגם אם מה שכתבת נכון האפקט הזה יתגמד מול האפקט של השיפורים ברשת הרכבות, והגידול הכללי והמתמיד בנסועה בכלל, שלא נראה לי שייעצר בשנים הקרובות ואפילו לא בעשורים הקרובים.
 

down under

New member
מה זאת אומרת גם אם?

אני לא מודאג מזה
הרכבת "נוגסת" אחוז כל כך מזערי מהנסועה הכללית, והיא כל כך רחוקה ממיצוי הפוטנציאל, שגם אם מה שכתבת נכון האפקט הזה יתגמד מול האפקט של השיפורים ברשת הרכבות, והגידול הכללי והמתמיד בנסועה בכלל, שלא נראה לי שייעצר בשנים הקרובות ואפילו לא בעשורים הקרובים.
מה זאת אומרת גם אם?
אתה לא רואה במו עיניך ממש את המגמה הזו של יותר ויותר שעובדים מהבית?
אני אישית מכיר כמה וכמה אנשים שלפחות יום בשבוע עובדים מהבית. ולא רק בתחום המחשבים.
אשתו של חבר טוב בתחום הפרמצבטיקה עובדת יום או יומיים בשבוע מהבית.
 

raminec

New member
אני חושב שעמית צודק

מה זאת אומרת גם אם?
אתה לא רואה במו עיניך ממש את המגמה הזו של יותר ויותר שעובדים מהבית?
אני אישית מכיר כמה וכמה אנשים שלפחות יום בשבוע עובדים מהבית. ולא רק בתחום המחשבים.
אשתו של חבר טוב בתחום הפרמצבטיקה עובדת יום או יומיים בשבוע מהבית.
אני חושב שעמית צודק
חלקה היחסי של הרכבת בנסועה הכללית זערורי וגם ירידה (דמיונית) של עשרות אחוזים ביוממות כמעט ולא אמורה להשפיע על קצב גידול הנוסעים ברכבת. מה שישפיע יותר זה רמת השירות הניתנת בהשוואה לאלטרנטיבות שציינת.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה