עובדות?
רק במילה הזאת, רואים שאין לך שמץ של מושג במדע!
כדאי
שתקרא קצת עליו, דור שני לניצולי שואה שרוב משפחתו נספתה, הוא ואשתו למדו בבליץ ה0מולני, היה חבר פעיל מאוד בתנועת "הצופים", עשה שירות צבאי קרבי בסיירת "גולני" היוקרתית, ולאחר מכן עבר קורס קצינים. השירות בסיירת "גולני", מוקף בחברי קיבוצים (הייתי עירוני מושפל במיעוט), עזר עוד יותר להרחיק אותו מכל רגש מסורתי.
התחיל ללמוד כימיה, המקצוע האהוב עליו מלימודי התיכוניים, באוניברסיטת בר-אילן, בעיקר עקב הקרבה לבית. מהר מאוד גילה שהתמזל מזלו בבחירה זו. יחד עם זאת, שנות לימודיו היו קשות מאד עקב עול שירות המילואים. היה סמ"פ בגדוד חי"ר, ונקרא בכל סמסטר לכמה שבועות שירות בצבא, ובמשך כל תקופת הלימודים היה במרדף מתמשך אחרי חומר הלימודים שהיה צריך להדביק, עקב החיסורים הרבים.
אף על פי כן הצליח בלימודיו. המשיך בלימודי תואר שני ושלישי, ואת כל אלה גמר בהצטיינות. במקביל ללימודי תואר שלישי באוניברסיטת בר-אילן השלים לימודים מלאים לתואר ראשון בהנדסה כימית ב"טכניון". גם את לימודיו אלו סיים בהצטיינות.
היה עליו לפרנס משפחה גדלה, לצורך כך ניצל את עברו כקצין סיור ופנה להדרכת טיולים. הסכימו לקבל אותו לגוף שנקרא "מרכז הסברה" בתנאי שיוכיח שיודע היסטוריה וגיאוגרפיה ברמה המתאימה להדריך קבוצות ישראליות הבקיאות בחומר. כדי לקבל את העבודה הזו הסתגר שעות ארוכות עם ספרי היסטוריה של עם ישראל, היסטוריה כללית ותנ"ך. הצליח לעבור את הבחינות, ובמהלך כל לימודיו, בתיאום עם המנחה שלו ללימודים לתארים מתקדמים, הדריך יום בשבוע סיורים וטיולים, וכך יכלו משפחתו להתקיים מבחינה כלכלית.
בלימודי הדוקטורט נגע כמעט בכל שטחי הכימיה, תוך הכרות הולכת ומעמיקה עם הכימיה המופלאה של החיים. ב"טכניון" השתלם בהנדסה, תוך הכרות מעמיקה עם תחום חשוב ביותר של המדע המודרני – תרמודינמיקה. תחום זה, שלצערו מעט מדענים באמת מבינים אותו, מתווה את החוקים היסודיים שעל פיהם פועלת הכימיה (יצירת החומרים השונים למיניהם).
ככל שלמד יותר, כך התברר לו שהכימיה של החיים - פוטוסינתזה, תהליכי צמיחה, הארגון הפנימי של כל תא חי ויחסי הגומלין המורכבים (ברמת המולקולות) המאפשרים ומזינים את תופעת החיים - לא יכלה להתפתח במקרה. היא גאונית מידי, מתוכננת מידי לפרטי פרטים מכדי להיות מקרית. כל עלה של דשא שאנו דורכים עליו כמה פעמים ביום בלי לשים לב, הוא תשלובת מפעלים (זעירים) כימית מפוארת ומתוחכמת, ששום תשלובת כימית תעשייתית מעשה ידי אדם לא יכולה להתחרות בה מבחינת יעילות, אפס ליקויים ותכליתיות. היה לו ברור שלפי החוקים הבסיסיים של הטבע, יצירה ספונטנית של חיים ללא יד מכוונת וללא תכנון מראש איננה אפשרית.
החוויה המדעית החשובה ביותר שלו בשנות לימודיו הייתה התפעלות. התפעלות מהאיזון העדין שמחזיק את החלקיקים האלמנטריים באטום, את האטומים בתרכובות, את גרמי השמים בחלל (כשקיים כוח גרביטציה עולמי שאמור לכנס אותם יחד), ובעיקר התפעלות מהמהלכים הכימיים הגאוניים שיוצרים ומתַחזקים חיים.
לאמיתו של דבר, הפרסים היוקרתיים ביותר בכימיה ניתנו לאנשים שהצליחו לחקות ייצור של חומרים טבעיים, מה שכל עלה או פקעת של צמח יודעים לעשות בדייקנות ובאמינות מוחלטות.
התברר לו שלא רק שהמדע איננו סותר אמונה, אלא אדרבא, המדע המודרני הינו הכלי היפה ביותר של האנושות שניתן על ידו להתפעל מהבריאה. העבודה המדעית נותנת בידי אדם כלי התבוננות מדויקים ורבי עוצמה. בעצם, אי אפשר להבין את העולם ללא כוח עליון בורא ומכוון.
להפתעתו גילה שאינו יוצא דופן בכך שגילה את אלוקים דרך המדע. קדמו לו גדולי המדענים - אבות המדע המודרני: אייזיק ניוטון - אבי הפיסיקה הקלאסית, מקס פלאנק וארווין שרדינגר - אבות הפיסיקה המודרנית, לואי פסטר - מאבות הרפואה המודרנית, מייקל פאראדיי - אבי האלקטרוכימיה, ועוד ועוד.