האם יש עדויות על חולי דמנציה

yayayoyo

New member
האם יש עדויות על חולי דמנציה

בני עשרים ומשהו? זה ישמע אולי מצחיק, אבל אני בת עשרים וחמש, ועד לפני שנה וחצי היה לי זיכרון יוצא מהכלל. לדוגמא: הייתי שולפת שמות של שחקנים מיד לאחר שהייתי רואה את התמונות שלהם, עכשיו לוקח לי הרבה זמן הרבה פעמים, ורק כשאני מתייאשת אחרי כמה דקות בלי קשר עולה לי השם לזיכרון (וכך גם לגבי מכרים) כמו כן לפעמים אני שוכחת מילים שכיחות, כשאני מדברת, והמשפטים שלי יוצאים מקוטעים. המצב של הזיכרון שלי הולך ומידרדר. אני לא מעשנת, לא שותה, צמחונית. עד כמה שזה נשמע אבסורדי, אני יודעת, אולי פה בפורום תהיה לכם תשובה בעניין? אני ממש אודה לכם.
 
לא שמעתי על גיל כל כך צעיר

הכי צעירים ששמעתי עליהם אלו אנשים מעל גיל 30, וגם אלו מקרים מאד מאד מאד נדירים. לא נראה לי שאת סובלת מדמנציה (צרפתי לך קישור של סימני אזהרה וגם לפי מה שאת מתארת לא נראה שזו דמנציה). לפני שאת פונה למעבדת זכרון, כדאי לגשת קודם כל לרופא כי יתכן ומדובר בשכחה רגילה שיכולה לקרות לכל אדם מכל מיני סיבות (ואז אין הרבה מה לעשות עם זה), אבל יכול להיות שישנה בעיה רפואית שגורמת לך לתופעות הללו כמו: חוסר בויטמינים (בעיקר B12, חומצה פולית וברזל) שחסרונם עלול לגרום לתופעות של חוסר קשב ובעיות ריכוז (וכדאי לך לבדוק, כי אמרת שאת צמחונית והויטמינים הללו זמינים דווקא במאכלי בשר ודגים), דיכאון, תרופה מסויימת שאת לוקחת, שתיה לא מספקת ועוד. אותי מעניין אם נעשה מחקר על אנשים צעירים שחוו תופעות כאלו בצעירותם ללא שום ממצא רפואי, האם הם מועמדים להיות חולי אלצהיימר בגיל מבוגר יותר. מישהו יודע?
 

yayayoyo

New member
תודה רבה לך!

הארת את עיניי. אכן יש לי בעיה של חוסר קשב וריכוז, שמחמירה עם השנים (דווקא בתור ילדה לא הייתה לי אותה). אני באמת אפנה לרופא המשפחה ואבצע בדיקות דם לברר את רמת הb12 שלי. דרך אגב בקשר לשאלה שלך - לפני כמה שנים קראתי על מחקר - השוו תוצאות במבדקי פסיכומטרי כשלהם, אני לא זוכרת בדיוק מה, שקיבלו לפני עשרות שנים נזירות צעירות בנות 20 פחות או יותר, עם הופעת מחלת האלצהיימר של הנזירות, שכבר היו בגילאי השבעים שמונים. התברר שהיה יחס ישיר בין ציונים נמוכים לבין הופעת מחלת האלצהיימר אצל הנזירות. אני זוכרת שמסקנת המחקר הייתה שכבר בשנות העשרים לחיינו אפשר לבדוק את סיכויי קבלת המחלה. ובלי קשר, ואולי עם זה ידוע שככל ששומרים על "כושר המוח" לאורך השנים, כלומר: לאתגר אותו בפעילות מחשבתית מדי יום, כך פוחתים הסיכויים לחלות באלצהיימר.
 
השאלה שלי היתה אחרת.

על המחקר הזה אני יודעת, ועד כמה שזכור לי הוא בודק קשר בין רמת המשכל (המתבטא בין היתר ביכולת אקדמית) לבין דמנציה. השאלה שלי היתה על אנשים כמוני וכמוך שפתאום נתקעים עם כל מיני תופעות מבהילות כמו שתארת (בלי כל קשר לרמה האקדמית שלהם, אפשר להיות עם רמת משכל מאד גבוהה ועדיין לחוות את הכשל הזה בזכרון מידי פעם) בלי שום סיבה רפואית. נכון לעכשיו התופעות הללו נורמליות ואינן מעידות על דמנציה. מצד שני, מעניין לדעת אם יש אנשים שחווים את התופעות הללו יותר מאחרים, ואם כן, האם יש להם סיכוי רב יותר להיות דמנטים בעתיד.
 

אירילה

New member
תופעות לוואי של תרופות אחרות

אבא של גולש בשם זבולון אשר חשש שאביו מפתח סימני מחלת האלצהיימר ,הודיע לנו בשמחה כי תוצאות בדיקת הדם של אביו העלו שבעיות הזיכרון וכל הנלווים היו תוצאות של הרעלתתתת תרופות אחרות שנטל. אינני אומר שאצלך המקרה הוא אותו דבר ,אבל יש לקחת דבר זה בחשבון. אם כי נראה לי אישית שחוסר בוויטמינים יכול מאוד להשפיע על התופעות שאת מזכירה. בכל אופן אל תהיי יותר מידי מודאגת. גשי לרופא המשפחה שיעשה לך בדיקות מתאימות שבת שלום גרשון
 

yayayoyo

New member
חשוב מאוד לדעת!

עשיתי עכשיו מחקר קטן באינטרנט. חוסר ב b12 אכן עלול לגרום לסניליות. מסתבר שאכן יש תרופות מסוימות, קראתי לדוגמא מאמר שדיבר על תרופות הקשורות לבעיות בבטן, הגורמות לחוסר קליטה של ויטמין b12. לא רק זה, אלא גם כשיש לכאורה רמות נורמליות של b12 בדם, יכול להיות חוסר בפעילות שלו: כאשר יש רמות נמוכות של פרוטאין homotranscobalamine II, אשר מחלק, או מטמיע את הויטמין למיטוכונדריה של התא. עקב כך תאי הדם האדומים אינם מתנהגים כרגיל, והם גדולים מהרגיל, ורעל בשם homocysteine, המתפשט במחזור הדם. דבר הפוגע בתאי המוח(וגם לפגיעה בעורקים),דבר הגורם לסניליות. רבים הרופאים, אשר לא עושים בדיקה יסודית, כשמתלונן אדם על סניליות, ובמיוחד כשמדובר בבן אדם מבוגר, כאשר הם נוכחים ברמות נורמליות של b12. הם טועים לחשוב, שמדובר בדמנציה מסיבות גיל. קיים מבחן לדעת על גודל תאי הדם האדומים וכמות הרעל homocysteine בדם שנקרא MCV. קראתי שדוקטורים באוסטריה משתמשים בו, אך אין לי מושג, אם הוא קיים גם בארץ. אני חושבת שיש להזכיר לרופא על האפשרויות האחרות, שיכולות לגרום לדמנציה כזו שניתן לרפאה לפני שהוא פוסק שמדובר באלצהיימר. מה שכתבת פה על הרעלת התרופות הזכיר לי את סבתי המנוחה שהרופא פסק שהיא סובלת מדמנסיה. אני לא זוכרת שעשו לה אי אלו בדיקות מיוחדות, וגם עכשיו פסק רופא מבלי לבדוק בכלל רק לפי מראה עיניים את אותו הדבר על אחותה שתזכה לחיים ארוכים. ושבת שלום גם לכם ולכל האנשים בפורום!
 

אירילה

New member
../images/Emo140.gifyayayoyo!!! שתהיי לנו רק בריאה

ותפסיקי לחשוב על דברים כאלה , כל החיים לפניך ,הסירי דאגה מליבך. שתהיה לך שנה טובה והרבה בריאות. גרשון
 

yayayoyo

New member
../images/Emo5.gifלא דואגת, רק מתעניינת

אני רוצה להדגיש: אני לא היפוכונדרית או משהו, זה עניין אותי, ומצאתי מידע באינטרנט, שחשבתי שיהיה חשוב לדעת אותו,וחוץ מזה מדע הזיקנה זה תחום מרתק מבחינתי.
 

אירילה

New member
גם לא חשבתי אחרת , אבל אני שמח

מאוד על גישתך לנושא ,לצערינו הרב לא הרבה צעירים שותפים לגישתך.
 
תודה על המידע

יש רופאים רבים שפוסקים לפי מראה עיניים בלי לבדוק באופן יסודי, ולא רק בעניין הזה.... אם יש ספק, תמיד כדאי להתייעץ עם עוד רופא או להתעקש על בדיקות נוספות.
 
למעלה